REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone sprawozdania finansowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Uproszczone sprawozdania finansowe
Uproszczone sprawozdania finansowe

REKLAMA

REKLAMA

Uproszczone sprawozdanie finansowe za rok 2015 oraz kolejne lata mogą sporządzać jednostki mikro oraz jednostki małe, w których podjęto decyzję o sporządzeniu sprawozdania finansowego z zastosowaniem uproszczeń przewidzianych ustawą o rachunkowości dla tych jednostek. Aby skorzystać z uproszczeń, muszą jednak spełniać określone warunki.

Uproszczone sprawozdania finansowe - jednostki mikro

REKLAMA

REKLAMA

1. Uproszczone sprawozdanie finansowe mogą sporządzać spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy rachunkowości (tj. spółki handlowe – osobowe i kapitałowe, w tym również w organizacji, spółki cywilne), inne osoby prawne, a także oddziały przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Muszą jednak spełniać poniższe warunki.

Jeżeli chodzi o sprawozdania za 2015 r., w tym celu wymienione podmioty nie mogą w roku obrotowym 2014 i 2015 (a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność w roku 2015 tylko w tym roku) co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- 1 500 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

- 3 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,

- 10 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia.

Nieprawidłowości występujące w sprawozdaniach finansowych - część I

2. W przypadku podmiotów takich jak stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, społeczno-zawodowe organizacje rolników, organizacje samorządu zawodowego, organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła i Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – warunkiem skorzystania z uproszczonego sprawozdania finansowego za rok 2015 oraz kolejne jest brak prowadzenia działalności gospodarczej.

3. Z kolei osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie mogą sporządzić sprawozdanie finansowe za 2015 r. w uproszczonej formie w przypadku gdy przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wyniosły w 2014 r.:

- nie mniej niż 5 010 600 zł (1 200 000 euro × 4,1755 zł/euro - kurs średni NBP na 30 września 2014 r. (tabela nr 189/A/NBP/2014)),

- „nie więcej niż 8 351 000 zł (2 000 000 euro × 4,1755 zł/euro - kurs średni NBP na 30 września 2014 r. (tabela nr 189/A/NBP/2014)).

Wskazane limity przychodów są takie same w przypadku jednostek rozpoczynających działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w roku 2015.

W przypadku natomiast sprawozdania za rok 2016, przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wyniosły w 2015 r.:

- nie mniej niż 5 092 440 zł (1 200 000 euro × 4, 2437 zł/euro - kurs średni NBP na 1 października 2015 r. (tabela nr 191/A/NBP/2015)),

- nie więcej niż 8 487 400 zł (2 000 000 euro × 4, 2437 zł/euro - kurs średni NBP na 1 października 2015 r. (tabela nr 191/A/NBP/2015)).

Wskazane limity przychodów są takie same w przypadku jednostek rozpoczynających działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w roku 2016.

Sprawozdania finansowe za 2015 rok biegli rewidenci ocenią na starych zasadach

4. Ponadto, osoby fizyczne, spółki osób fizycznych i spółki partnerskie, które dobrowolnie (na podstawie art. 2 ust. 2 u o rachunkowości) prowadzą księgi rachunkowe mogą sporządzać uproszczone sprawozdanie bez dodatkowych ograniczeń.

Zakres informacyjny uproszczonego sprawozdania finansowego jednostek mikro określony został w załączniku nr 4 do ustawy o rachunkowości.


Uproszczone sprawozdania finansowe - jednostki małe

Uproszczone sprawozdanie finansowe mogą sporządzać także jednostki małe, w których podjęto decyzję o sporządzeniu sprawozdania finansowego z zastosowaniem uproszczeń przewidzianych ustawą o rachunkowości dla jednostek małych oraz spełniają poniższe warunki.

Przez jednostki małe należy rozumieć spółki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości (tj. spółki handlowe – osobowe i kapitałowe, w tym również w organizacji, spółki cywilne), inne osoby prawne, jednostki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie) oraz oddziały przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Zmiany w rachunkowości od 2016 roku

Warunkiem uprawniającym te spółki do sporządzenia uproszczonego sprawozdania finansowego za 2015 r. jest nieprzekroczenie w roku obrotowym 2014 i 2015 (a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność w roku 2015 tylko w tym roku) co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:

- 17 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

- 34 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,

- 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

Takie same warunki będą miały zastosowanie do sprawozdań uproszczonych dokonywanych za 2016 r.

Natomiast osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które prowadzą księgi rachunkowe dobrowolnie (na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości) mogą sporządzać uproszczone sprawozdanie bez dodatkowych ograniczeń.

Zakres informacyjny uproszczonego sprawozdania finansowego jednostek małych określony został w załączniku nr 5 do ustawy o rachunkowości.

Podstawa prawna:

- art. 3 ust. 1a, art. 3 ust. 1c, art. 3 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2015 r., poz. 1893.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA