REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność?

Piotr Barchan
Ekspert ds. Leasingu, Menedżer
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność?
Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie spółką ponoszą szeroką, gdyż osobistą (całym swoim majątkiem) odpowiedzialność za podjęte decyzje. Zabezpieczeniem przed błędnymi decyzjami może być wykupienie odpowiednio wcześniej ubezpieczenia dedykowanego członkom zarządu.

Odpowiedzialność członków zarządu

Członkowie zarządu spółek powinni pamiętać, że ich odpowiedzialność jest znaczenie szersza niż np. pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Przyjmując, że dany pracownik został zatrudniony na podstawie umowy o pracę i jednocześnie pełni funkcję członka zarządu, jego odpowiedzialność w dalszym ciągu będzie osobista. W praktyce bez znaczenia jest też wysokość odszkodowania, jaka może zostać przyznana osobom trzecim, spółce czy akcjonariuszom. Ponieważ błędnych decyzji nie zawsze można się ustrzec, towarzystwa ubezpieczeniowe opracowały szereg produktów ubezpieczeniowych z myślą właśnie o członkach zarządu.

REKLAMA

Autopromocja

OC dla członków zarządu - odpowiedź na zapotrzebowanie

Pierwsze ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej dedykowane członkom zarządów spółek pojawiły się w Stanach Zjednoczonych. Były to tzw. ubezpieczenia D&O (directors and officers). Ich pojawienie się na rynku było odpowiedzią na głęboki kryzys, który miał miejsce w latach 30. ubiegłego wieku. To właśnie wówczas bankrutowały kolejne spółki, a ich członkowie byli zmuszeni odpowiadać przed akcjonariuszami i podmiotami trzecimi własnym majątkiem. Dziś, po latach, tego typu produkty cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród osób zarządzających spółkami. Wykupienie dopasowanej do potrzeb polisy zabezpiecza na przyszłość, która – jak wiadomo – nigdy nie jest pewna.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Zakres ochrony

Produkty D&O kierowane są nie tylko do członków zarządu, lecz także członków rad nadzorczych czy prokurentów spółek kapitałowych. Najczęściej towarzystwa ubezpieczeniowe oferują zainteresowanym klientom wykupienie podstawowej polisy, którą można następnie rozszerzyć o dodatkowe pakiety gwarantujące szerszy zakres ochrony.

Na co może liczyć osoba objęta ubezpieczeniem? Podstawowy zakres ochrony najczęściej dotyczy rekompensaty start finansowych wynikających zarówno z nienależytego wykonania obowiązków przez członka zarządu, jak i zaniechania obowiązków. W zależności od tego, co znajdzie się w umowie, z polisy mogą zostać pokryte np. koszty naruszenia praw pracowniczych czy straty związane z błędnymi decyzjami związanymi z zarządzaniem podmiotem. Ustalenie zakresu ubezpieczenia leży w gestii zainteresowanego podmiotu, który powinien wziąć pod uwagę swoje stanowisko i sposób funkcjonowania spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kary za brak OC w 2015 roku

OC dla prezesa - luksus czy konieczność?

Z punktu widzenia członków zarządu, którzy na co dzień stoją przed koniecznością podejmowania szeregu decyzji, wykupienie ubezpieczenia chroniącego od odpowiedzialności jest jednym z najbardziej rozsądnych rozwiązań. Trzeba podkreślić, że prawo nie przewiduje możliwości wyłączenia odpowiedzialności członka zarządu z uwagi na pewne okoliczności. W każdym przypadku będzie on odpowiadał osobiście całym zgromadzonym przez siebie majątkiem. W efekcie zatem brak ubezpieczenia i podjęcie błędnej decyzji może kosztować utratę wszystkich zgromadzonych w ciągu życia dóbr materialnych.

Monitor Księgowego – prenumerata

Ubezpieczenie członków zarządu to nie koszt podatkowy spółki

Osoby zainteresowane tematem ubezpieczeń dedykowanych członkom zarządu powinny wiedzieć, że koszt składki takiego ubezpieczenia – w zależności od tego, co znajduje się w umowie – może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Ze względu na wysokość składki powstaje uzasadnione pytanie, czy jej koszt może zostać wliczony do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Na to pytanie wielokrotnie odpowiadały organy skarbowe (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 sierpnia 2010 r., I PPB5/423-339/10-2/AS) i sądy administracyjne (np. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 stycznia 2011 r., sygn. akt I SA/GI 830/10).


Zgodnie z orzecznictwem i interpretacjami przepisów dokonywanymi przez pracowników urzędów skarbowym nie jest możliwe uznanie wydatków ponoszonych na pokrycie składek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej członków zarządu za koszty uzyskania przychodów spółki. W uzasadnieniach sądy administracyjne i urzędy skarbowe podkreślają, że ubezpieczenie chroni interesy członka zarządu spółki, nie samą spółkę. Inaczej mówiąc, zabezpieczenie przez nabycie polisy uzyskuje wyłącznie osoba, która działa w jej imieniu, nie ona sama.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Piotr Barchan, Menedżer ds. projektów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych w Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA