REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku
Samochód osobowy w firmie – koszty podatkowe i leasing na nowych zasadach od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców słyszało zapewne o dużych zmianach dotyczących leasingu samochodów osobowych w przyszłym, 2019 roku. Salony i sprzedawcy samochodów prześcigają się w proponowaniu ofert leasingowych, namawiając do skorzystania jeszcze w tym roku. Co tak na prawdę zmieni się więc w zakresie leasingu i rozliczania kosztów samochodów firmowych w 2019 roku?

Cel i założenia ustawodawcy

Jak widać z analizy nowelizacji, ustawodawca po raz kolejny stara się nakładać obowiązki na potencjalnie najbogatszych podatników. Największe zmiany dotyczyć będą przedsiębiorców zainteresowanych autami luksusowymi. Jednak część zmian dotknie wszystkich bez wyjątku. Ponownie zauważono tendencję do wspierania ochrony środowiska, poprzez zwiększanie limitów dla osób zainteresowanych zakupami pojazdów elektrycznych. Warto zauważyć, że ustawa była opracowywana i konsultowana przez cały rok 2018. Po drodze pojawiło się wiele wersji roboczych, które były szeroko komentowane w mediach i Internecie. Docelowa wersja nowelizacji została opublikowana w Dzienniku Ustaw i tam należy weryfikować aktualną treść dokumentu - część wcześniej zapowiadanych zmian, kwot i limitów uległa bowiem zmianie na ostatnich etapach prac ustawodawczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Komplet podatki 2019

Podatki 2019

Najważniejsze zmiany

Zmianie ulega między innymi art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po zmianie (od 1 stycznia 2019 roku) podatnicy powinni zauważyć przede wszystkim trzy aspekty:

REKLAMA

  1. zmianę limitu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego (amortyzacja);
  2. wprowadzenie limitu do zaliczenia leasingu do kosztów uzyskania przychodów;
  3. określenie nowych kwot maksymalnych ubezpieczenia, możliwych do zaliczenia jako koszty uzyskania przychodów;
  4. zmianę zasad rozliczania kosztów używania samochodów, wykorzystywanych do celów firmowych i prywatnych.

Ad. 1 – zmiana limitów amortyzacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja stwierdza, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę: 225 000 zł (wcześniej 30 000 euro) dla samochodów elektrycznych i 150 000 zł (wcześniej 20 000 euro) dla pozostałych pojazdów. Jest to jeden z niewielu podniesionych limitów. W praktyce można więc będzie amortyzować pojazdy do wyższej kwoty granicznej.

Ad. 2 – nowe limity leasingu

Wprowadzono kwotę graniczną na poziomie wartości pojazdu 150 000 zł. Zgodnie z nowelizacją, za koszty uzyskania przychodu dotyczące samochodu osobowego nie można już uznawać opłat wynikających z umowy leasingu (z wyjątkami dotyczącymi ubezpieczenia) w wysokości powyżej 150 000 zł. W uproszczeniu oznacza to, że potencjalnie najwięcej stracić mogą przedsiębiorcy, którzy zainteresowani są autami ekskluzywnymi (powyżej 150 000 zł).

Ad. 3 – limity ubezpieczeniowe

Zgodnie z nowelizacją, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. W praktyce oznacza to, że przy wartości samochodu do 150 000 zł ubezpieczenie będzie mogło być rozliczone w kosztach w całości. Powyżej tej kwoty wyłącznie we wskazanej i określonej proporcji.

Ad. 4 – limity kosztów eksploatacyjnych

Co więcej, wyłączenie od kosztów uzyskania przychodów objęło wydatki poniesione z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - jeżeli wykorzystywany jest również do celów niezwiązanych z tą działalnością w wysokości 25 % poniesionych wydatków.

W praktyce oznacza to, że w przypadku samochodów używanych zarówno firmowo jak i prywatnie, kosztem zyskania przychodów będzie tylko 75% wydatków eksploatacyjnych (używania).

Odpowiadające zmiany wprowadzono również do ustawy podatek dochodowy od osób prawnych oraz w niektórych innych aktach prawnych.

1 stycznia 2019 – data graniczna

Szeroko zakrojone kampanie reklamowe i oferty salonów sprzedażowych, wynikają bezpośrednio z przepisów przejściowych oraz ich interpretacji. Ustawa nowelizująca wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku. Nie działa ona wstecz. Oznacza to, że umowy leasingu podpisane jeszcze w 2018 roku w praktyce, będą mogły rozliczać się na starych zasadach.

Generalnie ustawodawcy chodziło o stosowanie nowych zasad do środków trwałych wprowadzonych do ewidencji po 31 grudnia 2018 roku. Pojawiło się jednak wiele wątpliwości specjalistów. Podnieśli oni pod rozwagę organów podatkowych kwestie różnic dat pomiędzy podpisaniem umowy, a faktycznym otrzymaniem pojazdów. Bardzo często zdarza się bowiem w praktyce, że klient kupuje samochód i musi czekać, aż fizycznie przyjedzie on do niego z fabryki. Zgodnie z interpretacjami większości specjalistów, jeżeli znany będzie numer VIN pojazdu (który może jednoznacznie zindywidualizować pojazd) oraz wszystkie warunki umowy nie ulegną zmianie, to pomimo odbioru pojazdu już w 2019 roku, ale zawarcia umowy w 2018, będzie można rozliczać ją na starych zasadach.


Konsultacje podatkowe i plany na przyszłość

W związku z pojawiającymi się szerokimi wątpliwościami praktycznymi, dnia 29.11.2018 roku na oficjalnym portalu Ministerstwa Finansów pojawiło się zawiadomienie o rozpoczęciu konsultacji podatkowych, w zakresie objaśnień zmienianych przepisów odnoszących się do samochodów osobowych wykorzystywanych w prowadzonej przez podatników działalności. Można więc zakładać, że niedługo uzyskamy odpowiedź na więcej pytań. Ze względu na nowe rozwiązania wszystkim przedsiębiorcom rekomendować można więc śledzenie aktualnych zmian nie tylko przepisów, ale również interpretacji.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA