REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary za brak OC w 2015 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Kary za brak OC w 2015 roku
Kary za brak OC w 2015 roku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Posiadacz samochodu osobowego bez obowiązkowego ubezpieczenia OC przez ponad 14 dni zapłaci w 2015 roku karę (opłatę za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia) w wysokości 3500 zł (w 2014 r. - 3360 zł). Wzrosną wszystkie kary za brak OC, także dla rolników. Na przełomie 2014 i 2015 roku policjanci otrzymali narzędzie, które umożliwia szybkie przesyłanie raportów z kontroli obowiązkowej polisy OC.

Kary za brak OC w 2016 roku

REKLAMA

Wysokość opłat (kar) za brak OC w 2015 roku

Od 2012 roku kwota opłaty za brak ubezpieczenia nie jest obliczana w oparciu o średni kurs euro, lecz w oparciu o stawkę minimalnego wynagrodzenia za pracę, które od 1 stycznia 2015 r. wynosi 1750 zł, a (w 2014 roku wynosiło 1680 zł). W 2015 roku wyższe będzie minimalne wynagrodzenie, a więc wyższe będą również kary za brak OC.

Od 1 stycznia 2015 r. wysokość opłaty z tytułu niespełnienia obowiązku ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, obowiązującej w każdym roku kalendarzowym (w sytuacji braku polisy przez więcej niż 14 dni), stanowi dla:

samochodów osobowych - równowartość dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2015 r. - 3500 zł),
samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów - równowartość trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2015 r. - 5250 zł) ,
pozostałych pojazdów - równowartość jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2015 r. - 580 zł).

Kiedy ubezpieczenie samochodu osobowego nie jest kosztem podatkowym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy koszt ubezpieczenia OC członków zarządu jest kosztem spółki?

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC
dla posiadaczy pojazdów mechanicznych (w zł)

Gradacja opłaty karnej

Samochody osobowe

(2-krotność minimalnego wynagrodzenia)

Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe, autobusy

(3-krotność minimalnego wynagrodzenia)

Pozostałe

(1/3 minimalnego wynagrodzenia)

2015 r.

2014 r.

2015 r.

2014 r.

2015 r.

2014 r.

100%

3500

3360

5250

5040

580

560

50%

1750

1680

2630

2520

290

280

20%

700

670

1050

1010

120

110

W przypadku posiadaczy pojazdów mechanicznych, którzy nie spełnili obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych istnieje gradacja opłat uzależniona od okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym i wynosi:
  1)  20 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 3 dni;
  2)  50 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 14 dni;
 3)  100 % opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 14 dni.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC rolników oraz ubezpieczenia budynków rolniczych, od 1 stycznia 2015 r. wysokość opłaty z tytułu niespełnienia obowiązku ubezpieczenia wynosi w przypadku:

- ubezpieczenia OC rolników - równowartość jednej dziesiątej minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2015 r. jest to 180 zł - w 2014 r. było 170 zł);

- ubezpieczenia budynków rolniczych - równowartość jednej czwartej minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2015 r. jest to 440 zł - w 2014 r. było 420 zł).

Obliczając wszystkie te kwoty na podstawie minimalnego wynagrodzenia za płacę - zaokrągla się je do pełnych 10 zł.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

REKLAMA

Opłaty karne nie są wyznaczane (naliczane) przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – zarówno ich wysokość, jak i tryb nakładania i dochodzenia są ściśle określone przez przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG, i PBUK i z tego względu nie mogą podlegać negocjacjom!

Osoba która nie spełniła w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia komunikacyjnego OC - zgodnie z warunkami określonymi w ww. ustawie - powinna dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto UFG (art. 88 ustawy). Jeśli nie wpłaci kary dobrowolnie, może być ona ściągana zgodnie z procedurami administracyjnymi - tj. przez urząd skarbowy na drodze postępowania egzekucyjnego.

Rozliczeń z tytułu opłat należy dokonywać:

1) w przypadku otrzymania wezwania - na wskazany, indywidualny numer rachunku,

2) w pozostałych przypadkach - korzystając z poniższego numeru rachunku bankowego:
CITI Bank Handlowy w Warszawie S.A. 86 1030 1508 0000 0005 0033 3057
wpisując w tytule numer sprawy w UFG lub „pojazd marki … nr rej. …. , opłata za rok …

Trudniej ukryć brak OC

REKLAMA

Na przełomie 2014 i 2015 roku policjanci otrzymali narzędzie, które umożliwia szybkie przesyłanie raportów z kontroli obowiązkowej polisy OC. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zakończył wprowadzanie – systemu e-Zawiadomienia - dla komend w całej Polsce. - Po udanym pilotażu systemu e-Zawiadomienia z Komendą Wojewódzką Policji w Szczecinie, stopniowo zaczęliśmy udostępniać go kolejnym jednostkom policji - mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes zarządu UFG. – I teraz, z końcem roku, jest już nim objęty cały kraj – wyjaśnia. Dzięki e-Zawiadomieniom - policjanci, zamiast papierowych zgłoszeń o braku aktualnego OC przesyłają do Funduszu informacje - drogą elektroniczną.

- Oszczędzamy nie tylko na wydatkach na papier czy toner do drukarek, ale również na tradycyjnych przesyłkach pocztowych  – mówi mł. insp. Grzegorz Sudakow, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. –Ponadto,samo wysłanie zawiadomienia zajmuje teraz tylko kilka minut i nie angażuje tak wielu osób jak wcześniej  – dodaje. Wyjaśnia, że sporym ułatwieniem jest to, że system sam podpowiada np. informacje dotyczące auta, już po wpisaniu numeru rejestracyjnego.

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Nakładanie i ściąganie opłat za brak OC

Zgodnie z ustawą z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (zwanej dalej "ustawą") - opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego są wnoszone na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego - oprócz opłaty dotyczącej budynków rolniczych, która jest wnoszona na rzecz gminy właściwej ze względu na miejsce położenia gospodarstwa rolnego.

Po przeprowadzeniu kontroli przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny lub po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 87 ustawy, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wzywa osoby obowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia do uiszczenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, opłaty, o której mowa w art. 88 ust. 1, albo do przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie w roku kontroli obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, określonego w art. 10 ust. 1.

Po przeprowadzeniu kontroli lub po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 87 ust. 2, wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce położenia gospodarstwa rolnego wzywa osobę wskazaną w tym zawiadomieniu do uiszczenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, opłaty, o której mowa w art. 88 ust. 1, albo do przedstawienia dokumentów potwierdzających w roku kontroli zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego, zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia określonymi w ustawie.

W przypadku przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie w roku kontroli obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej - opłaty nie pobiera się.

Opłata staje się wymagalna następnego dnia po upływie ww. terminu 30 dni, jeżeli zobowiązany nie udokumentował zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia określonymi w ustawie, lub nie wniósł powództwa do sądu powszechnego, zgodnie z art. 10 ust. 2.

Do egzekucji opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia, stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, z tym że tytuł wykonawczy wystawia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Egzekucję tą stosuje się, jeżeli:

1) należność z tytułu opłaty wynika z wezwania do zapłaty, o którym mowa w art. 90 ust. 1, w stosunku do którego zobowiązany nie wystąpił z powództwem do sądu powszechnego, zgodnie z art. 10 ust. 2, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do zapłaty, albo

2) sąd ustalił prawomocnym orzeczeniem istnienie obowiązku ubezpieczenia.

Od postanowień wydanych przez Zarząd Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w toku postępowania egzekucyjnego w administracji służy odwołanie do Rady Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.


Roszczenia z tytułu opłaty ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia dokonania kontroli, nie później jednak niż z upływem 3 lat od ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym nie spełniono obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego.

Bieg przedawnienia przerywa:

1) każda czynność organu egzekucyjnego podjęta w celu wyegzekwowania opłaty;

2) uznanie przez zobowiązanego niespełnienia obowiązku ubezpieczenia i dochodzonej w związku z tym opłaty;

3) wszczęcie postępowania przed sądem powszechnym w sprawach określonych w art. 10 ust. 2;

4) zawieszenie postępowania egzekucyjnego.

Po przerwaniu biegu przedawnienia z jednej z ww. przyczyn:

1) pkt 1 i 2 – biegnie ono na nowo;

2) pkt 3 – okres przedawnienia biegnie na nowo od dnia zakończenia postępowania sądowego;

3) pkt 4 – okres przedawnienia biegnie od dnia podjęcia postępowania egzekucyjnego.

Wniesienie opłaty nie zwalnia z obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego.

Zasady te nie dotyczą:

1) posiadaczy i kierujących pojazdami mechanicznymi zarejestrowanymi w państwach, których biura narodowe są sygnatariuszami Porozumienia Wielostronnego;

2) upoważnionych osób kierujących pojazdami mechanicznymi obcych przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych, misji specjalnych i organizacji międzynarodowych oraz innych obcych przedstawicielstw korzystających z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych na podstawie umów, ustaw lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych.

Podstawa prawna:

- art. 84-95 i następne ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;

- rozporządzenie Rady Ministrów z 14 września 2012 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 r. (Dz.U. z 2012 , poz. 1026).

Sprawdzenie ubezpieczenia OC sprawcy wypadku

Osoby poszkodowane w kolizji lub wypadku, które nie wiedzą, czy pojazd sprawcy ma ważną polisę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej - mogą sprawdzić to za darmo za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Baza danych Ośrodka Informacji UFG zawiera informacje o polisach komunikacyjnych OC i AC.  Towarzystwa oferujące ten rodzaj ubezpieczeń mają obowiązek przekazywania informacji o nich do bazy OI UFG.

Jeżeli chcesz sprawdzić przez Internet, czy właściciel danego pojazdu posiada ważną polisę  ubezpieczenia OC, skorzystaj z naszego systemu informatycznego. Potrzebny będzie numer rejestracyjny lub numer VIN pojazdu oraz data zdarzenia.

W odpowiedzi otrzymasz:

1. informacje z OI UFG o:
- numerze  polisy OC;
- marce pojazdu,
- nazwie firmy ubezpieczeniowej, która wystawiła tę polisę,
- danych adresowych firmy ubezpieczeniowej

lub

2. informację o braku danych o takiej polisie na dzień kolizji .

Uzyskując informację o braku pokrycia ubezpieczeniowego wskazanego pojazdu na dzień szkody, informujemy, że może to być spowodowane jedną z następujących przyczyn:
- rzeczywisty brak ochrony ubezpieczeniowej wskazanego pojazdu, wynikający z tego, że jego właściciel nie wykupił lub nie przedłużył ważności OC komunikacyjnego. W takiej sytuacji odszkodowanie za spowodowany przez ten pojazd wypadek – w zakresie odpowiedzialności cywilnej – wypłaca UFG: Likwidacja szkody,
- nie nadesłanie przez firmę ubezpieczeniową informacji o polisie. Ubezpieczyciele mają 14 dni od daty sprzedaży ubezpieczenia, na przesłanie informacji o nim - do bazy danych Ośrodka Informacji UFG. Raz jeszcze, należy więc sprawdzić OC sprawcy po pewnym czasie.

Jest to najszybszy sposób uzyskania powyższych informacji.

Można też zwrócić się do Funduszu za pośrednictwem tradycyjnej poczty, faxem lub mailem. Odpowiedź można również odebrać osobiście, w siedzibie Funduszu.

Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA