REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Przyborowska
Marta Przyborowska
Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg /Fotolia
Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 19 stycznia 2015 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej OC dla przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Jakie zmiany zaszły w związku z nowymi przepisami?

Rozporządzenie ministra finansów z 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1616)

REKLAMA

Na mocy nowych przepisów biura rachunkowe muszą się ubezpieczać jedynie w sytuacji, gdy zajmują się księgami rachunkowymi. Nie ma natomiast obowiązku ubezpieczania się, jeżeli podmiot prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów lub wypełnia tylko deklaracje podatkowe (pod warunkiem że nie posiada uprawnień np. doradcy podatkowego).

Oprócz tego mniej spółek będzie badać swoje sprawozdania, a co za tym idzie więcej jednostek może stosować uproszczenia. Dodatkowo wzrosła minimalna suma gwarancyjna przy zakupie polis dla firm usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Nadal nie ma jednak możliwości wykupienia polisy ubezpieczeniowej wstecz.

Obowiązek ubezpieczenia powstaje najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności. Brak ubezpieczenia w przypadku usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limity

Pomimo nowych zasad przelicznik sumy podanej w euro jest taki sam jak dotychczas, tzn. decyduje kurs ogłoszony przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta. Zatem dla umów ubezpieczenia zawartych w 2015 r. wartość w euro należy przeliczyć według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski 2 stycznia 2015 r., tj. 4,3078 za euro, co po przeliczeniu wynosi 43 078 zł (w 2014 r. suma ta wynosiła 41 631 zł). W przypadku prowadzenia pełnych ksiąg suma gwarancyjna wynosi równowartość 10 tys. euro.

Podobnie jest w przypadku biegłych rewidentów. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia i wszystkich zdarzeń w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, których skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi 400 tys. euro (czyli 1 723 120 zł), w przypadku gdy, przedmiotem działalności są czynności rewizji finansowej. W przypadku innych czynności, takich jak prowadzenie ksiąg rachunkowych czy doradztwo, kwota ta wynosi po 10 tys. euro (tj. 43 078 zł).

Oprócz zmian, do których zastosowanie ma kurs z drugiego stycznia, występują sytuacje, w których stosuje się średni kurs Narodowego Banku Polskiego ogłoszony na dzień bilansowy, tj. 31 grudnia (gdy rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym). Sytuacje te są zawarte w ustawie o rachunkowości, np. w odniesieniu do podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych).

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF


Podmioty podlegające obowiązkowi badania sprawozdania finansowego

Powyższe kryterium dotyczy określonych w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości tzw. pozostałych podmiotów, np. spółek z o.o. (nie dotyczy to m.in. banków czy spółek akcyjnych), które mają obowiązek badania sprawozdania finansowego. Zgodnie z tym przepisem sprawozdania za 2015 r. muszą zostać poddane badaniu przez rewidenta, jeżeli w 2014 r. jednostki te spełniły co najmniej dwa z trzech następujących warunków:

1)“ średnioroczne zatrudnienie (w przeliczeniu na pełne etaty) wyniosło co najmniej 50 osób,

2)“ suma aktywów osiągnęła co najmniej równowartość 2,5 mln euro, tj. 10 655 750 zł (według kursu z 31 grudnia 2014 r., wynoszącego 4,2623 zł za euro),

3)“ wartość przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych stanowiła minimum równowartość 5 mln euro, tj. 21 311 500 zł.

Uproszczone sprawozdania finansowe dla jednostek małych - zmiany rachunkowości

Jednostki, które przekroczą te limity mają obowiązek wybrania biegłego rewidenta, a oprócz tego tracą możliwość stosowania uproszczeń.

Możliwe ułatwienia

Za mniejsze podmioty, które mogą korzystać z tych ułatwień, sporządzając sprawozdanie za 2014 rok, uznawane są te, które w 2013 i 2014 roku nie osiągnęły dwóch z trzech określonych wielkości dotyczących zatrudnienia, aktywów i przychodów. Są to:

1)“ średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 50 osób,

2)“ suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego w walucie polskiej nie przekroczyła równowartości 2 mln euro, tj. 8 294 400 zł za 2013 rok (po kursie z 31 grudnia 2013 r. - 4,1472 zł/euro) i 8 524 600 zł za 2014 rok (po kursie z 31 grudnia 2014 r. - 4,2623 zł/euro) i

3)“ przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych w walucie polskiej nie przekroczyły równowartości 4 mln euro, tj. 16 588 800 zł za 2013 rok i 17 049 200 zł za 2014 rok.

Warto przy okazji wspomnieć, że nowo powstałe spółki za pierwszy rok obrotowy nie mogą korzystać z tych uproszczeń. Prawo do wykazywania mniejszej ilości danych w sprawozdaniu finansowym sporządzanym za drugi rok przysługuje dopiero,  w sytuacji gdy wymienione warunki są spełnione za dwa kolejne lata.

Sprawozdanie skonsolidowane

Przepisy pozwalają na niesporządzanie sprawozdania skonsolidowanego np. w przypadku małych grup kapitałowych. Dla celów sprawozdania za 2014 rok są nimi te, które nie osiągnęły na koniec 2013 i 2014 roku dwóch z trzech następujących wartości:

1)“ łączne średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 250 osób

2)“ łączna suma bilansowa w walucie polskiej nie przekroczyła równowartości 7,5 mln euro, tj. 31 104 000 zł za 2013 rok (po kursie z 31 grudnia 2013 r. - 4,1472 zł/euro) i 31 967 250 zł za 2014 rok (po kursie z 31 grudnia 2014 r. - 4,2623 zł/euro)

3)“ łączne przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych w walucie polskiej nie przekroczyły na 31 grudnia 2013 r. (15 mln euro x 4,1472 zł/euro) - 62 208 000 zł, z kolei na 31 grudnia 2014 r. (15 mln euro x 4,2623 zł/euro) - 63 934 500 zł.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA