REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu firmowego - gotówka, kredyt, leasing ich wady i zalety

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zakup samochodu firmowego - gotówka, kredyt, leasing ich wady i zalety
Zakup samochodu firmowego - gotówka, kredyt, leasing ich wady i zalety

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca stara się być coraz bliżej swoich klientów i kontrahentów. Konieczne są więc podróże, w tym oczywiście własnym pojazdem. Nic więc dziwnego, że wiele osób prowadzących własne firmy, zastanawia się nie tyle nad zakupem samochodu firmowego co nad formą sfinansowania tego zakupu. Rynek proponuje różne możliwości, między innymi zakup za gotówkę, leasing lub kredyt. Jaka forma jest więc najlepsza, jeżeli planujemy zakup własnego auta?

Zakup za gotówkę

Część przedsiębiorców posiada środki własne, także jest w stanie zakupić nowy pojazd we własnym zakresie. W tym miejscu nie muszą się oni dopasowywać do wymogów banków lub firm leasingowych. Do tego, płacąc za pojazd „z góry” mają silniejszą pozycje negocjacyjną w rozmowie ze sprzedawcą. Dlatego, zakup (w rozumieniu samej czynności kupna – sprzedaży) samochodu firmowego za gotówkę może być tańszy. Dodatkową oszczędnością jest późniejsze ubezpieczenie oraz obsługa i naprawy (serwis) pojazdu. Posiadając własnościowy pojazd, bez pomocy finansowej z zewnątrz, przedsiębiorca może sam decydować jak i gdzie go ubezpieczy, w jakim warsztacie będzie go serwisować itp. Są to kolejne potencjalne oszczędności.

Autopromocja

Dodatkowo warto zauważyć, że kupowany pojazd nie musi być nowy (może być używany) oraz spełniać warunków koniecznych do zakupu w kredycie lub leasingu (np. w zakresie daty produkcji czy limitu kilometrów). W zakresie finansowym, zakup samochodu przez firmę może być jej kosztem. Najprawdopodobniej najlepszym wyjściem, jest kupienie pojazdu od innego przedsiębiorcy VAT’owca, który wystawi odpowiedni dokument księgowy – fakturę VAT. Taki rodzaj zakupu jest możliwy nie tylko w salonach dealerskich, ale również od innych firm oraz z komisów. Dzięki temu, przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć nie tylko koszt zakupu pojazdu, ale również podatek VAT. Kwota odliczenia i możliwy procent, zależne są między innymi od sposobu użytkowania auta (wyłącznie służbowo, czy również prywatnie).

Najważniejsze zalety:

  • możliwość negocjacyjna ceny zakupu;
  • wolność wyboru w zakresie obsługi pojazdu oraz ubezpieczenia;
  • własność pojazdu i możliwość jego sprzedaży;

Największe wady:

  • konieczność posiadania własnych środków;
  • potencjalne zamrożenie kapitału.

Leasing

Leasing jest jedną z najpopularniejszych form zakupu pojazdów przez przedsiębiorców w Polsce. Forma ta została przewidziana przez przepisy kodeksu cywilnego, jednak definicja prawna różni się nieco od potocznie i ogólnie rozumianego leasingu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przez leasing został określony następująco (art. 709¹ ustawy Kodeks Cywilny):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

Przykład praktyczny:

Za leasing w czystej formie – umowę leasingu, rozumieć więc należy przykładową sytuację:

Bank ABC S.A. (finansujący) i Pani spółka Potrzebujemy sp. z o.o. (korzystający) zawierają umowę w której: Bank zobowiązuje się kupić Samochód marki Szybki z salonu samochodowego w Gdyni Kowalski Malinowski Pojazdy Szybkie za kwotę 100 000 zł. Bank zobowiązuje się oddać samochód do używania Spółce Potrzebujemy na 4 lata. Spółka Potrzebujemy zobowiązuje się płacić Bankowi wynagrodzenie w ratach 3000 zł miesięcznie.

W tym miejscu warto zauważyć, że zgodnie z „czystą” formą umowy leasingu jedyną opłatą są raty wynagrodzenia (brak tutaj znanych z rynku opłaty wstępnej, opłaty końcowej itp.). Co ciekawe od początku do końca pojazd jest własnością Banku i nie ma tutaj żadnego zobowiązania do przeniesienia własności pojazdu na spółkę Potrzebujemy sp. z o.o.. Leasing znany z kodeksu cywilnego jest więc bliższy potocznemu rozumieniu najmu pojazdu, niż leasingu. Leasing z przeniesieniem własności nazywany jest natomiast leasingiem finansowym.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

W potocznym rozumieniu leasing polega na zakupie pojazdu, za środku uzyskane od firmy leasingowej lub banku. Jako zabezpieczenie umowy wprowadzana jest odpowiednia opłata własna (początkowa),  a na końcu przewidziana opłata końcowa (wykupu), która umożliwia wykupienie samochodu na własność. Po zakończonej umowie leasingu własność przechodzi więc na korzystającego, który może go wykupić lub w wielu przypadkach oddać i podpisać kolejną umowę leasingu – w rozumieniu przeznaczenia jego wartości na nową opłatę wstępną. Rynek operuje dwoma pojęciami leasingu – operacyjnego i finansowego. Gdzie podstawową różnicę stanowi zaliczenie danego samochodu do składników majątkowych leasingodawcy lub leasingobiorcy. To rodzi konkretne konsekwencje finansowe i podatkowe.

Leasing, podobnie jak kredyt, pozwala z założenia kupić pojazd, kiedy przedsiębiorca nie posiada całości środków własnych na jego zakup. Do najważniejszych zalet leasingu zalicza się między innymi jego potencjalnie niższe koszty, niż kredytu – w tym miejscu jednak należy zauważyć, że faktyczny koszt leasingu i jego porównanie do kosztu kredytu, zależy od konkretnej operacji finansowej i należy go a każdym razem zweryfikować. Dodatkowym atutem leasingu, są z założenia niskie wpłaty początkowe, zaczynające się już od kilku procent wartości pojazdu. Do najważniejszych wad leasingu, które mogą pojawić się już przy późniejszej współpracy jest narzucanie przez leasingodawców (finansujących) konkretnych warunków dotyczących serwisowania, napraw czy utrzymywania samochodów. W niektórych przypadkach umowy określają nawet konkretnie wskazane punkty, gdzie należy naprawiać pojazd, czy marki opon, które należy kupować. Do tego dochodzą kwestie ubezpieczeniowe, narzucone przez finansujących. Oczywiście wybór pojazdu również zostaje w pewien sposób ograniczony – najczęściej do maksymalnie 5 letnich pojazdów.

W zakresie finansowym leasing jest o tyle prosty dla przedsiębiorcy, że to finansujący wystawia odpowiednie dokumenty księgowe dla użytkownika. Co miesiąc (lub inaczej jeżeli tak umówiono) otrzymujemy więc odpowiedni dokument, na którym możemy opierać się w swoich obliczeniach i rachunkach. Leasing może stanowić koszty przedsiębiorstwa (w tym opłaty i prowizje leasingowe). W zakresie podatku VAT należy natomiast rozróżnić leasing finansowy od operacyjnego. Z założenia leasing finansowy na gruncie przepisów VAT jest dostawą towarów, leasing operacyjny traktować należy natomiast traktować jako usługę. Większość umów funkcjonujących na rynku  w Polsce, to umowy tak zwanego leasingu operacyjnego (leasingodawca wpisuje pojazd w swoje środki trwałe), co pozwala na operacje w zakresie rozliczenia VAT częściowo – czyli wraz z płatnością każdej kolejnej raty.

Najważniejsze zalety:

  • uzyskanie środków na pojazd;
  • niska wpłata własna;
  • prostsza procedura finansowania – mniej formalności;.

Największe wady:

  • koszty związane z narzuconym sposobem serwisowania oraz ubezpieczania pojazdu;
  • ograniczenia wieku pojazdów oraz przebiegu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes


Kredyt

Kredyt jest generalnie najbardziej sformalizowaną formą uzyskania środków na pojazd. Można go uzyskać przede wszystkim w bankach, które mają swoje odpowiednie procedury i podlegają pod konkretne przepisy. Zwolennicy kredytu zwracają jednak w tym miejscu uwagę na zapewnione bezpieczeństwo transakcji i ochronę potencjalnie mniej znającego się na prawie przedsiębiorcy przed możliwymi naruszeniami ze strony leasingodawców. Kredyt jest często możliwością uzyskania środków na auta starsze lub niestandardowe, na które firmy leasingowe nie chcą udzielać leasingu.

Należy jednak pamiętać o wadach tego rodzaju rozwiązania, rozpoczynających się już na etapie weryfikacji możliwości kredytowych – kredyt trudniej uzyskać niż leasing, a następnie obciążających możliwości finansowe przedsiębiorcy. Jakiekolwiek zaległości banki z założenia automatycznie zgłaszają do odpowiednich organów i instytucji takich jak m.in. BIK czy KRD. W zakresie finansowym, kredyt może być opłacalny ponieważ umożliwia uzyskanie własności pojazdu już w momencie jego zakupu. Ma to konkretne konsekwencje finansowe, w tym między innymi możliwość zakupu w całości z VAT – i rozliczenie tego podatku już na samym początku użytkowania pojazdu. W przypadku kredytu bankowego inaczej wygląda rozliczanie odsetek – na które warto zwrócić uwagę pod względem finansowym i podatkowym.

Najważniejsze zalety:

  • uzyskanie środków na pojazd;
  • bezpieczeństwo transakcji;
  • możliwość uzyskania własności pojazdu od razu i konsekwencje podatkowe;

Największe wady:

  • sformalizowana procedura;
  • obciążenie zdolności kredytowej przedsiębiorcy.

Podsumowanie i rekomendacje

Jak widać z powyższego porównania, nie ma jednego złotego rozwiązania dla wszystkich przedsiębiorców. Wybór powinien zostać oparty na potrzebach oraz możliwościach finansowych danego podmiotu. Błędem jest więc stwierdzanie, że zakup za gotówkę, czy leasing jest najlepszą opcją. Dopiero indywidualna analiza, podparta konkretnymi wyliczeniami finansowymi oraz odpowiednimi konsultacjami z osobami zarządzającymi, osobami odpowiedzialnymi za finanse oraz księgowość pozwoli uzyskać odpowiedź, która forma zakupu samochodu firmowego będzie najlepsza, dla tego konkretnego podmiotu.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku?

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?
Wskaźnik ściągalności zaległych podatków rośnie, ale wciąż jest wiele do poprawy. Egzekucja należności innego rodzaju jest bardzo dużym problemem

W ubiegłym urzędy skarbowe wyegzekwowały ponad 40 proc. zaległości podatkowych. Budżet państwa odzyskał dzięki temu 6,6 mld zł – informuje dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna". Egzekucja należności innego rodzaju jest jednak bardzo dużym problemem.

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

Jakie są rezerwy walutowe Polski? Aktualne dane NBP

Rezerwy walutowe Polski w końcu kwietnia 2024 roku wyniosły 206 097,4 mln USD tj. o 1,8% więcej niż przed miesiącem i równocześnie o 15,7% więcej niż przed rokiem. Takie dane podał Narodowy Bank Polski (NBP).

MF oferuje pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44

Ministerstwo Finansów informuje, że Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44. Mogą oni wystąpić z wnioskiem m.in. o rozłożenie na raty podatku oraz odroczenie terminu jego zapłaty. MF uruchomił specjalną infolinię, gdzie poszkodowani przedsiębiorcy mogą pytać o rozliczenia podatkowe (PIT, VAT) oraz o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

REKLAMA