REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

dr Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Katarzyna Ryszkiewicz
ekspertka ds. celnych, z wieloletnim doświadczeniem w Urzędzie Celnym
Towar w drodze mimo kontroli – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?
Towar w drodze mimo kontroli – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

Podstawa prawna i znaczenie procedury

Art. 194 ust. 1 UKC przewiduje, że organy celne mogą wydać towar, jeśli ustalą, iż nie jest on objęty zakazami ani ograniczeniami, jego obecność w urzędzie nie jest już potrzebna do dalszej weryfikacji, a przedsiębiorca spełnił wymogi wnioskowanej procedury celnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

To oznacza, że urząd może zdecydować o zwolnieniu towaru przed formalnym zakończeniem kontroli, jeśli dalsze czynności można przeprowadzić w oparciu o dokumenty i dane, a ryzyko naruszenia prawa jest minimalne.

Kiedy towar może opuścić urząd przed końcem kontroli

W praktyce taka decyzja zapada, gdy towar jest w pełni zidentyfikowany, nie podlega ograniczeniom ani zakazom, a zgłoszenie celne i dokumentacja nie budzą wątpliwości. Ważne jest również, by spełnione były wymogi formalne procedury – na przykład opłacenie należności celnych i podatkowych przy dopuszczeniu do obrotu.

Jeśli analiza dokumentów jest wystarczająca, a towar nie musi być dłużej przechowywany w urzędzie, funkcjonariusze mogą wydać decyzję o zwolnieniu. W ten sposób kontrola formalnie trwa, ale przedsiębiorca może już dysponować przesyłką.

REKLAMA

Kiedy zwolnienie jest niemożliwe

Choć przepisy dopuszczają możliwość wydania towaru w trakcie trwającej weryfikacji, w wielu przypadkach urząd celno-skarbowy ma obowiązek odmówić takiego zwolnienia. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie naruszenia prawa. Może to dotyczyć m.in. zaniżania wartości celnej w deklaracji, błędnej klasyfikacji taryfowej w celu obniżenia należności, czy ukrywania prawdziwego pochodzenia towaru. W takich sytuacjach niezbędne jest przeprowadzenie szczegółowych czynności kontrolnych, a wydanie przesyłki mogłoby utrudnić postępowanie lub uniemożliwić zabezpieczenie dowodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolnienie jest także niemożliwe, gdy konieczne jest przeprowadzenie oględzin lub badań laboratoryjnych. Dotyczy to m.in. produktów spożywczych, kosmetyków, chemikaliów czy wyrobów medycznych, dla których urząd musi uzyskać wyniki analiz potwierdzających zgodność z normami jakości i bezpieczeństwa. W takich przypadkach towar musi pozostać w dyspozycji organu do czasu uzyskania jednoznacznych wyników.

Kolejną kategorią są towary, dla których wymagane są szczególne pozwolenia, licencje lub certyfikaty – np. pozwolenia na import broni, dokumenty CITES dla gatunków chronionych, czy certyfikaty dla materiałów podwójnego zastosowania. Brak tych dokumentów w momencie kontroli jest równoznaczny z brakiem możliwości zwolnienia towaru.

Do tej grupy należą również towary objęte ścisłymi ograniczeniami. Przykładowo, import substancji chemicznych o potencjalnym zastosowaniu w produkcji materiałów wybuchowych wymaga spełnienia rygorystycznych procedur bezpieczeństwa. W takich sytuacjach organy celne nie tylko odmawiają wcześniejszego zwolnienia, ale często kierują przesyłkę do dodatkowych służb, takich jak policja czy straż graniczna.

W praktyce oznacza to, że im większe ryzyko związane z danym ładunkiem, tym mniejsze szanse na jego wydanie przed zakończeniem weryfikacji. Urząd musi wówczas priorytetowo traktować ochronę bezpieczeństwa publicznego i przestrzeganie prawa, nawet kosztem wydłużenia procedury dla przedsiębiorcy.

Przykład z praktyki

Importer z Polski sprowadzał partię części samochodowych z Japonii. Towar został skierowany do weryfikacji w urzędzie celno-skarbowym ze względu na wartość transakcji i konieczność sprawdzenia zgodności klasyfikacji taryfowej. Funkcjonariusze po analizie dokumentów stwierdzili, że towar nie podlega żadnym zakazom ani ograniczeniom, a jego obecność w urzędzie nie jest konieczna, ponieważ weryfikacja może być dokończona w oparciu o przesłane wcześniej faktury, certyfikaty i zdjęcia produktu.

Zgodnie z art. 194 ust. 1 UKC, urząd zwolnił towar do procedury dopuszczenia do obrotu, a importer mógł rozpocząć dystrybucję, podczas gdy urząd kończył formalną kontrolę. Dzięki temu firma uniknęła kilku dni opóźnienia w realizacji zamówień i kosztów magazynowania.

Znaczenie dla przedsiębiorców

Możliwość zwolnienia towaru w trakcie weryfikacji ma istotny wpływ na płynność operacyjną firm uczestniczących w międzynarodowym obrocie towarowym. Skrócenie czasu przestoju oznacza mniejsze koszty magazynowania, brak opóźnień w realizacji zamówień i lepszą pozycję konkurencyjną na rynku. W branżach o dużej rotacji zapasów, takich jak handel elektroniką, częściami zamiennymi czy produktami spożywczymi, każdy dzień zwłoki może przekładać się na wymierne straty finansowe lub utratę kontraktu.

Jednocześnie należy pamiętać, że decyzja o wcześniejszym zwolnieniu towaru zawsze należy do organu celnego. Dlatego przedsiębiorcy powinni zadbać o pełną transparentność działań, przygotowanie kompletnej i zgodnej z prawdą dokumentacji oraz eliminację błędów w zgłoszeniach celnych. W praktyce oznacza to m.in. prawidłowe określenie wartości celnej, właściwej klasyfikacji taryfowej, skompletowanie wymaganych certyfikatów i zezwoleń oraz terminowe opłacenie należności.

Nie każdy przedsiębiorca ma jednak w firmie zespół specjalistów ds. procedur celnych. W takich przypadkach warto skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej firmy doradczej. Profesjonalne doradztwo celne może obejmować przygotowanie dokumentacji, analizę ryzyka, reprezentowanie przed organami celnymi czy wsparcie w uzyskaniu wymaganych pozwoleń. Dzięki temu przedsiębiorca zyskuje większą pewność, że spełni wszystkie warunki umożliwiające szybsze zwolnienie towaru – a tym samym uniknie kosztownych opóźnień.

Jeżeli Twoja firma uczestniczy w imporcie lub eksporcie towarów i chcesz zwiększyć szanse na sprawne przejście kontroli celnej, rozważ współpracę z doświadczonym doradcą. To inwestycja, która w realny sposób przekłada się na bezpieczeństwo i tempo Twojego biznesu.

Podsumowanie

„Zwolnienie w trakcie weryfikacji” to przywilej, a nie standardowa procedura. Można z niego skorzystać tylko wtedy, gdy towar jest wolny od zakazów i ograniczeń, został prawidłowo zweryfikowany, a jego dalsze przetrzymywanie w urzędzie nie jest konieczne. W praktyce oznacza to, że dobrze przygotowana dokumentacja i przejrzysta transakcja mogą zaoszczędzić przedsiębiorcy dni oczekiwania – a czasem także sporo pieniędzy.

Autor:
dr Izabella Tymińska, ekspert ds. ceł, prawa celnego, handlu zagranicznego
Katarzyna Ryszkiewicz, ekspertka ds. celnych, z wieloletnim doświadczeniem w Urzędzie Celnym

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA