REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie OC biur rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Ubezpieczenie OC biur rachunkowych
Ubezpieczenie OC biur rachunkowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowym rozporządzeniem w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zakres ubezpieczenia OC

Jak czytamy w projekcie rozporządzenia z 2 lipca 2014 r. w wyżej wymienionej sprawie, ubezpieczeniem OC objęta będzie odpowiedzialność cywilna przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z wykonywaną działalnością.

REKLAMA

Ubezpieczeniem OC nie będą objęte szkody polegające m.in. na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia, wyrządzonych przez ubezpieczonego swoim bliskim – małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, powinowatemu w tej samej linii bądź stopniu, osobie przysposobionej i jej małżonkowi oraz osobie, z którą ubezpieczony pozostaje we wspólnym pożyciu.

Oprócz tego ubezpieczenie OC nie będzie obejmowało również szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego, który nie spełniał ustawowych warunków, zawartych w art. 76a ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, koniecznych do usługowego prowadzenia ksiąg wieczystych. Warunki te to posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych, brak skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz przestępstwa zawarte w Rozdziale 9 ww. ustawy, takie jak nieprowadzenie ksiąg rachunkowych lub prowadzenie ich wbrew przepisom ustawy bądź nierzetelnie czy też niesporządzenie sprawozdania finansowego. Domniemywać się będzie, że szkoda taka nie jest następstwem wykonywania działalności w czasie, w którym ubezpieczony spełniał ww. warunki. Jeżeli szkoda stanowi takie następstwo to będzie ona objęta ubezpieczeniem OC.

Katalog szkód nie obejmowanych ubezpieczeniem OC zamykać będą te, które polegają na zapłacie kar umownych oraz powstałe w wyniku działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów, zamieszek i aktów terroru.

Trzeba również podkreślić, że zgodnie z projektem rozporządzenia nie będzie możliwości umownego ograniczenia wypłaty odszkodowań przez zakład ubezpieczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powstanie obowiązku ubezpieczenia oraz minimalna suma gwarancyjna

Zgodnie z ww. projektem rozporządzenia, obowiązek ubezpieczenia OC powstawać będzie nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia działalności polegającej na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Natomiast, cytując treść rozporządzenia, minimalna suma gwarancyjna, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, będzie wynosić równowartość w złotych 10.000 euro. Kurs, który obowiązuje to średni kurs euro ogłoszony przez NBP po raz pierwszy w roku, w którym zawarta została umowa.

Dlaczego potrzebne są zmiany w zakresie OC

Do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości istotne zmiany wprowadzają przepisy ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, wchodzącej w życie 10 sierpnia 2014 r.

Najbardziej znacząca wydaje się być likwidacja procesu wydawania certyfikatu księgowego przez Ministra Finansów. Usługowo prowadzić księgi rachunkowe będzie mogła zajmować się każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, jest niekarana za ww. przestępstwa, zawarte w art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości oraz zawrze umowę ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością.

Zgodnie ze zmienioną ustawą o rachunkowości, działalność ta polega na świadczeniu usług w zakresie następujących czynności: prowadzenie ksiąg rachunkowych, okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego, sporządzanie sprawozdań finansowych, a także gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz całej dokumentacji przewidzianej w ustawie.

Co warto wyraźnie zaznaczyć, z zakresu przedmiotowego ubezpieczenia OC wyłączona została działalność z zakresu czynności doradztwa podatkowego. Działalność ta obejmowała prowadzenie w imieniu i na rzecz podatników ksiąg podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie, a także sporządzanie w imieniu i na rzecz podatników zeznań i deklaracji podatkowych oraz udzielanie w tym zakresie pomocy.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF


Wejście w życie nowego rozporządzenia

Jak już nadmienione zostało powyżej, zmiany zawarte w ustawie o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, wejdą w życie z dniem 10 sierpnia 2014 r.. Ostatni paragraf projektu rozporządzenia Ministra Finansów zawiera natomiast informację, że vacatio legis rozporządzenia wynosi 14 dni od daty jego ogłoszenia. Oznacza to, że ww. akt nie będzie obowiązywał od 10 sierpnia. Może to zaowocować powstaniem istotnej luki w prawie, ponieważ ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych kwestię ubezpieczenia OC księgowych porusza w sposób ogólny, informując jedynie o obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia za szkody wyrządzone w związku z wykonywaną działalnością, określoną w ustawie o rachunkowości. Po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Finansów, zagadnienie to wydaje się być bardziej złożone, biorąc pod uwagę chociażby takie sprawy jak minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia, moment powstania obowiązku ubezpieczenia czy też szkody, których ubezpieczenie to nie obejmuje.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Grzegorz Grzesik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA