REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

OC samochodu - ceny w 2022 roku

OC samochodu - ceny w 2022 roku
OC samochodu - ceny w 2022 roku
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ile trzeba zapłacić za OC samochodu w 2022 roku? Dane dotyczące kosztów OC z 18 miast wojewódzkich (w styczniu 2022 r.) pokazują spore zróżnicowanie cen polis OC. Różnice w składkach za obowiązkowe OC kierowców mogą sięgać nawet 30% - 35% między poszczególnymi miastami. Przykładowo ten sam kierowca w razie przeprowadzki z Rzeszowa do Wrocławia zapłaciłby za OC o jedną trzecią więcej.

Porównanie cen polis OC na początku 2022 roku

Co trzy miesiące, współpracujące media (również lokalne) chętnie publikują dane Ubea.pl na temat kosztów OC z 18 miast wojewódzkich. Takie informacje zapewniają bowiem ogólny obraz sytuacji związanej z różnicami cenowymi na rynku OC. W praktyce mogą one sięgać np. 30% - 35%, czego dowodzi przykład Rzeszowa i Wrocławia. Ten sam kierowca w razie przeprowadzki do Stolicy Dolnego Śląska zapłaciłby za OC o jedną trzecią więcej niż w Rzeszowie. Aktualne dane Ubea.pl ze stycznia 2022 r. pozwalają również na wykonanie innych ciekawych porównań. Nowa analiza porównywarki Ubea.pl jest szczególnie interesująca, gdyż nieco zmieniły się zasady prezentacji danych.   

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ceny OC w 18 miastach wojewódzkich - styczeń 2022

Trzy warianty analizy

W pierwszej kolejności, warto jednak zająć się tymi aspektami analizy Ubea.pl, które pozostały niezmienne. Mowa o trzech profilach zupełnie różnych klientów ubezpieczycieli. Zostały one dokładnie przedstawione na końcu artykułu. Można jednak skrótowo przypomnieć, że analitycy Ubea.pl biorą pod uwagę oferty współpracujących zakładów ubezpieczeń dla następujących kierowców:

  • Nabywca swojego pierwszego OC, który nie posiada dużego doświadczenia jako kierowca - wariant 1. Pan Tomasz niedawno otrzymał swoje pierwsze auto od rodziców. Wspomniany kierowca, który ma 23 lata i pracuje dorywczo (w przerwach od studiowania), wcześniej nie kupował OC, gdyż korzystał z samochodu rodziców.
  • Klientka z niedawną szkodą na koncie, która wcześniej posiadała bardzo dobrą historię ubezpieczeniową - wariant 2. Pani Aneta to klientka ubezpieczyciela, która ma 32 lata i jest pracownikiem biurowym. Ta osoba obawia się, że jej składki OC mocno wzrosną z powodu spowodowanej kolizji. Wspomniany wypadek miał miejsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
  • Klient ubezpieczyciela mogący się pochwalić maksymalnymi zniżkami - wariant 3. Pan Stanisław nie bez powodu korzysta z maksymalnego poziomu zniżek za OC. Ten czterdziestodwuletni nauczyciel nigdy jeszcze nie spowodował wypadku drogowego, a także stłuczki.

Warto wspomnieć, że podobnie jak trzy miesiące wcześniej, eksperci Ubea.pl wzięli pod uwagę propozycje ubezpieczycieli z uwzględnieniem osiemnastu miast wojewódzkich. Internetową ofertę różnych zakładów ubezpieczeń sprawdzono zatem aż dla 54 wariantów. W każdym z nich pojawiał się jednak ten sam samochód, co zapewniało porównywalność wyników. Mowa o białej Skodzie Fabia III Kombi z 2015 r. (1.2 TSI Style, 90 KM). „Dokładniejsze założenia na temat wspomnianego auta zostały zamieszczone na końcu naszej analizy” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Minimalne ceny za OC bez zaskoczeń

Zmiana dotycząca najnowszej analizy Ubea.pl polega na tym, że w tabeli zostały przedstawione najniższe dostępne, a nie średnie ceny polis OC dla każdego wariantu. Taka modyfikacja wyklucza całkowitą porównywalność z poprzednim badaniem dotyczącym października 2021 r. Nowy model analizy pozwala natomiast stwierdzić, czy w przypadku najniższych składek OC ranking miast wojewódzkich wygląda podobnie, jak po obliczeniu średniej ze wszystkich ofert. Na podstawie poniższej tabeli można odnotować, że widzimy sporo podobieństw względem poprzednich analiz. „Po uwzględnieniu ofert od najtańszego ubezpieczyciela okazało się, że w dalszym ciągu najmniej przyjazny cenowo dla kierowców jest Gdańsk i Wrocław” - podaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

REKLAMA

Podobieństwa widzimy również po drugiej stronie cenowej skali. Tak samo jak w przypadku poprzednich „wojewódzkich” analiz, niskim poziomem składek OC w styczniu 2022 r. cechowały się cztery mniejsze ośrodki miejskie - Kielce, Opole, Rzeszów i Toruń. Jeżeli obliczymy średnią najniższą składkę OC oferowaną trzem przykładowym kierowcom, to cenowy ranking miast wojewódzkich będzie wyglądał następująco:  

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Kielce - 786 zł
  • Opole - 805 zł
  • Rzeszów - 805 zł
  • Toruń - 805 zł
  • Lublin - 824 zł
  • Olsztyn - 824 zł
  • Białystok - 843 zł
  • Katowice - 843 zł
  • Gorzów Wlk. - 863 zł
  • Zielona Góra - 863 zł
  • Kraków - 901 zł
  • Bydgoszcz - 939 zł
  • Łódź - 958 zł
  • Szczecin - 958 zł
  • Poznań - 997 zł
  • Warszawa - 997 zł
  • Gdańsk - 1 054 zł
  • Wrocław - 1 096 zł

Podobna kolejność miast w klasyfikacji dotyczącej średniego i minimalnego kosztu OC potwierdza, że zakłady ubezpieczeniowe posługują się dość zbliżonymi kryteriami podczas ustalania składki. Mowa o statystykach na temat wcześniejszej szkodowości w poszczególnych miastach. „Różnice składkowe mogą wiązać się m.in. z faktem, że jedno towarzystwo ubezpieczeń chce bardziej niż inne zniechęcić kierowców generujących większe ryzyko do zakupu obowiązkowego OC” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.   

Nie ma zatem mowy o niesprawiedliwym traktowaniu mieszkańców poszczególnych miast (np. Gdańska i Wrocławia) jako zbiorowości. Jeżeli na skutek pozytywnych zmian komunikacyjnych wypadkowość w „drogich” ośrodkach miejskich spadnie, to taka poprawa przełożyły się na poziom składek OC. „W tym kontekście, pod pojęciem wypadkowości trzeba rozumieć również małe stłuczki, które są zdecydowanie częstsze niż poważniejsze zdarzenia drogowe” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Założenia do analizy:

Wspólne założenia: ubezpieczany samochód to biała Skoda Fabia III Kombi z 2015 r. (1.2 TSI Style, 90 KM). Auto ma 5 miejsc i nie posiada instalacji gazowej. Samochód został zakupiony jako używany w 2021 r. Auto pierwszy raz zarejestrowano w Polsce w kwietniu 2015 r. Przebieg całkowity samochodu wynosi 80 000 km. Przewidywany roczny przebieg to 15 000 km. Auto posiada immobilizer oraz fabryczny autoalarm. Do tej pory samochód nie był uszkodzony. Będzie on parkowany na ulicy i używany regularnie, głównie w kraju (za granicą krócej niż miesiąc rocznie). Przykładowa Skoda Fabia nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej. Poza właścicielem pojazd nie posiada innych regularnych kierowców.

Wariant numer 1: pan Tomasz to bezdzietny kawaler, który aktualnie ma 23 lata. Kupuje on swoje pierwsze OC w życiu. Ten kierowca prawo jazdy posiada od 2017 r. Aktualnie jest on studentem, który dorywczo pracuje.

Wariant numer 2: pani Aneta ma 32 lata i jest pracownikiem biurowym. Ten przykładowy kierowca uzyskał prawo jazdy w 2010 r. Pani Aneta kupuje OC już od 8 lat. Niestety, w zeszłym roku spowodowała ona szkodę. Wcześniej jeździła bezszkodowo, dzięki czemu posiadała maksymalne zniżki na OC (60%). Pani Aneta ma męża i dwoje dzieci (w wieku 2 lata i 4 lata).

Wariant numer 3: pan Stanisław ma 42 lata i pracuje jako nauczyciel. Prawo jazdy posiada on od 18 lat, a OC kupuje nieprzerwanie od 2009 r. Kierowca z wariantu numer 3 nigdy nie spowodował żadnej szkody, dzięki czemu może się pochwalić maksymalnymi zniżkami na OC. Pan Stanisław ma żonę i jedno dziecko w wieku 12 lat.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA