REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania finansowe za 2015 rok biegli rewidenci ocenią na starych zasadach

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdania finansowe za 2015 rok biegli rewidenci ocenią na starych zasadach /Fot. Fotolia
Sprawozdania finansowe za 2015 rok biegli rewidenci ocenią na starych zasadach /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zasady wydawania przez biegłych rewidentów opinii do sprawozdań finansowych, wprowadzone nowelizacją ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r., będą miały zastosowanie dopiero do raportów za 2016 rok. Tak wynika z pisma Ministerstwa Finansów do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Generalnie chodzi o lipcową nowelizację ustawy o rachunkowości. W jej wyniku zmieniło się brzmienie art. 65 (art. 1 ust. 26 ustawy nowelizującej). Przepis ten wskazuje na cel badania sprawozdania finansowego. Stanowi on, że opinia i raport mówią o tym, czy sprawozdanie finansowe rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy badanej jednostki nie tylko zgodnie z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości, lecz także z mającymi zastosowanie przepisami ustawy.

Autopromocja

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Przede wszystkim ustawodawca zmodyfikował zakres opinii. Zgodnie bowiem z dyrektywą 2013/34/UE z 26 czerwca 2013 r. (Dz. rz. UE z 2013 r. L 182, s. 19) biegły rewident powinien wskazać, czy w świetle wiedzy, którą nabył w czasie badania o jednostce i jej otoczeniu, stwierdził istotnie błędne informacje w sprawozdaniu z działalności. Jeżeli tak, to wówczas powinien wskazać, na czym one polegają. Natomiast w przypadku m.in. emitentów audytor w opinii musi wskazać, czy jednostka zawarła wszystkie informacje o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego określone w przepisach lub wydanych regulaminach. Dodatkowo poprzez dodanie ust. 8 do art. 65 ustawy o rachunkowości wprowadzono zapis, że ust. 1–7 stosuje się odpowiednio do opinii i raportu z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Jak wskazywał ustawodawca na etapie prac nad zmianami, akurat ta zmiana ma charakter porządkujący. Do przygotowania opinii i raportu z badania jednostkowego sprawozdania finansowego oraz skonsolidowanego sprawozdania biegły stosuje odpowiednio Krajowy Standard Rewizji Finansowej nr 1 oraz nr 2.

Małe jednostki mogą sporządzać uproszczone sprawozdania finansowe już za rok 2015

Powstało jednak pytanie, do których sprawozdań będą miały zastosowanie nowe zasady. Ministerstwo Finansów wyjaśniło więc w piśmie z 30 listopada 2015 r. (nr DR1.5101.73.2015.2.DBX.251) do prezesa KRBR, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy znowelizowane przepisy mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r. Wyjątki od tej zasady zostały określone w art. 6 ust. 2 i 3 ustawy nowelizującej, przy czym adresatem normy określonej w ust. 2 są wyłącznie jednostki, z kolei ust. 3 dotyczy jedynie zmian w zakresie zasad przewalutowania (art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Resort wskazał, że określone w art. 6 ust. 2 i 3 wyjątki nie dotyczą zmian przewidzianych w art. 1 pkt 26 ustawy z 23 lipca 2015 r., gdyż adresatem tych zmian są biegli rewidenci, a przedmiot regulacji obejmuje badanie sprawozdań finansowych. W związku z tym początkowy termin stosowania tych przepisów należy ustalić na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy nowelizującej, który co do zasady znajduje zastosowanie do wszystkich zmienionych przepisów ustawy o rachunkowości – tłumaczyło MF. Wobec tego nowe zasady wydawania opinii będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r. (tj. po 31 grudnia 2015 r.). ©?

Zmiana polityki rachunkowości w wyniku nowelizacji ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r.

Agnieszka Pokojska

Podstawa prawna:

- Art. 1 pkt 26 i art. 6 ustawy z 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1333).

- Art. 65 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA