REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatny samochód w ewidencji środków trwałych - korzyści

 Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Samochód, amortzacja/ Fot. Fotolia
Samochód, amortzacja/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co jest korzystniejsze – zakup nowego samochodu czy wprowadzenie do ewidencji środków trwałych swojego prywatnego auta? Jakie warunki należy spełnić, aby prywatny samochód wprowadzić do działalności?

Wyższa amortyzacja – niższe podatki

Prowadzenie działalności gospodarczej bez samochodu jest w zasadzie niemożliwe. Samochód wprowadzony do ewidencji środków trwałych, wykorzystywany na potrzeby działalności, to korzyść nie tylko pod względem organizacyjnym w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, ale również generator kosztów. A wiadomo – im wyższe koszty tym niższe podatki.

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorca decydujący się na zakup samochodu powinien zastanowić się, co będzie dla niego korzystniejsze – zakup nowego samochodu czy też wprowadzenie do ewidencji środków trwałych swojego prywatnego auta. Nowy samochód będzie wiązał się z podpisaniem umowy leasingowej albo ze zwyczajnym zakupem. Natomiast wprowadzenie prywatnego samochodu do ewidencji środków trwałych już na samym początku wyklucza wydatek związane z nabyciem środka trwałego.

Biuletyn VAT

Kiedy prywatny samochód można wprowadzić do działalności?

Przede wszystkim podstawowym warunkiem umożliwiającym wpisanie prywatnego składnika majątku do ewidencji środków trwałych jest własność lub współwłasność przedsiębiorcy. Przy współwłasności należy pamiętać, że odpisy amortyzacyjne mogą być dokonywane tylko do kwoty procentowego udziału przedsiębiorcy w danej własności.

Przy leasingu odpisy amortyzacyjne nie występują w ogóle ze względu na to, że samochód leasingowany podczas trwania umowy leasingu nie może być zaliczony do środków trwałych firmy. Amortyzacja w takim przypadku wystąpi dopiero w przypadku ewentualnego późniejszego wykupu samochodu po zakończeniu umowy leasingowej. Natomiast i tak ten wariant jest korzystniejszy niż użytkowanie prywatnego auta ze względu na brak ograniczeń kosztów związanych z kilometrówką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostałe warunki jakie dany środek musi spełnić, aby mógł zostać zaliczony do ewidencji środków trwałych to:
- kompletność i zdatność do użytku w dniu przyjęcia do używania,
– przewidywany okres jego użytkowania będzie dłuższy niż rok,
– wykorzystywany będzie przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 u.p.d.o.f.

W jaki sposób przenieść składnik prywatnego majątku do majątku firmy?

Pierwszą czynnością jakiej musi dokonać przedsiębiorca będzie spisanie oświadczenia dokumentującego tą czynność. Oświadczenie takie jest zbędne w sytuacji kiedy na dokumencie potwierdzającym nabycie składnika majątku, np. na fakturze, widnieją dane firmy. W takim przypadku nie ma też problemu z ustaleniem wartości początkowej. I tutaj przechodzimy do sedna sprawy, na które chcielibyśmy zwrócić uwagę. Zgodnie z Art. 22g. u.p.d.o f.:
1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się (…)
4) w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki niebędącej osobą prawną:
a) wartość początkową, od której dokonywane były odpisy amortyzacyjne – jeżeli przedmiot wkładu był amortyzowany,
b) wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie – jeżeli przedmiot wkładu nie był amortyzowany,
c) wartość określoną zgodnie z art. 19jeżeli ustalenie wydatków na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu przez wspólnika wnoszącego wkład, będącego osobą fizyczną, jest niemożliwe i przedmiot wkładu nie był wykorzystywany przez wnoszącego wkład w prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych przez wspólnika we własnym zakresie (…)

Co to oznacza?

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca, decydujący się na wprowadzenie danego środka trwałego do ewidencji, nie posiada dokumentu jego zakupu, a więc nie może ustalić ceny jego zakupu, to na oświadczeniu jako wartość początkową, wpisze wartość rynkową. I taka też kwota zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych, a następnie od niej będą odprowadzane odpisy amortyzacyjne.

Inaczej będzie, jeśli taką fakturę posiada. Nawet w przypadku, kiedy w danych nabywcy będą dane właściciela działalności, do której środek trwały ma być wprowadzony, to taki dokument może być podstawą, razem z oświadczeniem do wprowadzenia środka trwałego do ewidencji. W tej sytuacji wartością początkową będzie cena jego nabycia. Co ciekawe przepisy prawne nie regulują kwestii ograniczenia czasowego nabycia tego środka.

Przykład:

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą kupił prywatnie w 2000 roku samochód za 100 tys. zł i posiada fakturę potwierdzającą ten zakup. W chwili obecnej zdecydował się na wprowadzenie samochodu do ewidencji środków trwałych w swojej działalności. Bieżąca wartość rynkowa tego samochodu wynosi 15 tys. zł.

Zgodnie z art. 22g Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku kiedy niemożliwe jest ustalenie ceny zakupu środka trwałego, wartością początkową będzie jego wartość rynkowa. W naszym przykładzie przedsiębiorca posiada fakturę zakupu, a więc jest w stanie ustalić tą wartość. W związku z tym wartością początkową samochodu w ewidencji będzie nie 15 tys. ale 100 tys. zł. Od tej wartości będą odprowadzane odpisy amortyzacyjne, które będą zdecydowanie wyższe niż w przypadku wartości początkowej w wysokości 15 tys. Warto o tym pamiętać, ponieważ niewątpliwie jest to bardzo korzystne dla podatnika.

Polecamy serwis: Amortyzacja

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

REKLAMA

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

REKLAMA

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA