REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kary za brak OC w 2021 roku
Kary za brak OC w 2021 roku
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kary za brak OC w 2021 roku. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przypomina, że osoby, które nie mają obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) narażają się na zapłacenie - z własnych środków - wysokiego odszkodowania, gdy spowodują wypadek lub kolizję. Za brak takiej polisy grożą ponadto kary finansowe. Ile wynoszą kary (opłaty karne) za brak OC w 2021 roku?

Kary za brak OC w 2021 roku

Wysokość opłaty karnej za brak OC komunikacyjnego uzależniona jest od:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) rodzaju pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia:

  • samochody osobowe – równowartość 2- krotności  minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość 3- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  • pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.

2) okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym:

  • do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej,
  • 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej,
  • powyżej 14 dni – 100% opłaty karnej.

3) minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli, ustalonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

REKLAMA

W 2021 roku obowiązuje minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości 2800 zł, ustalone w rozporządzeniu Rady Ministrów z 15 września 2020 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. - Dz.U. 2020 poz. 1596.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość opłat karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2021 roku

gradacja opłaty samochody osobowe samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy pozostałe pojazdy OC rolników
100% 5 600 zł 8 400 zł 930 zł 280 zł
50% 2 800 zł 4 200 zł 470 zł
20% 1 120 zł 1 680 zł 190 zł

Opłaty karne nie są wyznaczane (naliczane) przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – zarówno ich wysokość, jak i tryb nakładania i dochodzenia są ściśle określone przez przepisy ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych i z tego względu nie mogą podlegać negocjacjom.
Osoba, która nie spełniła w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC - zgodnie z warunkami określonymi w ww. ustawie - powinna dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto UFG (art. 88 ww. ustawy).

Zatem jeśli kara nie zostanie wpłacona dobrowolnie, może być ona w konsekwencji ściągana zgodnie z procedurami administracyjnymi -tj. przez urząd skarbowy na drodze postępowania egzekucyjnego.

Podstawy do umorzenia opłaty lub zastosowania ulgi w jej spłacie każdorazowo podlegają ocenie UFG na podstawie Regulaminu umarzania wierzytelności Funduszu z tytułu opłat, odstępowania od dochodzenia zwrotów wypłaconych świadczeń i poniesionych kosztów (roszczeń regresowych) oraz udzielania ulg w ich spłacie.

Gdzie wpłacać kary za brak OC?

Wpłat z tytułu opłat karnych za brak OC należy dokonywać:

  • w przypadku otrzymania wezwania - na wskazany, indywidualny numer rachunku,
  • w pozostałych przypadkach - korzystając z poniższego numeru rachunku bankowego:

CITI Bank Handlowy w Warszawie S.A. 86 1030 1508 0000 0005 0033 3057

wpisując w tytule numer sprawy w UFG lub „pojazd marki … nr rej. …. , opłata za rok …

Kontrola i postępowanie przed UFG

Jeżeli Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) zwrócił się do danej osoby o okazanie dokumentów (polisy) potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC komunikacyjnego lub OC rolników), to oznacza, że podczas kontroli pojawiły się wątpliwości.

Kontrole takie mogą być przeprowadzane m.in. przez Policję lub organy właściwe w sprawach rejestracji pojazdów. Wątpliwości powstają gdy - podczas kontroli - nie zostanie okazany dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia OC. Czasami podobne podejrzenie powstaje również podczas rutynowego sprawdzania informacji o polisach OC, przekazywanych przez firmy ubezpieczeniowe do UFG.

Z kolei brak ubezpieczenia OC u posiadacza gospodarstwa rolnego może wyjść na jaw na przykład podczas kontroli przeprowadzonej przez urzędnika administracji samorządowej.

Osoba wezwana do udzielenia informacji o ubezpieczeniu, ma 30 dni od daty odbioru wezwania na:

  • wykazanie, że umowa ubezpieczenia OC została zawarta zgodnie z obowiązującymi przepisami, czyli że Twoja polisa/polisy OC obejmowały cały rok kalendarzowy, w którym dokonano kontroli, lub
  • udokumentowanie, że z jakiegoś powodu nie dotyczy Cię obowiązek posiadania ubezpieczenia OC, lub
  • wniesienie opłaty w wysokości określonej na wezwaniu od UFG.

Jeżeli w dniu zdarzenia (kontroli, kolizji) nie byłeś posiadaczem pojazdu (lub gospodarstwa rolnego), powinieneś przedstawić dowód zbycia pojazdu (np. umowa sprzedaży lub umowa darowizny) oraz dowód zawarcia umowy ubezpieczenia OC, obowiązującej do dnia sprzedaży pojazdu.

Jeżeli w trakcie roku kontroli:

  • nabyłeś pojazd lub gospodarstwo rolne, którego ta kontrola dotyczy, lub
  • pojazd ten został po raz pierwszy zarejestrowany na terytorium Polski.

należy przedstawić UFG stosowne dokumenty, czyli umowę kupna lub dokument potwierdzający datę rejestracji.

Kopie niezbędnych dokumentów można przedstawić UFG za pośrednictwem Portalu, poczty tradycyjnej, faksem lub pocztą elektroniczną.

W przypadku niedotrzymania 30-dniowego terminu, przewidzianego na udzielenie odpowiedzi Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu - sprawa zostanie automatycznie skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego w administracji. Egzekwowanie opłaty karnej będzie prowadził urząd skarbowy w miejscu pobytu osoby, która nie dopełniła obowiązku wykupu polisy OC.

Tryb odwoławczy (zarzuty, zażalenie) i wniosek o umorzenie kary (opłaty karnej)

Jeżeli osoba, wobec której wszczęto już egzekucję kary za brak obowiązkowego OC, kwestionuje zasadność dochodzenia opłaty karnej w trybie egzekucyjnym, przysługuje jej prawo wniesienia zarzutów do Zarządu UFG, za pośrednictwem prowadzącego postępowanie egzekucyjne naczelnika urzędu skarbowego.

Natomiast na postanowienie wydane przez Zarząd UFG można złożyć zażalenie do Rady Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Postanowienie Rady Funduszu jest ostateczne.

W szczególnych przypadkach - uzasadnionych przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego - UFG może umorzyć opłatę w całości lub części, bądź też udzielić ulgi w jej spłacie (rozłożyć na nieoprocentowane raty, bądź odroczyć termin płatności). Konieczne jest jednak złożenie odpowiedniego wniosku (WNIOSEK) wraz z obszernym uzasadnieniem oraz rzetelnym udokumentowaniem trudnej sytuacji materialnej/życiowej. Jeżeli korzystasz ze wsparcia ośrodka pomocy społecznej - do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający fakt przyznania świadczeń.

Zasady rozpatrywania wniosków o umorzenie opłaty w całości lub części bądź udzielenia ulgi w jej spłacie zostały określone w Regulaminie umarzania wierzytelności Funduszu z tytułu opłat, odstępowania od dochodzenia zwrotów wypłaconych świadczeń i poniesionych kosztów (roszczeń regresowych) oraz udzielania ulg w ich spłacie.

Zasady na jakich Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przetwarza dane osobowe wskazane we wnioskach zostały opisane w Załączniku nr 3 do ww. Regulaminu.

Zgodnie z zapisami ustawy z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, na każdym etapie postępowania, można dążyć do udowodnienia swoich racji (tj. ustalenie spełnienia lub nieistnienia obowiązku ubezpieczenia).

Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA