REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowne wyłączenie płatności split payment

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Umowne wyłączenie płatności split payment /Fot. Fotolia
Umowne wyłączenie płatności split payment /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ramach uszczelnienia systemów podatkowych ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie rozwiązania split payment. W praktyce może się ono okazać niekorzystnym dla podatnika. Czy istnieje możliwość umownego wyłączenia płatności split payment?

Płatność split payment

Płatność split payment, czyli inaczej mechanizm podzielonej płatności, polega na tym, iż jedna płatność za nabyty towar lub usługę jest dokonywana w taki sposób, iż zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek bankowy dostawcy, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług jest płacona na specjalne konto dostawcy, służące do należności z tytułu podatku VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W związku z tym świadczący usługę bądź sprzedający towar posiada bardzo ograniczone możliwości dysponowania środkami znajdującymi się na rachunku VAT - nie może on prowadzić obrotu środkami ani dokonywać przy ich pomocy transakcji gospodarczych. System ten nadaje organom możliwość blokowania środków należnych z tytułu zobowiązania w podatku VAT oraz monitorowania przeprowadzonych transakcji.

Warto przy tym podkreślić, iż mechanizm ten znajduje zastosowanie jedynie w odniesieniu do transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami będącymi przedsiębiorcą. Nie ma możliwości zastosowania tego rodzaju płatności na linii konsument - przedsiębiorca.

Dobrowolność po stronie nabywcy

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest dobrowolne. Zależy ono jedynie od decyzji nabywcy usługi od towaru i nie wymaga porozumienia ze sprzedawcą. Do tej pory w systemie prawa podatkowego nie istnieje żaden przepis, który nakładałby na nabywcę obowiązek zastosowania split payment. Jednakże, przepisy nie dają możliwości zablokowania owego mechanizmu jednostronnym oświadczeniem świadczącego usługę bądź sprzedającego towar. Generalnie rzecz biorąc, sprzedający nie ma możliwości sprzeciwienia się temu rodzajowi płatności.

REKLAMA

Umowa o wyłączeniu split payment

Pomimo tego, iż sprzedający towar lub usługę nie ma możliwości, aby „zabronić” kontrahentowi zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, istnieje jednak możliwość wyłączenia tego rodzaju płatności. Postanowienie takie może zostać zawarte w dwustronnej umowie między sprzedającym a nabywcą, dotyczącej danej transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Może przybierać ono dwojaką formę - sprzedawca może zachęcić kontrahenta do tego, aby nie stosował mechanizmu podzielonej płatności, dla przykładu udzielając zniżki na swoje towary lub usługi przy zaniechaniu tej czynności, bądź też zniechęcać go do stosowania mechanizmu, zawierając postanowienie o podwyższeniu ceny w przypadku dokonania płatności split payment. Istnieje także możliwość zamieszczenia w umowie zapisu dotyczącego zakazu stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Polecamy: Jak stosować split payment

Należy przy tym jednak podkreślić, iż na wypadek złamania owego postanowienia przez nabywcę, warto umieścić w umowie także zapis o karze umownej związanej z zastosowaniem split payment. Rekomendacja ta wynika z faktu, iż żaden z przepisów prawa nie wiąże negatywnych konsekwencji z przekroczeniem zapisu wyłączającego konkretny rodzaj płatności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA