REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność?

Piotr Barchan
Ekspert ds. Leasingu, Menedżer
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność?
Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie spółką ponoszą szeroką, gdyż osobistą (całym swoim majątkiem) odpowiedzialność za podjęte decyzje. Zabezpieczeniem przed błędnymi decyzjami może być wykupienie odpowiednio wcześniej ubezpieczenia dedykowanego członkom zarządu.

Odpowiedzialność członków zarządu

Członkowie zarządu spółek powinni pamiętać, że ich odpowiedzialność jest znaczenie szersza niż np. pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Przyjmując, że dany pracownik został zatrudniony na podstawie umowy o pracę i jednocześnie pełni funkcję członka zarządu, jego odpowiedzialność w dalszym ciągu będzie osobista. W praktyce bez znaczenia jest też wysokość odszkodowania, jaka może zostać przyznana osobom trzecim, spółce czy akcjonariuszom. Ponieważ błędnych decyzji nie zawsze można się ustrzec, towarzystwa ubezpieczeniowe opracowały szereg produktów ubezpieczeniowych z myślą właśnie o członkach zarządu.

REKLAMA

Autopromocja

OC dla członków zarządu - odpowiedź na zapotrzebowanie

Pierwsze ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej dedykowane członkom zarządów spółek pojawiły się w Stanach Zjednoczonych. Były to tzw. ubezpieczenia D&O (directors and officers). Ich pojawienie się na rynku było odpowiedzią na głęboki kryzys, który miał miejsce w latach 30. ubiegłego wieku. To właśnie wówczas bankrutowały kolejne spółki, a ich członkowie byli zmuszeni odpowiadać przed akcjonariuszami i podmiotami trzecimi własnym majątkiem. Dziś, po latach, tego typu produkty cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród osób zarządzających spółkami. Wykupienie dopasowanej do potrzeb polisy zabezpiecza na przyszłość, która – jak wiadomo – nigdy nie jest pewna.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Zakres ochrony

Produkty D&O kierowane są nie tylko do członków zarządu, lecz także członków rad nadzorczych czy prokurentów spółek kapitałowych. Najczęściej towarzystwa ubezpieczeniowe oferują zainteresowanym klientom wykupienie podstawowej polisy, którą można następnie rozszerzyć o dodatkowe pakiety gwarantujące szerszy zakres ochrony.

Na co może liczyć osoba objęta ubezpieczeniem? Podstawowy zakres ochrony najczęściej dotyczy rekompensaty start finansowych wynikających zarówno z nienależytego wykonania obowiązków przez członka zarządu, jak i zaniechania obowiązków. W zależności od tego, co znajdzie się w umowie, z polisy mogą zostać pokryte np. koszty naruszenia praw pracowniczych czy straty związane z błędnymi decyzjami związanymi z zarządzaniem podmiotem. Ustalenie zakresu ubezpieczenia leży w gestii zainteresowanego podmiotu, który powinien wziąć pod uwagę swoje stanowisko i sposób funkcjonowania spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kary za brak OC w 2015 roku

OC dla prezesa - luksus czy konieczność?

Z punktu widzenia członków zarządu, którzy na co dzień stoją przed koniecznością podejmowania szeregu decyzji, wykupienie ubezpieczenia chroniącego od odpowiedzialności jest jednym z najbardziej rozsądnych rozwiązań. Trzeba podkreślić, że prawo nie przewiduje możliwości wyłączenia odpowiedzialności członka zarządu z uwagi na pewne okoliczności. W każdym przypadku będzie on odpowiadał osobiście całym zgromadzonym przez siebie majątkiem. W efekcie zatem brak ubezpieczenia i podjęcie błędnej decyzji może kosztować utratę wszystkich zgromadzonych w ciągu życia dóbr materialnych.

Monitor Księgowego – prenumerata

Ubezpieczenie członków zarządu to nie koszt podatkowy spółki

Osoby zainteresowane tematem ubezpieczeń dedykowanych członkom zarządu powinny wiedzieć, że koszt składki takiego ubezpieczenia – w zależności od tego, co znajduje się w umowie – może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Ze względu na wysokość składki powstaje uzasadnione pytanie, czy jej koszt może zostać wliczony do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Na to pytanie wielokrotnie odpowiadały organy skarbowe (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 sierpnia 2010 r., I PPB5/423-339/10-2/AS) i sądy administracyjne (np. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 stycznia 2011 r., sygn. akt I SA/GI 830/10).


Zgodnie z orzecznictwem i interpretacjami przepisów dokonywanymi przez pracowników urzędów skarbowym nie jest możliwe uznanie wydatków ponoszonych na pokrycie składek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej członków zarządu za koszty uzyskania przychodów spółki. W uzasadnieniach sądy administracyjne i urzędy skarbowe podkreślają, że ubezpieczenie chroni interesy członka zarządu spółki, nie samą spółkę. Inaczej mówiąc, zabezpieczenie przez nabycie polisy uzyskuje wyłącznie osoba, która działa w jej imieniu, nie ona sama.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Piotr Barchan, Menedżer ds. projektów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych w Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA