REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC

Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC
Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Księgowi zajmujący się usługowym prowadzeniem wyłącznie ksiąg przychodów i rozchodów od 10 sierpnia nie potrzebują uprawnień, ubezpieczenia OC oraz są zwolnieni z niektórych obowiązków.

Wyżej wymienione ułatwienia obejmują tych, którzy usługowo prowadzą księgi przychodów i rozchodów (ale nie prowadzą ksiąg rachunkowych) lub też wypełniają deklaracje podatkowe na zlecenie klienta. Zgodnie z często i szeroko komentowaną ostatnio deregulacją zawodów, tacy księgowi nie mają także żadnych obowiązków wobec Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

REKLAMA

Autopromocja

Podjęcie się usługowego prowadzenia jedynie ksiąg przychodów i rozchodów albo wypełniania deklaracji podatkowych na zlecenie zostało znacząco ułatwione. W drodze przypomnienia, ustawa z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, która weszła w życie 10 sierpnia 2014 r., wprowadza istotne zmiany w dostępie do wykonywania zawodu księgowego.

Zrezygnowano w szczególności z konieczności uzyskiwania certyfikatu księgowego wydawanego przez Ministra Finansów. Wprowadzono natomiast konieczność ubezpieczenia OC biur rachunkowych obok innych ustawowych wymogów, takich jak pełna zdolność do czynności prawnych czy też niekaralność w określonym zakresie.

Jak widać katalog obowiązujących uprzednio wymagań został ograniczony w znacznym – wobec osób usługowo prowadzących księgi rachunkowe, a w bardzo dużym stopniu wobec prowadzących księgi przychodów i rozchodów.

Zatem aby usługowo prowadzić księgi przychodów i rozchodów lub wypełniać deklaracje podatkowe wystarczy posiadać pełną zdolność do czynności prawnych oraz być w pewnym tylko zakresie niekaranym. Stanowi to niezaprzeczalne udogodnienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki wobec Głównego Inspektora Informacji Finansowej

REKLAMA

Ustawa z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nakłada na księgowych oraz doradców podatkowych liczne obowiązki względem Inspektora. Są oni zobowiązani do informowania Głównego Inspektora o wszelkich podejrzanych transakcjach, tj. w jakikolwiek sposób powiązanych z praniem brudnych pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu. Oprócz ww. obowiązku, ustawa zawiera szereg zabezpieczeń, jakie w różnej formie muszą w swojej pracy stosować księgowi oraz doradcy podatkowi, pod rygorem wysokich kar finansowych, a nawet odpowiedzialności karnej.

Wobec tak szeroko opisanych obowiązków względem Głównego Inspektora, całkowite zwolnienie z nich osób, które usługowo prowadzą jedynie księgi przychodów i rozchodów lub wypełniają na zlecenie deklaracje podatkowe, może stanowić pewne zagrożenie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skutki deregulacji

Nie da się zaprzeczyć, że ci, którzy nie chcą zajmować się rachunkowością w pełnym zakresie, mają znacznie ułatwioną ścieżkę zawodową. Warunki takie, jak posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych lub ograniczona niekaralność, są ponad wszelką wątpliwość proste do osiągnięcia. Warto jednak zadać pytanie czy aż takie ułatwienie dostępu do wykonywania zawodu nie zaowocuje spadkiem jakości świadczonych usług?

Brak jakichkolwiek wymogów dotyczących doświadczenia zawodowego wraz z brakiem konieczności ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (to dotyczy tylko wyjątkowych w praktyce przypadków osób usługowo prowadzących wyłącznie podatkowe księgi przychodów i rozchodów) może narazić pracodawców na straty oraz pozbawić ich prostej drogi na rekompensatę tychże strat.

Grzegorz Grzesik

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA