REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć

Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć
Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej mają do czynienia z różnymi rodzajami ryzyka. Każda firma powinna być przygotowana na różnego rodzaju niebezpieczeństwa związane nie tylko z rodzajem prowadzonej działalności, ale także ze zdarzeniami losowymi. Dlatego też warto zadbać o ubezpieczenie które odpowiednio zabezpieczy majątek i płynność finansową przedsiębiorcy.

Ubezpieczając firmę należy wziąć pod uwagę wiele czynników, aby odpowiednio zabezpieczyć prowadzony biznes. Ważne jest nie tylko ubezpieczenie od tzw. zdarzeń losowych, ale także ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Podpowiadamy, jak dobrać odpowiednie ubezpieczenie i na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co powinien ubezpieczyć przedsiębiorca?

Przedsiębiorcy powinni pomyśleć między innymi o ubezpieczeniu nieruchomości, posiadanych maszyn i urządzeń oraz wyposażenia firmy. Pozwoli to zabezpieczyć firmę przed następstwami zdarzeń losowych (pożar, powódź czy zalania), jak również przed kradzieżą z włamaniem i rabunkiem.

 Przedsiębiorca może ubezpieczyć się od wybranych zdarzeń lub zdecydować się na zakup ubezpieczenia od wszystkich ryzyk, tak zwaną polisę all risk. Taki wariant zapewnia ochronę w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia mienia spowodowanego wszystkimi zdarzeniami losowymi – wyjaśnia Katarzyna Zakrzewska, koordynator ds. sprzedaży Domu Ubezpieczeniowego Spectrum.

Na tym jednak nie koniec. Prowadząc własne przedsiębiorstwo warto pomyśleć o ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej i posiadanego mienia. Ubezpieczenie OC chroni przedsiębiorcę przed wydatkami na pokrycie szkody wyrządzonej osobie trzeciej. Właśnie dlatego ważne jest, aby odpowiednio dostosować zakres ubezpieczenia do specyfiki działalności.

REKLAMA

– Wyróżnić możemy trzy rodzaje odpowiedzialności cywilnej. Deliktową, obejmującą szkody powstałe w związku z posiadaniem i użytkowaniem mienia. Kontraktową związaną z odpowiedzialnością za niewywiązanie się z umowy lub jej niewłaściwą realizacją. Właściciele firm mogą również wybrać ubezpieczenie OC w związku z wprowadzeniem produktu do obrotu. Taka polisa obejmuje szkody z tytułu wprowadzenia do obrotu wadliwego produktu – dodaje Katarzyna Zakrzewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zabezpieczyć majątek firmy?

Ubezpieczyciele coraz częściej rozszerzają swoją ofertę o tzw. ubezpieczenia specjalistyczne. Dzięki nim przedsiębiorca może zakupić polisę, która będzie chronić firmę przed szkodami mogącymi wystąpić w danej branży. Wśród polis specjalistycznych można wyróżnić np. ubezpieczenie techniczne.

 Ubezpieczenie techniczne sprawdzi się w przypadku, gdy w przedsiębiorstwo dysponuje dużym parkiem maszyn lub wykorzystuje kosztowny sprzęt elektroniczny. Zakupując taką polisę przedsiębiorca otrzyma fundusze na zakup nowego sprzętu, naprawę zniszczonego czy na odzyskanie utraconych danych –wyjaśnia Katarzyna Zakrzewska z Domu Ubezpieczeniowego Spectrum.

Przedsiębiorcy mogą ubezpieczyć swoją firmę również na wypadek utraty zysku (polisa Business Interruption). Zakupując taką polisę ubezpieczyciel zwróci należne fundusze w przypadku utraty zysku (niewypłacalność klienta), jak również w przypadku poniesienia kosztów dodatkowych będących następstwem szkody majątkowej związanych np. z korzystaniem z lokali zastępczych czy transportem maszyn do pomieszczeń zastępczych. Ciekawym rozwiązaniem jest również ubezpieczenie bancassurance dla firm, które korzystają z kredytu bankowego.

 Polisa bancassurance obejmuje głównie ubezpieczenie kredytu bankowego. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest w stanie spłacać należności ubezpieczyciel robi to w jego imieniu. Takie ubezpieczenie możemy dołączyć do ubezpieczenia NNW lub połączyć z ubezpieczeniem karty płatniczej – dodaje Katarzyna Zakrzewska.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Co należy sprawdzić przed podpisaniem polisy?

W każdej umowie ubezpieczeniowej, również tej dla firm najważniejsze są Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU). Właśnie dlatego przed podpisaniem polisy należy szczegółowo się z nimi zapoznać. Czego można dowiedzieć się z OWU?  W Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia znajdują się przede wszystkim informacje na temat wyłączeń, czyli sytuacji w których firma ubezpieczeniowa nie wypłaci odszkodowania. Katalog wyłączeń ustala ubezpieczyciel, dlatego może on różnić się u poszczególnych ubezpieczycieli. Najczęściej jednak wyłączeniu podlegają szkody powstałe na skutek strajków, zamieszek, działań energii jądrowej czy umyślnego działania przedsiębiorcy bądź jego pracowników. Dodatkowo w OWU znajdują się informację na temat sposobów i terminy likwidacji szkód.

Ile kosztuje ubezpieczenie firmy?

Wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej ma kilka czynników. Do najważniejszych zalicza się: zakres ubezpieczenia, wysokość sumy polisy, branżę w jakiej działa przedsiębiorstwo oraz prawdopodobieństwo wystąpienia szkody.

 Ubezpieczyciele oferują różnorodne zniżki dla firm m.in. z tytułu stosowanych zabezpieczeń, za kontynuację ubezpieczenia czy jednorazową opłatę składki. Jednak to nie cena powinna być głównych kryterium wyboru ubezpieczenia. Najważniejszy jest bowiem zakres ochrony. Zazwyczaj niska składa oznacza wąski zakres ubezpieczenia i szeroki zakres wyłączeń – podkreśla ekspert Domu Ubezpieczeniowego Spectrum. Przed podpisaniem polisy należy szczegółowo przeanalizować jej zapisy i sprawdzić, czy znalazły się w niej wszystkie zabezpieczenia, które są potrzebne do zawarcia umowy ubezpieczenia. Dopiero później porównać zakres ubezpieczenia z proponowaną przez ubezpieczyciela składką.

Zakupując ubezpieczenie przedsiębiorca chroni swoją firmę przed poważnymi skutkami zdarzeń losowych. Odpowiednio dobrana polisa pozwoli zabezpieczyć biznes przed przestojem, problemami finansowymi a nawet przed bankructwem. Z takim zabezpieczeniem przedsiębiorca może spokojnie rozwijać swoją firmę nie obawiając się nieprzewidzianych zdarzeń.

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA