REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku
Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców słyszało zapewne o dużych zmianach dotyczących leasingu samochodów osobowych w przyszłym, 2019 roku. Salony i sprzedawcy samochodów prześcigają się w proponowaniu ofert leasingowych, namawiając do skorzystania jeszcze w tym roku. Co tak na prawdę zmieni się więc w zakresie leasingu i rozliczania kosztów samochodów firmowych w 2019 roku?

Cel i założenia ustawodawcy

Jak widać z analizy nowelizacji, ustawodawca po raz kolejny stara się nakładać obowiązki na potencjalnie najbogatszych podatników. Największe zmiany dotyczyć będą przedsiębiorców zainteresowanych autami luksusowymi. Jednak część zmian dotknie wszystkich bez wyjątku. Ponownie zauważono tendencję do wspierania ochrony środowiska, poprzez zwiększanie limitów dla osób zainteresowanych zakupami pojazdów elektrycznych. Warto zauważyć, że ustawa była opracowywana i konsultowana przez cały rok 2018. Po drodze pojawiło się wiele wersji roboczych, które były szeroko komentowane w mediach i Internecie. Docelowa wersja nowelizacji została opublikowana w Dzienniku Ustaw i tam należy weryfikować aktualną treść dokumentu - część wcześniej zapowiadanych zmian, kwot i limitów uległa bowiem zmianie na ostatnich etapach prac ustawodawczych.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Komplet podatki 2019

Podatki 2019

Najważniejsze zmiany

Zmianie ulega między innymi art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po zmianie (od 1 stycznia 2019 roku) podatnicy powinni zauważyć przede wszystkim trzy aspekty:

  1. zmianę limitu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego (amortyzacja);
  2. wprowadzenie limitu do zaliczenia leasingu do kosztów uzyskania przychodów;
  3. określenie nowych kwot maksymalnych ubezpieczenia, możliwych do zaliczenia jako koszty uzyskania przychodów;
  4. zmianę zasad rozliczania kosztów używania samochodów, wykorzystywanych do celów firmowych i prywatnych.

Ad. 1 – zmiana limitów amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja stwierdza, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę: 225 000 zł (wcześniej 30 000 euro) dla samochodów elektrycznych i 150 000 zł (wcześniej 20 000 euro) dla pozostałych pojazdów. Jest to jeden z niewielu podniesionych limitów. W praktyce można więc będzie amortyzować pojazdy do wyższej kwoty granicznej.

Ad. 2 – nowe limity leasingu

Wprowadzono kwotę graniczną na poziomie wartości pojazdu 150 000 zł. Zgodnie z nowelizacją, za koszty uzyskania przychodu dotyczące samochodu osobowego nie można już uznawać opłat wynikających z umowy leasingu (z wyjątkami dotyczącymi ubezpieczenia) w wysokości powyżej 150 000 zł. W uproszczeniu oznacza to, że potencjalnie najwięcej stracić mogą przedsiębiorcy, którzy zainteresowani są autami ekskluzywnymi (powyżej 150 000 zł).

Ad. 3 – limity ubezpieczeniowe

Zgodnie z nowelizacją, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. W praktyce oznacza to, że przy wartości samochodu do 150 000 zł ubezpieczenie będzie mogło być rozliczone w kosztach w całości. Powyżej tej kwoty wyłącznie we wskazanej i określonej proporcji.

Ad. 4 – limity kosztów eksploatacyjnych

Co więcej, wyłączenie od kosztów uzyskania przychodów objęło wydatki poniesione z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - jeżeli wykorzystywany jest również do celów niezwiązanych z tą działalnością w wysokości 25 % poniesionych wydatków.

W praktyce oznacza to, że w przypadku samochodów używanych zarówno firmowo jak i prywatnie, kosztem zyskania przychodów będzie tylko 75% wydatków eksploatacyjnych (używania).

Odpowiadające zmiany wprowadzono również do ustawy podatek dochodowy od osób prawnych oraz w niektórych innych aktach prawnych.

1 stycznia 2019 – data graniczna

Szeroko zakrojone kampanie reklamowe i oferty salonów sprzedażowych, wynikają bezpośrednio z przepisów przejściowych oraz ich interpretacji. Ustawa nowelizująca wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku. Nie działa ona wstecz. Oznacza to, że umowy leasingu podpisane jeszcze w 2018 roku w praktyce, będą mogły rozliczać się na starych zasadach.

Generalnie ustawodawcy chodziło o stosowanie nowych zasad do środków trwałych wprowadzonych do ewidencji po 31 grudnia 2018 roku. Pojawiło się jednak wiele wątpliwości specjalistów. Podnieśli oni pod rozwagę organów podatkowych kwestie różnic dat pomiędzy podpisaniem umowy, a faktycznym otrzymaniem pojazdów. Bardzo często zdarza się bowiem w praktyce, że klient kupuje samochód i musi czekać, aż fizycznie przyjedzie on do niego z fabryki. Zgodnie z interpretacjami większości specjalistów, jeżeli znany będzie numer VIN pojazdu (który może jednoznacznie zindywidualizować pojazd) oraz wszystkie warunki umowy nie ulegną zmianie, to pomimo odbioru pojazdu już w 2019 roku, ale zawarcia umowy w 2018, będzie można rozliczać ją na starych zasadach.


Konsultacje podatkowe i plany na przyszłość

W związku z pojawiającymi się szerokimi wątpliwościami praktycznymi, dnia 29.11.2018 roku na oficjalnym portalu Ministerstwa Finansów pojawiło się zawiadomienie o rozpoczęciu konsultacji podatkowych, w zakresie objaśnień zmienianych przepisów odnoszących się do samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej przez podatników działalności. Można więc zakładać, że niedługo uzyskamy odpowiedź na więcej pytań. Ze względu na nowe rozwiązania wszystkim przedsiębiorcom rekomendować można więc śledzenie aktualnych zmian nie tylko przepisów, ale również interpretacji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

REKLAMA