REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodów a wynajem długoterminowy w 2022 roku. Co się bardziej opłaci?

Leasing samochodów a wynajem długoterminowy w 2022 roku. Co się bardziej opłaci?
Leasing samochodów a wynajem długoterminowy w 2022 roku. Co się bardziej opłaci?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Leasing samochodów a wynajem długoterminowy w 2022 roku. Zmiany podatkowe przewidziane w Polskim Ładzie spowodują, że leasing stanie się dla przedsiębiorcy o ok. 20% droższy niż wynajem długoterminowy – obliczyli eksperci Carsmile. Ta rewolucyjna zmiana powinna skutkować wzrostem popularności abonamentów samochodowych w najbliższych latach. Za sprawą korzyści podatkowanych leasing był do tej pory numerem jeden, jeśli chodzi o finansowanie zakupu nowych aut, czy skończy się era jego dominacji?

Polski Ład zmienia opłacalność leasingu samochodów

Opublikowana już ustawa podatkowa wprowadzająca Polski Ład (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105) zmienia zasady korzystania z samochodów firmowych. Przedsiębiorca będzie mógł sprzedać auto bez podatku i składki zdrowotnej dopiero po 6 latach od momentu wycofania pojazdu z działalności gospodarczej. Dziś jest to możliwe już po 6 miesiącach. Z tej perspektywy czas użytkowania zakupionego auta wydłuża się więc potencjalnie aż o 5,5 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Leasing (do końca 2021 r.) z preferencjami podatkowymi

Praktyką na rynku wśród przedsiębiorców jest obecnie leasingowanie pojazdu przez kilka lat, przeprowadzenie na koniec okresu umowy leasingowej tzw. wykupu prywatnego, a następnie sprzedaż auta bez obciążeń podatkowych po minimum 6 miesiącach. Dzięki temu cała inwestycja w samochód wypada bardzo korzystanie – koszty miesięcznych rat leasingowych, wpłaty własnej, ubezpieczenia czy serwisów przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i dodatkowo odliczyć sobie np. połowę VATu (użytkowanie mieszane). Na koniec auto może sprzedać jako prywatne, a więc bez obciążeń podatkowych.

To m.in. te korzystne zapisy spowodowały, że leasing stał się zdecydowanie najpopularniejszą formą finansowania samochodów. Jest to też forma wygodna, bo auta nie wprowadza się do środków trwałych, nie amortyzuje, tylko rozlicza w kosztach fakturę z tytułu leasingu.

W trzech pierwszych kwartałach 2021 r. firmy leasingowe sfinansowały zakup samochodów osobowych na kwotę ponad 25 miliardów złotych. W Polsce ok. 75% nowych aut kupowanych jest „na firmę” (z obecnych preferencji podatkowych korzystają w szczególności drobni przedsiębiorcy), a leasingiem finansowana jest ponad połowa firmowych zakupów nowych samochodów osobowych. Od kilu lat na naszym rynku intensywnie rozwija się wynajem długoterminowy, ale jego skala wciąż jest dużo mniejsza od leasingu (co piąte nowe auto kupione „na firmę”, w samochodach używanych usługa dopiero raczkuje).

Abonamenty zyskają dzięki zmianom podatkowym

REKLAMA

Czy to się zmieni po wprowadzeniu Polskiego Ładu? – W roku 2022 zobaczymy już pierwsze efekty reformy podatkowej w postaci zwiększonego zainteresowania wynajmem samochodu kosztem leasingu. Będzie to jednak okres adaptacyjny, a jednocześnie czas dalszego mierzenia się rynku z ograniczonymi dostawami aut – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. – Istotnego wzrostu popularności wynajmu, widocznego już w statystykach ogólnorynkowych, spodziewam się od 2023 roku. Zakładam, że w ciągu 3 lat licząc od dziś, abonamenty samochodowe staną się w Polsce bardziej popularną formą finasowania nowych aut niż leasing – ocenia Knitter.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia pokazuje, że zmiany podatkowe w Polsce mają bardzo silny wpływ na sprzedaż, zwłaszcza nowych samochodów (np. słynne auta „z kratką”). W przypadku wynajmu chodzi jednak nie tylko o rachunek ekonomiczny, ale też o wygodę. – Abonament sprawia, że płacimy jedną miesięczną ratę i nie musimy martwić się o ubezpieczenie, serwis, a na koniec umowy nie musimy zajmować się sprzedażą samochodu, który po prostu oddajemy. Leasing jest pod tym względem bardziej skomplikowany, bo musimy te czynności wykonywać samodzielnie – wylicza Knitter. Ten czynnik powoduje, że wielu klientów już dziś świadomie wybiera wynajem.

Koszt leasingu wzrośnie

Po wprowadzeniu Polskiego Ładu, już nie tylko wygoda, ale też rachunek ekonomiczny może wyraźnie przemawiać na korzyść wynajmu długoterminowego. Będzie to spowodowane przede wszystkim opodatkowaniem sprzedaży auta. Z analizy przeprowadzonej przez Carsmile wynika, że po wprowadzeniu reformy podatkowej, leasing będzie o ok. 20% droższy od wynajmu. Dziś – pod względem czystego rachunku ekonomicznego – nieco korzystniejszym rozwiązaniem jest leasing.

Co się bardziej opłaci w 2022 roku? Wynajem czy leasing?

Analitycy Carsmile porównali koszt 3-letniego wynajmu długoterminowego samochodu z 3-letnim leasingiem tego samego auta, które po zakończeniu umowy jest najpierw wykupywane, a następnie po 6 miesiącach odsprzedawane jako pojazd firmowy.

Analizę przeprowadzono na przykładzie trzech samochodów z trzech półek cenowych: (taniego) Hyundaia i30, (średniego) BMW 381i oraz (drogiego) Volvo XC90. Wkład własny oraz rata za wynajem stanowią koszt uzyskania przychodu, a w przypadku leasingu przedsiębiorca dodatkowo odlicza ratę wykupu, ubezpieczenie, serwisy opony oraz drobne naprawy. Po zakończeniu umowy leasingu samochód jest sprzedawany, a przychód zostaje obciążony podatkiem PIT i składką zdrowotną. Założono, że przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, rozlicza się według liniowej stawki PIT, a samochód wykorzystuje w tzw. trybie mieszanym (odlicza połowę VATu).

Leasing a <a class=wynajem samochodów w 2022 roku - opłacalność"/>

Carsmile

Z symulacji wynika, że koszt 3-letniego leasingu połączonego z wykupem oraz odsprzedażą auta na nowych zasadach (Polski Ład) jest średnio o ok. 20% droższy od kosztu wynajmu, dla którego podatkowo nic się nie zmienia. W wartościach bezwzględnych różnica wynosi od 6,8 tys. zł dla Hyundaia do 29,3 tys. zł dla Volvo.

Będziemy dłużej eksploatować samochody

Jakie mogą być alternatywne konsekwencje zmian podatkowych? – Z powodu niemożności sprzedaży auta bez podatku w krótkim czasie po zakończeniu umowy leasingu, przedsiębiorcy będą dłużej użytkować samochody, rzadziej je wymieniać, a przez to pogorszy się już i tak zły stan techniczny pojazdów na polskich drogach – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. Przypomnijmy, że według zaktualizowanych danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, średni wiek samochodu osobowego w Polsce przekracza 14 lat, a jedną piątą aut stanowią pojazdy mające więcej niż 20 lat! Gdyby okres leasingu z symulacji Carsmile powiększyć o 6 lat „zamrożenia” auta w majątku prywatnym, uzyskujemy łącznie 9 lat. Przy 5-letnim okresie leasingowania byłoby to już 11 lat użytkowania pojazdu przez pierwszego właściciela.

Katarzyna Siwek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezdolny do służby ale zdolny do pracy (funkcjonariusz z III grupą inwalidzką). Czy może skorzystać z podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

4%, 5% a nawet 8% - w którym banku można tyle dostać? Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych - koniec stycznia 2025 r.

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

REKLAMA