REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 2)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Adam Okulski
Doradca Podatkowy 1030
Okulscy Księgowość Sp. z o.o

REKLAMA

Przedstawiamy drugą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)


Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej z tytułu świadczonych usług


Poproś o okazanie polisy ubezpieczeniowej od odpowiedzialności cywilnej z tytułu świadczonych usług.

Od 2004 roku ubezpieczenie od szkód powstałych przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych jest obowiązkowe. Obowiązkowe jest także ubezpieczenie doradcy podatkowego. Należy koniecznie sprawdzić czy biuro dopełniło ustawowego obowiązku ubezpieczenia swojej działalności. Warto sprawdzić czy ubezpieczeniem objęte są także inne, nie podlegające obowiązkowi ubezpieczeniowemu, czynności biura - rozliczanie ZUS-ów czy Podatkowej Książki Przychodów i Rozchodów, albo utrata dokumentacji. Tam także mogą powstać błędy za które klient może się domagać odszkodowania. Zwróć uwagę na to, jakie towarzystwo ubezpieczeniowe (czy solidne i znane na rynku ubezpieczeń) wystawiło polisę, a przede wszystkim, czy wysokość kwoty ubezpieczenia jest wystarczająca do pokrycia ewentualnych szkód. Ubezpieczenie zawarte na kwotę minimalną, w zakresie wyłącznie obowiązkowym owszem jest ważne, ale może świadczyć o braku poważnego podejścia Biura do zabezpieczenia interesów jego klientów. Sprawdź, czy podana w polisie kwota odpowiedzialności dotyczy każdego zdarzenia (klauzula "na pierwsze i na wszystkie") czy jest tylko ubezpieczeniem "od pierwszego ryzyka". W tym drugim przypadku wartość polisy będzie malała wraz z każdą wypłaconą szkodą, a przecież czas jej obowiązywania to 6-7 lat w przypadku odpowiedzialności podatkowej i 10 lat w przypadku ZUS.

REKLAMA

Pamiętaj, że odpowiedzialność za błędy księgowe przed urzędem skarbowym ponosisz Ty jako podatnik, któremu później dopiero przysługuje regres do Biura Rachunkowego - wypłacalnego, bądź nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT


Legalność oprogramowania


Sprawdź legalność oprogramowania używanego przez biuro.

Biuro Rachunkowe, tak jak większość firm na rynku, korzysta z różnorodnego oprogramowania komputerowego. O ile zazwyczaj programy bezpośrednio służące do prowadzenia księgowości są w większości biur legalne (podlegają zgłoszeniu do US, a co za tym idzie także ewentualnej kontroli legalności), o tyle mogą się zdarzyć firmy posługujące się nielegalnymi kopiami np. programów biurowych (MS Office), antywirusowych, czy innych programów użytkowych. Jakkolwiek ryzyko z tego tytułu ponosi wyłącznie firma użytkująca nielegalne oprogramowanie, to jednak w przypadku Biura Rachunkowego należy zauważyć, że wraz z towarzyszącą wykryciu nielegalnych programów konfiskatą twardego dysku, skonfiskowane zostają także wszystkie dane klientów obsługiwanych przez biuro.

Zagrożenie bezpieczeństwa klienta to efekt uboczny korzystania z pirackiego software'u przez Biuro Rachunkowe.

Nowy tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Autor: Robert Adam Okulski

Okulscy Księgowość Sp. z o.o.

Doradca Podatkowy 1030

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA