REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć leasing operacyjny i finansowy samochodu osobowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczyć leasing operacyjny i finansowy samochodu osobowego
Jak rozliczyć leasing operacyjny i finansowy samochodu osobowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej przedsiębiorców wykorzystuje samochód osobowy w celach związanych z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. Najpopularniejszą formą finansowania zakupu samochodu jest umowa leasingowa. Jak prawidłowo rozliczyć leasing operacyjny oraz leasing finansowy samochodu osobowego?

Leasing samochodu osobowego w świetle ustawy o PIT

Aby wydatek związany z leasingiem samochodu osobowego mógł zostać uznany za koszt podatkowy, musi spełniać określone warunki. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT kosztem uzyskania przychodu jest wydatek poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu, który nie został wymieniony w art. 23 (czyli w katalogu wydatków, które są wyłączone z kosztów podatkowych). Jeżeli samochód osobowy wykorzystywany jest w celu prowadzenia działalności gospodarczej, niewątpliwie spełnia powyższą definicję, a tym samym wydatki poniesione na jego zakup mogą zostać ujęte w KPiR jako koszty podatkowe.

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Leasing finansowy samochodu osobowego a koszty podatkowe

Główną różnicą pomiędzy leasingiem finansowym i operacyjnym jest sposób rozliczenia w świetle podatku dochodowego. Leasing finansowy cechuje się tym, że jego przedmiot stanowi środek trwały leasingobiorcy, a więc wydatek poniesiony na jego zakup ujmowany jest przez niego w kosztach podatkowych w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Bez względu na to, czy przedsiębiorca zdecyduje się na sfinansowanie zakupu samochodu osobowego, korzystając z leasingu finansowego, czy operacyjnego, będzie opłacał comiesięczne raty leasingowe. Rata w leasingu finansowym składa się z dwóch części:

  • kapitałowej - suma części kapitałowej wszystkich rat składa się na wartość początkową przedmiotu leasingu zgodnie z zawartą umową leasingu. Część kapitałowa raty nie podlega ujęciu w kosztach podatkowych;
  • odsetkowej - jest to część raty leasingowej, która może zostać ujęta w kolumnie 13 KPiR jako koszt podatkowy, pod warunkiem że zostanie opłacona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!

Kosztem uzyskania przychodów mogą być wyłącznie odsetki, które zostały opłacone - w dacie ich faktycznej zapłaty - a dokumentem, na podstawie którego ujmowane są w kosztach, nie jest harmonogram spłaty, a potwierdzenie zapłaty.

W związku z tym, że przedsiębiorca wprowadza samochód osobowy sfinansowany leasingiem finansowym do ewidencji środków trwałych, musi dokonać jego wyceny. Wartość początkowa samochodu osobowego to wartość netto (suma części kapitałowej rat leasingowych) powiększona o podatek VAT (który nie podlega odliczeniu) oraz poniesione przed dniem wprowadzenia pojazdu do ewidencji środków trwałych koszty związane z jego zakupem, takie jak np. koszty rejestracji, transportu czy ubezpieczenia w drodze. Dodatkowo, w sytuacji gdy zakup traktowany jest jako import pojazdu, wartość początkowa powiększana jest również o koszty cła i akcyzy.

Ważne!

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT do kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się odpisów amortyzacyjnych ustalanych od wartości początkowej przekraczającej:

  • 20 000 euro - dla elektrycznych samochodów osobowych,
  • 30 000 euro - dla pozostałych samochodów osobowych.

Przeliczenia powyższych kwot na złotówki dokonuje się na podstawie średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego dzień oddania pojazdu do użytkowania.

Przykład 1.

Firma XYZ dokonała zakupu elektrycznego samochodu osobowego, którego wartość początkowa wynosi 130 000 zł. Pojazd został oddany do użytkowania 1 czerwca 2018 roku. Czy cały wydatek poniesiony na zakup pojazdu będzie ujęty w kolumnie 13 KPiR - Pozostałe wydatki?

W związku z tym, że firma XYZ zakupiła samochód elektryczny, kosztem uzyskania przychodu mogą być odpisy amortyzacyjne dokonywane do wysokości równowartości 30 000 euro, czyli 129 585 zł (30 000 euro x 4,3195 zł - średni kurs NBP z 30 maja 2018 roku). Pozostała kwota wydatku poniesionego na zakup pojazdu, czyli 415 zł, nie może stanowić kosztu podatkowego.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Leasing operacyjny samochodu osobowego a koszty podatkowe

W odróżnieniu od leasingu finansowego, przedmiot leasingu operacyjnego stanowi środek trwały leasingodawcy, a więc to firma leasingowa dokonuje jego amortyzacji w czasie. W związku z tym przedsiębiorca nie wprowadza samochodu osobowego, który został sfinansowany leasingiem operacyjnym do środków trwałych firmy. Na podstawie zawartej umowy leasingowej podatnik zobowiązany jest do opłacania comiesięcznych rat leasingowych.

Ważne!

Zgodnie z art. 23 ust. 3b ustawy o PIT, w przypadku leasingu operacyjnego samochodu osobowego, podatnik nie ma obowiązku prowadzenia kilometrówki dla celów podatku dochodowego, mimo że pojazd nie jest środkiem trwałym firmy.

Różnicą pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym jest fakt, że w przypadku leasingu operacyjnego samochodu osobowego cała wartość raty leasingowej stanowi koszt uzyskania przychodu. Dodatkowo przedsiębiorca dokonuje opłaty wstępnej (tzw. czynsz inicjalny), która również w pełnej wysokości ujmowana jest w kosztach podatkowych, mimo że jej wartość może znacząco przewyższać kwoty pozostałych rat leasingowych. Stanowisko takie potwierdził w interpretacji indywidualnej z 22 lutego 2016 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/4511-1230/15/PSZ, w której czytamy, że opłata wstępna (...) ma charakter opłaty samoistnej, bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych rat leasingowych, a poniesienie jej jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingu. Opłata ta, jest wydatkiem jednorazowym związanym z zawarciem umowy leasingu, a w konsekwencji i wydaniem samego przedmiotu leasingu. Z tych względów opłaty wstępnej nie można uznać za wydatek przekraczający rok podatkowy, wobec czego powinna ona zostać zaliczona do kosztów jednorazowo, bez konieczności rozliczania jej w czasie.


Leasing samochodu osobowego w świetle ustawy o VAT

Bez względu na to, czy przedsiębiorca zdecydował się na sfinansowanie zakupu samochodu osobowego w formie leasingu operacyjnego, czy finansowego, ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z nabyciem i użytkowaniem pojazdu. Jedynym warunkiem jest wykorzystywanie pojazdu w działalności opodatkowanej.

Przedsiębiorca ma prawo do odliczenia 50% VAT w sytuacji, gdy wykorzystuje samochód osobowy w sposób mieszany, czyli zarówno w celach prywatnych, jak i związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dzięki temu leasingobiorca nie ma obowiązku prowadzenia dodatkowych ewidencji w związku z wykorzystywaniem pojazdu w firmie.

W sytuacji gdy leasingobiorca zdecyduje się na odliczanie 100% VAT od wydatków związanych z samochodem osobowym, musi dopełnić jeszcze kilku formalności. Aby było możliwe odliczanie 100% VAT, muszą zostać spełnione łącznie 4 warunki:

  1. Pojazd wykorzystywany jest wyłącznie w celach firmowych - przedsiębiorca nie może użytkować pojazdu w celach prywatnych,
  2. Przedsiębiorca musi zgłosić pojazd do urzędu na formularzu VAT-26,
  3. Pomimo braku prowadzenia kilometrówki dla celów PIT, przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu dla celów VAT,
  4. Musi zostać stworzony regulamin użytkowania pojazdu w firmie.

Leasing finansowy i operacyjny a rozliczenie podatku VAT od zakupu samochodu osobowego

Jedną z cech leasingu finansowego jest obowiązek zapłaty całej wartości podatku VAT od zakupu samochodu osobowego w momencie zawarcia umowy leasingowej na podstawie otrzymanej faktury zakupu pojazdu. W zależności od przysługującego przedsiębiorcy prawa do odliczenia podatku VAT związanego z danym pojazdem, podatek VAT podlegający odliczeniu zostanie ujęty jednorazowo w rejestrze zakupów VAT (lub powiększy wartość początkową środka trwałego).

Ważne!

W przypadku leasingu finansowego samochodu osobowego podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT od faktury zakupu pojazdu w okresie otrzymania faktury lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Przedsiębiorca, który wybrał jako formę finansowania zakupu samochodu osobowego leasing operacyjny, otrzyma fakturę za opłatę wstępną oraz będzie co miesiąc dokonywał zapłaty następnych rat leasingowych na podstawie otrzymywanych co miesiąc kolejnych faktur zakupu. W związku z tym, w przypadku leasingu operacyjnego podatek VAT rozliczany jest przez cały okres trwania umowy leasingowej.

Przykład 2.

Jan Kowalski dokonał zakupu samochodu osobowego, podpisując umowę leasingu operacyjnego. 1 czerwca 2018 roku otrzymał fakturę za opłatę wstępną w kwocie 12 300 zł (w tym 2300 zł VAT). Od 1 lipca 2018 roku będzie otrzymywał faktury dotyczące kolejnych rat leasingowych na kwotę 1230 zł (w tym 230 zł VAT) każda. Pan Jan będzie wykorzystywał pojazd zarówno w działalności, jak i prywatnie. W jaki sposób powinien rozliczyć zakup samochodu osobowego?

W związku z tym, że samochód sfinansowany leasingiem operacyjnym nie podlega wpisowi do ewidencji środków trwałych leasingobiorcy, pan Jan będzie co miesiąc ujmować w kosztach podatkowych fakturę za opłatę wstępną oraz kolejne raty leasingowe. Ponieważ pojazd będzie wykorzystywany w sposób mieszany, pan Jan może odliczyć wyłącznie 50% VAT od faktury wystawionej przez leasingodawcę najwcześniej w dniu otrzymania faktury lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Natomiast pozostała część 50% VAT, która nie podlega odliczeniu, będzie powiększała koszt uzyskania przychodu i może zostać ujęta w kolumnie 13 KPiR - Pozostałe wydatki bez konieczności prowadzenia dodatkowych ewidencji, tj. kilometrówki PIT.

Autor: Małgorzata Lewandowska, ekspert wFirma.pl

Małgorzata Lewandowska, ekspert wFirma.pl
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA