REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy jak saper na polu minowym Polskiego Ładu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy jak saper na polu minowym Polskiego Ładu
Księgowy jak saper na polu minowym Polskiego Ładu
Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe

REKLAMA

REKLAMA

Księgowi i biura rachunkowe boją się błędów w stosowaniu nowych przepisów podatkowych wprowadzonych przez Polski Ład. Błędy takie mogłyby skutkować np. pozwami cywilnymi niezadowolonych klientów. Księgowi przekonują, że brakuje im czasu i mocy przerobowych, by sprostać nowym przepisom podatkowym – wynika z ankiety dla Dziennika Gazety Prawnej.

Przezorny księgowy wysoko ubezpieczony

Blisko połowa biur księgowych zwiększyła polisę OC z tytułu świadczenia usług rachunkowo-płacowych. Jak słyszymy, to ich forma zabezpieczenia się na wypadek błędu przy stosowaniu przepisów Polskiego Ładu - wynika z ankiety, którą na prośbę DGP przeprowadziła Krajowa Izba Biur Rachunkowych.
Zebrane głosy pokazują, że obawa merytorycznej pomyłki w obliczu nowych przepisów jest powszechna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych była błędem?

Jak słyszymy, Polski Ład obnażył skutki deregulacji zawodu księgowego z 2014 r. Dlatego dziś na pytanie, czy należy przyspieszyć rozmowy na temat przywrócenia kwalifikacji, ponad 56 proc. pytanych biur odpowiada twierdząco.

Dariusz Domagała z KIBR, który prowadzi biuro rachunkowe w Dąbrowie Górniczej, tłumaczy, że nie chodzi nawet o to, by przyszły księgowy zdawał egzaminy zakończone certyfikatem, ale o samo zdefiniowanie zawodu: kim jest księgowy, jakie są jego prawa i obowiązki. - Deregulacja sprawiła, że w branży pojawiły się podmioty, które liczyły na łatwe pieniądze. Część szybko się przeliczyła. Ale jednocześnie doszło do obniżenia poziomu usług, co dziś skutkuje kłopotami przedsiębiorców - ocenia.

Potwierdzają to teraz wyniki ankiety: ponad 53 proc. spytanych biur informuje, że trafiają do nich klienci „porzuceni” przez dotychczasowych księgowych. - Na regulacji zawodu zyskałyby zatem zarówno biura, jak i ich klienci - wskazuje Elżbieta Woźnicka, prezes biura rachunkowego EURO ROMB. Dlatego, jak dodaje, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, z którym jest związana, zaapelowało do resortu finansów o ponowne uregulowanie zawodu. Spytaliśmy Ministerstwo Finansów, czy rozważa przywrócenie kwalifikacji zawodowych i czy dostrzega obecne obawy księgowych. Na odpowiedzi czekamy.

REKLAMA

Dariusz Domagała przekonuje, że ten zawód wymaga ciągłego doszkalania się. A dziś największym zagrożeniem jest niestabilność przepisów, ich zagmatwanie. Ocenia też, że księgowy nie może być postrzegany jak automat do wklepywania faktur. To człowiek, który pracuje na dokumentach nieraz kluczowych z punktu widzenia przedsiębiorcy. - Nasze usługi muszą być bezpieczne. Tymczasem dla własnego bezpieczeństwa podnosimy wysokość polis OC - dodaje Domagała. I przyrównuje księgowych do saperów. - Fakt, nam materia ręki nie urwie. Ale to nadal materia bardzo niebezpieczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyższe ceny usług księgowych

Przedsiębiorcy przede wszystkim musieli zaakceptować podniesione od tego roku ceny usług księgowych. Te spowodowane były, jak już opisywaliśmy na łamach DGP, nie tylko cenami mediów czy oprogramowania, ale faktem, że obsługa jednego klienta wymaga dziś zdecydowanie więcej czasu. - Słyszałem kilka razy od przedsiębiorców, że gdybym podnosił ceny w październiku, łatwiej byłoby im te koszty zaakceptować. Teraz skumulowały się z innymi rosnącymi wydatkami firmy. Odpowiadam, zgodnie z prawdą, że sam nie wiedziałem, z jak zmienną materią będziemy musieli się mierzyć - dodaje Domagała. A wyniki ankiety potwierdzają: na podwyżki zdecydowało się ponad 95 proc. biur.

Problemy z zatrudnieniem pracowników

Problemem są też braki kadrowe. Doświadcza ich, jak pokazała ankieta KIBR, ponad 40 proc. biur. Osoby z największym stażem powoli odchodzą z zawodu, a znalezienie nowych jest czasochłonne. - Najlepiej, by zdobywali wiedzę, pracując na żywym organizmie, rozpatrując konkretne przypadki pod okiem kogoś z doświadczeniem. Staramy się, by tak było. Ale bywa, że po kilku miesiącach stażu taka osoba uznaje, że to jednak praca zbyt obciążająca, i odchodzi - słyszymy w biurach.

Niepewność prawa

Przemysław Pruszyński, dyrektor departamentu podatkowego Konfederacji Lewiatan, ocenia, że biura rachunkowe mają dziś trudną rolę, bo przebijają się przez zmieniające się przepisy i muszą tę wiedzę zwięźle przekazywać klientom. - Ich obawy, że mogą popełnić błąd, są uzasadnione, bo poziom legislacji podatkowej jest fatalny - ocenia. Przykładem jest naliczanie wynagrodzeń w Polskim Ładzie, który wprowadził nowe zasady. Gdy miały wejść, biura szybko się przeszkoliły, zaktualizowały systemy. Tak by na 1 stycznia być w gotowości. Jednak 7 stycznia MF wydało rozporządzenie, by biura wyliczały różnicę w wynagrodzeniu w oparciu o nowe i stare przepisy oraz w zależności od tego podejmowały decyzje o ich wypłacaniu, odroczeniu itp. Biura nie wiedziały, jak się zachować, bo pojawiały się głosy, że rozporządzenie, bez delegacji ustawowej, jest nielegalne. Teraz, podkreśla Pruszyński, w trybie ekspresowym procedowana jest ustawa, która ma usankcjonować zapisy rozporządzenia, ale dzieje się to bez możliwości zgłoszenia zastrzeżeń. Ustawa ma wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu. W efekcie wiedza, którą biura miały kilka dni temu, za chwilę będzie nieaktualna. I znów nie ma czasu na przestudiowanie nowych rozwiązań. - Systematycznie, na kanwie zapytań, jakie ślą do nas przedsiębiorcy, wysyłamy pakiety pytań do MF. Na 100 kwestii wyjaśnianych jest kilkanaście - wylicza Przemysław Pruszyński.

Opisuje, jak kilka dni temu był na spotkaniu z przedstawicielami małych i średnich przedsiębiorstw. Głównym tematem rozmów było to, co dzieje się na linii biura księgowe - firmy. Te pierwsze nie nadążają, drugie nie wiedzą, na czym stoją.

Czy rozważają państwo zaprzestanie świadczenia usług księgowych lub zamknięcie biura rachunkowego?

Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe

Paulina Nowosielska, Patrycja Otto

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA