REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego – koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego – koszty podatkowe
Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego – koszty podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Przepis wprowadzający ograniczenia w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wysokości składek ubezpieczenia samochodu osobowego, dotyczy wyłącznie tych składek, których wysokość uzależniona jest od wartości samochodu. W praktyce powyższe oznacza, że limitacji podlegają koszty składek ubezpieczenia AC.

W związku z użytkowaniem samochodów osobowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podatnicy zobowiązani są do ponoszenia kosztów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC), które chroni przed odpowiedzialnością finansową za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów. Ponadto posiadacze samochodów osobowych mogą zawrzeć umowy w zakresie ubezpieczeń dobrowolnych, w tym ubezpieczenie autocasco (AC) i ubezpieczenie Następstw Nieszczęśliwych Wypadków (NNW).

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Ponoszenie powyższych kosztów jest uzasadnione z punktu widzenia ochrony interesów podatnika. Niemniej jednak, zaliczając powyższe wydatki do kosztów uzyskania przychodów, należy uwzględnić regulację art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP). Jak wynika z przywołanego przepisu, do kosztów uzyskania przychodów nie podlega zaliczeniu wartość składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część, ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro (przeliczona na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia) do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Wskazana regulacja wprowadza zatem limit w zakresie możliwości kwalifikacji do kosztów podatkowych wydatków z tytułu nabycia ubezpieczenia samochodu osobowego, którego wartość dla celów ubezpieczenia jest wyższa niż równowartość 20.000 euro.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Zauważyć należy, że omawiany przepis nie precyzuje do jakiego rodzaju ubezpieczenia znajduje on zastosowanie. Opierając się jednakże na stanowisku organów podatkowych, ograniczenie dotyczące wysokości składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, dotyczy wyłącznie składek, których wysokość jest uzależniona od wartości samochodu. Uznaje się zatem, że limitem objęte zostały składki na ubezpieczenie AC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odniesieniu do innych rodzajów ubezpieczeń, dla których wartość samochodu nie jest istotna (ubezpieczenie OC, NNW), podatnikowi przysługuje prawo do ujęcia po stronie kosztów składki w pełnej wysokości. Takie stanowisko wyrażone zostało m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 14.01.2014 r. (znak ILPB3/423-487/13-2/JG) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23.08.2012 r. (znak IPPB3/423-298/12-4/EŻ).

Rozważając możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zawarciem umów ubezpieczenia odnoszących się do samochodów osobowych, warto zwrócić uwagę na konsekwencje ponoszenia kosztów ubezpieczenia utraty wartości pojazdu (GAP). Zwrócić należy bowiem uwagę, że w przypadku zawierania umowy ubezpieczenia GAP, jednym z istotnych elementów jest wartość pojazdu wynikająca z ceny zawartej na fakturze zakupu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 18.03.2016 r. (znak ITPB3/4511-1/16/PS), wskazał jednakże, iż składki z tytułu ubezpieczenia GAP podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości (interpretacja ta została wprawdzie wydana na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże poprzez analogię można ją odnieść do sytuacji podatników podatku dochodowego od osób prawnych). Organ podatkowy uznał bowiem, iż przedmiotem ubezpieczenia GAP nie jest samochód osobowy, lecz utrata wartości ubezpieczonego pojazdu w okresie ubezpieczenia, a dokładniej strata finansowa powstała na skutek utraty wartości pojazdu. W konsekwencji, zdaniem organu, kwoty ubezpieczenia GAP nie podlegają ograniczeniom w zakresie dopuszczalności zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA