REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku
Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców słyszało zapewne o dużych zmianach dotyczących leasingu samochodów osobowych w przyszłym, 2019 roku. Salony i sprzedawcy samochodów prześcigają się w proponowaniu ofert leasingowych, namawiając do skorzystania jeszcze w tym roku. Co tak na prawdę zmieni się więc w zakresie leasingu i rozliczania kosztów samochodów firmowych w 2019 roku?

Cel i założenia ustawodawcy

Jak widać z analizy nowelizacji, ustawodawca po raz kolejny stara się nakładać obowiązki na potencjalnie najbogatszych podatników. Największe zmiany dotyczyć będą przedsiębiorców zainteresowanych autami luksusowymi. Jednak część zmian dotknie wszystkich bez wyjątku. Ponownie zauważono tendencję do wspierania ochrony środowiska, poprzez zwiększanie limitów dla osób zainteresowanych zakupami pojazdów elektrycznych. Warto zauważyć, że ustawa była opracowywana i konsultowana przez cały rok 2018. Po drodze pojawiło się wiele wersji roboczych, które były szeroko komentowane w mediach i Internecie. Docelowa wersja nowelizacji została opublikowana w Dzienniku Ustaw i tam należy weryfikować aktualną treść dokumentu - część wcześniej zapowiadanych zmian, kwot i limitów uległa bowiem zmianie na ostatnich etapach prac ustawodawczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Komplet podatki 2019

Podatki 2019

Najważniejsze zmiany

Zmianie ulega między innymi art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po zmianie (od 1 stycznia 2019 roku) podatnicy powinni zauważyć przede wszystkim trzy aspekty:

REKLAMA

  1. zmianę limitu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego (amortyzacja);
  2. wprowadzenie limitu do zaliczenia leasingu do kosztów uzyskania przychodów;
  3. określenie nowych kwot maksymalnych ubezpieczenia, możliwych do zaliczenia jako koszty uzyskania przychodów;
  4. zmianę zasad rozliczania kosztów używania samochodów, wykorzystywanych do celów firmowych i prywatnych.

Ad. 1 – zmiana limitów amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja stwierdza, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę: 225 000 zł (wcześniej 30 000 euro) dla samochodów elektrycznych i 150 000 zł (wcześniej 20 000 euro) dla pozostałych pojazdów. Jest to jeden z niewielu podniesionych limitów. W praktyce można więc będzie amortyzować pojazdy do wyższej kwoty granicznej.

Ad. 2 – nowe limity leasingu

Wprowadzono kwotę graniczną na poziomie wartości pojazdu 150 000 zł. Zgodnie z nowelizacją, za koszty uzyskania przychodu dotyczące samochodu osobowego nie można już uznawać opłat wynikających z umowy leasingu (z wyjątkami dotyczącymi ubezpieczenia) w wysokości powyżej 150 000 zł. W uproszczeniu oznacza to, że potencjalnie najwięcej stracić mogą przedsiębiorcy, którzy zainteresowani są autami ekskluzywnymi (powyżej 150 000 zł).

Ad. 3 – limity ubezpieczeniowe

Zgodnie z nowelizacją, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. W praktyce oznacza to, że przy wartości samochodu do 150 000 zł ubezpieczenie będzie mogło być rozliczone w kosztach w całości. Powyżej tej kwoty wyłącznie we wskazanej i określonej proporcji.

Ad. 4 – limity kosztów eksploatacyjnych

Co więcej, wyłączenie od kosztów uzyskania przychodów objęło wydatki poniesione z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - jeżeli wykorzystywany jest również do celów niezwiązanych z tą działalnością w wysokości 25 % poniesionych wydatków.

W praktyce oznacza to, że w przypadku samochodów używanych zarówno firmowo jak i prywatnie, kosztem zyskania przychodów będzie tylko 75% wydatków eksploatacyjnych (używania).

Odpowiadające zmiany wprowadzono również do ustawy podatek dochodowy od osób prawnych oraz w niektórych innych aktach prawnych.

1 stycznia 2019 – data graniczna

Szeroko zakrojone kampanie reklamowe i oferty salonów sprzedażowych, wynikają bezpośrednio z przepisów przejściowych oraz ich interpretacji. Ustawa nowelizująca wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku. Nie działa ona wstecz. Oznacza to, że umowy leasingu podpisane jeszcze w 2018 roku w praktyce, będą mogły rozliczać się na starych zasadach.

Generalnie ustawodawcy chodziło o stosowanie nowych zasad do środków trwałych wprowadzonych do ewidencji po 31 grudnia 2018 roku. Pojawiło się jednak wiele wątpliwości specjalistów. Podnieśli oni pod rozwagę organów podatkowych kwestie różnic dat pomiędzy podpisaniem umowy, a faktycznym otrzymaniem pojazdów. Bardzo często zdarza się bowiem w praktyce, że klient kupuje samochód i musi czekać, aż fizycznie przyjedzie on do niego z fabryki. Zgodnie z interpretacjami większości specjalistów, jeżeli znany będzie numer VIN pojazdu (który może jednoznacznie zindywidualizować pojazd) oraz wszystkie warunki umowy nie ulegną zmianie, to pomimo odbioru pojazdu już w 2019 roku, ale zawarcia umowy w 2018, będzie można rozliczać ją na starych zasadach.


Konsultacje podatkowe i plany na przyszłość

W związku z pojawiającymi się szerokimi wątpliwościami praktycznymi, dnia 29.11.2018 roku na oficjalnym portalu Ministerstwa Finansów pojawiło się zawiadomienie o rozpoczęciu konsultacji podatkowych, w zakresie objaśnień zmienianych przepisów odnoszących się do samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej przez podatników działalności. Można więc zakładać, że niedługo uzyskamy odpowiedź na więcej pytań. Ze względu na nowe rozwiązania wszystkim przedsiębiorcom rekomendować można więc śledzenie aktualnych zmian nie tylko przepisów, ale również interpretacji.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA