REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC

Subskrybuj nas na Youtube
Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC
Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Księgowi zajmujący się usługowym prowadzeniem wyłącznie ksiąg przychodów i rozchodów od 10 sierpnia nie potrzebują uprawnień, ubezpieczenia OC oraz są zwolnieni z niektórych obowiązków.

Wyżej wymienione ułatwienia obejmują tych, którzy usługowo prowadzą księgi przychodów i rozchodów (ale nie prowadzą ksiąg rachunkowych) lub też wypełniają deklaracje podatkowe na zlecenie klienta. Zgodnie z często i szeroko komentowaną ostatnio deregulacją zawodów, tacy księgowi nie mają także żadnych obowiązków wobec Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcie się usługowego prowadzenia jedynie ksiąg przychodów i rozchodów albo wypełniania deklaracji podatkowych na zlecenie zostało znacząco ułatwione. W drodze przypomnienia, ustawa z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, która weszła w życie 10 sierpnia 2014 r., wprowadza istotne zmiany w dostępie do wykonywania zawodu księgowego.

Zrezygnowano w szczególności z konieczności uzyskiwania certyfikatu księgowego wydawanego przez Ministra Finansów. Wprowadzono natomiast konieczność ubezpieczenia OC biur rachunkowych obok innych ustawowych wymogów, takich jak pełna zdolność do czynności prawnych czy też niekaralność w określonym zakresie.

Jak widać katalog obowiązujących uprzednio wymagań został ograniczony w znacznym – wobec osób usługowo prowadzących księgi rachunkowe, a w bardzo dużym stopniu wobec prowadzących księgi przychodów i rozchodów.

Zatem aby usługowo prowadzić księgi przychodów i rozchodów lub wypełniać deklaracje podatkowe wystarczy posiadać pełną zdolność do czynności prawnych oraz być w pewnym tylko zakresie niekaranym. Stanowi to niezaprzeczalne udogodnienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki wobec Głównego Inspektora Informacji Finansowej

REKLAMA

Ustawa z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nakłada na księgowych oraz doradców podatkowych liczne obowiązki względem Inspektora. Są oni zobowiązani do informowania Głównego Inspektora o wszelkich podejrzanych transakcjach, tj. w jakikolwiek sposób powiązanych z praniem brudnych pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu. Oprócz ww. obowiązku, ustawa zawiera szereg zabezpieczeń, jakie w różnej formie muszą w swojej pracy stosować księgowi oraz doradcy podatkowi, pod rygorem wysokich kar finansowych, a nawet odpowiedzialności karnej.

Wobec tak szeroko opisanych obowiązków względem Głównego Inspektora, całkowite zwolnienie z nich osób, które usługowo prowadzą jedynie księgi przychodów i rozchodów lub wypełniają na zlecenie deklaracje podatkowe, może stanowić pewne zagrożenie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skutki deregulacji

Nie da się zaprzeczyć, że ci, którzy nie chcą zajmować się rachunkowością w pełnym zakresie, mają znacznie ułatwioną ścieżkę zawodową. Warunki takie, jak posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych lub ograniczona niekaralność, są ponad wszelką wątpliwość proste do osiągnięcia. Warto jednak zadać pytanie czy aż takie ułatwienie dostępu do wykonywania zawodu nie zaowocuje spadkiem jakości świadczonych usług?

Brak jakichkolwiek wymogów dotyczących doświadczenia zawodowego wraz z brakiem konieczności ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (to dotyczy tylko wyjątkowych w praktyce przypadków osób usługowo prowadzących wyłącznie podatkowe księgi przychodów i rozchodów) może narazić pracodawców na straty oraz pozbawić ich prostej drogi na rekompensatę tychże strat.

Grzegorz Grzesik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA