REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu firmowego - gotówka, kredyt, leasing ich wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zakup samochodu firmowego - gotówka, kredyt, leasing ich wady i zalety
Zakup samochodu firmowego - gotówka, kredyt, leasing ich wady i zalety

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca stara się być coraz bliżej swoich klientów i kontrahentów. Konieczne są więc podróże, w tym oczywiście własnym pojazdem. Nic więc dziwnego, że wiele osób prowadzących własne firmy, zastanawia się nie tyle nad zakupem samochodu firmowego co nad formą sfinansowania tego zakupu. Rynek proponuje różne możliwości, między innymi zakup za gotówkę, leasing lub kredyt. Jaka forma jest więc najlepsza, jeżeli planujemy zakup własnego auta?

Zakup za gotówkę

Część przedsiębiorców posiada środki własne, także jest w stanie zakupić nowy pojazd we własnym zakresie. W tym miejscu nie muszą się oni dopasowywać do wymogów banków lub firm leasingowych. Do tego, płacąc za pojazd „z góry” mają silniejszą pozycje negocjacyjną w rozmowie ze sprzedawcą. Dlatego, zakup (w rozumieniu samej czynności kupna – sprzedaży) samochodu firmowego za gotówkę może być tańszy. Dodatkową oszczędnością jest późniejsze ubezpieczenie oraz obsługa i naprawy (serwis) pojazdu. Posiadając własnościowy pojazd, bez pomocy finansowej z zewnątrz, przedsiębiorca może sam decydować jak i gdzie go ubezpieczy, w jakim warsztacie będzie go serwisować itp. Są to kolejne potencjalne oszczędności.

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo warto zauważyć, że kupowany pojazd nie musi być nowy (może być używany) oraz spełniać warunków koniecznych do zakupu w kredycie lub leasingu (np. w zakresie daty produkcji czy limitu kilometrów). W zakresie finansowym, zakup samochodu przez firmę może być jej kosztem. Najprawdopodobniej najlepszym wyjściem, jest kupienie pojazdu od innego przedsiębiorcy VAT’owca, który wystawi odpowiedni dokument księgowy – fakturę VAT. Taki rodzaj zakupu jest możliwy nie tylko w salonach dealerskich, ale również od innych firm oraz z komisów. Dzięki temu, przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć nie tylko koszt zakupu pojazdu, ale również podatek VAT. Kwota odliczenia i możliwy procent, zależne są między innymi od sposobu użytkowania auta (wyłącznie służbowo, czy również prywatnie).

Najważniejsze zalety:

  • możliwość negocjacyjna ceny zakupu;
  • wolność wyboru w zakresie obsługi pojazdu oraz ubezpieczenia;
  • własność pojazdu i możliwość jego sprzedaży;

Największe wady:

  • konieczność posiadania własnych środków;
  • potencjalne zamrożenie kapitału.

Leasing

Leasing jest jedną z najpopularniejszych form zakupu pojazdów przez przedsiębiorców w Polsce. Forma ta została przewidziana przez przepisy kodeksu cywilnego, jednak definicja prawna różni się nieco od potocznie i ogólnie rozumianego leasingu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przez leasing został określony następująco (art. 709¹ ustawy Kodeks Cywilny):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

REKLAMA

Przykład praktyczny:

Za leasing w czystej formie – umowę leasingu, rozumieć więc należy przykładową sytuację:

Bank ABC S.A. (finansujący) i Pani spółka Potrzebujemy sp. z o.o. (korzystający) zawierają umowę w której: Bank zobowiązuje się kupić Samochód marki Szybki z salonu samochodowego w Gdyni Kowalski Malinowski Pojazdy Szybkie za kwotę 100 000 zł. Bank zobowiązuje się oddać samochód do używania Spółce Potrzebujemy na 4 lata. Spółka Potrzebujemy zobowiązuje się płacić Bankowi wynagrodzenie w ratach 3000 zł miesięcznie.

W tym miejscu warto zauważyć, że zgodnie z „czystą” formą umowy leasingu jedyną opłatą są raty wynagrodzenia (brak tutaj znanych z rynku opłaty wstępnej, opłaty końcowej itp.). Co ciekawe od początku do końca pojazd jest własnością Banku i nie ma tutaj żadnego zobowiązania do przeniesienia własności pojazdu na spółkę Potrzebujemy sp. z o.o.. Leasing znany z kodeksu cywilnego jest więc bliższy potocznemu rozumieniu najmu pojazdu, niż leasingu. Leasing z przeniesieniem własności nazywany jest natomiast leasingiem finansowym.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

W potocznym rozumieniu leasing polega na zakupie pojazdu, za środku uzyskane od firmy leasingowej lub banku. Jako zabezpieczenie umowy wprowadzana jest odpowiednia opłata własna (początkowa),  a na końcu przewidziana opłata końcowa (wykupu), która umożliwia wykupienie samochodu na własność. Po zakończonej umowie leasingu własność przechodzi więc na korzystającego, który może go wykupić lub w wielu przypadkach oddać i podpisać kolejną umowę leasingu – w rozumieniu przeznaczenia jego wartości na nową opłatę wstępną. Rynek operuje dwoma pojęciami leasingu – operacyjnego i finansowego. Gdzie podstawową różnicę stanowi zaliczenie danego samochodu do składników majątkowych leasingodawcy lub leasingobiorcy. To rodzi konkretne konsekwencje finansowe i podatkowe.

Leasing, podobnie jak kredyt, pozwala z założenia kupić pojazd, kiedy przedsiębiorca nie posiada całości środków własnych na jego zakup. Do najważniejszych zalet leasingu zalicza się między innymi jego potencjalnie niższe koszty, niż kredytu – w tym miejscu jednak należy zauważyć, że faktyczny koszt leasingu i jego porównanie do kosztu kredytu, zależy od konkretnej operacji finansowej i należy go a każdym razem zweryfikować. Dodatkowym atutem leasingu, są z założenia niskie wpłaty początkowe, zaczynające się już od kilku procent wartości pojazdu. Do najważniejszych wad leasingu, które mogą pojawić się już przy późniejszej współpracy jest narzucanie przez leasingodawców (finansujących) konkretnych warunków dotyczących serwisowania, napraw czy utrzymywania samochodów. W niektórych przypadkach umowy określają nawet konkretnie wskazane punkty, gdzie należy naprawiać pojazd, czy marki opon, które należy kupować. Do tego dochodzą kwestie ubezpieczeniowe, narzucone przez finansujących. Oczywiście wybór pojazdu również zostaje w pewien sposób ograniczony – najczęściej do maksymalnie 5 letnich pojazdów.

W zakresie finansowym leasing jest o tyle prosty dla przedsiębiorcy, że to finansujący wystawia odpowiednie dokumenty księgowe dla użytkownika. Co miesiąc (lub inaczej jeżeli tak umówiono) otrzymujemy więc odpowiedni dokument, na którym możemy opierać się w swoich obliczeniach i rachunkach. Leasing może stanowić koszty przedsiębiorstwa (w tym opłaty i prowizje leasingowe). W zakresie podatku VAT należy natomiast rozróżnić leasing finansowy od operacyjnego. Z założenia leasing finansowy na gruncie przepisów VAT jest dostawą towarów, leasing operacyjny traktować należy natomiast traktować jako usługę. Większość umów funkcjonujących na rynku  w Polsce, to umowy tak zwanego leasingu operacyjnego (leasingodawca wpisuje pojazd w swoje środki trwałe), co pozwala na operacje w zakresie rozliczenia VAT częściowo – czyli wraz z płatnością każdej kolejnej raty.

Najważniejsze zalety:

  • uzyskanie środków na pojazd;
  • niska wpłata własna;
  • prostsza procedura finansowania – mniej formalności;.

Największe wady:

  • koszty związane z narzuconym sposobem serwisowania oraz ubezpieczania pojazdu;
  • ograniczenia wieku pojazdów oraz przebiegu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes


Kredyt

Kredyt jest generalnie najbardziej sformalizowaną formą uzyskania środków na pojazd. Można go uzyskać przede wszystkim w bankach, które mają swoje odpowiednie procedury i podlegają pod konkretne przepisy. Zwolennicy kredytu zwracają jednak w tym miejscu uwagę na zapewnione bezpieczeństwo transakcji i ochronę potencjalnie mniej znającego się na prawie przedsiębiorcy przed możliwymi naruszeniami ze strony leasingodawców. Kredyt jest często możliwością uzyskania środków na auta starsze lub niestandardowe, na które firmy leasingowe nie chcą udzielać leasingu.

Należy jednak pamiętać o wadach tego rodzaju rozwiązania, rozpoczynających się już na etapie weryfikacji możliwości kredytowych – kredyt trudniej uzyskać niż leasing, a następnie obciążających możliwości finansowe przedsiębiorcy. Jakiekolwiek zaległości banki z założenia automatycznie zgłaszają do odpowiednich organów i instytucji takich jak m.in. BIK czy KRD. W zakresie finansowym, kredyt może być opłacalny ponieważ umożliwia uzyskanie własności pojazdu już w momencie jego zakupu. Ma to konkretne konsekwencje finansowe, w tym między innymi możliwość zakupu w całości z VAT – i rozliczenie tego podatku już na samym początku użytkowania pojazdu. W przypadku kredytu bankowego inaczej wygląda rozliczanie odsetek – na które warto zwrócić uwagę pod względem finansowym i podatkowym.

Najważniejsze zalety:

  • uzyskanie środków na pojazd;
  • bezpieczeństwo transakcji;
  • możliwość uzyskania własności pojazdu od razu i konsekwencje podatkowe;

Największe wady:

  • sformalizowana procedura;
  • obciążenie zdolności kredytowej przedsiębiorcy.

Podsumowanie i rekomendacje

Jak widać z powyższego porównania, nie ma jednego złotego rozwiązania dla wszystkich przedsiębiorców. Wybór powinien zostać oparty na potrzebach oraz możliwościach finansowych danego podmiotu. Błędem jest więc stwierdzanie, że zakup za gotówkę, czy leasing jest najlepszą opcją. Dopiero indywidualna analiza, podparta konkretnymi wyliczeniami finansowymi oraz odpowiednimi konsultacjami z osobami zarządzającymi, osobami odpowiedzialnymi za finanse oraz księgowość pozwoli uzyskać odpowiedź, która forma zakupu samochodu firmowego będzie najlepsza, dla tego konkretnego podmiotu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

REKLAMA

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

REKLAMA