REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód firmowy do celów prywatnych 2019 - tylko 75% wydatków w kosztach?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Samochód firmowy do celów prywatnych 2019 - tylko 75% wydatków w kosztach?
Samochód firmowy do celów prywatnych 2019 - tylko 75% wydatków w kosztach?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy odliczą trzy czwarte wydatków, jeżeli samochód firmowy jest używany nie tylko do celów biznesowych. Wcześniej Ministerstwo Finansów planowało, że będzie to tylko 50 proc.

Istotne zmiany w PIT i CIT od 2019 roku

REKLAMA

Autopromocja

Jednocześnie zostanie wprowadzony limit 150 tys. zł. Będzie on dotyczył:

  • amortyzacji samochodów osobowych (dziś 20 tys. euro),
  • ubezpieczenia auta (dziś 20 tys. euro),
  • opłat z tytułu umów leasingu, najmu, dzierżawy.

Wynika tak z odpowiedzi Piotra Walczaka, wiceministra finansów, na interpelację poselską nr 23527.

Zamiary resortu finansów co do zmiany zasad rozliczania aut służbowych ujawniliśmy już wcześniej w artykule „Leasing samochodów przestanie się opłacać” (DGP nr 113/2018). Wówczas jednak plany MF szły jeszcze dalej – resort chciał ograniczyć do połowy odliczenie kosztów, gdy samochód osobowy jest wykorzystywany do celów mieszanych, czyli zarówno do działalności gospodarczej, jak i prywatnie. Plan był taki, aby koszty nabycia i używania firmowych samochodów osobowych w podatkach dochodowych były rozliczane na takich samych zasadach jak w VAT.

Pomysł ten został jednak bardzo skrytykowany przez przedsiębiorców i ich doradców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Nie zawsze 100 proc.

Teraz Ministerstwo Finansów łagodzi nieco swoje plany. Z pisma wiceministra Walczaka wynika, że wszelkie wydatki związane z korzystaniem z samochodu osobowego służącego także do innych celów niż działalność gospodarcza będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów 75 proc. Podatnik potrąci ich całość, tylko jeśli będzie wykorzystywał auto wyłącznie w działalności gospodarczej. W tym celu będzie musiał prowadzić specjalną ewidencję, przy czym będzie mógł wykorzystać tę samą, którą prowadzi w celu odliczania 100 proc. VAT.

Zlikwidowana zostałaby natomiast kilometrówka. Zapowiedziała to już w wywiadzie dla DGP minister finansów Teresa Czerwińska („Chcemy wprowadzić uproszczenia dla wszystkich podatników”, DGP nr 112/2018).

Wyższa amortyzacja i ubezpieczenie

Wiceminister Walczak potwierdził, że MF zamierza podwyższyć dzisiejszy limit odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu. Dziś dla samochodów osobowych wynosi on 20 tys. euro (ok. 86 tys. zł), ma być 150 tys. zł. Taka sama zmiana ma dotyczyć wydatków na ubezpieczenie samochodu osobowego. Obecnie one również mogą być potrącane tylko do20 tys. zł. Po zmianie będzie to150 tys. zł – ujawnił wiceminister.

Leasing z ograniczeniami

Aktualny pozostaje plan MF, by ograniczyć możliwość odliczania od przychodu opłat leasingowych. Dziś ten typ umowy jest korzystniejszy od zakupu, bo pozwala zaliczyć do kosztów podatkowych całość opłat leasingowych.

Przy zakupie obowiązuje limit 20 tys. euro dotyczący amortyzacji. Zdaniem resortu finansów takie zróżnicowanie jest nieuzasadnione, bo sprzyja zakupom drogich, często luksusowych aut.

Po zmianach raty leasingowe byłyby odliczane od przychodu proporcjonalnie do wartości auta nieprzekraczającej 150 tys. zł – zapowiedział wiceminister Walczak.

Polecamy: Komplet podatki 2019

W ten sposób resort chce zrównać limit odpisów amortyzacyjnych samochodów osobowych z kosztami leasingu operacyjnego. Jednocześnie przy leasingu będzie miało zastosowanie ograniczenie do 75 proc.

Przy leasingu nie stosuje się też kilometrówki, czyli ograniczenia w ujmowaniu kosztów używania do kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu – podkreślił Piotr Walczak.

Zmiany mają więc służyć ujednoliceniu zasad rozliczenia aut dla celów podatkowych, niezależnie od rodzaju umowy, na podstawie których są one wykorzystywane.

Przykład
Dziś przedsiębiorca, który leasinguje auto o wartości 400 tys. zł, zalicza raty leasingowe do kosztów podatkowych bez ograniczeń. Gdyby taki samochód kupił, mógłby odliczyć od przychodu ok. 86 tys. zł (20 tys. euro). Po zmianach zarówno w jednym, jak i drugim przypadku będzie mógł potrącić 150 tys. zł, niezależnie od tego, czy będzie użytkował samochód tylko do celów służbowych, czy mieszanych (75 proc. od kwoty 400 tys. zł wynosi 300 tys. zł). Dodatkowo, jeśli kupi samochód, będzie mógł odliczyć ubezpieczenie do 150 tys. zł (w przypadku leasingu koszt polisy jest zazwyczaj uwzględniany w ratach)

Zmiany miałyby obowiązywać od 2019 r., o czym mówiła wcześniej minister finansów Teresa Czerwińska w wywiadzie dla DGP. ©℗

Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA