REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć

Subskrybuj nas na Youtube
Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć
Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej mają do czynienia z różnymi rodzajami ryzyka. Każda firma powinna być przygotowana na różnego rodzaju niebezpieczeństwa związane nie tylko z rodzajem prowadzonej działalności, ale także ze zdarzeniami losowymi. Dlatego też warto zadbać o ubezpieczenie które odpowiednio zabezpieczy majątek i płynność finansową przedsiębiorcy.

Ubezpieczając firmę należy wziąć pod uwagę wiele czynników, aby odpowiednio zabezpieczyć prowadzony biznes. Ważne jest nie tylko ubezpieczenie od tzw. zdarzeń losowych, ale także ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Podpowiadamy, jak dobrać odpowiednie ubezpieczenie i na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy.

REKLAMA

Autopromocja

Co powinien ubezpieczyć przedsiębiorca?

REKLAMA

Przedsiębiorcy powinni pomyśleć między innymi o ubezpieczeniu nieruchomości, posiadanych maszyn i urządzeń oraz wyposażenia firmy. Pozwoli to zabezpieczyć firmę przed następstwami zdarzeń losowych (pożar, powódź czy zalania), jak również przed kradzieżą z włamaniem i rabunkiem.

 Przedsiębiorca może ubezpieczyć się od wybranych zdarzeń lub zdecydować się na zakup ubezpieczenia od wszystkich ryzyk, tak zwaną polisę all risk. Taki wariant zapewnia ochronę w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia mienia spowodowanego wszystkimi zdarzeniami losowymi – wyjaśnia Katarzyna Zakrzewska, koordynator ds. sprzedaży Domu Ubezpieczeniowego Spectrum.

Na tym jednak nie koniec. Prowadząc własne przedsiębiorstwo warto pomyśleć o ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej i posiadanego mienia. Ubezpieczenie OC chroni przedsiębiorcę przed wydatkami na pokrycie szkody wyrządzonej osobie trzeciej. Właśnie dlatego ważne jest, aby odpowiednio dostosować zakres ubezpieczenia do specyfiki działalności.

– Wyróżnić możemy trzy rodzaje odpowiedzialności cywilnej. Deliktową, obejmującą szkody powstałe w związku z posiadaniem i użytkowaniem mienia. Kontraktową związaną z odpowiedzialnością za niewywiązanie się z umowy lub jej niewłaściwą realizacją. Właściciele firm mogą również wybrać ubezpieczenie OC w związku z wprowadzeniem produktu do obrotu. Taka polisa obejmuje szkody z tytułu wprowadzenia do obrotu wadliwego produktu – dodaje Katarzyna Zakrzewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zabezpieczyć majątek firmy?

REKLAMA

Ubezpieczyciele coraz częściej rozszerzają swoją ofertę o tzw. ubezpieczenia specjalistyczne. Dzięki nim przedsiębiorca może zakupić polisę, która będzie chronić firmę przed szkodami mogącymi wystąpić w danej branży. Wśród polis specjalistycznych można wyróżnić np. ubezpieczenie techniczne.

 Ubezpieczenie techniczne sprawdzi się w przypadku, gdy w przedsiębiorstwo dysponuje dużym parkiem maszyn lub wykorzystuje kosztowny sprzęt elektroniczny. Zakupując taką polisę przedsiębiorca otrzyma fundusze na zakup nowego sprzętu, naprawę zniszczonego czy na odzyskanie utraconych danych –wyjaśnia Katarzyna Zakrzewska z Domu Ubezpieczeniowego Spectrum.

Przedsiębiorcy mogą ubezpieczyć swoją firmę również na wypadek utraty zysku (polisa Business Interruption). Zakupując taką polisę ubezpieczyciel zwróci należne fundusze w przypadku utraty zysku (niewypłacalność klienta), jak również w przypadku poniesienia kosztów dodatkowych będących następstwem szkody majątkowej związanych np. z korzystaniem z lokali zastępczych czy transportem maszyn do pomieszczeń zastępczych. Ciekawym rozwiązaniem jest również ubezpieczenie bancassurance dla firm, które korzystają z kredytu bankowego.

 Polisa bancassurance obejmuje głównie ubezpieczenie kredytu bankowego. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest w stanie spłacać należności ubezpieczyciel robi to w jego imieniu. Takie ubezpieczenie możemy dołączyć do ubezpieczenia NNW lub połączyć z ubezpieczeniem karty płatniczej – dodaje Katarzyna Zakrzewska.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Co należy sprawdzić przed podpisaniem polisy?

W każdej umowie ubezpieczeniowej, również tej dla firm najważniejsze są Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU). Właśnie dlatego przed podpisaniem polisy należy szczegółowo się z nimi zapoznać. Czego można dowiedzieć się z OWU?  W Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia znajdują się przede wszystkim informacje na temat wyłączeń, czyli sytuacji w których firma ubezpieczeniowa nie wypłaci odszkodowania. Katalog wyłączeń ustala ubezpieczyciel, dlatego może on różnić się u poszczególnych ubezpieczycieli. Najczęściej jednak wyłączeniu podlegają szkody powstałe na skutek strajków, zamieszek, działań energii jądrowej czy umyślnego działania przedsiębiorcy bądź jego pracowników. Dodatkowo w OWU znajdują się informację na temat sposobów i terminy likwidacji szkód.

Ile kosztuje ubezpieczenie firmy?

Wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej ma kilka czynników. Do najważniejszych zalicza się: zakres ubezpieczenia, wysokość sumy polisy, branżę w jakiej działa przedsiębiorstwo oraz prawdopodobieństwo wystąpienia szkody.

 Ubezpieczyciele oferują różnorodne zniżki dla firm m.in. z tytułu stosowanych zabezpieczeń, za kontynuację ubezpieczenia czy jednorazową opłatę składki. Jednak to nie cena powinna być głównych kryterium wyboru ubezpieczenia. Najważniejszy jest bowiem zakres ochrony. Zazwyczaj niska składa oznacza wąski zakres ubezpieczenia i szeroki zakres wyłączeń – podkreśla ekspert Domu Ubezpieczeniowego Spectrum. Przed podpisaniem polisy należy szczegółowo przeanalizować jej zapisy i sprawdzić, czy znalazły się w niej wszystkie zabezpieczenia, które są potrzebne do zawarcia umowy ubezpieczenia. Dopiero później porównać zakres ubezpieczenia z proponowaną przez ubezpieczyciela składką.

Zakupując ubezpieczenie przedsiębiorca chroni swoją firmę przed poważnymi skutkami zdarzeń losowych. Odpowiednio dobrana polisa pozwoli zabezpieczyć biznes przed przestojem, problemami finansowymi a nawet przed bankructwem. Z takim zabezpieczeniem przedsiębiorca może spokojnie rozwijać swoją firmę nie obawiając się nieprzewidzianych zdarzeń.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA