REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku
Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców słyszało zapewne o dużych zmianach dotyczących leasingu samochodów osobowych w przyszłym, 2019 roku. Salony i sprzedawcy samochodów prześcigają się w proponowaniu ofert leasingowych, namawiając do skorzystania jeszcze w tym roku. Co tak na prawdę zmieni się więc w zakresie leasingu i rozliczania kosztów samochodów firmowych w 2019 roku?

Cel i założenia ustawodawcy

Jak widać z analizy nowelizacji, ustawodawca po raz kolejny stara się nakładać obowiązki na potencjalnie najbogatszych podatników. Największe zmiany dotyczyć będą przedsiębiorców zainteresowanych autami luksusowymi. Jednak część zmian dotknie wszystkich bez wyjątku. Ponownie zauważono tendencję do wspierania ochrony środowiska, poprzez zwiększanie limitów dla osób zainteresowanych zakupami pojazdów elektrycznych. Warto zauważyć, że ustawa była opracowywana i konsultowana przez cały rok 2018. Po drodze pojawiło się wiele wersji roboczych, które były szeroko komentowane w mediach i Internecie. Docelowa wersja nowelizacji została opublikowana w Dzienniku Ustaw i tam należy weryfikować aktualną treść dokumentu - część wcześniej zapowiadanych zmian, kwot i limitów uległa bowiem zmianie na ostatnich etapach prac ustawodawczych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Komplet podatki 2019

Podatki 2019

Najważniejsze zmiany

Zmianie ulega między innymi art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po zmianie (od 1 stycznia 2019 roku) podatnicy powinni zauważyć przede wszystkim trzy aspekty:

REKLAMA

  1. zmianę limitu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego (amortyzacja);
  2. wprowadzenie limitu do zaliczenia leasingu do kosztów uzyskania przychodów;
  3. określenie nowych kwot maksymalnych ubezpieczenia, możliwych do zaliczenia jako koszty uzyskania przychodów;
  4. zmianę zasad rozliczania kosztów używania samochodów, wykorzystywanych do celów firmowych i prywatnych.

Ad. 1 – zmiana limitów amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja stwierdza, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę: 225 000 zł (wcześniej 30 000 euro) dla samochodów elektrycznych i 150 000 zł (wcześniej 20 000 euro) dla pozostałych pojazdów. Jest to jeden z niewielu podniesionych limitów. W praktyce można więc będzie amortyzować pojazdy do wyższej kwoty granicznej.

Ad. 2 – nowe limity leasingu

Wprowadzono kwotę graniczną na poziomie wartości pojazdu 150 000 zł. Zgodnie z nowelizacją, za koszty uzyskania przychodu dotyczące samochodu osobowego nie można już uznawać opłat wynikających z umowy leasingu (z wyjątkami dotyczącymi ubezpieczenia) w wysokości powyżej 150 000 zł. W uproszczeniu oznacza to, że potencjalnie najwięcej stracić mogą przedsiębiorcy, którzy zainteresowani są autami ekskluzywnymi (powyżej 150 000 zł).

Ad. 3 – limity ubezpieczeniowe

Zgodnie z nowelizacją, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. W praktyce oznacza to, że przy wartości samochodu do 150 000 zł ubezpieczenie będzie mogło być rozliczone w kosztach w całości. Powyżej tej kwoty wyłącznie we wskazanej i określonej proporcji.

Ad. 4 – limity kosztów eksploatacyjnych

Co więcej, wyłączenie od kosztów uzyskania przychodów objęło wydatki poniesione z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - jeżeli wykorzystywany jest również do celów niezwiązanych z tą działalnością w wysokości 25 % poniesionych wydatków.

W praktyce oznacza to, że w przypadku samochodów używanych zarówno firmowo jak i prywatnie, kosztem zyskania przychodów będzie tylko 75% wydatków eksploatacyjnych (używania).

Odpowiadające zmiany wprowadzono również do ustawy podatek dochodowy od osób prawnych oraz w niektórych innych aktach prawnych.

1 stycznia 2019 – data graniczna

Szeroko zakrojone kampanie reklamowe i oferty salonów sprzedażowych, wynikają bezpośrednio z przepisów przejściowych oraz ich interpretacji. Ustawa nowelizująca wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku. Nie działa ona wstecz. Oznacza to, że umowy leasingu podpisane jeszcze w 2018 roku w praktyce, będą mogły rozliczać się na starych zasadach.

Generalnie ustawodawcy chodziło o stosowanie nowych zasad do środków trwałych wprowadzonych do ewidencji po 31 grudnia 2018 roku. Pojawiło się jednak wiele wątpliwości specjalistów. Podnieśli oni pod rozwagę organów podatkowych kwestie różnic dat pomiędzy podpisaniem umowy, a faktycznym otrzymaniem pojazdów. Bardzo często zdarza się bowiem w praktyce, że klient kupuje samochód i musi czekać, aż fizycznie przyjedzie on do niego z fabryki. Zgodnie z interpretacjami większości specjalistów, jeżeli znany będzie numer VIN pojazdu (który może jednoznacznie zindywidualizować pojazd) oraz wszystkie warunki umowy nie ulegną zmianie, to pomimo odbioru pojazdu już w 2019 roku, ale zawarcia umowy w 2018, będzie można rozliczać ją na starych zasadach.


Konsultacje podatkowe i plany na przyszłość

W związku z pojawiającymi się szerokimi wątpliwościami praktycznymi, dnia 29.11.2018 roku na oficjalnym portalu Ministerstwa Finansów pojawiło się zawiadomienie o rozpoczęciu konsultacji podatkowych, w zakresie objaśnień zmienianych przepisów odnoszących się do samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej przez podatników działalności. Można więc zakładać, że niedługo uzyskamy odpowiedź na więcej pytań. Ze względu na nowe rozwiązania wszystkim przedsiębiorcom rekomendować można więc śledzenie aktualnych zmian nie tylko przepisów, ale również interpretacji.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA