REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód firmowy czy prywatny? Konsekwencje finansowe i podatkowe

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Samochód firmowy czy prywatny? Konsekwencje finansowe i podatkowe
Samochód firmowy czy prywatny? Konsekwencje finansowe i podatkowe
Adam HARRY Charuk

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej, jednoosobowej działalności gospodarczej. Częściowo są to osoby faktycznie prowadzące swoje oddzielne przedsiębiorstwa, częściowo natomiast są to osoby na tak zwanym „samo zatrudnieniu” – współpracujące z jednym podmiotem na zasadach podobnych do pracowników, jednak w formie działalności gospodarczej. To tych podmiotów najczęściej dotyczyć będzie zagadnienie rozróżnienia samochodu firmowego, od prywatnego użytkowanego służbowo.

Temat może wydawać się specyficzny, czy skierowany do ograniczonej liczby podmiotów. Podejście to zmienić mogą aktualne dane Głównego Urzędu Statystycznego, które wskazują, że obecnie w Polsce funkcjonuje około 3 milionów jednoosobowych działalności gospodarczych. Warto więc zastanowić się w jaki sposób można kupić oraz użytkować pojazdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i jakie ma to konsekwencje – finansowe i podatkowe.

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Różnice własności  - środki trwałe

W pierwszej kolejności warto zaznaczyć, że potoczne rozumienie samochodu firmowego nie do końca oddaje formalne uregulowania dotyczące pojazdów, ich własności oraz związanych z tym rozliczeń.

Na potrzeby formalne, za samochód firmowy można uznać pojazd zakupiony oraz wpisany w środki trwałe firmy. W tym przypadku, pojazd jest wykazywany w majątku przedsiębiorstwa co potwierdzają odpowiednie zapisy księgowe. Należy pamiętać, że aby skorzystać z najwyższych odliczeń pojazd taki powinien być wykorzystywany wyłącznie na cele firmowe. W przypadku jeżeli auto jest jedynym pojazdem osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą i jest to samochód osobowy (poniżej 3,5 tony), w praktyce ciężko będzie udowodnić, że przedsiębiorca wykorzystuje go wyłącznie służbowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód prywatny to auto, które zakupiła osoba prywatna, która prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą. Pojazd prywatny nie jest wpisywany w majątek przedsiębiorstwa – czyli w jego środki trwałe.

Możliwości rozliczeniowe – amortyzacja i koszty

Samochód prywatny nie jest ujęty w aktywach, nie znajduje się w majątku przedsiębiorstwa, w skrócie nie ma więc możliwości jego rozliczania w zakresie zakupu, czy wartości pojazdu.

REKLAMA

Koszty zakupu samochodu firmowego mogą natomiast stanowić dla przedsiębiorcy koszt. W przypadku zakupu samochodu za gotówkę - na podstawie faktury zakupu, w przypadku leasingu - na podstawie faktur leasingodawcy (finansującego). Sytuacja komplikuje się w przypadku, jeżeli dana osoba fizyczna posiada już samochód, który następnie chce przekazać na cele firmowe (jako samochód firmowy). W takim wypadku, można również skorzystać z możliwości odliczeń - będą to przede wszystkim tak zwane odliczenia amortyzacyjne.

Z założenia, aby dokonywać odpisów amortyzacyjnych samochód musi być ujęty w ewidencji środków trwałych. Wpływają one na zmniejszenie zobowiązań z tytułu podatku dochodowego.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Amortyzacja liniowa - polega na przyjęciu równomiernego zużycia pojazdu w trakcie użytkowania i rozliczeniu go już od pierwszego miesiąca, następującego po wprowadzeniu pojazdu do środków trwałych. Większość samochodów można amortyzować przez 5 lat (roczna stawka amortyzacyjna 20%).

Przykład praktyczny:

Pan Jan wprowadził do środków trwałych swojej działalności samochód osobowy marki Wygodny o wartości 20 000 zł w lipcu 2018 roku. Jak może go amortyzować?
Pan Jan może amortyzować pojazd do 20 % rocznie, czyli 4000 rocznie. Stawka miesięczna 333,33 zł (12 miesięcy). Przedsiębiorca może zastosować pierwszy odpis amortyzacyjny w sierpniu 2018 roku.

Amortyzacja liniowa jest podstawową formą amortyzacji pojazdów wykorzystywaną w większości przypadków praktycznych na rynku. Nie jest jednak metodą jedyną. Istnieją również inne takie jak amortyzacja przyśpieszona, amortyzacja indywidualna czy amortyzacja jednorazowa. By móc z nich skorzystać, należy jednak spełnić odpowiednie warunki ustawowe, określające między innymi pojazdy, które można tak amortyzować, sposób ich używania, czy maksymalną wartość. W celu prawidłowego rozliczenia samochodu oraz zmniejszenia swoich zobowiązań podatkowych (tut. podatku dochodowego), zawsze rekomendowanym jest sprawdzenia aktualnych uregulowań prawno – podatkowych lub zasięgnięcie opinii specjalisty.

Samochody osobowe i zagadnienia podatku i VAT

Jednym z kluczowych elementów dla określenia możliwości obliczeniowych podatków (w tym VAT), w przypadku zakupu paliwa i innych kosztów związanych z samochodami, jest określenie warunków w jakich użytkowany jest dany pojazd. Z założenia możliwość odliczania 100 % (całości) podatku zarezerwowana została wyłącznie dla pojazdów wykorzystywanych wyłącznie do celów służbowych. Tutaj dotyczy to przede wszystkim pojazdów ciężarowych itp.

Zgodnie z aktualnymi uregulowaniami, zasada rozliczenia wydatków umożliwia odliczenie 50% kwoty podatku z faktury:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2) należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Zapis ten nie ma zastosowania w przypadku, jeżeli pojazd wykorzystywany jest wyłącznie w działalności, a także w przypadkach, jeżeli przeznaczony jest do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą inne (np. specjalne lub ciężarowe). Wtedy (w uproszczeniu) istnieje możliwość większych odliczeń.

Do wydatków związanych z pojazdami można zaliczać:

1. nabycie, import, wytworzenie pojazdu lub ich części;

2. używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu;

3. nabycie paliwa;

4. nabycie usług naprawy lub konserwacji.


Podsumowanie i rekomendacje

Podobnie jak w przypadku każdej innej decyzji biznesowej, czy finansowej, decyzja o formie i własności pojazdu wykorzystywanego przy własnej działalności gospodarczej powinna być poparta wcześniejszą dogłębną analizą tego konkretnego przypadku i indywidualnej sytuacji firmy. Nie można zakładać, że w każdej sprawie wybór samochodu firmowego, czy prywatnego jest lepszy. Do największych różnic należy zaliczyć możliwość dokonywania odliczeń amortyzacyjnych, w przypadku pojazdu firmowego. Jednak pamiętać należy, że jako przedsiębiorca na koniec sprzedając pojazd, jesteśmy zmuszeni wystawić fakturę VAT naliczając odpowiednie podatki – co może nie być znów opłacalne w przypadku jeżeli pojazd ma być użytkowany w firmie krótko.  Dlatego dokonując wyboru, należy wziąć pod uwagę między innymi wartość pojazdu, sposób jego używania oraz plany na przyszłość (m.in. dalszej odsprzedaży auta), a także sposób jego nabycia – czy pojazd już posiadamy czy dopiero planujemy jego zakup, a jeżeli tak to w jaki sposób – za gotówkę, kredyt, czy może leasing.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA