REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykupienie samochodu z leasingu do majątku prywatnego – skutki w VAT

Wykupienie samochodu z leasingu do majątku prywatnego – skutki w VAT
Wykupienie samochodu z leasingu do majątku prywatnego – skutki w VAT
Łukasz Kuźmiuk

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca zakupi samochód osobowy, który wcześniej użytkował na mocy umowy leasingu operacyjnego i przeznaczy go wyłącznie do majątku, to późniejsza sprzedaż tego auta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oczywiście w takim przypadku przy wykupie samochodu z leasingu do majątku prywatnego nie będzie przysługiwało prawo odliczenia VAT.

Leasing operacyjny

Leasing operacyjny jest najczęściej wybieraną przez przedsiębiorców formą leasingu firmowych samochodów osobowych (o masie całkowitej do 3,5 tony). Przedsiębiorca jako korzystający (leasingobiorca) użytkuje samochód, który jednak pozostaje własnością (składnikiem majątku) finansującego (leasingodawcy). Umowa ta podobna jest w swoich skutkach do najmu lub dzierżawy i w ustawie o VAT jest traktowana jak usługa. Może ale nie musi zawierać opcję wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czas trwania umowy leasingu operacyjnego jest zwykle krótszy niż okres pełnej amortyzacji przedmiotu leasingu, ale okres ten nie może być krótszy niż 40% normatywnego okresu amortyzacji tego przedmiotu. Stąd w przypadku samochodu (amortyzacja wg stawki 20%) leasing operacyjny musi trwać przynajmniej 2 lata.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Korzystający płaci finansującemu opłaty (raty) leasingowe i ew. opłatę wstępną, a także ponosi koszty eksploatacyjne. Od tych wydatków korzystający może odliczać VAT albo w 50% (jeżeli użytkuje samochód zarówno do celów firmowych jak i prywatnych) albo w 100% (jeżeli użytkuje auto wyłącznie do celów firmowych).

REKLAMA

Wykup samochodu z leasingu a VAT

Wykupując samochód po upływie umowy leasingu przedsiębiorca ma zasadniczo dwa rozwiązania. Kupić samochód z przeznaczeniem do celów działalności gospodarczej albo na cele prywatne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszym przypadku (zakup na firmę) samochód osobowy powinien zostać ujęty w ewidencji środków trwałych. Od takiego zakupu przysługuje podatnikowi VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego zasadniczo w 100% jeżeli samochód będzie użytkowany tylko do celów związanych z działalnością gospodarczą, jeżeli będzie prowadził ewidencję przebiegu (kilometrówkę) i złoży do urzędu skarbowego informację VAT-26.

Ale jeżeli będzie też chciał użytkować ten samochód do celów prywatnych to może odliczyć jedynie 50% VAT naliczonego w cenie zakupu.

Przy wykupie samochodu osobowego z leasingu na cele firmowe późniejsza sprzedaż takiego auta powinna zostać opodatkowana VAT i zafakturowana z 23% podatkiem należnym.

Natomiast w przypadku wykupu samochodu z leasingu z przeznaczeniem wyłącznie na cele prywatne nie ma możliwości odliczenia VAT zapłaconego przy nabyciu ale też przy późniejszej sprzedaży tego auta nie trzeba opodatkowywać tej transakcji VAT-em.

Przy czym nie ma tu znaczenia, że przy wykupie z leasingu wystawiono fakturę z VAT, nawet jeżeli wystawiona była na spółkę cywilną a samochód przeznacza wyłącznie na cele prywatne jeden ze wspólników tej spółki. Również takie przekazanie na cele prywatne wspólnika nie jest opodatkowane VAT.

Potwierdzają to interpretacje podatkowe Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Przykładowo w interpretacji z 15 lutego 2018 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.864.2017.2.JSO) stwierdzono, że:

(…) skoro – jak wskazał Wnioskodawca – zamierza on wykupić samochód jako osoba fizyczna i od momentu wykupu nie zamierza wykorzystywać go w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to w zaistniałej sytuacji, późniejsza sprzedaż samochodu nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a Wnioskodawca dokonując ww. czynności nie wystąpi w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, ponieważ czynność ta (zbycie pojazdu) będzie stanowiła przejaw zwykłego zarządu majątkiem osobistym.

A w interpretacji z 24 listopada 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.714.2017.1.AB) stwierdzono, że przekazanie przez spółkę cywilną na cele osobiste wspólnika samochodu osobowego, wykupionego z leasingu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, bowiem – z uwagi na zamierzone przekazanie na cele osobiste wspólnika – nie przysługiwało Zainteresowanemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia (wykupu) tego samochodu.

INFORAKADEMIA poleca: VAT w transporcie i spedycji

Polecamy: Biuletyn VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA