REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

OC samochodu - ceny w 2022 roku

OC samochodu - ceny w 2022 roku
OC samochodu - ceny w 2022 roku
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile trzeba zapłacić za OC samochodu w 2022 roku? Dane dotyczące kosztów OC z 18 miast wojewódzkich (w styczniu 2022 r.) pokazują spore zróżnicowanie cen polis OC. Różnice w składkach za obowiązkowe OC kierowców mogą sięgać nawet 30% - 35% między poszczególnymi miastami. Przykładowo ten sam kierowca w razie przeprowadzki z Rzeszowa do Wrocławia zapłaciłby za OC o jedną trzecią więcej.

Porównanie cen polis OC na początku 2022 roku

Co trzy miesiące, współpracujące media (również lokalne) chętnie publikują dane Ubea.pl na temat kosztów OC z 18 miast wojewódzkich. Takie informacje zapewniają bowiem ogólny obraz sytuacji związanej z różnicami cenowymi na rynku OC. W praktyce mogą one sięgać np. 30% - 35%, czego dowodzi przykład Rzeszowa i Wrocławia. Ten sam kierowca w razie przeprowadzki do Stolicy Dolnego Śląska zapłaciłby za OC o jedną trzecią więcej niż w Rzeszowie. Aktualne dane Ubea.pl ze stycznia 2022 r. pozwalają również na wykonanie innych ciekawych porównań. Nowa analiza porównywarki Ubea.pl jest szczególnie interesująca, gdyż nieco zmieniły się zasady prezentacji danych.   

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ceny OC w 18 miastach wojewódzkich - styczeń 2022

Trzy warianty analizy

W pierwszej kolejności, warto jednak zająć się tymi aspektami analizy Ubea.pl, które pozostały niezmienne. Mowa o trzech profilach zupełnie różnych klientów ubezpieczycieli. Zostały one dokładnie przedstawione na końcu artykułu. Można jednak skrótowo przypomnieć, że analitycy Ubea.pl biorą pod uwagę oferty współpracujących zakładów ubezpieczeń dla następujących kierowców:

  • Nabywca swojego pierwszego OC, który nie posiada dużego doświadczenia jako kierowca - wariant 1. Pan Tomasz niedawno otrzymał swoje pierwsze auto od rodziców. Wspomniany kierowca, który ma 23 lata i pracuje dorywczo (w przerwach od studiowania), wcześniej nie kupował OC, gdyż korzystał z samochodu rodziców.
  • Klientka z niedawną szkodą na koncie, która wcześniej posiadała bardzo dobrą historię ubezpieczeniową - wariant 2. Pani Aneta to klientka ubezpieczyciela, która ma 32 lata i jest pracownikiem biurowym. Ta osoba obawia się, że jej składki OC mocno wzrosną z powodu spowodowanej kolizji. Wspomniany wypadek miał miejsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
  • Klient ubezpieczyciela mogący się pochwalić maksymalnymi zniżkami - wariant 3. Pan Stanisław nie bez powodu korzysta z maksymalnego poziomu zniżek za OC. Ten czterdziestodwuletni nauczyciel nigdy jeszcze nie spowodował wypadku drogowego, a także stłuczki.

Warto wspomnieć, że podobnie jak trzy miesiące wcześniej, eksperci Ubea.pl wzięli pod uwagę propozycje ubezpieczycieli z uwzględnieniem osiemnastu miast wojewódzkich. Internetową ofertę różnych zakładów ubezpieczeń sprawdzono zatem aż dla 54 wariantów. W każdym z nich pojawiał się jednak ten sam samochód, co zapewniało porównywalność wyników. Mowa o białej Skodzie Fabia III Kombi z 2015 r. (1.2 TSI Style, 90 KM). „Dokładniejsze założenia na temat wspomnianego auta zostały zamieszczone na końcu naszej analizy” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Minimalne ceny za OC bez zaskoczeń

Zmiana dotycząca najnowszej analizy Ubea.pl polega na tym, że w tabeli zostały przedstawione najniższe dostępne, a nie średnie ceny polis OC dla każdego wariantu. Taka modyfikacja wyklucza całkowitą porównywalność z poprzednim badaniem dotyczącym października 2021 r. Nowy model analizy pozwala natomiast stwierdzić, czy w przypadku najniższych składek OC ranking miast wojewódzkich wygląda podobnie, jak po obliczeniu średniej ze wszystkich ofert. Na podstawie poniższej tabeli można odnotować, że widzimy sporo podobieństw względem poprzednich analiz. „Po uwzględnieniu ofert od najtańszego ubezpieczyciela okazało się, że w dalszym ciągu najmniej przyjazny cenowo dla kierowców jest Gdańsk i Wrocław” - podaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

REKLAMA

Podobieństwa widzimy również po drugiej stronie cenowej skali. Tak samo jak w przypadku poprzednich „wojewódzkich” analiz, niskim poziomem składek OC w styczniu 2022 r. cechowały się cztery mniejsze ośrodki miejskie - Kielce, Opole, Rzeszów i Toruń. Jeżeli obliczymy średnią najniższą składkę OC oferowaną trzem przykładowym kierowcom, to cenowy ranking miast wojewódzkich będzie wyglądał następująco:  

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Kielce - 786 zł
  • Opole - 805 zł
  • Rzeszów - 805 zł
  • Toruń - 805 zł
  • Lublin - 824 zł
  • Olsztyn - 824 zł
  • Białystok - 843 zł
  • Katowice - 843 zł
  • Gorzów Wlk. - 863 zł
  • Zielona Góra - 863 zł
  • Kraków - 901 zł
  • Bydgoszcz - 939 zł
  • Łódź - 958 zł
  • Szczecin - 958 zł
  • Poznań - 997 zł
  • Warszawa - 997 zł
  • Gdańsk - 1 054 zł
  • Wrocław - 1 096 zł

Podobna kolejność miast w klasyfikacji dotyczącej średniego i minimalnego kosztu OC potwierdza, że zakłady ubezpieczeniowe posługują się dość zbliżonymi kryteriami podczas ustalania składki. Mowa o statystykach na temat wcześniejszej szkodowości w poszczególnych miastach. „Różnice składkowe mogą wiązać się m.in. z faktem, że jedno towarzystwo ubezpieczeń chce bardziej niż inne zniechęcić kierowców generujących większe ryzyko do zakupu obowiązkowego OC” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.   

Nie ma zatem mowy o niesprawiedliwym traktowaniu mieszkańców poszczególnych miast (np. Gdańska i Wrocławia) jako zbiorowości. Jeżeli na skutek pozytywnych zmian komunikacyjnych wypadkowość w „drogich” ośrodkach miejskich spadnie, to taka poprawa przełożyły się na poziom składek OC. „W tym kontekście, pod pojęciem wypadkowości trzeba rozumieć również małe stłuczki, które są zdecydowanie częstsze niż poważniejsze zdarzenia drogowe” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Założenia do analizy:

Wspólne założenia: ubezpieczany samochód to biała Skoda Fabia III Kombi z 2015 r. (1.2 TSI Style, 90 KM). Auto ma 5 miejsc i nie posiada instalacji gazowej. Samochód został zakupiony jako używany w 2021 r. Auto pierwszy raz zarejestrowano w Polsce w kwietniu 2015 r. Przebieg całkowity samochodu wynosi 80 000 km. Przewidywany roczny przebieg to 15 000 km. Auto posiada immobilizer oraz fabryczny autoalarm. Do tej pory samochód nie był uszkodzony. Będzie on parkowany na ulicy i używany regularnie, głównie w kraju (za granicą krócej niż miesiąc rocznie). Przykładowa Skoda Fabia nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej. Poza właścicielem pojazd nie posiada innych regularnych kierowców.

Wariant numer 1: pan Tomasz to bezdzietny kawaler, który aktualnie ma 23 lata. Kupuje on swoje pierwsze OC w życiu. Ten kierowca prawo jazdy posiada od 2017 r. Aktualnie jest on studentem, który dorywczo pracuje.

Wariant numer 2: pani Aneta ma 32 lata i jest pracownikiem biurowym. Ten przykładowy kierowca uzyskał prawo jazdy w 2010 r. Pani Aneta kupuje OC już od 8 lat. Niestety, w zeszłym roku spowodowała ona szkodę. Wcześniej jeździła bezszkodowo, dzięki czemu posiadała maksymalne zniżki na OC (60%). Pani Aneta ma męża i dwoje dzieci (w wieku 2 lata i 4 lata).

Wariant numer 3: pan Stanisław ma 42 lata i pracuje jako nauczyciel. Prawo jazdy posiada on od 18 lat, a OC kupuje nieprzerwanie od 2009 r. Kierowca z wariantu numer 3 nigdy nie spowodował żadnej szkody, dzięki czemu może się pochwalić maksymalnymi zniżkami na OC. Pan Stanisław ma żonę i jedno dziecko w wieku 12 lat.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA