REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód firmowy czy prywatny? Konsekwencje finansowe i podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Samochód firmowy czy prywatny? Konsekwencje finansowe i podatkowe
Samochód firmowy czy prywatny? Konsekwencje finansowe i podatkowe
Adam HARRY Charuk

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej, jednoosobowej działalności gospodarczej. Częściowo są to osoby faktycznie prowadzące swoje oddzielne przedsiębiorstwa, częściowo natomiast są to osoby na tak zwanym „samo zatrudnieniu” – współpracujące z jednym podmiotem na zasadach podobnych do pracowników, jednak w formie działalności gospodarczej. To tych podmiotów najczęściej dotyczyć będzie zagadnienie rozróżnienia samochodu firmowego, od prywatnego użytkowanego służbowo.

Temat może wydawać się specyficzny, czy skierowany do ograniczonej liczby podmiotów. Podejście to zmienić mogą aktualne dane Głównego Urzędu Statystycznego, które wskazują, że obecnie w Polsce funkcjonuje około 3 milionów jednoosobowych działalności gospodarczych. Warto więc zastanowić się w jaki sposób można kupić oraz użytkować pojazdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i jakie ma to konsekwencje – finansowe i podatkowe.

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Różnice własności  - środki trwałe

W pierwszej kolejności warto zaznaczyć, że potoczne rozumienie samochodu firmowego nie do końca oddaje formalne uregulowania dotyczące pojazdów, ich własności oraz związanych z tym rozliczeń.

REKLAMA

Na potrzeby formalne, za samochód firmowy można uznać pojazd zakupiony oraz wpisany w środki trwałe firmy. W tym przypadku, pojazd jest wykazywany w majątku przedsiębiorstwa co potwierdzają odpowiednie zapisy księgowe. Należy pamiętać, że aby skorzystać z najwyższych odliczeń pojazd taki powinien być wykorzystywany wyłącznie na cele firmowe. W przypadku jeżeli auto jest jedynym pojazdem osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą i jest to samochód osobowy (poniżej 3,5 tony), w praktyce ciężko będzie udowodnić, że przedsiębiorca wykorzystuje go wyłącznie służbowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód prywatny to auto, które zakupiła osoba prywatna, która prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą. Pojazd prywatny nie jest wpisywany w majątek przedsiębiorstwa – czyli w jego środki trwałe.

Możliwości rozliczeniowe – amortyzacja i koszty

Samochód prywatny nie jest ujęty w aktywach, nie znajduje się w majątku przedsiębiorstwa, w skrócie nie ma więc możliwości jego rozliczania w zakresie zakupu, czy wartości pojazdu.

Koszty zakupu samochodu firmowego mogą natomiast stanowić dla przedsiębiorcy koszt. W przypadku zakupu samochodu za gotówkę - na podstawie faktury zakupu, w przypadku leasingu - na podstawie faktur leasingodawcy (finansującego). Sytuacja komplikuje się w przypadku, jeżeli dana osoba fizyczna posiada już samochód, który następnie chce przekazać na cele firmowe (jako samochód firmowy). W takim wypadku, można również skorzystać z możliwości odliczeń - będą to przede wszystkim tak zwane odliczenia amortyzacyjne.

Z założenia, aby dokonywać odpisów amortyzacyjnych samochód musi być ujęty w ewidencji środków trwałych. Wpływają one na zmniejszenie zobowiązań z tytułu podatku dochodowego.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

REKLAMA

Amortyzacja liniowa - polega na przyjęciu równomiernego zużycia pojazdu w trakcie użytkowania i rozliczeniu go już od pierwszego miesiąca, następującego po wprowadzeniu pojazdu do środków trwałych. Większość samochodów można amortyzować przez 5 lat (roczna stawka amortyzacyjna 20%).

Przykład praktyczny:

Pan Jan wprowadził do środków trwałych swojej działalności samochód osobowy marki Wygodny o wartości 20 000 zł w lipcu 2018 roku. Jak może go amortyzować?
Pan Jan może amortyzować pojazd do 20 % rocznie, czyli 4000 rocznie. Stawka miesięczna 333,33 zł (12 miesięcy). Przedsiębiorca może zastosować pierwszy odpis amortyzacyjny w sierpniu 2018 roku.

Amortyzacja liniowa jest podstawową formą amortyzacji pojazdów wykorzystywaną w większości przypadków praktycznych na rynku. Nie jest jednak metodą jedyną. Istnieją również inne takie jak amortyzacja przyśpieszona, amortyzacja indywidualna czy amortyzacja jednorazowa. By móc z nich skorzystać, należy jednak spełnić odpowiednie warunki ustawowe, określające między innymi pojazdy, które można tak amortyzować, sposób ich używania, czy maksymalną wartość. W celu prawidłowego rozliczenia samochodu oraz zmniejszenia swoich zobowiązań podatkowych (tut. podatku dochodowego), zawsze rekomendowanym jest sprawdzenia aktualnych uregulowań prawno – podatkowych lub zasięgnięcie opinii specjalisty.

Samochody osobowe i zagadnienia podatku i VAT

Jednym z kluczowych elementów dla określenia możliwości obliczeniowych podatków (w tym VAT), w przypadku zakupu paliwa i innych kosztów związanych z samochodami, jest określenie warunków w jakich użytkowany jest dany pojazd. Z założenia możliwość odliczania 100 % (całości) podatku zarezerwowana została wyłącznie dla pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do celów służbowych. Tutaj dotyczy to przede wszystkim pojazdów ciężarowych itp.

Zgodnie z aktualnymi uregulowaniami, zasada rozliczenia wydatków umożliwia odliczenie 50% kwoty podatku z faktury:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2) należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Zapis ten nie ma zastosowania w przypadku, jeżeli pojazd wykorzystywany jest wyłącznie w działalności, a także w przypadkach, jeżeli przeznaczony jest do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą inne (np. specjalne lub ciężarowe). Wtedy (w uproszczeniu) istnieje możliwość większych odliczeń.

Do wydatków związanych z pojazdami można zaliczać:

1. nabycie, import, wytworzenie pojazdu lub ich części;

2. używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu;

3. nabycie paliwa;

4. nabycie usług naprawy lub konserwacji.


Podsumowanie i rekomendacje

Podobnie jak w przypadku każdej innej decyzji biznesowej, czy finansowej, decyzja o formie i własności pojazdu wykorzystywanego przy własnej działalności gospodarczej powinna być poparta wcześniejszą dogłębną analizą tego konkretnego przypadku i indywidualnej sytuacji firmy. Nie można zakładać, że w każdej sprawie wybór samochodu firmowego, czy prywatnego jest lepszy. Do największych różnic należy zaliczyć możliwość dokonywania odliczeń amortyzacyjnych, w przypadku pojazdu firmowego. Jednak pamiętać należy, że jako przedsiębiorca na koniec sprzedając pojazd, jesteśmy zmuszeni wystawić fakturę VAT naliczając odpowiednie podatki – co może nie być znów opłacalne w przypadku jeżeli pojazd ma być użytkowany w firmie krótko.  Dlatego dokonując wyboru, należy wziąć pod uwagę między innymi wartość pojazdu, sposób jego używania oraz plany na przyszłość (m.in. dalszej odsprzedaży auta), a także sposób jego nabycia – czy pojazd już posiadamy czy dopiero planujemy jego zakup, a jeżeli tak to w jaki sposób – za gotówkę, kredyt, czy może leasing.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA