REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie różnic kursowych zaistniałych podczas zagranicznej podróży służbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Rozliczenie różnic kursowych zaistniałych podczas zagranicznej podróży służbowej
Rozliczenie różnic kursowych zaistniałych podczas zagranicznej podróży służbowej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Konsekwencje podatkowe zwrotu pracownikowi różnicy wynikającej z zastosowania różnych kursów walut w momencie ponoszenia wydatku w trakcie podróży służbowej w stosunku do kursu przyjętego dla rozliczenia delegacji, wyjaśnia konsultant podatkowy z ECDDP Sp. z o.o.

REKLAMA

W przypadku odbywania zagranicznej podróży służbowej, dokonywanie przez pracownika płatności np. za pomocą karty kredytowej obciążającej jego prywatne konto bankowe oznacza, że faktycznie poniesione i udokumentowane przez niego wydatki związane z podróżą służbową mogą być wyższe niż kwota zwrotu określana w związku z rozliczeniem delegacji.

REKLAMA

REKLAMA

Różnica wynikająca z przyjęcia odmiennych kursów walut dla przeliczenia kwot zwracanych pracownikowi i kwot rzeczywiście przez niego poniesionych (na pokrycie kosztów wydatkowanych w trakcie odbywanej podróży służbowej) stanowi przychód ze stosunku pracy danego pracownika, jednakże podlega on zwolnieniu na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa o PDOF). Takiej oceny można dokonać w oparciu o wydawane ostatnio przez organy podatkowe interpretacje indywidualne (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2.07.2015 r., znak IPPB2/4511-406/15-2/MG).

Podkreślić jednak należy, że w odniesieniu do tych kwot (wynikających z różnych kursów walut w zakresie rozliczenia kosztów delegacji zwracanych pracownikowi oraz pokrycia wydatków w trakcie delegacji przez pracownika) należy uwzględnić limity wynikające z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej i samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21.11.2014 r., znak IBPBII/1/415-677/14/BD), np. limity dotyczące zwrotu kosztów noclegów. Na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o PDOF, możliwe jest bowiem skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego dla kwot stanowiących diety oraz inne należności za czas podróży służbowej pracownika jednakże tylko do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Różnica wynikająca z przyjęcia innego kursu waluty przez bank prowadzący rachunek pracownika, nie może być rozpatrywana w oderwaniu od transakcji, na podstawie których powstaje. Nie stanowi ona bowiem samoistnego i niezależnego wydatku pracownika, a jest ściśle powiązana z zapłatą za nocleg, wyżywienie, przejazd taksówką bądź z innymi wydatkami, jakie poniósł pracownik w trakcie odbywanej podróży służbowej.

W związku z tym, w sytuacji zwolnienia z opodatkowania pełnych kwot stanowiących zwrot różnic kursowych walut, bez dokonania analizy kosztów, których dotyczą jej jednostkowe wartości, może zawiązać się spór z organem podatkowym. W celu uniknięcia ryzyka podatkowego, konieczne będzie doliczanie jednostkowych kwot wynikających z tytułu różnic kursowych walut do poszczególnych transakcji zawartych przez pracownika. Jeżeli na podstawie zsumowania np. kosztu wyżywienia z odpowiadającą temu kosztowi różnicą kursu walut, wynik przewyższać będzie wysokość diety przysługującej przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej, wartość nadwyżki ponad limity diety i innych należności za czas podróży służbowej pracownika powinna być wówczas rozpoznana jako przychód pracownika podlegający opodatkowaniu na gruncie przepisów ustawy o PDOF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęcie przez pracodawcę rozwiązania gwarantującego zwrot pracownikowi różnicy wynikającej z różnych kursów walut, ma na celu przede wszystkim uniknięcie obciążenia pracownika ciężarem finansowym poniesionych kosztów wyjazdu służbowego. Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pracodawca ma prawo ująć po stronie kosztów podatkowych wartość wydatków związanych z podróżą służbową wynikającą z zastosowania średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień złożenia przez pracownika rozliczenia kosztów podróży. Różnica wynikająca z powyższego kursu NBP a kursu, po którym został obciążony rachunek bankowy pracownika (choć nie stanowi ona różnicy kursowej w ujęciu podatkowym), może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy (podatnika) na zasadach ogólnych, jako wydatek związany z podróżą służbową (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11.09.2014 r., znak IPPB5/423-560/14-2/IŚ).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Aleksandra Kołc, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA