REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty prywatnych samochodów osobowych w fimie 2019 - lepiej pożyczyć od rodziny

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Koszty prywatnych samochodów osobowych w fimie 2019 - lepiej pożyczyć od rodziny
Koszty prywatnych samochodów osobowych w fimie 2019 - lepiej pożyczyć od rodziny

REKLAMA

REKLAMA

Od 2019 roku korzystniejsze podatkowo będzie użytkowanie w firmie samochodu użyczonego niż stanowiącego prywatną własność przedsiębiorcy. W przypadku kosztów eksploatacyjnych (np. paliwo, olej, części, przeglądy) od 2019 roku będzie można uwzględnić ryczałtowe koszty podatkowe w wysokości 20 proc. wydatków (gdy samochód jest własnością przedsiębiorcy, ale nie został wpisany do ewidencji środków trwałych) albo w wysokości 75 proc. w pozostałych przypadkach.

Przedsiębiorcy bardziej opłaci się używać auta zięcia albo teściów niż kupić swoje, jeżeli nie chce go wprowadzić do ewidencji środków trwałych – wynika ze zmian uchwalonych przez Sejm

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi o koszty używania samochodów osobowych na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Czyli wydatki na paliwo, wymianę opon, płyn do spryskiwaczy, przeglądy, części samochodowe.

Co i kiedy można odliczyć

Sejm zdecydował – o czym już wielokrotnie pisaliśmy – że będzie je można odliczać od przychodu w wysokości:

  • 20 proc., gdy auto będzie własnością przedsiębiorcy, ale nie zostanie przez niego wprowadzone do ewidencji środków trwałych;
  • 75 proc. w pozostałych przypadkach.

Ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 19 listopada 2018 r., poz. 2159

Przy zakupach paliwa limitowana kwota obejmie też VAT w tej części, w jakiej nie może być on odliczony od VAT należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma wątpliwości, że możliwość odliczania 75 proc. wydatków będzie dotyczyć pojazdów:

  • należących do podatnika i wpro wadzonych do ewidencji środków trwałych;
  • wziętych w leasing, dzierżawę bądź w najem (np. rent a car).

Pożyczaj – dobry zwyczaj...

A co z pojazdami użyczonymi przez rodzinę – pytają czytelnicy. Z nowych przepisów wynika, że do nich będzie się stosować 75-proc. limit. Ograniczenie 20-proc. miałoby zastosowanie tylko wtedy, gdyby auto było własnością podatnika.

Dziś takiego zróżnicowania nie ma, bo w obu przypadkach obowiązuje kilometrówka, czyli ograniczenie wynikające z przebiegu pojazdu i urzędowej stawki za 1 km. Od 2019 r. kilometrówka ma w tym zakresie zniknąć (będzie stosowana tylko do aut należących do pracowników, gdy będą wykorzystywane do celów służbowych).

Najbardziej będzie się opłacało wziąć samochód od rodziny, czyli od kogoś, kto mieści się w I i II grupie podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 644 ze zm.). Wówczas korzystający bezpłatnie z pojazdu nie zapłaci podatku od nieodpłatnego świadczenia (użyczenie jest bezpłatne, zgodnie z art. 710 kodeksu cywilnego). Zwolnienie wynika z art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT. Nie grozi też podatek od spadków i darowizn.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

...ale rób to ostrożnie

Mimo wszystkich zalet takiego rozwiązania eksperci zalecają ostrożność.

REKLAMA

– Należy dokładnie sprawdzić, kto komu użycza pojazd. Na przykład jeżeli należy ono wspólnie do siostrzenicy i jej małżonka, nie będzie użyczane wyłącznie przez osoby należące do I lub II grupy podatkowej. Podobnie może być, jeżeli samochód jest wykorzystywany w spółce osobowej, a nie wszystkich wspólników łączy stosowna więź z osobą użyczającą – przestrzega Przemysław Antas, radca prawny w kancelarii ANTAS Legal.

Jego zdaniem warto też zachować ostrożność, gdy własność auta przedsiębiorcy miałaby być przenoszona na członka rodziny tylko po to, żeby je następnie użytkować tak jak przed transakcją i korzystać z wyższych odpisów.

– Być może organy będą się starały wykazać, że miała tu miejsce czynność pozorna bądź że mamy do czynienia z unikaniem opodatkowania – mówi ekspert.

Podatki 2019

Przed klauzulą (wykorzystywanie pojazdu użyczonego w celu uzyskania korzyści podatkowej) przestrzega także Magdalena Mucha, dyrektor oddziału w 8Tax Doradztwo Podatkowe.

– Wielu przedsiębiorców ma prywatne auto (niewprowadzone do ewidencji środków trwałych) i wykorzystuje je w działalności gospodarczej. Jeśli ktoś mimo to w celach biznesowych korzysta z użyczonego, może spodziewać się, że w trakcie ewentualnej kontroli fiskus zażąda dowodów, że faktycznie jeździ tym pojazdem. Możliwe, że będzie chciał przesłuchać na tę okoliczność świadków – wyjaśnia ekspertka.

Jej zdaniem w takiej sytuacji najlepiej byłoby, aby podatnik przekazał swój prywatny pojazd na wyłączny użytek żony bądź dzieci. Jeśli nie zamierza tego robić, powinien liczyć się z koniecznością przedstawienia w przyszłości dowodów na rzeczywiste użytkowanie użyczonego auta.

– Może być to spisana umowa użyczenia oraz zamieszczany na fakturach zakupowych numer rejestracyjny użyczanego pojazdu – mówi Magdalena Mucha. ©℗

Katarzyna Jędrzejewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA