REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Przyborowska
Marta Przyborowska
Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg /Fotolia
Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 19 stycznia 2015 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej OC dla przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Jakie zmiany zaszły w związku z nowymi przepisami?

Rozporządzenie ministra finansów z 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1616)

REKLAMA

Autopromocja

Na mocy nowych przepisów biura rachunkowe muszą się ubezpieczać jedynie w sytuacji, gdy zajmują się księgami rachunkowymi. Nie ma natomiast obowiązku ubezpieczania się, jeżeli podmiot prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów lub wypełnia tylko deklaracje podatkowe (pod warunkiem że nie posiada uprawnień np. doradcy podatkowego).

REKLAMA

Oprócz tego mniej spółek będzie badać swoje sprawozdania, a co za tym idzie więcej jednostek może stosować uproszczenia. Dodatkowo wzrosła minimalna suma gwarancyjna przy zakupie polis dla firm usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Nadal nie ma jednak możliwości wykupienia polisy ubezpieczeniowej wstecz.

Obowiązek ubezpieczenia powstaje najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności. Brak ubezpieczenia w przypadku usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limity

REKLAMA

Pomimo nowych zasad przelicznik sumy podanej w euro jest taki sam jak dotychczas, tzn. decyduje kurs ogłoszony przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta. Zatem dla umów ubezpieczenia zawartych w 2015 r. wartość w euro należy przeliczyć według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski 2 stycznia 2015 r., tj. 4,3078 za euro, co po przeliczeniu wynosi 43 078 zł (w 2014 r. suma ta wynosiła 41 631 zł). W przypadku prowadzenia pełnych ksiąg suma gwarancyjna wynosi równowartość 10 tys. euro.

Podobnie jest w przypadku biegłych rewidentów. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia i wszystkich zdarzeń w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, których skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi 400 tys. euro (czyli 1 723 120 zł), w przypadku gdy, przedmiotem działalności są czynności rewizji finansowej. W przypadku innych czynności, takich jak prowadzenie ksiąg rachunkowych czy doradztwo, kwota ta wynosi po 10 tys. euro (tj. 43 078 zł).

Oprócz zmian, do których zastosowanie ma kurs z drugiego stycznia, występują sytuacje, w których stosuje się średni kurs Narodowego Banku Polskiego ogłoszony na dzień bilansowy, tj. 31 grudnia (gdy rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym). Sytuacje te są zawarte w ustawie o rachunkowości, np. w odniesieniu do podmiotów zobowiązanych do badania sprawozdań finansowych).

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF


Podmioty podlegające obowiązkowi badania sprawozdania finansowego

Powyższe kryterium dotyczy określonych w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości tzw. pozostałych podmiotów, np. spółek z o.o. (nie dotyczy to m.in. banków czy spółek akcyjnych), które mają obowiązek badania sprawozdania finansowego. Zgodnie z tym przepisem sprawozdania za 2015 r. muszą zostać poddane badaniu przez rewidenta, jeżeli w 2014 r. jednostki te spełniły co najmniej dwa z trzech następujących warunków:

1)“ średnioroczne zatrudnienie (w przeliczeniu na pełne etaty) wyniosło co najmniej 50 osób,

2)“ suma aktywów osiągnęła co najmniej równowartość 2,5 mln euro, tj. 10 655 750 zł (według kursu z 31 grudnia 2014 r., wynoszącego 4,2623 zł za euro),

3)“ wartość przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych stanowiła minimum równowartość 5 mln euro, tj. 21 311 500 zł.

Uproszczone sprawozdania finansowe dla jednostek małych - zmiany rachunkowości

Jednostki, które przekroczą te limity mają obowiązek wybrania biegłego rewidenta, a oprócz tego tracą możliwość stosowania uproszczeń.

Możliwe ułatwienia

Za mniejsze podmioty, które mogą korzystać z tych ułatwień, sporządzając sprawozdanie za 2014 rok, uznawane są te, które w 2013 i 2014 roku nie osiągnęły dwóch z trzech określonych wielkości dotyczących zatrudnienia, aktywów i przychodów. Są to:

1)“ średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 50 osób,

2)“ suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego w walucie polskiej nie przekroczyła równowartości 2 mln euro, tj. 8 294 400 zł za 2013 rok (po kursie z 31 grudnia 2013 r. - 4,1472 zł/euro) i 8 524 600 zł za 2014 rok (po kursie z 31 grudnia 2014 r. - 4,2623 zł/euro) i

3)“ przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych w walucie polskiej nie przekroczyły równowartości 4 mln euro, tj. 16 588 800 zł za 2013 rok i 17 049 200 zł za 2014 rok.

Warto przy okazji wspomnieć, że nowo powstałe spółki za pierwszy rok obrotowy nie mogą korzystać z tych uproszczeń. Prawo do wykazywania mniejszej ilości danych w sprawozdaniu finansowym sporządzanym za drugi rok przysługuje dopiero,  w sytuacji gdy wymienione warunki są spełnione za dwa kolejne lata.

Sprawozdanie skonsolidowane

Przepisy pozwalają na niesporządzanie sprawozdania skonsolidowanego np. w przypadku małych grup kapitałowych. Dla celów sprawozdania za 2014 rok są nimi te, które nie osiągnęły na koniec 2013 i 2014 roku dwóch z trzech następujących wartości:

1)“ łączne średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 250 osób

2)“ łączna suma bilansowa w walucie polskiej nie przekroczyła równowartości 7,5 mln euro, tj. 31 104 000 zł za 2013 rok (po kursie z 31 grudnia 2013 r. - 4,1472 zł/euro) i 31 967 250 zł za 2014 rok (po kursie z 31 grudnia 2014 r. - 4,2623 zł/euro)

3)“ łączne przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych w walucie polskiej nie przekroczyły na 31 grudnia 2013 r. (15 mln euro x 4,1472 zł/euro) - 62 208 000 zł, z kolei na 31 grudnia 2014 r. (15 mln euro x 4,2623 zł/euro) - 63 934 500 zł.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA