REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczka leasingowa - dobra alternatywa dla kredytu bankowego

Piotr Barchan
Ekspert ds. Leasingu, Menedżer
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Pożyczka leasingowa - dobra alternatywa dla kredytu bankowego
Pożyczka leasingowa - dobra alternatywa dla kredytu bankowego

REKLAMA

REKLAMA

Firmy leasingowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, systematycznie rozszerzając swoją ofertę finansową. Jeszcze do niedawna oferowały wyłącznie leasing operacyjny i finansowy, a dziś coraz większą popularnością cieszą się pożyczki leasingowe. Czym są i czy rzeczywiście przynoszą znacznie więcej korzyści niż kredyty zaciągane w banku?

Pożyczki finansowe nie są nowością na rynku – pierwsze takie produkty wprowadzono kilka lat temu. Miały być alternatywnym rozwiązaniem przede wszystkim dla osób, którzy – z uwagi na prowadzoną działalność – nie mogli w pełni wykorzystać zalet leasingu.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest pożyczka leasingowa?

Pożyczka leasingowa to produkt finansowy podobny do kredytu, w którym stroną finansującą jest firma leasingowa a nie bank. Oferta skierowana jest do przedsiębiorców zwolnionych z podatku VAT, a także firm ubiegających się o dotacje unijne. Ponadto niektóre firmy leasingowe posiadają specjalne oferty dla rolników nieprowadzących działalności gospodarczej, a którzy chcieliby sfinansować zakup niezbędnych maszyn czy urządzeń i skorzystać z dotacji.

W wielu przypadkach to dotacja unijna stanowi zabezpieczenie takiej pożyczki – znaczna część kwoty dotacji przeznaczona jej na spłatę zobowiązania. W wielu sytuacjach (w zależności od warunków konkretnej firmy leasingowej) przedsiębiorca może ubiegać się o zatrzymanie części lub całej kwoty dotacji na bieżącą działalność. Zwykle jest to możliwe, gdy przedsiębiorstwo znajduje się w dobrej kondycji finansowej.

Ponadto zabezpieczeniem może być zastaw rejestrowy maszyny, weksel z deklaracją wekslową, cesja z ubezpieczenia na rzecz firmy leasingowej.

Na co można przeznaczyć kwotę pożyczki?

Kwota pożyczki leasingowej może być przeznaczona wyłącznie na zakup środków trwałych. Pieniędzmi nie można więc sfinansować kosztów budowy hali czy instalacji. Co prawda jest to spore ograniczenie, niemniej jednak warto rozważenia. Szczególnie, że pożyczka leasingowa ma wiele zalet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulatory

Przewaga nad innymi formami leasingu

Pożyczka leasingowa to rozwiązanie korzystne. A to wszystko dlatego, że ma sporo przewagi w porównaniu z innymi formami leasingu, a nawet samym kredytem bankowym.

REKLAMA

Jedną z zalet pożyczki leasingowej jest elastyczność ofertowa – w porównaniu z kredytami bankowymi. Można ją zaciągnąć na okres od 6 miesięcy od nawet 6 lat. Do wyboru pożyczkobiorca ma raty równe, malejące lub sezonowe. Ciekawe jest to, że w trakcie trwania umowy można zmieniać harmonogram spłaty (w zależności od danej firmy leasingowej) – wystarczy tylko podpisać odpowiedni aneks.

Ponadto wszelkie formalności redukowane są do minimum. Ocena wniosku trwa znacznie krócej, ponieważ wykorzystywane są procedury charakterystyczne dla leasingu. Dzięki temu czas oczekiwania na pieniądze znacznie się skraca.

Decydując się na pożyczkę leasingową, przedsiębiorca jest właścicielem zakupionego urządzenia czy maszyny – w przeciwieństwie do leasingu. Dla wielu firm ma to ogromne znaczenie, z czego właśnie wynika popularność takiej formy finansowania.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Korzyści także podatkowe

Okazuje się, że pożyczka leasingowa jest korzystna również z podatkowego punktu widzenia. Warto bowiem mieć świadomość, że rata pożyczki zwolniona jest z podatku VAT, co przekłada się na niższe miesięczne zobowiązanie. Jest to więc świetne rozwiązanie dla podmiotów niebędących płatnikami VAT – w przeciwieństwie do leasingu operacyjnego traktowanego jako usługa, w którym do raty zobowiązania zostaje doliczony podatek od towarów i usług.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia


Jeśli chodzi o sposób rozliczenia, przebiega to dokładnie tak jak w przypadku klasycznego kredytu. Do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć część odsetkową raty.

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i z jakiegoś powodu leasing nie jest dla ciebie korzystny, pomyśl o pożyczce leasingowej. To ciekawy sposób finansowania, szczególnie jeśli nie jesteś płatnikiem VAT lub myślisz o skorzystaniu z dotacji unijnej.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Piotr Barchan

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA