REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w kosztach podatkowych firmy - zmiany od 2019 roku

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Samochód osobowy w kosztach podatkowych firmy - zmiany od 2019 roku
Samochód osobowy w kosztach podatkowych firmy - zmiany od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało 13 czerwca 2018 r. w oficjalnym komunikacie, że chce zrównać limit odpisów amortyzacyjnych samochodów osobowych z kosztami ich leasingu operacyjnego. Tym samym potwierdziły się nasze doniesienia („Leasing samochodów przestanie się opłacać”, DGP nr 113/2018). Pisaliśmy, że rat leasingowych za samochód osobowy nie będzie już można zaliczać do kosztów podatkowych całości rat leasingowych, bez żadnego limitu. Dziś z tego właśnie powodu bardziej opłaca się wziąć samochód w leasing niż go kupić.

Zmiany w rozliczaniu samochodów osobowych od 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem resortu finansów takie zróżnicowanie jest nieuzasadnione, bo sprzyja zakupom drogich, często luksusowych aut.

Policzyliśmy więc, kto straci na zmianach, a kto może być z nich zadowolony. Ogólny wniosek jest taki, że leasing straci na opłacalności. Natomiast wzrośnie atrakcyjność zakupu, bo zwiększy się limit odpisów amortyzacyjnych odliczanych od przychodu. Ale uwaga, nie będzie to dotyczyć wszystkich pojazdów, bo wiele zależy od tego, czy auto będzie wykorzystywane wyłącznie do celów służbowych, czy również prywatnie.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Zasadnicza zmiana ma polegać na tym, że leasingobiorcy potrącą maksymalnie 150 tys. zł. Taki sam limit ma przysługiwać przy zakupie auta, z tym że w tym wypadku dotyczy on odpisów amortyzacyjnych, które są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu.

Dziś limit podatkowej amortyzacji wynosi 20 tys. euro (ok. 86,5 tys. zł). Ma być 150 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależnie od tego resort planuje ograniczenia – do 50 proc. – kosztów, gdy samochód osobowy będzie wykorzystywany dla celów mieszanych, czyli zarówno działalności gospodarczej, jak i prywatnie. Wprawdzie nie ma o tym informacji w komunikacie MF, ale nie oznacza to, że resort wycofuje się z tego planu.

Chodzi o to, aby koszty nabycia i używania firmowych samochodów osobowych w podatkach dochodowych były rozliczane na takich samych zasadach jak w VAT. W przypadku użytkowania aut dla celów mieszanych będzie więc można pomniejszyć przychody tylko w wysokości 50 proc. poniesionych wydatków.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Jest bardzo prawdopodobne, że 50-proc. ograniczenie kosztów będzie dotyczyć wszystkich samochodów, również tych użytkowanych na podstawie umów leasingu.

Natomiast jeśli firma będzie chciała odliczać 100 proc. kosztów uzyskania przychodu, to będzie musiała prowadzić ewidencję – tę samą, która jest obecnie sporządzana dla celów odliczenia VAT.

Zlikwidowana zostanie natomiast kilometrówka. Zapowiedziała to już w wywiadzie dla DGP minister finansów Teresa Czerwińska („Chcemy wprowadzić uproszczenia dla wszystkich podatników”, DGP nr 112/2018).

W komunikacie Ministerstwo Finansów potwierdziło też plany wprowadzenia innych zmian. Chodzi m.in. o rezygnację z deklaracji VAT (możliwą dzięki otrzymywaniu danych z JPK_VAT) 9-proc. CIT mają zostać objęte małe firmy.

Będzie też ulga innovation box. Ma ona polegać na preferencyjnym opodatkowaniu (obniżoną stawką podatkową) kwalifikowanego dochodu, wyodrębnionego z całości dochodu podatnika, uzyskiwanego ze składników własności intelektualnej chronionych przez m.in. patent, prawo ochronne na wzór użytkowy, prawo z rejestracji wzoru przemysłowego czy prawo autorskie. Warunkiem koniecznym dla skorzystania z tej preferencji byłby wymóg prowadzenia przez podatnika działalności badawczo-rozwojowej związanej z wytworzeniem, rozwojem lub ulepszaniem składnika własności intelektualnej.

Wszystkie te zmiany mają wejść w życie od 2019 r. ©℗

* W wyliczeniach dla uproszczenia pominęliśmy odsetki od rat leasingowych i od ewentualnego kredytu

Wariant I: samochód o wartości 300 tys. zł

Skutek zmiany: Leasing straci na opłacalności. Jego skutki będą takie same jak przy zakupie auta, niezależnie od tego, czy będzie ono wykorzystywane wyłącznie dla celów służbowych, czy mieszanych. Bardziej niż dziś będzie się natomiast opłacać zakup auta, bo do podatkowych kosztów będzie można zaliczyć wyższe odpisy amortyzacyjne, niezależnie od sposobu użytkowania pojazdu.

Wariant II: samochód o wartości 150 tys. zł

Skutek zmiany: Leasing straci na opłacalności, bo jego skutki będą takie same, jak przy zakupie. Natomiast stracą kupujący pojazdy do celów mieszanych, bo zaliczą do podatkowych kosztów mniej odpisów amortyzacyjnych niż dziś. Wartość odliczanych odpisów amortyzacyjnych (przy zakupie) będzie wyższa niż dzisiaj, tylko jeżeli samochód będzie wykorzystywany wyłącznie służbowo.

Wariant III: samochód o wartości 100 tys. zł

Skutek zmiany: Leasing straci na opłacalności, bo jego skutki będą takie same, jak przy zakupie. Natomiast stracą kupujący pojazdy do celów mieszanych, bo zaliczą do podatkowych kosztów mniej odpisów amortyzacyjnych niż dziś. Wartość odliczanych odpisów amortyzacyjnych (przy zakupie) będzie wyższa niż dzisiaj, tylko jeśli samochód będzie wykorzystywany wyłącznie służbowo.

Wariant IV: samochód o wartości 50 tys. zł

Skutek zmiany: Dziś nie ma różnicy podatkowej, czy takie auto leasingujemy, czy kupujemy. I tak też pozostanie po zmianach. Stracą natomiast kupujący i leasingujący samochody dla celów mieszanych. Pierwsi zaliczą do podatkowych kosztów mniej odpisów amortyzacyjnych niż dzisiaj, a drudzy - niższe raty leasingowe (tylko połowę).

Podatki 2019

Katarzyna Jędrzejewska, Agnieszka Pokojska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA