REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC

Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC
Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Księgowi zajmujący się usługowym prowadzeniem wyłącznie ksiąg przychodów i rozchodów od 10 sierpnia nie potrzebują uprawnień, ubezpieczenia OC oraz są zwolnieni z niektórych obowiązków.

Wyżej wymienione ułatwienia obejmują tych, którzy usługowo prowadzą księgi przychodów i rozchodów (ale nie prowadzą ksiąg rachunkowych) lub też wypełniają deklaracje podatkowe na zlecenie klienta. Zgodnie z często i szeroko komentowaną ostatnio deregulacją zawodów, tacy księgowi nie mają także żadnych obowiązków wobec Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcie się usługowego prowadzenia jedynie ksiąg przychodów i rozchodów albo wypełniania deklaracji podatkowych na zlecenie zostało znacząco ułatwione. W drodze przypomnienia, ustawa z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, która weszła w życie 10 sierpnia 2014 r., wprowadza istotne zmiany w dostępie do wykonywania zawodu księgowego.

Zrezygnowano w szczególności z konieczności uzyskiwania certyfikatu księgowego wydawanego przez Ministra Finansów. Wprowadzono natomiast konieczność ubezpieczenia OC biur rachunkowych obok innych ustawowych wymogów, takich jak pełna zdolność do czynności prawnych czy też niekaralność w określonym zakresie.

Jak widać katalog obowiązujących uprzednio wymagań został ograniczony w znacznym – wobec osób usługowo prowadzących księgi rachunkowe, a w bardzo dużym stopniu wobec prowadzących księgi przychodów i rozchodów.

REKLAMA

Zatem aby usługowo prowadzić księgi przychodów i rozchodów lub wypełniać deklaracje podatkowe wystarczy posiadać pełną zdolność do czynności prawnych oraz być w pewnym tylko zakresie niekaranym. Stanowi to niezaprzeczalne udogodnienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki wobec Głównego Inspektora Informacji Finansowej

Ustawa z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nakłada na księgowych oraz doradców podatkowych liczne obowiązki względem Inspektora. Są oni zobowiązani do informowania Głównego Inspektora o wszelkich podejrzanych transakcjach, tj. w jakikolwiek sposób powiązanych z praniem brudnych pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu. Oprócz ww. obowiązku, ustawa zawiera szereg zabezpieczeń, jakie w różnej formie muszą w swojej pracy stosować księgowi oraz doradcy podatkowi, pod rygorem wysokich kar finansowych, a nawet odpowiedzialności karnej.

Wobec tak szeroko opisanych obowiązków względem Głównego Inspektora, całkowite zwolnienie z nich osób, które usługowo prowadzą jedynie księgi przychodów i rozchodów lub wypełniają na zlecenie deklaracje podatkowe, może stanowić pewne zagrożenie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skutki deregulacji

Nie da się zaprzeczyć, że ci, którzy nie chcą zajmować się rachunkowością w pełnym zakresie, mają znacznie ułatwioną ścieżkę zawodową. Warunki takie, jak posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych lub ograniczona niekaralność, są ponad wszelką wątpliwość proste do osiągnięcia. Warto jednak zadać pytanie czy aż takie ułatwienie dostępu do wykonywania zawodu nie zaowocuje spadkiem jakości świadczonych usług?

Brak jakichkolwiek wymogów dotyczących doświadczenia zawodowego wraz z brakiem konieczności ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (to dotyczy tylko wyjątkowych w praktyce przypadków osób usługowo prowadzących wyłącznie podatkowe księgi przychodów i rozchodów) może narazić pracodawców na straty oraz pozbawić ich prostej drogi na rekompensatę tychże strat.

Grzegorz Grzesik

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA