REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt samochodowy zawiera koszty paliwa i eksploatacji

Ryczałt samochodowy zawiera koszty paliwa i eksploatacji
Ryczałt samochodowy zawiera koszty paliwa i eksploatacji
Własne

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza stanowiska prezentowane w licznych wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych, że koszty paliwa (oraz inne koszty eksploatacyjne samochodu służbowego udostępnianego pracownikowi do jego celów prywatnych)) wchodzą w skład ryczałtu, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy o PIT.

Ryczałt samochodowy z tytułu nieodpłatnego udostępnienia samochodów służbowych do celów prywatnych

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązują przepisy art. 12 ust. 2a-2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT), które regulują zasady obliczania ryczałtowego przychodu pracownika z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z tymi przepisami wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się ryczałtowo w wysokości:

1) 250 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;

2) 400 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.

Przy czym, jeżeli pracownik wykorzystuje samochód służbowy do celów prywatnych jedynie przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 ww. kwot.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A gdy pracodawca każe sobie płacić za używanie samochodu służbowego udostępnianego pracownikowi do celów prywatnych, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy ryczałtową wartością określoną na ww. zasadach i odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Jakie koszty wchodzą w skład ryczałtu

Od początku obowiązywania tych przepisów wątpliwości budziła kwestia czy tak określona wartość świadczenia z tytułu używania przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych obejmuje także (ponoszone przez pracodawcę) koszty paliwa i wartość innych kosztów eksploatacyjnych.

Warto zauważyć, że ustawodawca w ogóle nie zdefiniował pojęcia "wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych" użytego w art. 12 ust. 2a-2c ustawy o PIT.

Organy podatkowe, w tym w wydawanych indywidualnych interpretacjach podatkowych, twierdziły, że ww. ryczałt obejmuje co prawda ponoszone przez pracodawcę koszty eksploatacyjne związane z samochodem służbowym z wyjątkiem kosztów paliwa.

Z takiego stanowiska organów podatkowych wynikał obowiązek dodatkowego (oprócz ww. ryczałtu) doliczania do przychodów pracownika wartości zużytego przez pracownika paliwa do celów prywatnych. Rodziło to dla pracodawców dodatkowy kłopot obliczania zużycia paliwa do celów prywatnych pracownika, obliczania przychodu pracownika z tego tytułu i obciążania tego przychodu podatkiem dochodowym i składkami ubezpieczeniowymi.

Pracodawcy odwoływali się od takich decyzji, czy interpretacji organów podatkowych i  okazało się, że sądy administracyjne stoją w tej sprawie po stronie podatników.

Przykładowo można wskazać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 11 maja 2016 r. (sygn. I SA/Po 1766/15), w którym WSA uznał, że błędna jest wykładnia (Ministra Finansów) wyłączająca koszty paliwa z ryczałtu określonego w art. 12 ust. 2a-2c ustawy o PIT.

Zdaniem WSA w Poznaniu „Skoro zatem intencją projektodawcy było uproszczenie zasad ustalania wartości świadczenia, to chciał on objąć ryczałtem wszystkie jego elementy, zaś objęcie ryczałtem wyłącznie udostępnienia samochodu lub ewentualnie kosztów stałych związanych z jego eksploatacją przy konieczności odrębnego ustalania kosztów zużycia paliwa nie realizowałoby założonego celu. Przeciwnie, stanowiłoby dalsze skomplikowanie prowadzenia niezbędnych ewidencji.”

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry


Naczelny Sąd Administracyjny (zob. wyrok z 27 września 2018 r. - sygn. II FSK 2430/16) oddalił skargę kasacyjną Ministra Finansów od ww. wyroku WSA w Poznaniu.

REKLAMA

Zdaniem NSA należy uznać – wbrew stanowisku organu podatkowego – iż świadczeniem pracodawcy nie jest samo udostępnienie samochodu, z którym organ utożsamia jedynie stałe, związane z pojazdem wydatki, takie jak koszty ubezpieczenia, bieżące naprawy, przeglądy, wymiana części eksploatacyjnych np. wymiana opon. Udostępnienie pracownikowi przez pracodawcę do używania samochodu obejmuje zapewnienie możliwości prawidłowego używania, a więc także ponoszenie wszystkich niezbędnych wydatków umożliwiających takie używanie. Nie ma żadnego uzasadnienia, aby jeden rodzaj tych wydatków, jakim są wydatki na paliwo, uznać za stanowiące odrębne świadczenie.

NSA przypomniał, że analogiczna instytucja ryczałtowego zwrotu kosztów używania samochodu prywatnego do celów służbowych z art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o PIT jest powszechnie interpretowana w ten sposób, że ryczałt ten obejmuje wszystkie koszty i wydatki poczynione z tytułu korzystania z pojazdu (także koszty paliwa)

Zdaniem NSA tak samo powinien być interpretowany ryczałt z art. 12 ust. 2a-2c ustawy o PIT.

Dodatkowym argumentem jest konstrukcja tego ryczałtu i ustalenie jego wysokości w zależności od pojemności silnika samochodu – w opinii NSA pojemność silnika stanowi parametr warunkujący przede wszystkich zużycie paliwa.

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego analiza literalnej treści spornej regulacji prawnej oraz jej wykładnia celowościowa, przy jednoczesnym odwołaniu się do intencji ustawodawcy – na co trafnie wskazywała skarżąca – jednoznacznie prowadzi do konkluzji, iż z art. 12 ust. 2a u.p.d.o.f. nie sposób wywnioskować jakoby kwota omawianego ryczałtu nie obejmowała kosztów paliwa, w sytuacji gdy samochód służbowy wykorzystywany jest do celów prywatnych pracownika. Z tegoż względu argumentację organu podatkowego prezentowaną w sprawie uznać należy za chybioną, nieznajdującą oparcia w omawianych normach prawnych.

Podobne tezy i argumentację można znaleźć w wyrokach: NSA z 10 lipca 2018 r. (sygn. II FSK 1185/16), WSA we Wrocławiu z 21 marca 2017 r. (sygn. I SA/Wr 1263/18), WSA w Opolu z 8 listopada 2017 r. (sygn. I SA/Op 327/17), WSA w Gliwicach z 8 marca 2017 r. (sygn. I SA/Gl 1550/16),

Wygląda więc na to, że sądy administracyjne wypracowały w tej kwestii jednolite stanowisko, korzystne dla podatników i płatników. W szczególności pracodawcy jako płatnicy nie muszą prowadzić kłopotliwych ewidencji i obliczeń, by ustalić wartość (i opodatkować) zużytego przez pracownika paliwa do celów prywatnych. Wartość wszystkich kosztów eksploatacyjnych włącznie z paliwem mieści się bowiem w kwocie ryczałtu określonego w art. 12 ust. 2a-2c ustawy o PIT.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA