REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny samochodów rosną, ceny ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC) spadają

Ceny samochodów rosną, ceny ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC) spadają
Ceny samochodów rosną, ceny ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC) spadają

REKLAMA

REKLAMA

Stale spada liczba rejestracji nowych samochodów. W kwietniu 2022 r. było ich o ponad 13 proc. mniej niż przed rokiem. Nie lepiej jest na rynku wtórnym - import był niższy o 17 proc. Sprowadzamy starsze i droższe: średni wiek pojazdu to już ponad 12 lat, a mediana ceny przekroczyła 23,5 tys. zł. Lepsze dane dotyczą polis komunikacyjnych - najpopularniejsze auta ubezpieczymy taniej. Polisa OC dla „dwunastolatka” jest też średnio o 4 proc. niższa. Średnia składka OC dla używanego VW wynosi 3,2 proc. mniej, z kolei koszt AC dla marki Opel taki sam jak w kwietniu 2021.

Spada liczba rejestracji nowych samochodów. 200 aut dziennie mniej niż przed rokiem

Z najnowszych danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że od początku 2022 roku do końca kwietnia w Polsce zarejestrowano blisko 137 tys. nowych aut osobowych. To 13,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i najgorszy wynik od siedmiu lat. Biorąc pod uwagę dni robocze, w całym kraju rejestruje się dziennie średnio ok. 200 samochodów mniej niż w 2021 r.! Dane z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców również nie pozostawiają wątpliwości – w samym kwietniu zarejestrowano o 13,1 proc. mniej aut niż rok wcześniej. I nic nie zapowiada, aby w najbliższym czasie negatywny trend miał się odwrócić. Trwa kryzys na rynku mikroprocesorów oraz ograniczona dostępność surowców i komponentów. Rosną także inflacja i stopy procentowe.

Autopromocja

Używane auta coraz starsze i coraz droższe

Sytuacja na rynku samochodów nowych powoduje drenaż podaży na rynku wtórnym, a w konsekwencji wzrost cen oraz wieku sprowadzanych pojazdów. PZPM informuje, że w kwietniu 2022 roku Polacy zarejestrowali niewiele ponad 61 tys. takich aut. To także mniej niż rok wcześniej (o 17 proc.) i najmniej od 2014 roku. Łącznie od stycznia import samochodów osobowych wyniósł 241 tys. i był niższy o 13,9 proc. w porównaniu do pierwszych czterech miesięcy 2021 roku. Deficyt samochodów na rynku powoduje wzrost ich cen. Wg AAA Auto mediana ceny aut używanych wyniosła w marcu 23,5 tys. zł., o 500 zł więcej niż miesiąc wcześniej. Wszystko to ma również wpływ na ceny polis komunikacyjnych.

-  Czynniki, które wpływają na ofertę ubezpieczenia komunikacyjnego, związane są nie tylko z kierowcą, jego doświadczeniem, miejscem zamieszkania, czy historią szkodową. Nie mniej istotna dla ubezpieczycieli jest również marka pojazdu, jego stan techniczny, rodzaj silnika oraz wiek. Stąd też, pomimo spadku cen, statystycznie najwięcej za ubezpieczenie OC zapłacą właściciele aut, których wiek mieści się w przedziale 11 – 20 lat, a więc tych, które są obecnie najchętniej sprowadzane do kraju – stwierdza Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia.

63 proc. sprowadzonych pojazdów ma więcej niż 10 lat, a względnie nowe, czyli do 4 lat stanowią jedynie 8 proc. importu. W efekcie średnia wieku przywiezionego z zagranicy samochodu osobowego wynosi dzisiaj 12,6 lat, a dla silników benzynowych nawet 13,8 roku. W kwietniu 2022 właściciele 12- letniego auta zapłacili za polisę OC średnio 520  zł, o 4 proc. taniej niż rok wcześniej. W przypadku samochodu siedmioletniego było to odpowiednio  533 zł, a czteroletniego 537 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochody drożeją, ubezpieczenia tanieją

Najpopularniejszym kierunkiem importu pozostają w dalszym ciągu Niemcy, skąd pochodzi 51 proc. sprowadzonych pojazdów. I to właśnie wg PZPM marki produkowane w Niemczech takie jak VW, Opel i Ford są nadal najchętniej kupowane przez Polaków. Łącznie od początku roku zarejestrowano ich blisko 71 tys. sztuk. Wśród modeli prym wiedzie Audi A4. Eksperci CUK Ubezpieczenia sprawdzili, ile kosztuje ich ubezpieczenie.

Osoby, które poruszają się używanymi Fordami, musiały w kwietniu zapłacić najwyższą cenę za OC komunikacyjne. Było to jednak i tak mniej niż na wiosnę ubiegłego roku. Średnia składka wyniosła w tym wypadku 537 zł (559 zł rok wcześniej). Koszt ubezpieczenia VW był nieznacznie niższy i wyniósł średnio 530 zł (-3,2 proc.), a Opli ok. 518 zł (-3,5 proc.). W przypadku najchętniej sprowadzanego od początku 2022 roku modelu tj. Audi A4 ubezpieczenie wyniosło 566 zł, w porównaniu do 582 zł w ubiegłym roku.

- Teoretycznie wzrost cen samochodów powinien przełożyć się na wyższe koszty ubezpieczeń, jednak na razie tak nie jest. Dla obowiązkowej polisy OC komunikacyjnego zakres ochrony jest taki sam u wszystkich ubezpieczycieli. Jedynym czynnikiem warunkującym wybór ubezpieczenia jest więc jego cena, a ta różni się w poszczególnych towarzystwach. W przypadku polis OC porównanie wielu ofert dostępnych w jednym miejscu pozwala oszczędzić czas i pieniądze – wyjaśnia Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia.

AC - składki za używane wciąż poniżej inflacji

Spośród trzech analizowanych marek to właściciele VW zapłacili w kwietniu najwyższą składkę za dobrowolne ubezpieczenie autocasco. Roczna ochrona będzie ich kosztować średnio 805 zł, ok. 4 proc. więcej niż w przypadku posiadaczy Fordów (775 zł) i ponad 22 proc. od Opli (659 zł). W przypadku tych ostatnich koszt ubezpieczenia AC będzie analogiczny jak przed rokiem, a dla pojazdów VW i Ford odpowiednio o 4 i 4,6 proc. wyższy. Ubezpieczający najpopularniejszy model z importu, tj. Audi A4 płacili z kolei średnio 1200 zł, blisko 13 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Kalkulacje składek dla najpopularniejszych pod względem wieku i marki samochodów potwierdzają utrzymujący się od dłuższego czasu spadkowy trend w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Obecnie średni koszt polisy OC jest o 3 proc. niższy niż przed rokiem. Autocasco podrożało z kolei o niespełna 3 proc. Oznacza to, że wzrost cen na tym ryzyku jest niższy od poziomu inflacji. Stan ten nie będzie jednak trwał w nieskończoność i podwyżki cen staną się z czasem nieuniknione – podsumowuje Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA