REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rozliczeniach kosztów nabycia i użytkowania samochodów osobowych od 1 stycznia 2019 r. w zakresie PIT i CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Niebudek
Adwokat i Doradca podatkowy, Parter Zarządzający Kancelarii LTCA Zarzycki Niebudek
Zmiany w rozliczeniach kosztów nabycia i użytkowania samochodów osobowych od 1 stycznia 2019 r. w zakresie PIT i CIT /Fot. Fotolia
Zmiany w rozliczeniach kosztów nabycia i użytkowania samochodów osobowych od 1 stycznia 2019 r. w zakresie PIT i CIT /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z uchwaleniem przez Sejm zmian w Ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2019 r. nastąpią duże zmiany w zakresie rozliczenia kosztów nabycia i użytkowania samochodów osobowych.

REKLAMA

Amortyzacja samochodów osobowych

Obecnie możliwy jest zakup i amortyzacja samochodów osobowych, jednak zostały w tym zakresie nałożone limity w wysokości 30.000 euro dla samochodów elektrycznych oraz 20.000 euro dla samochodów innych niż elektryczne.

Polecamy: 18 czerwca – Webinarium: Samochody w firmie 2019 - leasing, amortyzacja, koszty podatkowe

Nowelizacja przewiduje podwyższenie limitów wartości samochodu osobowego do którego możliwe jest pełne odliczanie odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego do 225.000 zł w przypadku samochodów elektrycznych oraz 150.000 zł dla samochodów innych niż elektryczne.

AMORTYZACJA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Ustawa

Obecny stan prawny

Od 1 stycznia 2019 r.

Ocena zmian z punktu widzenia podatnika

PIT, CIT

Limit 20.000 Euro dla samochodów nieelektrycznych

Limit 30.000 Euro dla samochodów elektrycznych

Limit 150.000 zł dla samochodów nieelektrycznych

Limit 225.000 zł dla samochodów elektrycznych

Pozytywna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład:
Podatnik zakupił samochód o wartości 300.000 brutto (243.902,44 netto, 56.097,56 VAT).
Samochód służy podatnikowi do celów mieszanych, zatem podatnik odlicza 50% VAT czyli kwotę 28.049 złotych. Kwota netto oraz nieodliczona kwota VAT będzie niezbędna do wyliczenia kwoty jaka będzie podlegała amortyzacji i wyniesie 271.141,44. Kwota ta przewyższa limit 150.000. Kwota dopuszczalnego limitu to 55,32%. Taka wartość ceny netto i nieodliczonego VAT będzie mogła zostać zamortyzowana.

Koszty ubezpieczenia

Nowe regulacje przewidują podwyższenie kwoty wydatkowanej na ubezpieczenie samochodu osobowego, jaka będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Od 1 stycznia 2019 r. podatnicy będą mieli możliwość zaliczenia do KUP wydatków z tytułu ubezpieczenia samochodu w takiej proporcji w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Przykład:
Jeżeli zatem wartość pojazdu przyjęta dla celów ubezpieczenia wyniesie 250.000 zł, to odliczeniu będzie podlegało 60% kosztów ubezpieczenia (150.000 zł / 250.000 zł = 0,6 = 60%).

Leasing, najem, dzierżawa samochodów

Nowe przepisy wprowadzają również ograniczenie w zaliczaniu opłat z tytułu umów leasingu operacyjnego, najmu i dzierżawy do kosztów uzyskania przychodów. Obecnie korzystanie przez podatników z wymienionych form wykorzystywania samochodów osobowych stanowi preferencję w stosunku do zakupu samochodu osobowego. Dzięki obecnym regulacjom nie ma żadnych ograniczeń w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów pełnych wartości rat leasingowych wraz z odsetkami, co powodowało, że wybór leasingu jako formy finansowania zakupu drogich, luksusowych samochodów zwyczajnie się podatnikom opłacał. Zgodnie nowym brzmieniem ustaw, nastąpi ograniczenie w zaliczaniu opłat z tytułu wymienionych umów do kosztów podatkowych poprzez ustalenie proporcji wartości leasingowanego (najmowanego) samochodu do kwoty 150.000 zł. W praktyce oznacza to, że jeśli wartość pojazdu przekroczy 150.000 zł to pełne odliczenie kosztów ponoszonych rat nie będzie możliwe bez względu na rodzaj umowy na mocy której podatnik użytkuje auto.

LEASING, NAJEM, DZIERŻAWA

Ustawa

Obecny stan prawny

Od 1 stycznia 2019 r.

Ocena zmian z punktu widzenia podatnika

PIT, CIT

Brak limitów przy zaliczeniu rat do kosztów uzyskania przychodów

Limit ustalany proporcją wartości leasingowanego (najmowanego) samochodu do kwoty 150.000 zł

Negatywna

Przykład:
Podatnik wziął w leasing samochód o wartości 250.000 brutto (203.252,03 netto, 46.747,97 VAT).
Samochód służy podatnikowi do celów mieszanych, zatem podatnik odlicza 50% VAT czyli kwotę 23.374 złotych. Kwota netto oraz nieodliczona kwota VAT będzie niezbędna do wyliczenia proporcji kosztu podatkowego i wyniesie 226.626,02. Kwota ta przewyższa limit 150.000. Kwota dopuszczalnego limitu to 66,19%. Taka wartość ceny netto i nieodliczonego VAT będzie mogła być kosztem podatkowym.
Przykładowo, miesięczna rata leasingowa wynosi 10.000 zł. Do kosztów podatkowych można zaliczyć 6.619 zł

Wejście w życie nowych limitów

Do umów leasingu, najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze dotyczących samochodu osobowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. zastosowanie będą miały dotychczasowe przepisy. Do umów leasingu, najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, zmienionych lub odnowionych po dniu 31 grudnia 2018 r. zastosowanie będą miały przepisy w  nowym brzmieniu, dlatego jeśli ktoś zamierzał skorzystać z leasingu jako formy finansowania samochodu osobowego droższego niż 150.000 zł, to warto zrobić to jeszcze w 2018 r..

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS


Rozliczanie wydatków na użytkowanie samochodów firmowych

Obecnie nie ma limitu zaliczania wydatków samochodowych do kosztów, jeśli ma on związek z przychodem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Zgodnie ze zmianami przypadku aut wykorzystywanych zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych odliczyć będzie można 75% wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu. Możliwość zaliczenia do kosztów 100% takich wydatków dotyczyć będzie tylko wykorzystywania samochodu osobowego wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej, przy czym podatnik będzie musiał prowadzić ewidencję potwierdzającą wykorzystywanie samochodu osobowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (wykorzystywana będzie w tym zakresie ewidencja stosowana dla celów VAT).

Przykład:
Faktura za paliwo - 200 zł netto - KUP (75% = 150 PLN)
46 PLN - VAT naliczony
23 PLN - VAT podlegający odliczeniu
23 PLN - VAT niepodlegający odliczeniu
17,25 PLN - KUP w zakresie podatku VAT niepodlegającego odliczeniu
5,75 PLN – NKUP w zakresie podatku VAT niepodlegającego odliczeniu.
Skutek - 37,5% podatku VAT naliczonego będzie KUP

Samochody stanowiące własność podatnika niewprowadzone do ewidencji środków trwałych

Obecnie do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione z tytułu użytkowania samochodów stanowiących własność osobistą podatnika a ich wysokość obliczana jest za pomocą tzw. kilometrówki. Zgodnie z zakładanymi zmianami zlikwidowana zostanie w tym kontekście tzw. kilometrówka a do kosztów podatkowych będzie można zaliczyć jedynie 20 proc. wydatków związanych z używaniem takiego samochodu.

Nowelizacja nie zakłada zmian w zaliczaniu do kosztów wydatków ponoszonych przez pracodawcę na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich własnych samochodów na potrzeby firmy. Podatnik będzie mógł zatem uwzględnić w kosztach podróże służbowe pracowników na podstawie kilometrówki.

KOSZTY PONOSZONE Z TYTUŁU UŻYTKOWANIA SAMOCHODÓW

Ustawa

Obecny stan prawny

Zakładane zmiany

Ocena zmian z punktu widzenia podatnika

PIT, CIT

(samochody wprowadzone do ewidencji)

100% kosztów

75% lub 100% w przypadku wykorzystywania samochodu osobowego wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej – obowiązek prowadzenia ewidencji

Negatywna

PIT

(samochody stanowiące własność podatnika, niebędące składnikiem majątku przedsiębiorstwa)

Koszty wynikające z tzw. kilometrówki

20% kosztów

Negatywna

Zbycie niezamortyzowanego pojazdu

Zgodnie ze zmianami zbycie niezamortyzowanego samochodu przestanie być opłacalne pod kątem podatkowym. Dotychczas w przypadku sprzedaży samochodu osobowego który nie został jeszcze w pełni zamortyzowany, do kosztów uzyskania przychodów mogła zostać zaliczona pełna niezamortyzowana wartość pojazdu. Zakłada się również wprowadzenie limitu 150.000 zł, jako wartości która będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Wartość ta będzie musiała zostać dodatkowo pomniejszona o wartość odpisów amortyzacyjnych które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Grzegorz Niebudek

Adwokat, Doradca Podatkowy

Partner zarządzający LTCA

Kancelaria LTC AQUILA Zarzycki Niebudek

Adwokaci i Doradcy Podatkowi Spółka Komandytowa

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2193.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA