REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wykupienie samochodu z leasingu

Jak rozliczać wykupienie samochodu z leasingu/ Fot. Fotolia
Jak rozliczać wykupienie samochodu z leasingu/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość wykupienia samochodu z leasingu po zakończeniu umowy zależy przede wszystkim od dokonanego wyboru oferty leasingowej. Można wybrać pomiędzy leasingiem operacyjnym i finansowym. Przy czym o wiele popularniejszy jest ten pierwszy rodzaj umowy leasingowej. W jaki sposób prawidłowo rozliczać wykupienie samochodu z leasingu?

REKLAMA

Autopromocja

Oba kontrakty (leasing operacyjny i finansowy) zupełnie inaczej ujmują kwestię przechodzenia własności przedmiotu leasingu - w przypadku leasingu finansowego własność przedmiotu automatycznie przechodzi na korzystającego, jeśli natomiast chodzi o leasing operacyjny, korzystający może wykupić przedmiot leasingu po zakończeniu podstawowego okresu umowy zwykle na preferencyjnych warunkach.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wykup samochodu osobowego z leasingu  a umowa leasingu operacyjnego

Leasing operacyjny jest niezwykle komfortowym rozwiązaniem dla przedsiębiorców  - w jego ramach mogą oni użytkować samochód do celów firmowych i nie muszą kupować własnego pojazdu. Jeżeli leasingowane auto się sprawdzi, przedsiębiorca może wykupić je w ramach prowadzonej działalności lub na cele prywatne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana strony leasingu nie wpływa na jej kwalifikację podatkową

Wykup samochodu osobowego z leasingu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

Przedsiębiorca, który nabył samochód z leasingu, powinien otrzymać fakturę VAT dokumentującą taką transakcję. Będzie to inny dokument niż faktury dotyczące rat leasingowych - leasing operacyjny na gruncie podatku od towarów i usług jest usługą, wykup samochodu osobowego z leasingu możemy natomiast zakwalifikować jako dostawę towaru. 

Przedsiębiorca może ująć wykup samochodu osobowego z leasingu jako środek trwały. Za wartość początkową powinien przyjąć cenę nabycia, przez którą rozumie się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania i pomniejszoną o podlegający odliczeniu VAT naliczony oraz skorygowaną o ewentualne różnice kursowe zgodnie z art. 22 pkt g ust. 3 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Gdy wykupu dokonuje czynny podatnik VAT prowadzący sprzedaż opodatkowaną, to podatek VAT można w takim wypadku odliczyć w dwóch wariantach:

●      50% wartości podatku VAT,

●      100% wartości podatku VAT.

Na odliczenie podatku będzie miał znaczny wpływ sposób, w jaki przedsiębiorca będzie korzystał z pojazdu. Stawka 50% będzie stosowana w odniesieniu do pojazdów osobowych o użytku mieszanym (dla których nie jest prowadzona kilometrówka dla celów VAT). Pozostała część podatku może natomiast zostać doliczona przez przedsiębiorcę do wartości początkowej samochodu podlegającej amortyzacji.

REKLAMA

100% VAT przysługuje natomiast m.in. w odniesieniu do pojazdów, z których podatnik korzysta wyłącznie w celach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przedsiębiorca musi jednak złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT-26 i ma obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. 

Prawo do odliczenia pełnej wartości podatku mają przedsiębiorcy, którzy udowodnią organowi podatkowemu, że samochód użytkowany jest wyłącznie w firmie. Wykupujący mogą tego dokonać za okres rozliczeniowy, w którym otrzymali fakturę lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.


Wykup samochodu osobowego z leasingu do celów prywatnych

Przedsiębiorcy korzystający z samochodów leasingowanych w ramach umowy leasingu operacyjnego niekiedy mogą też wykupić je na cele prywatne. W takim przypadku nie mogą jednak odliczyć VAT-u wynikającego z faktury. Wydatków związanych z wykupem pojazdów też nie będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Sprzedaż prywatnego samochodu po upływie 6 miesięcy od nabycia nie powoduje powstania przychodu. Co ważne, jeżeli pojazd wykupiony z leasingu był użytkowany wcześniej w firmie, a wydatki związane z jego użytkowaniem stanowiły koszt podatkowy działalności,  w przypadku jego sprzedaży przed upływem 6 lat osiągnięty przychód może zostać uznany za przychód z prowadzonej działalności. Mimo że obecnie jednak organy skarbowe odchodzą od tego typu interpretacji, nie ma w praktyce jednolitego stanowiska podpartego prawem.

Nowy standard MSSF 16 Leasing to rewolucja w sprawozdaniach finansowych

Przedsiębiorca może też zdecydować się na korzystanie z samochodu zarówno do celów prywatnych, jak i w działalności gospodarczej. W takim przypadku powinien on prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu dla celów PIT - pozwoli to na zaliczenie wydatków, związanych z użytkowaniem tego pojazdu i określone na zasadach kilometrówki, do kosztów uzyskania przychodów.

Autor: Andrzej Lazarowicz, Prezes Web INnovative Software

Andrzej Lazarowicz, prezes wfirma.pl
Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla młodych 2025: Limit zwolnienia do wysokości 85 528 zł, a kwota wolna od podatku

W 2025 roku młodzi podatnicy mogą nadal skorzystać z ulgi dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie. Po przekroczeniu tego limitu nadwyżka przychodów jest opodatkowana na zasadach ogólnych, ale z zastosowaniem kwoty wolnej od podatku wynoszącej 30 000 zł.

Nawet o 10% drożej w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Nie mają wyjścia, bo ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga podatkowa B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Dlaczego więc tak mało firm z niej korzysta?

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że aż 89 proc. polskich przedsiębiorstw zna ten instrument. Pomimo to tylko 23 proc. firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

REKLAMA

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

Faktura VAT 2025: zmiana zasad wystawiania od 1 stycznia

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2025 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

REKLAMA