REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód wykupiony z leasingu do majątku prywatnego - użyczenie dla firmy i odliczanie VAT

Samochód wykupiony z leasingu do majątku prywatnego - użyczenie dla firmy i odliczanie VAT
Samochód wykupiony z leasingu do majątku prywatnego - użyczenie dla firmy i odliczanie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Czy podatnik, który po wykupieniu samochodu z leasingu przekazał go na cele prywatne, może użyczyć tego samochodu do swojej działalności i odliczać VAT?

Od zakupów związanych z wykorzystywaniem samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (np. zakupów paliwa) podatnikowi będzie przysługiwać prawo do odliczania 50% kwot podatku z faktur dokumentujących te zakupy. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Na wstępie należy wyjaśnić, że użyczenie jest umową, do której zawarcia konieczne jest istnienie dwóch stron, tj. użyczającego rzecz oraz biorącego rzecz w używanie (art. 710 Kodeksu cywilnego). W związku z tym nie można użyczyć rzeczy samemu sobie, np. do prowadzonej działalności gospodarczej.

Powoduje to, że podatnik, o którym mowa w pytaniu, nie może użyczyć sam sobie samochodu do prowadzonej działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma jednak przeszkód, aby:

  • wprowadził samochód do działalności gospodarczej jako środek trwały (wskazane jest, aby towarzyszyło temu sporządzenie odpowiedniego dokumentu, np. protokołu przyjęcia środka trwałego) lub
  • używał samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej bez wprowadzania go do działalności jako środek trwały; w takim przypadku nie ma potrzeby sporządzania żadnego dokumentu stanowiącego podstawę używania samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej; pamiętać jednak należy, że według przepisów o podatku dochodowym koszty używania samochodów osobowych niezaliczonych do środków trwałych podatnika stanowią koszty uzyskania przychodów pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz w ramach limitu wynikającego z tej ewidencji.

Uprzednie wykupienie samochodu z leasingu na cele prywatne nie zabrania takiego działania.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

UWAGA!

Umowa użyczenia charakteryzuje się tym, że do jej zawarcia potrzebne są dwie strony. Dlatego nie można jej zastosować, jeśli istnieje tylko jedna strona, tj. podatnik.

Niezależnie od scenariusza podatnikowi wykorzystującemu taki samochód na potrzeby prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego przy dokonywaniu związanych z tym zakupów, np. zakupów paliwa oraz innych wydatków związanych z eksploatacją. Odliczeń tych podatnik może dokonywać na zasadach ogólnych, a więc najczęściej z uwzględnieniem ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50% (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT).

Dotyczy to najprawdopodobniej również omawianego przypadku, gdyż z treści pytania nie wynika, aby wchodziła w grę możliwość dokonywania pełnych odliczeń od wydatków dotyczących wskazanego samochodu. A zatem od zakupów związanych z wykorzystywaniem samochodu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej podatnikowi będzie zapewne przysługiwać prawo do odliczania 50% kwot podatku z faktur dokumentujących te zakupy.

Podatnik wykorzystuje na potrzeby prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej prywatny samochód osobowy wykupiony uprzednio z leasingu. Samochodu tego podatnik używa również do celów prywatnych. W takim przypadku z faktur dokumentujących zakupy paliwa, naprawy, przeglądy podatnik może odliczyć 50% kwot VAT.

Podstawa prawna:

  • art. 86 ust. 1 oraz art. 86a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 650

  • art. 710 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1025; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1104

Tomasz Krywan, doradca podatkowy, autor komentarza do VAT 2018 wydanego przez INFOR PL S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA