REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowości w KSeF: faktury papierowe, konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

KSeF - zmiany - faktury papierowe
Nowości w KSeF: faktury konsumenckie, złożone załączniki, faktury poza KSeF. Konsultacje Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.
rozwiń >

W konsultacjach 18 lipca 2024 r. brali udział przedstawiciele przedsiębiorców, organizacji branżowych i wielu innych podmiotów. W gmachu Ministerstwa Finansów gościło 80 osób, a ponad 3 300 uczestniczyło w spotkaniu online.

W czasie tego spotkania dyskutowano też na temat kierunku dalszych uproszczeń oraz zasadności utrzymania niektórych odroczeń w KSeF oraz etapowego wprowadzania systemu.

Jak ma wyglądać model obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur?

Założeniem spotkań konsultacyjnych jest uzyskanie opinii dotyczących zasad funkcjonowania obligatoryjnego KSeF.

- Ponieważ obowiązek korzystania z KSeF będzie dotyczył wielu podmiotów o różnej specyfice działalności, zależy nam na przeprowadzeniu rzetelnych konsultacji. Spotykaliśmy się już na przełomie lutego i marca. Przeprowadziliśmy prekonsultacje projektu rozwiązań w kwietniu tego roku. Dziś chcieliśmy zaprezentować wnioski z dotychczasowych prac i porozmawiać o dalszych możliwościach uproszczeń w systemie. – mówił Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Wdrożenie obowiązkowego KSeF. Dwa etapy zmian prawa

Przedstawiciele ministerstwa i KAS przypomnieli, że proces legislacyjny został podzielony na dwa etapy. Pierwszy dotyczył przesunięcia obowiązku wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. 

Rozmowy w czasie spotkania 18 lipca 2024 r. dotyczyły II etapu prac legislacyjnych, w ramach którego resort zaproponuje etapowe wejście w życie obowiązkowego KSeF:
1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł,
1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

Uproszczenia w KSeF

Podczas spotkania eksperci resortu podsumowali również kierunki działań prawnych i biznesowych, mających na celu uproszczenie systemu, m.in.: stosowanie trybu offline w okresie przejściowym i możliwość wystawiania faktur do 450 zł poza KSeF.

- Zdajemy sobie sprawę jak dużym wyzwaniem jest wdrożenie KSeF u przedsiębiorców, zarówno pod kątem technicznym, jak również proceduralnym. Dlatego wspólnie z rynkiem chcemy wypracować optymalne rozwiązania, które pozwolą przedsiębiorcom sprawnie wejść w proces obligatoryjnego e-fakturowania. – powiedziała Anna Mytyk, Zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

Faktury konsumenckie

Uczestnicy spotkania poruszyli temat faktur konsumenckich. Zastanawiali się, czy tego rodzaju faktury powinny być przesyłane do KSeF fakultatywnie czy obowiązkowo. W trakcie spotkania została potwierdzona zasadność utrzymania odroczeń niektórych rozwiązań KSeF, jak np. odroczenie kar za niestosowanie KSeF.

Wszystkie przedstawione argumenty zostaną teraz poddane szczegółowej analizie przez ekspertów Ministerstwa Finansów i KAS.

Nowe rozwiązania i funkcjonalności

Podczas spotkania konsultacyjnego przedstawiciele ministerstwa i KAS przedstawili planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności systemu, tj.:
- umożliwienie przesyłania załączników do faktur dla branż wystawiających faktury o złożonym zakresie danych,
- modyfikację struktury logicznej e-faktury m.in. w zakresie zasad wskazywania terminu płatności,
- wyrównanie środowisk KSeF - pełne wdrożenie funkcjonalności „biznesowych” – wystawianie faktur w KSeF w modelu docelowym, ale bez zmiany obowiązków podatników.

- Zapewnienie stabilnego procesu wdrożenia KSeF u przedsiębiorców jest jednym z naszych priorytetów. Wyrównanie środowisk jest uzasadnione kwestiami związanymi z zarządzaniem i wdrażaniem zmian w środowisku testowym, przedprodukcyjnym (Demo) i produkcyjnym KSeF, ich wersjonowaniem oraz utrzymaniem. Im szybciej funkcjonalności zostaną udostępnione we wszystkich środowiskach, tym więcej czasu użytkownicy będą mieli na dostosowanie swoich systemów do KSeF. – powiedział Krzysztof Rogowski, Dyrektor Departamentu Analiz KAS w Ministerstwie Finansów.

Odnośnie załączników do faktur, MF zapowiada wdrożenie możliwości przesyłania przez KSeF załączników do faktur o złożonej ilości danych jednostek miary/ceny poszczególnych transakcji. Będzie też można ujmować załączniku dane:
- podatkowe (np. cena jednostkowa, miara i ilości towaru/usługi),
- wynikające z odrębnych przepisów (branżowych),
- biznesowe.

Faktury papierowe poza KSeF

Ministerstwo Finansów deklaruje pozostawienie możliwości wystawiania faktur papierowych przez podatników, u których wdrożenie KSeF może być problematyczne, a skala i wartość wystawianych faktur jest u nich niewielka.

Chodzi o faktury, których wartość nie przekracza kwoty 450 zł do limitu 10 tys. zł miesięcznie.
W JPK_VAT będzie obowiązek oznaczania wystawionych z pominięciem KSeF, w tym także tych wystawionych w trybie offline, czy w czasie awarii i nie wprowadzonych do KSeF w terminie. Będzie to rozwiązanie - z założenia - tymczasowe.

Pytania i odpowiedzi na podatki.gov.pl

W trakcie spotkania przedstawiciele resortu na bieżąco odpowiadali na pytania zadawane przez uczestników z sali i online. Najczęściej powtarzające się będą sukcesywnie zamieszczane na stronie www.podatki.gov.pl, na podstronie dotyczącej KSeF w sekcji pytań i odpowiedzi, dostępnej pod poniższym linkiem https://ksef.podatki.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi-ksef/. Przypominamy, że trafiają tam też najczęściej powtarzające się pytania przesyłane na adres e-mail: info.ksef@mf.gov.pl

Kolejne działania MF - wrzesień 2024 r.

Na wrzesień 2024 r. MF zapowiada:
1) Konsultacje publiczne dotyczące:
- struktury logicznej załącznika oraz koncepcji rozwiązania,
- struktury logicznej FA(3) - opublikowana będzie szczegółowa lista zmian w strukturze;
2) Road mapa dla wyrównania środowisk – wdrożeń kolejnych funkcjonalności na poszczególnych środowiskach,
3) Rozpoczęcie procesu konsultacji publicznych projektu ustawy

Prezentacja​_-​_Konsultujemy​_KSeF​_-​_18​_lipca​_2024​_r.pdf 0.27MB 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA