REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie różnic kursowych zaistniałych podczas zagranicznej podróży służbowej

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Rozliczenie różnic kursowych zaistniałych podczas zagranicznej podróży służbowej
Rozliczenie różnic kursowych zaistniałych podczas zagranicznej podróży służbowej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Konsekwencje podatkowe zwrotu pracownikowi różnicy wynikającej z zastosowania różnych kursów walut w momencie ponoszenia wydatku w trakcie podróży służbowej w stosunku do kursu przyjętego dla rozliczenia delegacji, wyjaśnia konsultant podatkowy z ECDDP Sp. z o.o.

W przypadku odbywania zagranicznej podróży służbowej, dokonywanie przez pracownika płatności np. za pomocą karty kredytowej obciążającej jego prywatne konto bankowe oznacza, że faktycznie poniesione i udokumentowane przez niego wydatki związane z podróżą służbową mogą być wyższe niż kwota zwrotu określana w związku z rozliczeniem delegacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Różnica wynikająca z przyjęcia odmiennych kursów walut dla przeliczenia kwot zwracanych pracownikowi i kwot rzeczywiście przez niego poniesionych (na pokrycie kosztów wydatkowanych w trakcie odbywanej podróży służbowej) stanowi przychód ze stosunku pracy danego pracownika, jednakże podlega on zwolnieniu na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa o PDOF). Takiej oceny można dokonać w oparciu o wydawane ostatnio przez organy podatkowe interpretacje indywidualne (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2.07.2015 r., znak IPPB2/4511-406/15-2/MG).

Podkreślić jednak należy, że w odniesieniu do tych kwot (wynikających z różnych kursów walut w zakresie rozliczenia kosztów delegacji zwracanych pracownikowi oraz pokrycia wydatków w trakcie delegacji przez pracownika) należy uwzględnić limity wynikające z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej i samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21.11.2014 r., znak IBPBII/1/415-677/14/BD), np. limity dotyczące zwrotu kosztów noclegów. Na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o PDOF, możliwe jest bowiem skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego dla kwot stanowiących diety oraz inne należności za czas podróży służbowej pracownika jednakże tylko do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Różnica wynikająca z przyjęcia innego kursu waluty przez bank prowadzący rachunek pracownika, nie może być rozpatrywana w oderwaniu od transakcji, na podstawie których powstaje. Nie stanowi ona bowiem samoistnego i niezależnego wydatku pracownika, a jest ściśle powiązana z zapłatą za nocleg, wyżywienie, przejazd taksówką bądź z innymi wydatkami, jakie poniósł pracownik w trakcie odbywanej podróży służbowej.

REKLAMA

W związku z tym, w sytuacji zwolnienia z opodatkowania pełnych kwot stanowiących zwrot różnic kursowych walut, bez dokonania analizy kosztów, których dotyczą jej jednostkowe wartości, może zawiązać się spór z organem podatkowym. W celu uniknięcia ryzyka podatkowego, konieczne będzie doliczanie jednostkowych kwot wynikających z tytułu różnic kursowych walut do poszczególnych transakcji zawartych przez pracownika. Jeżeli na podstawie zsumowania np. kosztu wyżywienia z odpowiadającą temu kosztowi różnicą kursu walut, wynik przewyższać będzie wysokość diety przysługującej przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej, wartość nadwyżki ponad limity diety i innych należności za czas podróży służbowej pracownika powinna być wówczas rozpoznana jako przychód pracownika podlegający opodatkowaniu na gruncie przepisów ustawy o PDOF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęcie przez pracodawcę rozwiązania gwarantującego zwrot pracownikowi różnicy wynikającej z różnych kursów walut, ma na celu przede wszystkim uniknięcie obciążenia pracownika ciężarem finansowym poniesionych kosztów wyjazdu służbowego. Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pracodawca ma prawo ująć po stronie kosztów podatkowych wartość wydatków związanych z podróżą służbową wynikającą z zastosowania średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień złożenia przez pracownika rozliczenia kosztów podróży. Różnica wynikająca z powyższego kursu NBP a kursu, po którym został obciążony rachunek bankowy pracownika (choć nie stanowi ona różnicy kursowej w ujęciu podatkowym), może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy (podatnika) na zasadach ogólnych, jako wydatek związany z podróżą służbową (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11.09.2014 r., znak IPPB5/423-560/14-2/IŚ).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Aleksandra Kołc, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA