REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodów a wynajem długoterminowy w 2022 roku. Co się bardziej opłaci?

Leasing samochodów a wynajem długoterminowy w 2022 roku. Co się bardziej opłaci?
Leasing samochodów a wynajem długoterminowy w 2022 roku. Co się bardziej opłaci?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Leasing samochodów a wynajem długoterminowy w 2022 roku. Zmiany podatkowe przewidziane w Polskim Ładzie spowodują, że leasing stanie się dla przedsiębiorcy o ok. 20% droższy niż wynajem długoterminowy – obliczyli eksperci Carsmile. Ta rewolucyjna zmiana powinna skutkować wzrostem popularności abonamentów samochodowych w najbliższych latach. Za sprawą korzyści podatkowanych leasing był do tej pory numerem jeden, jeśli chodzi o finansowanie zakupu nowych aut, czy skończy się era jego dominacji?

Polski Ład zmienia opłacalność leasingu samochodów

Opublikowana już ustawa podatkowa wprowadzająca Polski Ład (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105) zmienia zasady korzystania z samochodów firmowych. Przedsiębiorca będzie mógł sprzedać auto bez podatku i składki zdrowotnej dopiero po 6 latach od momentu wycofania pojazdu z działalności gospodarczej. Dziś jest to możliwe już po 6 miesiącach. Z tej perspektywy czas użytkowania zakupionego auta wydłuża się więc potencjalnie aż o 5,5 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Leasing (do końca 2021 r.) z preferencjami podatkowymi

Praktyką na rynku wśród przedsiębiorców jest obecnie leasingowanie pojazdu przez kilka lat, przeprowadzenie na koniec okresu umowy leasingowej tzw. wykupu prywatnego, a następnie sprzedaż auta bez obciążeń podatkowych po minimum 6 miesiącach. Dzięki temu cała inwestycja w samochód wypada bardzo korzystanie – koszty miesięcznych rat leasingowych, wpłaty własnej, ubezpieczenia czy serwisów przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i dodatkowo odliczyć sobie np. połowę VATu (użytkowanie mieszane). Na koniec auto może sprzedać jako prywatne, a więc bez obciążeń podatkowych.

To m.in. te korzystne zapisy spowodowały, że leasing stał się zdecydowanie najpopularniejszą formą finansowania samochodów. Jest to też forma wygodna, bo auta nie wprowadza się do środków trwałych, nie amortyzuje, tylko rozlicza w kosztach fakturę z tytułu leasingu.

W trzech pierwszych kwartałach 2021 r. firmy leasingowe sfinansowały zakup samochodów osobowych na kwotę ponad 25 miliardów złotych. W Polsce ok. 75% nowych aut kupowanych jest „na firmę” (z obecnych preferencji podatkowych korzystają w szczególności drobni przedsiębiorcy), a leasingiem finansowana jest ponad połowa firmowych zakupów nowych samochodów osobowych. Od kilu lat na naszym rynku intensywnie rozwija się wynajem długoterminowy, ale jego skala wciąż jest dużo mniejsza od leasingu (co piąte nowe auto kupione „na firmę”, w samochodach używanych usługa dopiero raczkuje).

REKLAMA

Abonamenty zyskają dzięki zmianom podatkowym

Czy to się zmieni po wprowadzeniu Polskiego Ładu? – W roku 2022 zobaczymy już pierwsze efekty reformy podatkowej w postaci zwiększonego zainteresowania wynajmem samochodu kosztem leasingu. Będzie to jednak okres adaptacyjny, a jednocześnie czas dalszego mierzenia się rynku z ograniczonymi dostawami aut – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. – Istotnego wzrostu popularności wynajmu, widocznego już w statystykach ogólnorynkowych, spodziewam się od 2023 roku. Zakładam, że w ciągu 3 lat licząc od dziś, abonamenty samochodowe staną się w Polsce bardziej popularną formą finasowania nowych aut niż leasing – ocenia Knitter.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia pokazuje, że zmiany podatkowe w Polsce mają bardzo silny wpływ na sprzedaż, zwłaszcza nowych samochodów (np. słynne auta „z kratką”). W przypadku wynajmu chodzi jednak nie tylko o rachunek ekonomiczny, ale też o wygodę. – Abonament sprawia, że płacimy jedną miesięczną ratę i nie musimy martwić się o ubezpieczenie, serwis, a na koniec umowy nie musimy zajmować się sprzedażą samochodu, który po prostu oddajemy. Leasing jest pod tym względem bardziej skomplikowany, bo musimy te czynności wykonywać samodzielnie – wylicza Knitter. Ten czynnik powoduje, że wielu klientów już dziś świadomie wybiera wynajem.

Koszt leasingu wzrośnie

Po wprowadzeniu Polskiego Ładu, już nie tylko wygoda, ale też rachunek ekonomiczny może wyraźnie przemawiać na korzyść wynajmu długoterminowego. Będzie to spowodowane przede wszystkim opodatkowaniem sprzedaży auta. Z analizy przeprowadzonej przez Carsmile wynika, że po wprowadzeniu reformy podatkowej, leasing będzie o ok. 20% droższy od wynajmu. Dziś – pod względem czystego rachunku ekonomicznego – nieco korzystniejszym rozwiązaniem jest leasing.

Co się bardziej opłaci w 2022 roku? Wynajem czy leasing?

Analitycy Carsmile porównali koszt 3-letniego wynajmu długoterminowego samochodu z 3-letnim leasingiem tego samego auta, które po zakończeniu umowy jest najpierw wykupywane, a następnie po 6 miesiącach odsprzedawane jako pojazd firmowy.

Analizę przeprowadzono na przykładzie trzech samochodów z trzech półek cenowych: (taniego) Hyundaia i30, (średniego) BMW 381i oraz (drogiego) Volvo XC90. Wkład własny oraz rata za wynajem stanowią koszt uzyskania przychodu, a w przypadku leasingu przedsiębiorca dodatkowo odlicza ratę wykupu, ubezpieczenie, serwisy opony oraz drobne naprawy. Po zakończeniu umowy leasingu samochód jest sprzedawany, a przychód zostaje obciążony podatkiem PIT i składką zdrowotną. Założono, że przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, rozlicza się według liniowej stawki PIT, a samochód wykorzystuje w tzw. trybie mieszanym (odlicza połowę VATu).

Carsmile

Z symulacji wynika, że koszt 3-letniego leasingu połączonego z wykupem oraz odsprzedażą auta na nowych zasadach (Polski Ład) jest średnio o ok. 20% droższy od kosztu wynajmu, dla którego podatkowo nic się nie zmienia. W wartościach bezwzględnych różnica wynosi od 6,8 tys. zł dla Hyundaia do 29,3 tys. zł dla Volvo.

Będziemy dłużej eksploatować samochody

Jakie mogą być alternatywne konsekwencje zmian podatkowych? – Z powodu niemożności sprzedaży auta bez podatku w krótkim czasie po zakończeniu umowy leasingu, przedsiębiorcy będą dłużej użytkować samochody, rzadziej je wymieniać, a przez to pogorszy się już i tak zły stan techniczny pojazdów na polskich drogach – ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. Przypomnijmy, że według zaktualizowanych danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, średni wiek samochodu osobowego w Polsce przekracza 14 lat, a jedną piątą aut stanowią pojazdy mające więcej niż 20 lat! Gdyby okres leasingu z symulacji Carsmile powiększyć o 6 lat „zamrożenia” auta w majątku prywatnym, uzyskujemy łącznie 9 lat. Przy 5-letnim okresie leasingowania byłoby to już 11 lat użytkowania pojazdu przez pierwszego właściciela.

Katarzyna Siwek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA