REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód firmowy do celów prywatnych 2019 - tylko 75% wydatków w kosztach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Samochód firmowy do celów prywatnych 2019 - tylko 75% wydatków w kosztach?
Samochód firmowy do celów prywatnych 2019 - tylko 75% wydatków w kosztach?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy odliczą trzy czwarte wydatków, jeżeli samochód firmowy jest używany nie tylko do celów biznesowych. Wcześniej Ministerstwo Finansów planowało, że będzie to tylko 50 proc.

Istotne zmiany w PIT i CIT od 2019 roku

REKLAMA

Jednocześnie zostanie wprowadzony limit 150 tys. zł. Będzie on dotyczył:

  • amortyzacji samochodów osobowych (dziś 20 tys. euro),
  • ubezpieczenia auta (dziś 20 tys. euro),
  • opłat z tytułu umów leasingu, najmu, dzierżawy.

Wynika tak z odpowiedzi Piotra Walczaka, wiceministra finansów, na interpelację poselską nr 23527.

Zamiary resortu finansów co do zmiany zasad rozliczania aut służbowych ujawniliśmy już wcześniej w artykule „Leasing samochodów przestanie się opłacać” (DGP nr 113/2018). Wówczas jednak plany MF szły jeszcze dalej – resort chciał ograniczyć do połowy odliczenie kosztów, gdy samochód osobowy jest wykorzystywany do celów mieszanych, czyli zarówno do działalności gospodarczej, jak i prywatnie. Plan był taki, aby koszty nabycia i używania firmowych samochodów osobowych w podatkach dochodowych były rozliczane na takich samych zasadach jak w VAT.

Pomysł ten został jednak bardzo skrytykowany przez przedsiębiorców i ich doradców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Nie zawsze 100 proc.

REKLAMA

Teraz Ministerstwo Finansów łagodzi nieco swoje plany. Z pisma wiceministra Walczaka wynika, że wszelkie wydatki związane z korzystaniem z samochodu osobowego służącego także do innych celów niż działalność gospodarcza będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów 75 proc. Podatnik potrąci ich całość, tylko jeśli będzie wykorzystywał auto wyłącznie w działalności gospodarczej. W tym celu będzie musiał prowadzić specjalną ewidencję, przy czym będzie mógł wykorzystać tę samą, którą prowadzi w celu odliczania 100 proc. VAT.

Zlikwidowana zostałaby natomiast kilometrówka. Zapowiedziała to już w wywiadzie dla DGP minister finansów Teresa Czerwińska („Chcemy wprowadzić uproszczenia dla wszystkich podatników”, DGP nr 112/2018).

Wyższa amortyzacja i ubezpieczenie

Wiceminister Walczak potwierdził, że MF zamierza podwyższyć dzisiejszy limit odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu. Dziś dla samochodów osobowych wynosi on 20 tys. euro (ok. 86 tys. zł), ma być 150 tys. zł. Taka sama zmiana ma dotyczyć wydatków na ubezpieczenie samochodu osobowego. Obecnie one również mogą być potrącane tylko do20 tys. zł. Po zmianie będzie to150 tys. zł – ujawnił wiceminister.

Leasing z ograniczeniami

Aktualny pozostaje plan MF, by ograniczyć możliwość odliczania od przychodu opłat leasingowych. Dziś ten typ umowy jest korzystniejszy od zakupu, bo pozwala zaliczyć do kosztów podatkowych całość opłat leasingowych.

Przy zakupie obowiązuje limit 20 tys. euro dotyczący amortyzacji. Zdaniem resortu finansów takie zróżnicowanie jest nieuzasadnione, bo sprzyja zakupom drogich, często luksusowych aut.

Po zmianach raty leasingowe byłyby odliczane od przychodu proporcjonalnie do wartości auta nieprzekraczającej 150 tys. zł – zapowiedział wiceminister Walczak.

Polecamy: Komplet podatki 2019

W ten sposób resort chce zrównać limit odpisów amortyzacyjnych samochodów osobowych z kosztami leasingu operacyjnego. Jednocześnie przy leasingu będzie miało zastosowanie ograniczenie do 75 proc.

Przy leasingu nie stosuje się też kilometrówki, czyli ograniczenia w ujmowaniu kosztów używania do kwoty wynikającej z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu – podkreślił Piotr Walczak.

Zmiany mają więc służyć ujednoliceniu zasad rozliczenia aut dla celów podatkowych, niezależnie od rodzaju umowy, na podstawie których są one wykorzystywane.

Przykład
Dziś przedsiębiorca, który leasinguje auto o wartości 400 tys. zł, zalicza raty leasingowe do kosztów podatkowych bez ograniczeń. Gdyby taki samochód kupił, mógłby odliczyć od przychodu ok. 86 tys. zł (20 tys. euro). Po zmianach zarówno w jednym, jak i drugim przypadku będzie mógł potrącić 150 tys. zł, niezależnie od tego, czy będzie użytkował samochód tylko do celów służbowych, czy mieszanych (75 proc. od kwoty 400 tys. zł wynosi 300 tys. zł). Dodatkowo, jeśli kupi samochód, będzie mógł odliczyć ubezpieczenie do 150 tys. zł (w przypadku leasingu koszt polisy jest zazwyczaj uwzględniany w ratach)

Zmiany miałyby obowiązywać od 2019 r., o czym mówiła wcześniej minister finansów Teresa Czerwińska w wywiadzie dla DGP. ©℗

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA