REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe za 2015 rok biegli rewidenci ocenią na starych zasadach

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdania finansowe za 2015 rok biegli rewidenci ocenią na starych zasadach /Fot. Fotolia
Sprawozdania finansowe za 2015 rok biegli rewidenci ocenią na starych zasadach /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zasady wydawania przez biegłych rewidentów opinii do sprawozdań finansowych, wprowadzone nowelizacją ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r., będą miały zastosowanie dopiero do raportów za 2016 rok. Tak wynika z pisma Ministerstwa Finansów do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Generalnie chodzi o lipcową nowelizację ustawy o rachunkowości. W jej wyniku zmieniło się brzmienie art. 65 (art. 1 ust. 26 ustawy nowelizującej). Przepis ten wskazuje na cel badania sprawozdania finansowego. Stanowi on, że opinia i raport mówią o tym, czy sprawozdanie finansowe rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy badanej jednostki nie tylko zgodnie z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości, lecz także z mającymi zastosowanie przepisami ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Przede wszystkim ustawodawca zmodyfikował zakres opinii. Zgodnie bowiem z dyrektywą 2013/34/UE z 26 czerwca 2013 r. (Dz. rz. UE z 2013 r. L 182, s. 19) biegły rewident powinien wskazać, czy w świetle wiedzy, którą nabył w czasie badania o jednostce i jej otoczeniu, stwierdził istotnie błędne informacje w sprawozdaniu z działalności. Jeżeli tak, to wówczas powinien wskazać, na czym one polegają. Natomiast w przypadku m.in. emitentów audytor w opinii musi wskazać, czy jednostka zawarła wszystkie informacje o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego określone w przepisach lub wydanych regulaminach. Dodatkowo poprzez dodanie ust. 8 do art. 65 ustawy o rachunkowości wprowadzono zapis, że ust. 1–7 stosuje się odpowiednio do opinii i raportu z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Jak wskazywał ustawodawca na etapie prac nad zmianami, akurat ta zmiana ma charakter porządkujący. Do przygotowania opinii i raportu z badania jednostkowego sprawozdania finansowego oraz skonsolidowanego sprawozdania biegły stosuje odpowiednio Krajowy Standard Rewizji Finansowej nr 1 oraz nr 2.

Małe jednostki mogą sporządzać uproszczone sprawozdania finansowe już za rok 2015

REKLAMA

Powstało jednak pytanie, do których sprawozdań będą miały zastosowanie nowe zasady. Ministerstwo Finansów wyjaśniło więc w piśmie z 30 listopada 2015 r. (nr DR1.5101.73.2015.2.DBX.251) do prezesa KRBR, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy znowelizowane przepisy mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r. Wyjątki od tej zasady zostały określone w art. 6 ust. 2 i 3 ustawy nowelizującej, przy czym adresatem normy określonej w ust. 2 są wyłącznie jednostki, z kolei ust. 3 dotyczy jedynie zmian w zakresie zasad przewalutowania (art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Resort wskazał, że określone w art. 6 ust. 2 i 3 wyjątki nie dotyczą zmian przewidzianych w art. 1 pkt 26 ustawy z 23 lipca 2015 r., gdyż adresatem tych zmian są biegli rewidenci, a przedmiot regulacji obejmuje badanie sprawozdań finansowych. W związku z tym początkowy termin stosowania tych przepisów należy ustalić na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy nowelizującej, który co do zasady znajduje zastosowanie do wszystkich zmienionych przepisów ustawy o rachunkowości – tłumaczyło MF. Wobec tego nowe zasady wydawania opinii będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r. (tj. po 31 grudnia 2015 r.). ©?

Zmiana polityki rachunkowości w wyniku nowelizacji ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r.

Agnieszka Pokojska

Podstawa prawna:

- Art. 1 pkt 26 i art. 6 ustawy z 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1333).

- Art. 65 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA