REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy jak saper na polu minowym Polskiego Ładu

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy jak saper na polu minowym Polskiego Ładu
Księgowy jak saper na polu minowym Polskiego Ładu
Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe

REKLAMA

REKLAMA

Księgowi i biura rachunkowe boją się błędów w stosowaniu nowych przepisów podatkowych wprowadzonych przez Polski Ład. Błędy takie mogłyby skutkować np. pozwami cywilnymi niezadowolonych klientów. Księgowi przekonują, że brakuje im czasu i mocy przerobowych, by sprostać nowym przepisom podatkowym – wynika z ankiety dla Dziennika Gazety Prawnej.

Przezorny księgowy wysoko ubezpieczony

Blisko połowa biur księgowych zwiększyła polisę OC z tytułu świadczenia usług rachunkowo-płacowych. Jak słyszymy, to ich forma zabezpieczenia się na wypadek błędu przy stosowaniu przepisów Polskiego Ładu - wynika z ankiety, którą na prośbę DGP przeprowadziła Krajowa Izba Biur Rachunkowych.
Zebrane głosy pokazują, że obawa merytorycznej pomyłki w obliczu nowych przepisów jest powszechna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych była błędem?

Jak słyszymy, Polski Ład obnażył skutki deregulacji zawodu księgowego z 2014 r. Dlatego dziś na pytanie, czy należy przyspieszyć rozmowy na temat przywrócenia kwalifikacji, ponad 56 proc. pytanych biur odpowiada twierdząco.

Dariusz Domagała z KIBR, który prowadzi biuro rachunkowe w Dąbrowie Górniczej, tłumaczy, że nie chodzi nawet o to, by przyszły księgowy zdawał egzaminy zakończone certyfikatem, ale o samo zdefiniowanie zawodu: kim jest księgowy, jakie są jego prawa i obowiązki. - Deregulacja sprawiła, że w branży pojawiły się podmioty, które liczyły na łatwe pieniądze. Część szybko się przeliczyła. Ale jednocześnie doszło do obniżenia poziomu usług, co dziś skutkuje kłopotami przedsiębiorców - ocenia.

Potwierdzają to teraz wyniki ankiety: ponad 53 proc. spytanych biur informuje, że trafiają do nich klienci „porzuceni” przez dotychczasowych księgowych. - Na regulacji zawodu zyskałyby zatem zarówno biura, jak i ich klienci - wskazuje Elżbieta Woźnicka, prezes biura rachunkowego EURO ROMB. Dlatego, jak dodaje, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, z którym jest związana, zaapelowało do resortu finansów o ponowne uregulowanie zawodu. Spytaliśmy Ministerstwo Finansów, czy rozważa przywrócenie kwalifikacji zawodowych i czy dostrzega obecne obawy księgowych. Na odpowiedzi czekamy.

REKLAMA

Dariusz Domagała przekonuje, że ten zawód wymaga ciągłego doszkalania się. A dziś największym zagrożeniem jest niestabilność przepisów, ich zagmatwanie. Ocenia też, że księgowy nie może być postrzegany jak automat do wklepywania faktur. To człowiek, który pracuje na dokumentach nieraz kluczowych z punktu widzenia przedsiębiorcy. - Nasze usługi muszą być bezpieczne. Tymczasem dla własnego bezpieczeństwa podnosimy wysokość polis OC - dodaje Domagała. I przyrównuje księgowych do saperów. - Fakt, nam materia ręki nie urwie. Ale to nadal materia bardzo niebezpieczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyższe ceny usług księgowych

Przedsiębiorcy przede wszystkim musieli zaakceptować podniesione od tego roku ceny usług księgowych. Te spowodowane były, jak już opisywaliśmy na łamach DGP, nie tylko cenami mediów czy oprogramowania, ale faktem, że obsługa jednego klienta wymaga dziś zdecydowanie więcej czasu. - Słyszałem kilka razy od przedsiębiorców, że gdybym podnosił ceny w październiku, łatwiej byłoby im te koszty zaakceptować. Teraz skumulowały się z innymi rosnącymi wydatkami firmy. Odpowiadam, zgodnie z prawdą, że sam nie wiedziałem, z jak zmienną materią będziemy musieli się mierzyć - dodaje Domagała. A wyniki ankiety potwierdzają: na podwyżki zdecydowało się ponad 95 proc. biur.

Problemy z zatrudnieniem pracowników

Problemem są też braki kadrowe. Doświadcza ich, jak pokazała ankieta KIBR, ponad 40 proc. biur. Osoby z największym stażem powoli odchodzą z zawodu, a znalezienie nowych jest czasochłonne. - Najlepiej, by zdobywali wiedzę, pracując na żywym organizmie, rozpatrując konkretne przypadki pod okiem kogoś z doświadczeniem. Staramy się, by tak było. Ale bywa, że po kilku miesiącach stażu taka osoba uznaje, że to jednak praca zbyt obciążająca, i odchodzi - słyszymy w biurach.

Niepewność prawa

Przemysław Pruszyński, dyrektor departamentu podatkowego Konfederacji Lewiatan, ocenia, że biura rachunkowe mają dziś trudną rolę, bo przebijają się przez zmieniające się przepisy i muszą tę wiedzę zwięźle przekazywać klientom. - Ich obawy, że mogą popełnić błąd, są uzasadnione, bo poziom legislacji podatkowej jest fatalny - ocenia. Przykładem jest naliczanie wynagrodzeń w Polskim Ładzie, który wprowadził nowe zasady. Gdy miały wejść, biura szybko się przeszkoliły, zaktualizowały systemy. Tak by na 1 stycznia być w gotowości. Jednak 7 stycznia MF wydało rozporządzenie, by biura wyliczały różnicę w wynagrodzeniu w oparciu o nowe i stare przepisy oraz w zależności od tego podejmowały decyzje o ich wypłacaniu, odroczeniu itp. Biura nie wiedziały, jak się zachować, bo pojawiały się głosy, że rozporządzenie, bez delegacji ustawowej, jest nielegalne. Teraz, podkreśla Pruszyński, w trybie ekspresowym procedowana jest ustawa, która ma usankcjonować zapisy rozporządzenia, ale dzieje się to bez możliwości zgłoszenia zastrzeżeń. Ustawa ma wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu. W efekcie wiedza, którą biura miały kilka dni temu, za chwilę będzie nieaktualna. I znów nie ma czasu na przestudiowanie nowych rozwiązań. - Systematycznie, na kanwie zapytań, jakie ślą do nas przedsiębiorcy, wysyłamy pakiety pytań do MF. Na 100 kwestii wyjaśnianych jest kilkanaście - wylicza Przemysław Pruszyński.

Opisuje, jak kilka dni temu był na spotkaniu z przedstawicielami małych i średnich przedsiębiorstw. Głównym tematem rozmów było to, co dzieje się na linii biura księgowe - firmy. Te pierwsze nie nadążają, drugie nie wiedzą, na czym stoją.

Czy rozważają państwo zaprzestanie świadczenia usług księgowych lub zamknięcie biura rachunkowego?

Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe

Paulina Nowosielska, Patrycja Otto

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA