REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód służbowy używany do celów prywatnych – rozliczenie PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochód służbowy używany do celów prywatnych – rozliczenie PIT
Samochód służbowy używany do celów prywatnych – rozliczenie PIT

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone na początku 2015 roku przepisy miały rozwiać wątpliwości i ułatwić sposób rozliczania użytkowania samochodu służbowego przez pracownika w celach prywatnych. Jednak kwestia ta wciąż budzi wiele kontrowersji. A wszystko przez to, że sądy administracyjne i organy skarbowe zupełnie inaczej interpretują postanowienia tej ustawy. Sprawa ta jest na tyle zawiła, że wokół niej narastają coraz to nowe pytania, na które nawet specjaliści z tej dziedziny muszą niestety często odpowiadać „to zależy”. Co powinni więc wiedzieć zarówno pracownicy, jak i pracodawcy korzystający ze służbowych pojazdów?

Ryczałtowy przychód 

Mimo, że na pierwszy rzut oka przepisy wydają się oczywiste, bo zgodnie z nimi pracownik, który wykorzystuje samochód służbowy do celów prywatnych uzyskuje z tego tytułu przychód w wysokości: 250 zł miesięcznie w przypadku korzystania z  samochodu o pojemności silnika do 1600 cm3 lub 400 zł miesięcznie w przypadku korzystania z samochodu o pojemności silnika powyżej 1600 cm3, a w przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jedynie przez część miesiąca, wartość świadczenia ustalana jest za każdy dzień w wysokości 1/30 powyższych kwot. To kwestia ta zaczyna się komplikować w momencie, kiedy chcemy ustalić, co dokładnie zawiera się w „ryczałcie” określonym przez ustawę i jakiej wysokości przychód pracownik faktycznie uzyskuje.

REKLAMA

Autopromocja

Jest to niezmiernie ważne, bo wartość uzyskanego przez pracownika przychodu z tytułu używania samochodu służbowego do celów prywatnych pracodawca koniecznie musi doliczyć do innych przychodów uzyskanych przez pracownika w danym miesiącu. Następnie, dopiero od ich łącznej kwoty powinien obliczyć, pobrać i odprowadzić składki oraz zaliczkę na podatek dochodowy – tłumaczy Michał Skibicki, doradca podatkowy z WFY Group.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Paliwo nieuwzględnione w ryczałcie

Największe kontrowersje firm i pracowników budzi właśnie fakt, co uwzględnia ryczałt i określona nim kwota. Szczególnie trudną kwestią jest próba odpowiedzenia na pytanie, czy w ryczałcie uwzględniane są koszty paliwa. Organy skarbowe w tej sprawie są zgodne i jednomyślnie twierdzą, że te w ryczałcie się nie zawierają i stanowią zupełnie odrębny wydatek.

W swoich interpretacjach fiskus wyjaśnia, że ryczałt taki obejmuje wyłącznie koszty pracodawcy wynikające z udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych. Zaliczają się do nich m.in. koszty ubezpieczenia, bieżące naprawy, przeglądy, wymianę części eksploatacyjnych itp., do których poniesienia firma jest zobowiązana niezależnie od tego czy pracownik będzie wykorzystywał samochód służbowy do celów prywatnych czy też nie – tłumaczy Michał Skibicki.– Organy skarbowe podchodzą więc do tego podobnie, jak do sytuacji gdyby pojazd ten był po prostu wypożyczany. A to, że używanie tak udostępnionego auta wiąże się z dodatkowymi kosztami, m.in. paliwem, opłatami parkingowymi czy przejazdami autostradami to już indywidualna sprawa pracownika nie wchodząca w kwotę ryczałtu – dodaje. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skarbówka kontra sądy

Całkowicie inaczej patrzą na całą sprawę Sądy Administracyjne, które  wyciągają pomocną dłoń w stronę podatników. Według nich opłata ryczałtowa powinna uwzględniać wszystkie koszty związane z użytkowaniem pojazdy, w tym także koszty paliwa.

–  Zdaniem Sądów Administracyjnych pracodawca godząc się na wykorzystywanie auta przez pracownika do celów prywatnych, zobowiązuje się nie tylko do udostępnienia samochodu, ale też do ponoszenia kosztów związanych z prawidłowym używaniem auta. Nie ma więc żadnego uzasadnienia, aby jeden rodzaj tych wydatków, jakim są wydatki na paliwo, uznać za stanowiące odrębne świadczenia. Dlatego ich zdaniem zwierają się one już w ryczałcie, o którym mowa w ustawie. Sądy tłumaczą to tym, że nie jest możliwe wykorzystywanie samochodu bez zakupu paliwa. Ich zdaniem dodatkowo, na takie rozumienie tego przepisu wskazuje też przyjęte przez ustawodawcę kryterium określające wysokości ryczałtu w oparciu bezpośrednio o pojemnością silnika samochodu, jako głównego parametru warunkującego kwotę, którą uzyskuje pracownik z tytułu przychodu – tłumaczy Michał Skibicki, z WFY Group.

Niestety wszystkie orzeczenia Sądów Administracyjnych w tej sprawie są jeszcze nieprawomocne. Wszystko wskazuje na to, że wciąż potrzeba więcej czasu na rozstrzygnięcie tej kwestii przez Naczelny Sąd Administracyjny.

Wysoce prawdopodobne jest jednak, że przychyli się on do argumentacji za uznaniem kosztów paliwa za cześć składową kwoty ryczałtu – prognozuje Skibicki. – Tymczasem zanim to nastąpi pracodawcy i pracownicy dalej powinni prowadzić ewidencję użytkowania pojazdu na cele prywatne, celem ustalania zużycia paliwa oraz przychodu, z tym związanego. W konsekwencji rodzi to kolejne problemy z ewidencjonowaniem na kasie fiskalnej sprzedaży paliwa przez pracodawcę na rzecz pracownika – podsumowuje.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA