REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy jak saper na polu minowym Polskiego Ładu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy jak saper na polu minowym Polskiego Ładu
Księgowy jak saper na polu minowym Polskiego Ładu
Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe

REKLAMA

REKLAMA

Księgowi i biura rachunkowe boją się błędów w stosowaniu nowych przepisów podatkowych wprowadzonych przez Polski Ład. Błędy takie mogłyby skutkować np. pozwami cywilnymi niezadowolonych klientów. Księgowi przekonują, że brakuje im czasu i mocy przerobowych, by sprostać nowym przepisom podatkowym – wynika z ankiety dla Dziennika Gazety Prawnej.

Przezorny księgowy wysoko ubezpieczony

Blisko połowa biur księgowych zwiększyła polisę OC z tytułu świadczenia usług rachunkowo-płacowych. Jak słyszymy, to ich forma zabezpieczenia się na wypadek błędu przy stosowaniu przepisów Polskiego Ładu - wynika z ankiety, którą na prośbę DGP przeprowadziła Krajowa Izba Biur Rachunkowych.
Zebrane głosy pokazują, że obawa merytorycznej pomyłki w obliczu nowych przepisów jest powszechna.

REKLAMA

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych była błędem?

Jak słyszymy, Polski Ład obnażył skutki deregulacji zawodu księgowego z 2014 r. Dlatego dziś na pytanie, czy należy przyspieszyć rozmowy na temat przywrócenia kwalifikacji, ponad 56 proc. pytanych biur odpowiada twierdząco.

Dariusz Domagała z KIBR, który prowadzi biuro rachunkowe w Dąbrowie Górniczej, tłumaczy, że nie chodzi nawet o to, by przyszły księgowy zdawał egzaminy zakończone certyfikatem, ale o samo zdefiniowanie zawodu: kim jest księgowy, jakie są jego prawa i obowiązki. - Deregulacja sprawiła, że w branży pojawiły się podmioty, które liczyły na łatwe pieniądze. Część szybko się przeliczyła. Ale jednocześnie doszło do obniżenia poziomu usług, co dziś skutkuje kłopotami przedsiębiorców - ocenia.

Potwierdzają to teraz wyniki ankiety: ponad 53 proc. spytanych biur informuje, że trafiają do nich klienci „porzuceni” przez dotychczasowych księgowych. - Na regulacji zawodu zyskałyby zatem zarówno biura, jak i ich klienci - wskazuje Elżbieta Woźnicka, prezes biura rachunkowego EURO ROMB. Dlatego, jak dodaje, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, z którym jest związana, zaapelowało do resortu finansów o ponowne uregulowanie zawodu. Spytaliśmy Ministerstwo Finansów, czy rozważa przywrócenie kwalifikacji zawodowych i czy dostrzega obecne obawy księgowych. Na odpowiedzi czekamy.

Dariusz Domagała przekonuje, że ten zawód wymaga ciągłego doszkalania się. A dziś największym zagrożeniem jest niestabilność przepisów, ich zagmatwanie. Ocenia też, że księgowy nie może być postrzegany jak automat do wklepywania faktur. To człowiek, który pracuje na dokumentach nieraz kluczowych z punktu widzenia przedsiębiorcy. - Nasze usługi muszą być bezpieczne. Tymczasem dla własnego bezpieczeństwa podnosimy wysokość polis OC - dodaje Domagała. I przyrównuje księgowych do saperów. - Fakt, nam materia ręki nie urwie. Ale to nadal materia bardzo niebezpieczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyższe ceny usług księgowych

Przedsiębiorcy przede wszystkim musieli zaakceptować podniesione od tego roku ceny usług księgowych. Te spowodowane były, jak już opisywaliśmy na łamach DGP, nie tylko cenami mediów czy oprogramowania, ale faktem, że obsługa jednego klienta wymaga dziś zdecydowanie więcej czasu. - Słyszałem kilka razy od przedsiębiorców, że gdybym podnosił ceny w październiku, łatwiej byłoby im te koszty zaakceptować. Teraz skumulowały się z innymi rosnącymi wydatkami firmy. Odpowiadam, zgodnie z prawdą, że sam nie wiedziałem, z jak zmienną materią będziemy musieli się mierzyć - dodaje Domagała. A wyniki ankiety potwierdzają: na podwyżki zdecydowało się ponad 95 proc. biur.

Problemy z zatrudnieniem pracowników

Problemem są też braki kadrowe. Doświadcza ich, jak pokazała ankieta KIBR, ponad 40 proc. biur. Osoby z największym stażem powoli odchodzą z zawodu, a znalezienie nowych jest czasochłonne. - Najlepiej, by zdobywali wiedzę, pracując na żywym organizmie, rozpatrując konkretne przypadki pod okiem kogoś z doświadczeniem. Staramy się, by tak było. Ale bywa, że po kilku miesiącach stażu taka osoba uznaje, że to jednak praca zbyt obciążająca, i odchodzi - słyszymy w biurach.

Niepewność prawa

Przemysław Pruszyński, dyrektor departamentu podatkowego Konfederacji Lewiatan, ocenia, że biura rachunkowe mają dziś trudną rolę, bo przebijają się przez zmieniające się przepisy i muszą tę wiedzę zwięźle przekazywać klientom. - Ich obawy, że mogą popełnić błąd, są uzasadnione, bo poziom legislacji podatkowej jest fatalny - ocenia. Przykładem jest naliczanie wynagrodzeń w Polskim Ładzie, który wprowadził nowe zasady. Gdy miały wejść, biura szybko się przeszkoliły, zaktualizowały systemy. Tak by na 1 stycznia być w gotowości. Jednak 7 stycznia MF wydało rozporządzenie, by biura wyliczały różnicę w wynagrodzeniu w oparciu o nowe i stare przepisy oraz w zależności od tego podejmowały decyzje o ich wypłacaniu, odroczeniu itp. Biura nie wiedziały, jak się zachować, bo pojawiały się głosy, że rozporządzenie, bez delegacji ustawowej, jest nielegalne. Teraz, podkreśla Pruszyński, w trybie ekspresowym procedowana jest ustawa, która ma usankcjonować zapisy rozporządzenia, ale dzieje się to bez możliwości zgłoszenia zastrzeżeń. Ustawa ma wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu. W efekcie wiedza, którą biura miały kilka dni temu, za chwilę będzie nieaktualna. I znów nie ma czasu na przestudiowanie nowych rozwiązań. - Systematycznie, na kanwie zapytań, jakie ślą do nas przedsiębiorcy, wysyłamy pakiety pytań do MF. Na 100 kwestii wyjaśnianych jest kilkanaście - wylicza Przemysław Pruszyński.

Opisuje, jak kilka dni temu był na spotkaniu z przedstawicielami małych i średnich przedsiębiorstw. Głównym tematem rozmów było to, co dzieje się na linii biura księgowe - firmy. Te pierwsze nie nadążają, drugie nie wiedzą, na czym stoją.

Czy rozważają państwo zaprzestanie świadczenia usług księgowych lub zamknięcie biura rachunkowego?

Czy rozważają państwo zaprzestanie świadczenia usług księgowych lub zamknięcie biura rachunkowego?

Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe

Paulina Nowosielska, Patrycja Otto

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA