REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Przyborowska
Marta Przyborowska
Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg /Fotolia
Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 19 stycznia 2015 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej OC dla przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Jakie zmiany zaszły w związku z nowymi przepisami?

Rozporządzenie ministra finansów z 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1616)

REKLAMA

Autopromocja

Na mocy nowych przepisów biura rachunkowe muszą się ubezpieczać jedynie w sytuacji, gdy zajmują się księgami rachunkowymi. Nie ma natomiast obowiązku ubezpieczania się, jeżeli podmiot prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów lub wypełnia tylko deklaracje podatkowe (pod warunkiem że nie posiada uprawnień np. doradcy podatkowego).

REKLAMA

Oprócz tego mniej spółek będzie badać swoje sprawozdania, a co za tym idzie więcej jednostek może stosować uproszczenia. Dodatkowo wzrosła minimalna suma gwarancyjna przy zakupie polis dla firm usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Nadal nie ma jednak możliwości wykupienia polisy ubezpieczeniowej wstecz.

Obowiązek ubezpieczenia powstaje najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności. Brak ubezpieczenia w przypadku usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limity

REKLAMA

Pomimo nowych zasad przelicznik sumy podanej w euro jest taki sam jak dotychczas, tzn. decyduje kurs ogłoszony przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta. Zatem dla umów ubezpieczenia zawartych w 2015 r. wartość w euro należy przeliczyć według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski 2 stycznia 2015 r., tj. 4,3078 za euro, co po przeliczeniu wynosi 43 078 zł (w 2014 r. suma ta wynosiła 41 631 zł). W przypadku prowadzenia pełnych ksiąg suma gwarancyjna wynosi równowartość 10 tys. euro.

Podobnie jest w przypadku biegłych rewidentów. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia i wszystkich zdarzeń w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, których skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi 400 tys. euro (czyli 1 723 120 zł), w przypadku gdy, przedmiotem działalności są czynności rewizji finansowej. W przypadku innych czynności, takich jak prowadzenie ksiąg rachunkowych czy doradztwo, kwota ta wynosi po 10 tys. euro (tj. 43 078 zł).

Oprócz zmian, do których zastosowanie ma kurs z drugiego stycznia, występują sytuacje, w których stosuje się średni kurs Narodowego Banku Polskiego ogłoszony na dzień bilansowy, tj. 31 grudnia (gdy rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym). Sytuacje te są zawarte w ustawie o rachunkowości, np. w odniesieniu do podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych).

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF


Podmioty podlegające obowiązkowi badania sprawozdania finansowego

Powyższe kryterium dotyczy określonych w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości tzw. pozostałych podmiotów, np. spółek z o.o. (nie dotyczy to m.in. banków czy spółek akcyjnych), które mają obowiązek badania sprawozdania finansowego. Zgodnie z tym przepisem sprawozdania za 2015 r. muszą zostać poddane badaniu przez rewidenta, jeżeli w 2014 r. jednostki te spełniły co najmniej dwa z trzech następujących warunków:

1)“ średnioroczne zatrudnienie (w przeliczeniu na pełne etaty) wyniosło co najmniej 50 osób,

2)“ suma aktywów osiągnęła co najmniej równowartość 2,5 mln euro, tj. 10 655 750 zł (według kursu z 31 grudnia 2014 r., wynoszącego 4,2623 zł za euro),

3)“ wartość przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych stanowiła minimum równowartość 5 mln euro, tj. 21 311 500 zł.

Uproszczone sprawozdania finansowe dla jednostek małych - zmiany rachunkowości

Jednostki, które przekroczą te limity mają obowiązek wybrania biegłego rewidenta, a oprócz tego tracą możliwość stosowania uproszczeń.

Możliwe ułatwienia

Za mniejsze podmioty, które mogą korzystać z tych ułatwień, sporządzając sprawozdanie za 2014 rok, uznawane są te, które w 2013 i 2014 roku nie osiągnęły dwóch z trzech określonych wielkości dotyczących zatrudnienia, aktywów i przychodów. Są to:

1)“ średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 50 osób,

2)“ suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego w walucie polskiej nie przekroczyła równowartości 2 mln euro, tj. 8 294 400 zł za 2013 rok (po kursie z 31 grudnia 2013 r. - 4,1472 zł/euro) i 8 524 600 zł za 2014 rok (po kursie z 31 grudnia 2014 r. - 4,2623 zł/euro) i

3)“ przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych w walucie polskiej nie przekroczyły równowartości 4 mln euro, tj. 16 588 800 zł za 2013 rok i 17 049 200 zł za 2014 rok.

Warto przy okazji wspomnieć, że nowo powstałe spółki za pierwszy rok obrotowy nie mogą korzystać z tych uproszczeń. Prawo do wykazywania mniejszej ilości danych w sprawozdaniu finansowym sporządzanym za drugi rok przysługuje dopiero,  w sytuacji gdy wymienione warunki są spełnione za dwa kolejne lata.

Sprawozdanie skonsolidowane

Przepisy pozwalają na niesporządzanie sprawozdania skonsolidowanego np. w przypadku małych grup kapitałowych. Dla celów sprawozdania za 2014 rok są nimi te, które nie osiągnęły na koniec 2013 i 2014 roku dwóch z trzech następujących wartości:

1)“ łączne średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 250 osób

2)“ łączna suma bilansowa w walucie polskiej nie przekroczyła równowartości 7,5 mln euro, tj. 31 104 000 zł za 2013 rok (po kursie z 31 grudnia 2013 r. - 4,1472 zł/euro) i 31 967 250 zł za 2014 rok (po kursie z 31 grudnia 2014 r. - 4,2623 zł/euro)

3)“ łączne przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych w walucie polskiej nie przekroczyły na 31 grudnia 2013 r. (15 mln euro x 4,1472 zł/euro) - 62 208 000 zł, z kolei na 31 grudnia 2014 r. (15 mln euro x 4,2623 zł/euro) - 63 934 500 zł.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA