REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowości w KSeF: faktury papierowe, konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

KSeF - zmiany - faktury papierowe
Nowości w KSeF: faktury konsumenckie, złożone załączniki, faktury poza KSeF. Konsultacje Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

rozwiń >

W konsultacjach 18 lipca 2024 r. brali udział przedstawiciele przedsiębiorców, organizacji branżowych i wielu innych podmiotów. W gmachu Ministerstwa Finansów gościło 80 osób, a ponad 3 300 uczestniczyło w spotkaniu online.

W czasie tego spotkania dyskutowano też na temat kierunku dalszych uproszczeń oraz zasadności utrzymania niektórych odroczeń w KSeF oraz etapowego wprowadzania systemu.

Jak ma wyglądać model obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur?

Założeniem spotkań konsultacyjnych jest uzyskanie opinii dotyczących zasad funkcjonowania obligatoryjnego KSeF.

- Ponieważ obowiązek korzystania z KSeF będzie dotyczył wielu podmiotów o różnej specyfice działalności, zależy nam na przeprowadzeniu rzetelnych konsultacji. Spotykaliśmy się już na przełomie lutego i marca. Przeprowadziliśmy prekonsultacje projektu rozwiązań w kwietniu tego roku. Dziś chcieliśmy zaprezentować wnioski z dotychczasowych prac i porozmawiać o dalszych możliwościach uproszczeń w systemie. – mówił Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Wdrożenie obowiązkowego KSeF. Dwa etapy zmian prawa

Przedstawiciele ministerstwa i KAS przypomnieli, że proces legislacyjny został podzielony na dwa etapy. Pierwszy dotyczył przesunięcia obowiązku wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. 

Rozmowy w czasie spotkania 18 lipca 2024 r. dotyczyły II etapu prac legislacyjnych, w ramach którego resort zaproponuje etapowe wejście w życie obowiązkowego KSeF:
1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł,
1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

Uproszczenia w KSeF

Podczas spotkania eksperci resortu podsumowali również kierunki działań prawnych i biznesowych, mających na celu uproszczenie systemu, m.in.: stosowanie trybu offline w okresie przejściowym i możliwość wystawiania faktur do 450 zł poza KSeF.

- Zdajemy sobie sprawę jak dużym wyzwaniem jest wdrożenie KSeF u przedsiębiorców, zarówno pod kątem technicznym, jak również proceduralnym. Dlatego wspólnie z rynkiem chcemy wypracować optymalne rozwiązania, które pozwolą przedsiębiorcom sprawnie wejść w proces obligatoryjnego e-fakturowania. – powiedziała Anna Mytyk, Zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

Faktury konsumenckie

Uczestnicy spotkania poruszyli temat faktur konsumenckich. Zastanawiali się, czy tego rodzaju faktury powinny być przesyłane do KSeF fakultatywnie czy obowiązkowo. W trakcie spotkania została potwierdzona zasadność utrzymania odroczeń niektórych rozwiązań KSeF, jak np. odroczenie kar za niestosowanie KSeF.

Wszystkie przedstawione argumenty zostaną teraz poddane szczegółowej analizie przez ekspertów Ministerstwa Finansów i KAS.

Nowe rozwiązania i funkcjonalności

Podczas spotkania konsultacyjnego przedstawiciele ministerstwa i KAS przedstawili planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności systemu, tj.:
- umożliwienie przesyłania załączników do faktur dla branż wystawiających faktury o złożonym zakresie danych,
- modyfikację struktury logicznej e-faktury m.in. w zakresie zasad wskazywania terminu płatności,
- wyrównanie środowisk KSeF - pełne wdrożenie funkcjonalności „biznesowych” – wystawianie faktur w KSeF w modelu docelowym, ale bez zmiany obowiązków podatników.

- Zapewnienie stabilnego procesu wdrożenia KSeF u przedsiębiorców jest jednym z naszych priorytetów. Wyrównanie środowisk jest uzasadnione kwestiami związanymi z zarządzaniem i wdrażaniem zmian w środowisku testowym, przedprodukcyjnym (Demo) i produkcyjnym KSeF, ich wersjonowaniem oraz utrzymaniem. Im szybciej funkcjonalności zostaną udostępnione we wszystkich środowiskach, tym więcej czasu użytkownicy będą mieli na dostosowanie swoich systemów do KSeF. – powiedział Krzysztof Rogowski, Dyrektor Departamentu Analiz KAS w Ministerstwie Finansów.

Odnośnie załączników do faktur, MF zapowiada wdrożenie możliwości przesyłania przez KSeF załączników do faktur o złożonej ilości danych jednostek miary/ceny poszczególnych transakcji. Będzie też można ujmować załączniku dane:
- podatkowe (np. cena jednostkowa, miara i ilości towaru/usługi),
- wynikające z odrębnych przepisów (branżowych),
- biznesowe.

Faktury papierowe poza KSeF

Ministerstwo Finansów deklaruje pozostawienie możliwości wystawiania faktur papierowych przez podatników, u których wdrożenie KSeF może być problematyczne, a skala i wartość wystawianych faktur jest u nich niewielka.

Chodzi o faktury, których wartość nie przekracza kwoty 450 zł do limitu 10 tys. zł miesięcznie.
W JPK_VAT będzie obowiązek oznaczania wystawionych z pominięciem KSeF, w tym także tych wystawionych w trybie offline, czy w czasie awarii i nie wprowadzonych do KSeF w terminie. Będzie to rozwiązanie - z założenia - tymczasowe.

Pytania i odpowiedzi na podatki.gov.pl

W trakcie spotkania przedstawiciele resortu na bieżąco odpowiadali na pytania zadawane przez uczestników z sali i online. Najczęściej powtarzające się będą sukcesywnie zamieszczane na stronie www.podatki.gov.pl, na podstronie dotyczącej KSeF w sekcji pytań i odpowiedzi, dostępnej pod poniższym linkiem https://ksef.podatki.gov.pl/pytania-i-odpowiedzi-ksef/. Przypominamy, że trafiają tam też najczęściej powtarzające się pytania przesyłane na adres e-mail: info.ksef@mf.gov.pl

Kolejne działania MF - wrzesień 2024 r.

Na wrzesień 2024 r. MF zapowiada:
1) Konsultacje publiczne dotyczące:
- struktury logicznej załącznika oraz koncepcji rozwiązania,
- struktury logicznej FA(3) - opublikowana będzie szczegółowa lista zmian w strukturze;
2) Road mapa dla wyrównania środowisk – wdrożeń kolejnych funkcjonalności na poszczególnych środowiskach,
3) Rozpoczęcie procesu konsultacji publicznych projektu ustawy

Prezentacja​_-​_Konsultujemy​_KSeF​_-​_18​_lipca​_2024​_r.pdf 0.27MB 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA