REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg

Marta Przyborowska
Marta Przyborowska
Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg /Fotolia
Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 19 stycznia 2015 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej OC dla przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Jakie zmiany zaszły w związku z nowymi przepisami?

Rozporządzenie ministra finansów z 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1616)

REKLAMA

Autopromocja

Na mocy nowych przepisów biura rachunkowe muszą się ubezpieczać jedynie w sytuacji, gdy zajmują się księgami rachunkowymi. Nie ma natomiast obowiązku ubezpieczania się, jeżeli podmiot prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów lub wypełnia tylko deklaracje podatkowe (pod warunkiem że nie posiada uprawnień np. doradcy podatkowego).

Oprócz tego mniej spółek będzie badać swoje sprawozdania, a co za tym idzie więcej jednostek może stosować uproszczenia. Dodatkowo wzrosła minimalna suma gwarancyjna przy zakupie polis dla firm usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Nadal nie ma jednak możliwości wykupienia polisy ubezpieczeniowej wstecz.

Obowiązek ubezpieczenia powstaje najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności. Brak ubezpieczenia w przypadku usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limity

REKLAMA

Pomimo nowych zasad przelicznik sumy podanej w euro jest taki sam jak dotychczas, tzn. decyduje kurs ogłoszony przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta. Zatem dla umów ubezpieczenia zawartych w 2015 r. wartość w euro należy przeliczyć według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski 2 stycznia 2015 r., tj. 4,3078 za euro, co po przeliczeniu wynosi 43 078 zł (w 2014 r. suma ta wynosiła 41 631 zł). W przypadku prowadzenia pełnych ksiąg suma gwarancyjna wynosi równowartość 10 tys. euro.

Podobnie jest w przypadku biegłych rewidentów. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia i wszystkich zdarzeń w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, których skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi 400 tys. euro (czyli 1 723 120 zł), w przypadku gdy, przedmiotem działalności są czynności rewizji finansowej. W przypadku innych czynności, takich jak prowadzenie ksiąg rachunkowych czy doradztwo, kwota ta wynosi po 10 tys. euro (tj. 43 078 zł).

Oprócz zmian, do których zastosowanie ma kurs z drugiego stycznia, występują sytuacje, w których stosuje się średni kurs Narodowego Banku Polskiego ogłoszony na dzień bilansowy, tj. 31 grudnia (gdy rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym). Sytuacje te są zawarte w ustawie o rachunkowości, np. w odniesieniu do podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych).

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF


Podmioty podlegające obowiązkowi badania sprawozdania finansowego

Powyższe kryterium dotyczy określonych w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości tzw. pozostałych podmiotów, np. spółek z o.o. (nie dotyczy to m.in. banków czy spółek akcyjnych), które mają obowiązek badania sprawozdania finansowego. Zgodnie z tym przepisem sprawozdania za 2015 r. muszą zostać poddane badaniu przez rewidenta, jeżeli w 2014 r. jednostki te spełniły co najmniej dwa z trzech następujących warunków:

1)“ średnioroczne zatrudnienie (w przeliczeniu na pełne etaty) wyniosło co najmniej 50 osób,

2)“ suma aktywów osiągnęła co najmniej równowartość 2,5 mln euro, tj. 10 655 750 zł (według kursu z 31 grudnia 2014 r., wynoszącego 4,2623 zł za euro),

3)“ wartość przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych stanowiła minimum równowartość 5 mln euro, tj. 21 311 500 zł.

Uproszczone sprawozdania finansowe dla jednostek małych - zmiany rachunkowości

Jednostki, które przekroczą te limity mają obowiązek wybrania biegłego rewidenta, a oprócz tego tracą możliwość stosowania uproszczeń.

Możliwe ułatwienia

Za mniejsze podmioty, które mogą korzystać z tych ułatwień, sporządzając sprawozdanie za 2014 rok, uznawane są te, które w 2013 i 2014 roku nie osiągnęły dwóch z trzech określonych wielkości dotyczących zatrudnienia, aktywów i przychodów. Są to:

1)“ średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 50 osób,

2)“ suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego w walucie polskiej nie przekroczyła równowartości 2 mln euro, tj. 8 294 400 zł za 2013 rok (po kursie z 31 grudnia 2013 r. - 4,1472 zł/euro) i 8 524 600 zł za 2014 rok (po kursie z 31 grudnia 2014 r. - 4,2623 zł/euro) i

3)“ przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych w walucie polskiej nie przekroczyły równowartości 4 mln euro, tj. 16 588 800 zł za 2013 rok i 17 049 200 zł za 2014 rok.

Warto przy okazji wspomnieć, że nowo powstałe spółki za pierwszy rok obrotowy nie mogą korzystać z tych uproszczeń. Prawo do wykazywania mniejszej ilości danych w sprawozdaniu finansowym sporządzanym za drugi rok przysługuje dopiero,  w sytuacji gdy wymienione warunki są spełnione za dwa kolejne lata.

Sprawozdanie skonsolidowane

Przepisy pozwalają na niesporządzanie sprawozdania skonsolidowanego np. w przypadku małych grup kapitałowych. Dla celów sprawozdania za 2014 rok są nimi te, które nie osiągnęły na koniec 2013 i 2014 roku dwóch z trzech następujących wartości:

1)“ łączne średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 250 osób

2)“ łączna suma bilansowa w walucie polskiej nie przekroczyła równowartości 7,5 mln euro, tj. 31 104 000 zł za 2013 rok (po kursie z 31 grudnia 2013 r. - 4,1472 zł/euro) i 31 967 250 zł za 2014 rok (po kursie z 31 grudnia 2014 r. - 4,2623 zł/euro)

3)“ łączne przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych w walucie polskiej nie przekroczyły na 31 grudnia 2013 r. (15 mln euro x 4,1472 zł/euro) - 62 208 000 zł, z kolei na 31 grudnia 2014 r. (15 mln euro x 4,2623 zł/euro) - 63 934 500 zł.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA