Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie OC

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzrost minimalnych sum gwarancyjnych z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych - przewiduje projekt ustawy opublikowany 16 grudnia 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zmiany te mają wejść w życie 23 grudnia 2023 roku.
Od 17 września 2022 r. ponownie zostanie zaostrzony taryfikator mandatów i punktów karnych. Znacznie łatwiej będzie można uzbierać kilkanaście punktów karnych (nawet za jedno wykroczenie). Tymczasem zakłady ubezpieczeniowe przy sprzedaży OC zaczynają korzystać z informacji na temat liczby punktów karnych oraz mandatów. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, jakie skutki może mieć taka sytuacja. Na pewno nie wróży ona zbyt dobrze dla niebezpiecznie jeżdżących kierowców.
Kara za jazdę samochodem osobowym bez obowiązkowego OC w 2023 roku wyniesie najprawdopodobniej 6770 zł (od 1 stycznia do 30 czerwca) i 6900 zł (od 1 lipca do 31 grudnia) - w przypadku przerwy w ciągłości ubezpieczenia powyżej 14 dni. Rząd planuje bowiem na 2023 rok sporą podwyżkę minimalnego wynagrodzenia (tzw. najniższej krajowej). Co więcej, w 2023 roku mają być dwie zmiany płacy minimalnej. Spowoduje to, że kary dla posiadaczy pojazdów bez opłaconego OC wzrosną do rekordowego poziomu. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili sprawdzić, ile po planowanych podwyżkach od 1 stycznia i od 1 lipca 2023 r. mogą wynosić stawki karne za brak obowiązkowego OC.
Stale spada liczba rejestracji nowych samochodów. W kwietniu 2022 r. było ich o ponad 13 proc. mniej niż przed rokiem. Nie lepiej jest na rynku wtórnym - import był niższy o 17 proc. Sprowadzamy starsze i droższe: średni wiek pojazdu to już ponad 12 lat, a mediana ceny przekroczyła 23,5 tys. zł. Lepsze dane dotyczą polis komunikacyjnych - najpopularniejsze auta ubezpieczymy taniej. Polisa OC dla „dwunastolatka” jest też średnio o 4 proc. niższa. Średnia składka OC dla używanego VW wynosi 3,2 proc. mniej, z kolei koszt AC dla marki Opel taki sam jak w kwietniu 2021.
Ile trzeba zapłacić za OC samochodu w 2022 roku? Dane dotyczące kosztów OC z 18 miast wojewódzkich (w styczniu 2022 r.) pokazują spore zróżnicowanie cen polis OC. Różnice w składkach za obowiązkowe OC kierowców mogą sięgać nawet 30% - 35% między poszczególnymi miastami. Przykładowo ten sam kierowca w razie przeprowadzki z Rzeszowa do Wrocławia zapłaciłby za OC o jedną trzecią więcej.
Księgowi i biura rachunkowe boją się błędów w stosowaniu nowych przepisów podatkowych wprowadzonych przez Polski Ład. Błędy takie mogłyby skutkować np. pozwami cywilnymi niezadowolonych klientów. Księgowi przekonują, że brakuje im czasu i mocy przerobowych, by sprostać nowym przepisom podatkowym – wynika z ankiety dla Dziennika Gazety Prawnej.
Składki na ubezpieczenie OC a koszty. Wielu podatników opłaca składki na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC) swoich pracowników, czy członków zarządu i innych organów spółek. Czy te składki mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.
Ubezpieczenie OC firmy. Lockdown nie zwalnia właścicieli czasowo zamkniętych firm z obowiązków, które nakłada na nich prawo. Przypomniała o tym tegoroczna zima – nieodśnieżony chodnik czy sople przy dachu zagrażały zdrowiu przechodniów, a firmy narażały na roszczenia od poszkodowanych. Jeśli zamknięta w lockdownie firma ma ubezpieczenie OC, finansową odpowiedzialność za szkody przejmuje na siebie ubezpieczyciel.
Kary za brak OC w 2021 roku. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przypomina, że osoby, które nie mają obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) narażają się na zapłacenie - z własnych środków - wysokiego odszkodowania, gdy spowodują wypadek lub kolizję. Za brak takiej polisy grożą ponadto kary finansowe. Ile wynoszą kary (opłaty karne) za brak OC w 2021 roku?
OC samochodu 2021. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego przypomina właścicielom pojazdów, którzy nabyli te pojazdy (np. samochody osobowe) z zawartą umową ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – że ta umowa nie „wznowi się” automatycznie. Właściciel ma obowiązek sam zawrzeć kolejną umowę.
Okres ochrony ubezpieczeniowej, w zależności od rodzaju umowy ubezpieczenia trwa od jednego dnia nawet do… kilkudziesięciu lat. Jak długo obowiązują najpopularniejsze ubezpieczenia na rynku? Sprawdzamy ubezpieczenia komunikacyjne (OC i AC), ubezpieczenia na życie, majątkowe, turystyczne i zdrowotne.
Zamiast kupować samochody firmowe, często łatwiej i taniej jest je wypożyczyć. Ekonomia współdzielenia (sharing economy) sprawdza się w Polsce, ale brakuje jasności w przepisach. W związku z tym pojawiają się problemy dotyczące m.in. ustalania wysokości firmowych kosztów.
W 2018 roku ceny ubezpieczeń OC istotnie spadły. Zdaniem ekspertów w 2019 roku nie należy się spodziewać dalszych zauważalnych spadków cen. Raczej nastąpi ich stabilizacja.
Od 1 października 2018 r. wchodzi w życie ustawa o dystrybucji ubezpieczeń, która wdraża zapisy unijnej dyrektywy IDD. Dla ubezpieczycieli i pośredników oznacza to poważne zmiany. Nowe przepisy rozwijają m.in. wymóg badania potrzeb klienta i dopasowywania do nich odpowiedniego ubezpieczenia oraz wprowadzają obowiązek informowania klienta o charakterze wynagrodzenia pośrednika. Prezes Vienna Life Paweł Ziemba ocenia, że zmiany pokrywają się z oczekiwaniami klientów, którzy chcą większej transparentności przy zawieraniu umowy ubezpieczeniowej.
Przedsiębiorcy podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej mają do czynienia z różnymi rodzajami ryzyka. Każda firma powinna być przygotowana na różnego rodzaju niebezpieczeństwa związane nie tylko z rodzajem prowadzonej działalności, ale także ze zdarzeniami losowymi. Dlatego też warto zadbać o ubezpieczenie które odpowiednio zabezpieczy majątek i płynność finansową przedsiębiorcy.
Powszechną praktyką wśród spółek jest zawieranie umów ubezpieczenia dla członków zarządu (zarówno będących jej pracownikami, jak i pełniących tę funkcję na innej podstawie). Przeważnie umowy te nie określają osób ubezpieczonych imiennie, a jedynie wskazują, iż ubezpieczenie obejmuje wszystkie osoby pełniące w spółce funkcję członka zarządu. Czy w przypadku skonstrukowania polisy w taki sposób po stronie członków zarządu powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń?
W 2016 roku istotnie (ok 40%) wzrosły ceny składek na obowiązkowe ubezpieczenie OC płaconych przez posiadaczy pojazdów mechanicznych. Zdaniem Polskiej Izby Ubezpieczeń powodem tego są rosnące w szybkim tempie wartości odszkodowań za szkody osobowe, uszkodzenie ciała lub śmierć osoby bliskiej. Zagraża to kondycji finansowej ubezpieczycieli, którzy w odpowiedzi na ten trend podnoszą składki. Minister rozwoju i finansów aktualnie prowadzi działania mające na celu ewentualne wprowadzenie systemowych rozwiązań w zakresie kwestii szkód osobowych, które są pokrywane przez zakłady ubezpieczeń w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.
Spółce przyznano odszkodowanie za powypadkową naprawę samochodu ciężarowego. Kwota z tytułu odszkodowania wpłynęła bezpośrednio na rachunek bankowy warsztatu, który wystawił fakturę na kwotę niższą niż przyznane odszkodowanie, a spółka dopłaciła VAT. Jak w związku z tym zaksięgować powstałą nadpłatę z tytułu przyznanego odszkodowania?
Przepis wprowadzający ograniczenia w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wysokości składek ubezpieczenia samochodu osobowego, dotyczy wyłącznie tych składek, których wysokość uzależniona jest od wartości samochodu. W praktyce powyższe oznacza, że limitacji podlegają koszty składek ubezpieczenia AC.
Posiadacz samochodu osobowego bez obowiązkowego ubezpieczenia OC przez ponad 14 dni zapłaci w 2016 roku karę (opłatę za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia) w wysokości 3700 zł (w 2015 r. - 3500 zł). Wzrosną wszystkie kary za brak OC, także dla rolników. Wszystko dlatego, że od 2016 r. wzrasta minimalne wynagrodzenie.
Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że kwoty odszkodowań wypłaconych z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w 2014 roku wzrosły o ponad 374 mln złotych. Do tak dużego zwiększenia się kwot rekompensat przyczyniło się między innymi to, że osoby poszkodowane coraz częściej decydują się wstąpić na drogę sądową. Nie bez znaczenia jest również możliwość ubiegania się o zadośćuczynienie za śmierć bliskiej osoby.
Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, której rządowy projekt wpłynął do Sejmu 3 lipca 2015 r., da klientom zakładów ubezpieczeń większe bezpieczeństwo, zapewniane przez podwyższone wymogi kapitałowe względem ubezpieczycieli, oraz lepszy dostęp do informacji o kupowanych produktach - mówi PAP mec. Piotr Czublun. Ustawa ta ma zastąpić od 1 stycznia 2016 r. ustawę z 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej, wdrażając jednocześnie dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej – Wypłacalność II.
Media informowały w ostatnim czasie o planach nowego ministra zdrowia odnośnie powrotu do tzw. podatku Religi. Marian Zembala zdementował informację, twierdząc, że na tę chwilę rozwiązanie to jest niemożliwe do wprowadzenia. Jest to jednak swego rodzaju kierunek, do którego chce zmierzać w ciągu najbliższych lat. Do czego zatem zmierza minister zdrowia? Czym jest tzw. podatek Religi?
Gdy polisa ubezpieczeniowa nie wskazuje imiennie osób objętych ubezpieczeniem (ubezpieczonych) a wskazuje jedynie poszczególne grupy osób objętych ubezpieczeniem w okresie ubezpieczeniowym, to w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. można bronić poglądu, że nie jest możliwe ustalenie przychodu w postaci otrzymania nieodpłatnych świadczeń u członków zarządu a w związku z tym po ich stronie nie powstanie przychód.
Prowadzę działalność gospodarczą. Na podstawie umowy darowizny stałem się współwłaścicielem w 50% samochodu ciężarowego Renault Master. Samochód ten wprowadziłem do ewidencji środków trwałych. W jakiej wysokości mam zaliczać do kosztów wydatki związane z używaniem tego samochodu, m.in. koszty ubezpieczenia?
30 marca 2015 r. ośmiu ubezpieczycieli podpisało umowę, na mocy której zobowiązali się do uruchomienia usługi Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS) dla swoich klientów. System Bezpośredniej Likwidacji Szkód zakłada, iż posiadacz OC będzie mógł zlikwidować szkodę bezpośrednio poprzez swoje Towarzystwo, które w jego imieniu samo wystąpi do Towarzystwa sprawcy w celu odzyskania odszkodowania, wypłaconego swojemu klientowi.
Rozliczenie podatku dochodowego i kosztów zależy od rodzaju posiadanej polisy w chwili wypadku. Odszkodowanie z polisy AC w całości stanowi opodatkowany przychód. Przedsiębiorca, któremu zostanie wypłacone odszkodowanie z samochodowej polisy OC, będzie musiał odprowadzić podatek dochodowy od nadwyżki otrzymanej kwoty, przekraczającej wartość naprawy.
Spółka na okres od października 2014 r. do września 2015 r. wykupiła ubezpieczenie samochodu ciężarowego. Składka ubezpieczeniowa została rozłożona na cztery równe raty. Spółka ujmuje koszty na zespole 4, a wartość polisy dodatkowo zaewidencjonowała na koncie „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. W lutym 2015 r. samochód został sprzedany i spółka wystąpiła do ubezpieczyciela o zwrot niewykorzystanej części składki ubezpieczeniowej. Jak zaksięgować otrzymaną kwotę składki?
Od 1 kwietnia 2015 r. rusza program pilotażowy systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkody. Do opracowanego w ramach Polskiej Izby Ubezpieczeń systemu przyłączyło się ośmiu ubezpieczycieli, odpowiadających za dwie trzecie polskiego rynku OC. BLS umożliwi kierowcom likwidację szkody w firmie, w której są ubezpieczeni. Z takiej usługi, którą na polskim rynku oferuje już kilka towarzystw, korzysta coraz więcej osób.
Właściwie wdrożenie regulacji unijnej dyrektywy komunikacyjnej - to cel projektu autorstwa Ministerstwa Finansów. Zmiana dotyczy przepisu przejściowego związanego z minimalnymi sumami gwarancyjnymi w przypadku OC dla szkód komunikacyjnych.
Zbliżający się termin wejścia w życie nowych wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego dla firm ubezpieczeniowych (31 marca 2015 r.), dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych budzi wśród ubezpieczonych spore zainteresowanie. Pojawia się bowiem np. realna szansa na wyliczanie odszkodowań na podstawie cen nowych części samochodowych, a także na otrzymanie na czas naprawy pojazdu samochodu zastępczego. Jednak w związku z tymi wytycznymi pojawiają się również obawy, związane z możliwością podwyższenia przez firmy ubezpieczeniowe składek ubezpieczeniowych nawet o 50% ze względu na koszty dostosowania się do wytycznych KNF.
Chyba każdy posiadacz samochodu, jeżdżący nim na co dzień lub od święta, doznał chociaż raz szkody w pojeździe i zlikwidował ją dzięki ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej sprawcy.
Od 19 stycznia 2015 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej OC dla przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Jakie zmiany zaszły w związku z nowymi przepisami?
Osoby odpowiedzialne za zarządzanie spółką ponoszą szeroką, gdyż osobistą (całym swoim majątkiem) odpowiedzialność za podjęte decyzje. Zabezpieczeniem przed błędnymi decyzjami może być wykupienie odpowiednio wcześniej ubezpieczenia dedykowanego członkom zarządu.
Objęcie osób ubezpieczonych zakresem ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej na mocy umowy zawartej przez spółkę z towarzystwem ubezpieczeniowym nie prowadzi do powstania u tych osób przychodu i nie będzie zobowiązywało pracodawcy do pobrania zaliczek na podatek dochodowy PIT.
Posiadacz samochodu osobowego bez obowiązkowego ubezpieczenia OC przez ponad 14 dni zapłaci w 2015 roku karę (opłatę za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia) w wysokości 3500 zł (w 2014 r. - 3360 zł). Wzrosną wszystkie kary za brak OC, także dla rolników. Na przełomie 2014 i 2015 roku policjanci otrzymali narzędzie, które umożliwia szybkie przesyłanie raportów z kontroli obowiązkowej polisy OC.
Wypadki w rolnictwie zdarzają się powszechnie i wiążą się z ryzykiem prowadzenia gospodarstwa rolnego – w szczególności posługiwania się urządzeniami i maszynami rolniczymi oraz hodowlą zwierząt. W związku z tym ustawodawca przewidział obowiązek zawierania umów ubezpieczenia przez osoby posiadające gospodarstwo rolne. Ważne też są w tym kontekście zasady odpowiedzialności za różnego rodzaju szkody.
Księgowi zajmujący się usługowym prowadzeniem wyłącznie ksiąg przychodów i rozchodów od 10 sierpnia nie potrzebują uprawnień, ubezpieczenia OC oraz są zwolnieni z niektórych obowiązków.
W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowym rozporządzeniem w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Resort finansów przygotował projekt zmian dotyczący obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zmiany w ubezpieczeniu OC związane są z deregulacją zawodu księgowego, która wchodzi w życie w sierpniu tego roku.
Wykupienie polisy OC dla samochodu osobowego, który wykorzystywany jest w prowadzeniu działalności gospodarczej obciąża koszty przedsiębiorstwa w całości. Z kolei AC przedsiębiorca zaliczy do kosztów uzyskania przychodów jedynie do ustalonego limitu.
Ubezpieczonym od odpowiedzialności cywilnej będzie nieograniczony krąg osób. Tym samym (…) nie będzie możliwym zidentyfikowanie kręgu osób objętych ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej. Objęcie ubezpieczeniem grupy osób, niemożliwej do zidentyfikowania, stanowi natomiast okoliczność uniemożliwiającą przypisanie przychodu z tego tytułu konkretnej osobie.
Zawarcie przez spółkę umowy ubezpieczenia OC, obejmującej nieograniczony krąg osób pełniących funkcje zarządcze – niemożliwy do zidentyfikowania – nie będzie nakładało na nią obowiązków płatnika w świetle ustawy o PIT.
Objęcie ubezpieczeniem grupy osób, niemożliwej do zidentyfikowania, stanowi okoliczność uniemożliwiającą przypisanie przychodu z tego tytułu konkretnej osobie. Wydatki poniesione przez spółkę na opłacenie składek na polisę OC nie będą zatem stanowić przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT dla osób ubezpieczonych, a spółka nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczek.
Przedstawiamy drugą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?
Zmiana w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC organizatorów turystyki i pośredników turystycznych została spowodowana zaistniałymi w 2012 r. upadłościami 15 biur podróży. Nowe przepisy ubezpieczeniowe w większym stopniu mają zabezpieczyć interesy klientów takich biur. Zmiany polegają m.in. na podwyższeniu minimalnych sum gwarancyjnych.
Opłacona przez pracodawcę składka roczna z tytułu ubezpieczenia kierowców zatrudnionych w firmie transportowej jest nieodpłatnym świadczeniem powodującym powstanie u pracowników przychodu ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu PIT.
Wydatki poniesione przez spółkę na wykupienie polisy OC dla niewskazanych imiennie członków jej organów nie będą stanowić dla ubezpieczonych przychodu z tytułu wykonywanej funkcji w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. W rezultacie, na spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Samochód w przedsiębiorstwie stanowi narzędzie pracy i ułatwia w wykonywanie codziennych obowiązków pracowników. Dlatego oprócz obowiązkowego OC, przedsiębiorcy mogą także zdecydować się na wykup AC. Jednak czy warto inwestować w dodatkowe polisy?
Podstawowym zadaniem ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) członków zarządu, zwanego również D&O (ang. Directors and Officers), jest ochrona ubezpieczeniowa osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie spółki z tytułu zobowiązań spowodowanych błędnymi decyzjami.