REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić zatwierdzone sprawozdanie finansowe

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak poprawić zatwierdzone sprawozdanie finansowe /Fot. Fotolia
Jak poprawić zatwierdzone sprawozdanie finansowe /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z końcem marca upłynął termin sporządzania sprawozdań finansowych za ubiegły rok, jeśli rok obrotowy jednostki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Nie oznacza to jednak, że sprawozdanie finansowe nie może ulec już zmianie. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy należy je poprawić i ponownie dać kierownictwu jednostki do podpisania.

Zmiana sprawozdania finansowego może nastąpić w trzech sytuacjach. Wskazane w schemacie poniżej sytuacje wynikają z różnych okoliczności. Analizując konieczność poprawienia już sporządzonego i podpisanego przez kierownictwo sprawozdania, należy wziąć pod uwagę wpływ zdarzenia na decyzje podejmowane przez potencjalnych czytelników sprawozdania finansowego.

REKLAMA

Autopromocja

infoRgrafika

Korekty biegłego rewidenta

W przypadku jednostek, których sprawozdania finansowe poddawane są badaniu przez biegłego rewidenta, dość często zdarza się sytuacja, że audytor na początku kwietnia/maja wnosi jeszcze uwagi do sprawozdania finansowego i proponuje wprowadzenie korekt. Po zebraniu przez niego wszystkich niezbędnych dowodów badania, informacji od kontrahentów jednostki oraz rozpoznaniu ryzyka, na jakie narażony jest podmiot, okazuje się często, że niezbędne są zmiany w niektórych pozycjach sprawozdania finansowego. Najczęściej są one wynikiem zdarzeń niosących zagrożenie kontynuacji działalności przez jednostkę, problemów branży czy kontrahentów jednostki. Korekty proponowane przez biegłego rewidenta dotyczą zwykle tych pozycji bilansu w wycenie, w których wykorzystuje się dane szacunkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rola biegłego rewidenta w poprawie jakości sprawozdania finansowego

Audytorzy najczęściej zwracają uwagę na konieczność zwiększenia lub utworzenia rezerw na ryzyka dotyczące działalności jednostki, odpisy aktualizujące aktywa czy zmiany wartości rozliczeń międzyokresowych czynnych lub biernych. Czasem wskazują na konieczność skorygowania wartości przychodów lub kosztów ze sprzedaży. Propozycje korekt dotyczą też sposobu pokazania niektórych informacji w dodatkowych notach (objaśnieniach), tak aby były bardziej czytelne dla odbiorców.

Kierownictwo jednostki nie musi się zgodzić z korektami zaproponowanymi przez biegłego rewidenta. Zawsze warto z nim je przedyskutować, pokazać argumenty za niezmienianiem pierwotnie ujętych danych. Kierownictwo jednostki najlepiej zna jej specyfikę i może wskazać okoliczności, które uzasadniają pierwotnie przyjęte założenia. Zawsze jednak należy uwzględnić te korekty, które są efektem znalezienia przez audytora nieprawidłowości.

Zdarzenia po dniu bilansowym

Sprawozdanie finansowe może zostać zmienione także z tego powodu, że zostaną ujawnione po jego sporządzeniu bardzo istotne fakty rzutujące na prezentację obrazu sytuacji finansowej i majątkowej podmiotu. Jak wskazuje art. 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości (dalej u.r.) skutki takich zdarzeń należy, o ile są istotne, ująć w zmienionym sprawozdaniu i powiadomić biegłego rewidenta o tym fakcie. Przykłady zdarzeń wymagających korekty danych liczbowych bezpośrednio w wartościach bilansowych czy wynikowych wskazano w schemacie (Potrzebna korekta).

Z reguły te zdarzenia są brane pod uwagę, jeśli mają miejsce w trakcje trzech pierwszych miesięcy roku, tj. w czasie, gdy trwają prace nad sprawozdaniem. Może się jednak zdarzyć tak, że bardzo znaczący fakt zaistnieje już po sporządzeniu i podpisaniu sprawozdania. Wtedy kierownictwo jednostki po przeanalizowaniu wpływu, jaki to zdarzenie może mieć na decyzje podejmowane przez czytelników raportu finansowego, powinno albo zmienić sprawozdanie finansowe, albo ująć skutki tych zdarzeń w księgach 2016 r. Zależy to od istotności takiej informacji.

Nieprawidłowości występujące w sprawozdaniach finansowych - część I


Zmiana na skutek błędów

Może się zdarzyć, że pracownicy służb finansowo-księgowych sami znajdą nieprawidłowości w już sporządzonym sprawozdaniu. Należy wtedy, o ile są to znaczące, poważne błędy, poprawić to sprawozdanie tak, aby mogło być zatwierdzone przez właścicieli z danymi bezbłędnymi.

Nie chodzi oczywiście o drobne pomyłki, nieistotne dla obrazu jednostki (np. zaksięgowanie na niewłaściwym koncie rozrachunkowym, ujęcie w niewłaściwej pozycji kosztów rodzajowych relatywnie niewielkich kwot). Znaczenie mają błędy, które mogą się przyczynić do niewłaściwego pokazania sytuacji jednostki, jej kondycji, płynności czy wypłacalności (Przykłady pomyłek).

Kary za niezłożenie w terminie sprawozdania finansowego do urzędu skarbowego

W rachunkowości pod pojęciem błędu wskazuje się na pominięcia bądź nieprawidłowości wynikające co najmniej z jednego z poniższych przypadków:

● popełnienia pomyłek arytmetycznych,

● niewłaściwego zastosowania zasad (polityki) rachunkowości,

● niedopatrzeń,

● mylnej interpretacji zdarzeń gospodarczych,

● oszustw.

Wynikają więc one z nieuwzględnienia lub niewłaściwego uwzględnienia wiarygodnych informacji, które bądź były dostępne w momencie sporządzania sprawozdań finansowych, bądź takich, w stosunku do których można było zasadnie oczekiwać, że zostaną otrzymane i uwzględnione w toku sporządzania tych sprawozdań finansowych. Dość często nieprawidłowości są wykrywane podczas weryfikowania danych do bilansu otwarcia. Jest to okazja, aby ponownie przyjrzeć się prawidłowości wprowadzanych na konta wartości i sprawdzić, czy dane pomiędzy latami obrotowymi są w prawidłowy sposób przenoszone oraz czy ich wartość została bezbłędnie ustalona.

Rok obrotowy inny niż kalendarzowy a sprawozdanie finansowe

W praktyce określenie, czy dane zdarzenie jest związane z popełnieniem błędu, jest w wielu przypadkach problematyczne. Krajowy Standard Rachunkowości nr 7 wskazuje na sytuacje, które nie stanowią korekty błędów. Nie stanowią błędów zmiany wartości szacunkowych, które z natury rzeczy są pewnymi przybliżeniami i wymagają aktualizacji po uzyskaniu dodatkowych informacji. Jeśli natomiast mamy do czynienia z błędem, to należy go niezwłocznie poprawić, zmienić sprawozdanie, przedstawić kierownictwu jednostki do podpisu i poinformować o tym biegłego rewidenta, jeśli było to sprawozdanie badane. ©?

dr Katarzyna Trzpioła

 Katedra Rachunkowości i Finansów UW

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA