REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatny samochód w ewidencji środków trwałych - korzyści

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Samochód, amortzacja/ Fot. Fotolia
Samochód, amortzacja/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co jest korzystniejsze – zakup nowego samochodu czy wprowadzenie do ewidencji środków trwałych swojego prywatnego auta? Jakie warunki należy spełnić, aby prywatny samochód wprowadzić do działalności?

Wyższa amortyzacja – niższe podatki

Prowadzenie działalności gospodarczej bez samochodu jest w zasadzie niemożliwe. Samochód wprowadzony do ewidencji środków trwałych, wykorzystywany na potrzeby działalności, to korzyść nie tylko pod względem organizacyjnym w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, ale również generator kosztów. A wiadomo – im wyższe koszty tym niższe podatki.

REKLAMA

Przedsiębiorca decydujący się na zakup samochodu powinien zastanowić się, co będzie dla niego korzystniejsze – zakup nowego samochodu czy też wprowadzenie do ewidencji środków trwałych swojego prywatnego auta. Nowy samochód będzie wiązał się z podpisaniem umowy leasingowej albo ze zwyczajnym zakupem. Natomiast wprowadzenie prywatnego samochodu do ewidencji środków trwałych już na samym początku wyklucza wydatek związane z nabyciem środka trwałego.

Biuletyn VAT

Kiedy prywatny samochód można wprowadzić do działalności?

REKLAMA

Przede wszystkim podstawowym warunkiem umożliwiającym wpisanie prywatnego składnika majątku do ewidencji środków trwałych jest własność lub współwłasność przedsiębiorcy. Przy współwłasności należy pamiętać, że odpisy amortyzacyjne mogą być dokonywane tylko do kwoty procentowego udziału przedsiębiorcy w danej własności.

Przy leasingu odpisy amortyzacyjne nie występują w ogóle ze względu na to, że samochód leasingowany podczas trwania umowy leasingu nie może być zaliczony do środków trwałych firmy. Amortyzacja w takim przypadku wystąpi dopiero w przypadku ewentualnego późniejszego wykupu samochodu po zakończeniu umowy leasingowej. Natomiast i tak ten wariant jest korzystniejszy niż użytkowanie prywatnego auta ze względu na brak ograniczeń kosztów związanych z kilometrówką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostałe warunki jakie dany środek musi spełnić, aby mógł zostać zaliczony do ewidencji środków trwałych to:
- kompletność i zdatność do użytku w dniu przyjęcia do używania,
– przewidywany okres jego użytkowania będzie dłuższy niż rok,
– wykorzystywany będzie przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 u.p.d.o.f.

W jaki sposób przenieść składnik prywatnego majątku do majątku firmy?

Pierwszą czynnością jakiej musi dokonać przedsiębiorca będzie spisanie oświadczenia dokumentującego tą czynność. Oświadczenie takie jest zbędne w sytuacji kiedy na dokumencie potwierdzającym nabycie składnika majątku, np. na fakturze, widnieją dane firmy. W takim przypadku nie ma też problemu z ustaleniem wartości początkowej. I tutaj przechodzimy do sedna sprawy, na które chcielibyśmy zwrócić uwagę. Zgodnie z Art. 22g. u.p.d.o f.:
1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się (…)
4) w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki niebędącej osobą prawną:
a) wartość początkową, od której dokonywane były odpisy amortyzacyjne – jeżeli przedmiot wkładu był amortyzowany,
b) wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu, niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie – jeżeli przedmiot wkładu nie był amortyzowany,
c) wartość określoną zgodnie z art. 19jeżeli ustalenie wydatków na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu przez wspólnika wnoszącego wkład, będącego osobą fizyczną, jest niemożliwe i przedmiot wkładu nie był wykorzystywany przez wnoszącego wkład w prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych przez wspólnika we własnym zakresie (…)

Co to oznacza?

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca, decydujący się na wprowadzenie danego środka trwałego do ewidencji, nie posiada dokumentu jego zakupu, a więc nie może ustalić ceny jego zakupu, to na oświadczeniu jako wartość początkową, wpisze wartość rynkową. I taka też kwota zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych, a następnie od niej będą odprowadzane odpisy amortyzacyjne.

Inaczej będzie, jeśli taką fakturę posiada. Nawet w przypadku, kiedy w danych nabywcy będą dane właściciela działalności, do której środek trwały ma być wprowadzony, to taki dokument może być podstawą, razem z oświadczeniem do wprowadzenia środka trwałego do ewidencji. W tej sytuacji wartością początkową będzie cena jego nabycia. Co ciekawe przepisy prawne nie regulują kwestii ograniczenia czasowego nabycia tego środka.

Przykład:

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą kupił prywatnie w 2000 roku samochód za 100 tys. zł i posiada fakturę potwierdzającą ten zakup. W chwili obecnej zdecydował się na wprowadzenie samochodu do ewidencji środków trwałych w swojej działalności. Bieżąca wartość rynkowa tego samochodu wynosi 15 tys. zł.

Zgodnie z art. 22g Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku kiedy niemożliwe jest ustalenie ceny zakupu środka trwałego, wartością początkową będzie jego wartość rynkowa. W naszym przykładzie przedsiębiorca posiada fakturę zakupu, a więc jest w stanie ustalić tą wartość. W związku z tym wartością początkową samochodu w ewidencji będzie nie 15 tys. ale 100 tys. zł. Od tej wartości będą odprowadzane odpisy amortyzacyjne, które będą zdecydowanie wyższe niż w przypadku wartości początkowej w wysokości 15 tys. Warto o tym pamiętać, ponieważ niewątpliwie jest to bardzo korzystne dla podatnika.

Polecamy serwis: Amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA