REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód wykupiony z leasingu do majątku prywatnego - użyczenie dla firmy i odliczanie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód wykupiony z leasingu do majątku prywatnego - użyczenie dla firmy i odliczanie VAT
Samochód wykupiony z leasingu do majątku prywatnego - użyczenie dla firmy i odliczanie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Czy podatnik, który po wykupieniu samochodu z leasingu przekazał go na cele prywatne, może użyczyć tego samochodu do swojej działalności i odliczać VAT?

Od zakupów związanych z wykorzystywaniem samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (np. zakupów paliwa) podatnikowi będzie przysługiwać prawo do odliczania 50% kwot podatku z faktur dokumentujących te zakupy. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Na wstępie należy wyjaśnić, że użyczenie jest umową, do której zawarcia konieczne jest istnienie dwóch stron, tj. użyczającego rzecz oraz biorącego rzecz w używanie (art. 710 Kodeksu cywilnego). W związku z tym nie można użyczyć rzeczy samemu sobie, np. do prowadzonej działalności gospodarczej.

Powoduje to, że podatnik, o którym mowa w pytaniu, nie może użyczyć sam sobie samochodu do prowadzonej działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma jednak przeszkód, aby:

  • wprowadził samochód do działalności gospodarczej jako środek trwały (wskazane jest, aby towarzyszyło temu sporządzenie odpowiedniego dokumentu, np. protokołu przyjęcia środka trwałego) lub
  • używał samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej bez wprowadzania go do działalności jako środek trwały; w takim przypadku nie ma potrzeby sporządzania żadnego dokumentu stanowiącego podstawę używania samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej; pamiętać jednak należy, że według przepisów o podatku dochodowym koszty używania samochodów osobowych niezaliczonych do środków trwałych podatnika stanowią koszty uzyskania przychodów pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz w ramach limitu wynikającego z tej ewidencji.

Uprzednie wykupienie samochodu z leasingu na cele prywatne nie zabrania takiego działania.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

UWAGA!

Umowa użyczenia charakteryzuje się tym, że do jej zawarcia potrzebne są dwie strony. Dlatego nie można jej zastosować, jeśli istnieje tylko jedna strona, tj. podatnik.

Niezależnie od scenariusza podatnikowi wykorzystującemu taki samochód na potrzeby prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego przy dokonywaniu związanych z tym zakupów, np. zakupów paliwa oraz innych wydatków związanych z eksploatacją. Odliczeń tych podatnik może dokonywać na zasadach ogólnych, a więc najczęściej z uwzględnieniem ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50% (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT).

Dotyczy to najprawdopodobniej również omawianego przypadku, gdyż z treści pytania nie wynika, aby wchodziła w grę możliwość dokonywania pełnych odliczeń od wydatków dotyczących wskazanego samochodu. A zatem od zakupów związanych z wykorzystywaniem samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej podatnikowi będzie zapewne przysługiwać prawo do odliczania 50% kwot podatku z faktur dokumentujących te zakupy.

Podatnik wykorzystuje na potrzeby prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej prywatny samochód osobowy wykupiony uprzednio z leasingu. Samochodu tego podatnik używa również do celów prywatnych. W takim przypadku z faktur dokumentujących zakupy paliwa, naprawy, przeglądy podatnik może odliczyć 50% kwot VAT.

Podstawa prawna:

  • art. 86 ust. 1 oraz art. 86a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 650

  • art. 710 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1025; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1104

Tomasz Krywan, doradca podatkowy, autor komentarza do VAT 2018 wydanego przez INFOR PL S.A.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA