REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć

Subskrybuj nas na Youtube
Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć
Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej mają do czynienia z różnymi rodzajami ryzyka. Każda firma powinna być przygotowana na różnego rodzaju niebezpieczeństwa związane nie tylko z rodzajem prowadzonej działalności, ale także ze zdarzeniami losowymi. Dlatego też warto zadbać o ubezpieczenie które odpowiednio zabezpieczy majątek i płynność finansową przedsiębiorcy.

Ubezpieczając firmę należy wziąć pod uwagę wiele czynników, aby odpowiednio zabezpieczyć prowadzony biznes. Ważne jest nie tylko ubezpieczenie od tzw. zdarzeń losowych, ale także ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Podpowiadamy, jak dobrać odpowiednie ubezpieczenie i na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy.

REKLAMA

Co powinien ubezpieczyć przedsiębiorca?

REKLAMA

Przedsiębiorcy powinni pomyśleć między innymi o ubezpieczeniu nieruchomości, posiadanych maszyn i urządzeń oraz wyposażenia firmy. Pozwoli to zabezpieczyć firmę przed następstwami zdarzeń losowych (pożar, powódź czy zalania), jak również przed kradzieżą z włamaniem i rabunkiem.

 Przedsiębiorca może ubezpieczyć się od wybranych zdarzeń lub zdecydować się na zakup ubezpieczenia od wszystkich ryzyk, tak zwaną polisę all risk. Taki wariant zapewnia ochronę w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia mienia spowodowanego wszystkimi zdarzeniami losowymi – wyjaśnia Katarzyna Zakrzewska, koordynator ds. sprzedaży Domu Ubezpieczeniowego Spectrum.

Na tym jednak nie koniec. Prowadząc własne przedsiębiorstwo warto pomyśleć o ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej i posiadanego mienia. Ubezpieczenie OC chroni przedsiębiorcę przed wydatkami na pokrycie szkody wyrządzonej osobie trzeciej. Właśnie dlatego ważne jest, aby odpowiednio dostosować zakres ubezpieczenia do specyfiki działalności.

– Wyróżnić możemy trzy rodzaje odpowiedzialności cywilnej. Deliktową, obejmującą szkody powstałe w związku z posiadaniem i użytkowaniem mienia. Kontraktową związaną z odpowiedzialnością za niewywiązanie się z umowy lub jej niewłaściwą realizacją. Właściciele firm mogą również wybrać ubezpieczenie OC w związku z wprowadzeniem produktu do obrotu. Taka polisa obejmuje szkody z tytułu wprowadzenia do obrotu wadliwego produktu – dodaje Katarzyna Zakrzewska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zabezpieczyć majątek firmy?

REKLAMA

Ubezpieczyciele coraz częściej rozszerzają swoją ofertę o tzw. ubezpieczenia specjalistyczne. Dzięki nim przedsiębiorca może zakupić polisę, która będzie chronić firmę przed szkodami mogącymi wystąpić w danej branży. Wśród polis specjalistycznych można wyróżnić np. ubezpieczenie techniczne.

 Ubezpieczenie techniczne sprawdzi się w przypadku, gdy w przedsiębiorstwo dysponuje dużym parkiem maszyn lub wykorzystuje kosztowny sprzęt elektroniczny. Zakupując taką polisę przedsiębiorca otrzyma fundusze na zakup nowego sprzętu, naprawę zniszczonego czy na odzyskanie utraconych danych –wyjaśnia Katarzyna Zakrzewska z Domu Ubezpieczeniowego Spectrum.

Przedsiębiorcy mogą ubezpieczyć swoją firmę również na wypadek utraty zysku (polisa Business Interruption). Zakupując taką polisę ubezpieczyciel zwróci należne fundusze w przypadku utraty zysku (niewypłacalność klienta), jak również w przypadku poniesienia kosztów dodatkowych będących następstwem szkody majątkowej związanych np. z korzystaniem z lokali zastępczych czy transportem maszyn do pomieszczeń zastępczych. Ciekawym rozwiązaniem jest również ubezpieczenie bancassurance dla firm, które korzystają z kredytu bankowego.

 Polisa bancassurance obejmuje głównie ubezpieczenie kredytu bankowego. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest w stanie spłacać należności ubezpieczyciel robi to w jego imieniu. Takie ubezpieczenie możemy dołączyć do ubezpieczenia NNW lub połączyć z ubezpieczeniem karty płatniczej – dodaje Katarzyna Zakrzewska.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Co należy sprawdzić przed podpisaniem polisy?

W każdej umowie ubezpieczeniowej, również tej dla firm najważniejsze są Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU). Właśnie dlatego przed podpisaniem polisy należy szczegółowo się z nimi zapoznać. Czego można dowiedzieć się z OWU?  W Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia znajdują się przede wszystkim informacje na temat wyłączeń, czyli sytuacji w których firma ubezpieczeniowa nie wypłaci odszkodowania. Katalog wyłączeń ustala ubezpieczyciel, dlatego może on różnić się u poszczególnych ubezpieczycieli. Najczęściej jednak wyłączeniu podlegają szkody powstałe na skutek strajków, zamieszek, działań energii jądrowej czy umyślnego działania przedsiębiorcy bądź jego pracowników. Dodatkowo w OWU znajdują się informację na temat sposobów i terminy likwidacji szkód.

Ile kosztuje ubezpieczenie firmy?

Wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej ma kilka czynników. Do najważniejszych zalicza się: zakres ubezpieczenia, wysokość sumy polisy, branżę w jakiej działa przedsiębiorstwo oraz prawdopodobieństwo wystąpienia szkody.

 Ubezpieczyciele oferują różnorodne zniżki dla firm m.in. z tytułu stosowanych zabezpieczeń, za kontynuację ubezpieczenia czy jednorazową opłatę składki. Jednak to nie cena powinna być głównych kryterium wyboru ubezpieczenia. Najważniejszy jest bowiem zakres ochrony. Zazwyczaj niska składa oznacza wąski zakres ubezpieczenia i szeroki zakres wyłączeń – podkreśla ekspert Domu Ubezpieczeniowego Spectrum. Przed podpisaniem polisy należy szczegółowo przeanalizować jej zapisy i sprawdzić, czy znalazły się w niej wszystkie zabezpieczenia, które są potrzebne do zawarcia umowy ubezpieczenia. Dopiero później porównać zakres ubezpieczenia z proponowaną przez ubezpieczyciela składką.

Zakupując ubezpieczenie przedsiębiorca chroni swoją firmę przed poważnymi skutkami zdarzeń losowych. Odpowiednio dobrana polisa pozwoli zabezpieczyć biznes przed przestojem, problemami finansowymi a nawet przed bankructwem. Z takim zabezpieczeniem przedsiębiorca może spokojnie rozwijać swoją firmę nie obawiając się nieprzewidzianych zdarzeń.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA