REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MSSF 16 – standard dotyczący leasingu od 2019 roku

MSSF 16 – standard dotyczący leasingu od 2019 roku
MSSF 16 – standard dotyczący leasingu od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

W styczniu 2016 roku Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR) opublikowała ostateczną treść nowego standardu dot. leasingu - MSSF 16. Nowy standard (ma obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.) dla osób śledzących zmiany w MSSF nie jest zaskoczeniem, niemniej dla wielu inwestorów może być dużą niespodzianką.

Obecnie zgodnie z MSR 17 każda umowa spełniająca definicję umowy leasingowej powinna być ujęta w księgach rachunkowych jako leasing finansowy lub leasing operacyjny. W standardzie wskazano wiele wytycznych które powinny być wzięte pod uwagę przy kwalifikacji danej umowy leasingu. Jeśli po analizie oceniono, że dana umowa jest umową leasingu operacyjnego nie była ujmowana w bilansie spółki, w RZIS były ujmowane tylko bieżące płatności za użytkowanie tego aktywa.

REKLAMA

Autopromocja

W sytuacji, gdy umowa została zakwalifikowana jako leasing finansowy po stronie pasywów należało rozpoznać zobowiązanie równej wartości bieżącej minimalnych opłat leasingowych, oraz aktywo trwałe po stronie aktywów.

Brak jasnych i klarownych wytycznych utrudniał spółkom ocenę, czy dana umowa powinna być w świetle MSR 17 zakwalifikowana jako leasing finansowy czy operacyjny. Z drugiej strony część spółek mogła świadomie kwalifikować umowy leasingu w taki sposób, aby ich wskaźniki finansowe dobrze wyglądałby na tle rynku.

Co się zmieni:

Wejście MSSF 16 w 2019 roku wprowadzi jeden typ umów leasingu dla leasingobiorców – jedynym obowiązującym typem umów leasingu w księgach leasingobiorców będzie leasing finansowy. To oznacza, że wszystkie spółki stosujące MSSF (wszystkie grupy kapitałowe notowane na GPW) będą w swoich aktywach ujmować prawo do użytkowania danego aktywa, a w zobowiązaniach wartość bieżącą przyszłych płatności leasingowych. Efektem tych zmian może być istotny wzrost wartości aktywów i zobowiązań. Zmiana ta mocno wpłynie także na rachunek zysków i strat. Koszty wynikające z umów obecnie klasyfikowanych jako leasing operacyjny obecnie prezentowane jako koszty usług obcych będą po zmianach prezentowane jako koszty amortyzacji i koszty odsetek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazane powyżej zmiany będą skutkować m.in:

  • Wzrost EBITDA (zamiast kosztów najmu spółki rozpoznają koszty amortyzacji)
  • Wzrost EBIT (cześć kosztów związanych z umową leasingu będzie prezentowana w kosztach finansowych)
  • Wzrost aktywów trwałych
  • Wzrost zobowiązań
  • Poprawą wartości przepływów działalności operacyjnej w rachunku cash flow
  • Pogorszeniem się wskaźników kowenant bankowych

Wyjątki:

Standard dopuszcza kilka drobnych wyjątków. Są nimi np. podpisane umowy na krótkie terminy lub leasing niskocennych aktywów. Umowy takie będą mogły być klasyfikowane tak jak do tej pory.

Przykład:

Największe zmiany dotkną najemców nieruchomości lub innych wartościowych aktywów (np. środki transportu). Aby urealnić wskazane powyżej zmiany przedstawię zmiany jakie czekają jednego z wiodących spółek z sektora handlu detalicznego. Sprawozdanie skonsolidowane tej grupy kapitałowej po zmianach wykaże wzrost EBITDA o ok. 70%, dwukrotny wzrost aktywów trwałych, oraz przepływów z działalności operacyjnej, z drugiej strony dług odsetkowy Grupy wzrośnie trzy razy, co wpłynie bardzo negatywnie na wskaźnik kowenanty bankowej.

Zastanawiające jest, jak na tą zmianę wpłynie polski ustawodawca – polska ustawa o rachunkowości do tej pory podążała za zmianami w MSSF, czy tak będzie w przyszłości - czas pokaże.

Maciej Bednarski, Dyrektor ds. Innowacji i Ryzyka, Impel Business Solutions

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA