REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycofanie samochodu z działalności gospodarczej na cele prywatne - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Wycofanie samochodu z działalności gospodarczej na cele prywatne - rozliczenie VAT
Wycofanie samochodu z działalności gospodarczej na cele prywatne - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik planuje zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej. W 2011 r. kupił nowy samochód osobowy. Zakup został udokumentowany fakturą VAT. Podatnik wprowadził pojazd do ewidencji środków trwałych, odliczył część kwoty VAT (6000 zł), a teraz, przed zamknięciem działalności gospodarczej, chciałby wycofać samochód z tej działalności. Czy z tego tytułu należny jest VAT?

Wycofanie samochodu z prowadzonej działalności gospodarczej na cele prywatne, w sytuacji gdy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy jego nabyciu, będzie stanowiło czynność opodatkowaną stawką 23% VAT. W tej sytuacji podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do korekty kwoty podatku naliczonego ze względu na upływ okresu korekty. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Komplet podatki 2019
Polecamy: Akademia VAT

Opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Uzupełnieniem tej generalnej zasady jest przepis art. 7 ust. 2 ww. ustawy, w którym ustawodawca zrównał z odpłatną dostawą towarów inne czynności. Na podstawie tego przepisu przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Oznacza to - jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 8 lutego 2018 r. (sygn. 0115-KDIT1-2.4012.942.2017.1.AGW) - że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

(…) nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem, importem lub wytworzeniem (w tym części składowych). Niespełnienie powyższego jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towaru - w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - jako czynności wyłączonej spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane.

W konsekwencji brak obowiązku opodatkowania czynności wycofania samochodu z działalności gospodarczej na cele prywatne wystąpi wyłącznie w sytuacji, gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia przy nabyciu, imporcie, wytworzeniu auta lub jego części składowych. W przypadku obowiązku opodatkowania omawianej czynności podstawą opodatkowania będzie cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów (art. 29a ust. 2 ustawy o VAT). Oznacza to, że podstawą obliczenia VAT jest aktualna cena samochodu, a nie cena z dnia nabycia.

Dodatkowo należy pamiętać, że w przypadku wycofania samochodu z działalności gospodarczej na cele prywatne zastosowanie znajdzie art. 90b ustawy o VAT, dotyczący korekty kwoty podatku naliczonego, gdy przy nabyciu samochodu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia tylko części VAT. Pozwala ona na odzyskanie części nieodliczonego podatku, gdy dostawa nastąpi w okresie korekty. Uznaje się wtedy, że następuje zmiana przeznaczenia pojazdu z wykorzystywanego do celów mieszanych na wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej.

Okres, w którym podatnik jest uprawniony do dokonania korekty podatku, jest ustalany w zależności od wartości pojazdu. W przypadku pojazdów samochodowych o wartości początkowej:

  1. nieprzekraczającej 15 000 zł korekty dokonuje się, jeżeli zmiana ich wykorzystywania nastąpiła w okresie 12 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania ten pojazd samochodowy.
  2. przekraczającej 15 000 zł korekty dokonuje się w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy.

Korekty tej należy dokonać w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana wykorzystywania pojazdu, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Przykład
Podatnik kupił w maju 2017 r. samochód o wartości 50 000 zł brutto (w tym: 11 500 zł VAT). Przy zakupie podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% kwoty VAT. tj. 5750 zł. W maju 2018 r. podatnik wycofał samochód z prowadzonej działalności na cele prywatne.
Korekty dokonuje się w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Kwotę korekty należy obliczyć w następujący sposób:

1. Nieodliczoną przy nabyciu kwotę VAT należy podzielić przez okres korekty, aby ustalić, jaka wartość przypada na jeden miesiąc trwania tego okresu, czyli 5750 : 60 miesięcy = 95,83 zł.

2. Następnie należy ustalić, ile miesięcy zostało do końca okresu korekty.
Samochód został przekazany na cele prywatne po roku użytkowania, więc pozostały okres korekty to 48 miesięcy (60 miesięcy - 12 miesięcy = 48 miesięcy).

3. Ustalamy wartość kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie. W tym celu należy pomnożyć wartość nieodliczonego VAT przypadającego na jeden miesiąc korekty przez liczbę miesięcy pozostających do upływu okresu korekty, czyli:
95,83 zł x 48 miesięcy = 4599,84 zł, po zaokrągleniu 4600 zł.

Dlatego w deklaracji za maj 2018 r. podatnik mógł zwiększyć o kwotę 4600 zł podatek naliczony podlegający odliczeniu.


REKLAMA

Wprowadzony w 2014 r. system korekt - co do zasady - dotyczy pojazdów samochodowych nabytych, importowanych lub wytworzonych przez podatnika od 1 kwietnia 2014 r. Wskazać jednak należy, że na podstawie przepisów przejściowych systemem korekt w zakresie zwiększenia podatku naliczonego do odliczenia są również objęte przypadki sprzedaży pojazdów samochodowych zakupionych przed 1 kwietnia 2014 r., przy nabyciu których odliczono 50% lub 60% kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 zł lub 6000 zł (art. 11 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw). Prawo do korekty przysługuje jednak, gdy nie minął jej okres (12 lub 60 miesięcy).

Podsumowując, wycofanie samochodu z działalności gospodarczej na cele prywatne, w sytuacji gdy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie pojazdu, będzie stanowiło czynność opodatkowaną podstawową stawką 23% VAT, jako nieodpłatne przekazanie zrównane z dostawą towarów (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). W analizowanym przypadku podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do korekty kwoty podatku naliczonego ze względu na upływ okresu korekty.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, art. 29a ust. 2, art. 86a ust. 1, art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1669

  • art. 11 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA