REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajęcie samochodu służbowego pracownikowi z odliczeniem 100 proc. VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wynajęcie samochodu służbowego pracownikowi z odliczeniem 100 proc. VAT
Wynajęcie samochodu służbowego pracownikowi z odliczeniem 100 proc. VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może odliczyć w całości podatek z faktur za zakup i użytkowanie samochodu, nawet jeżeli po godzinach wynajmuje go pracownikowi do celów prywatnych. Potwierdza to nieprawomocny jeszcze wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Poznaniu z 26 stycznia 2017 r..

Według sądu, spółka może odliczyć cały VAT, jeżeli elementem jej działalności gospodarczej jest komercyjny wynajem samochodów osobom trzecim lub pracownikom na zasadach rynkowych, a spółka zapewniła sposób korzystania z aut wykluczający ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

Takie samo, korzystne rozstrzygnięcie wydały już wcześniej: WSA w Łodzi w wyroku z 25 maja 2015 r. (sygn. akt I SA/Łd 435/15, nieprawomocny) i WSA w Poznaniu 23 lutego 2016 r. (sygn. akt I SA/Po 859/15, prawomocny).

Ten drugi wyrok nie dotyczył najmu, tylko dzierżawy, ale sytuacja była analogiczna. Sąd uchylił wówczas interpretację dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, a ten 25 lipca 2016 r. wydał nową, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie sądu (nr ILPP2/443-991/14/16-S/MN).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Kiedy 100 proc. odliczenia

Zasadniczo od wydatków na zakup i eksploatację samochodu można odliczyć tylko połowę podatku naliczonego (art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Wyjątek dotyczy pojazdów, które są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Z art.86a ust. 4 ustawy o VAT wynika, że wykluczone jest użycie auta do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Musi to zostać zapisane w przyjętych w firmie zasadach użytkowania pojazdów służbowych. Poza tym pojazd musi być zgłoszony urzędowi skarbowemu w informacji VAT-26, a przebieg musi być potwierdzany w specjalnej ewidencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowa działalność?

Problem polega na tym, że często pracownicy poruszają się samochodami służbowymi również w celach prywatnych. Przedsiębiorcy, aby nie stracić prawa do 100-procentowego odliczenia VAT, postanowili rozszerzyć zakres swojej działalności i wynajmować służbowe auta pracownikom, nie wnikając, jak będą z nich dalej korzystać.

Taką praktyką zakwestionował jednak fiskus. Już w broszurze informacyjnej wydanej w 2014 r. tuż po zmianie przepisów Ministerstwo Finansów wykluczyło możliwość odliczenia w takiej sytuacji całego VAT. Stwierdziło, że nie można uznać, iż auto wynajęte pracownikowi jest wykorzystywane wyłącznie do celów biznesowych, jeżeli wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa.

Taki pogląd potwierdziły interpretacje np. dyrektora IS w Katowicach z 3 lipca 2014 r. (nr IBPP2/443-292/14/BW). Stwierdził on, że najem służbowego pojazdu – nawet gdyby był po cenach rynkowych – i tak wyklucza pełne odliczenie VAT.

Co innego, gdyby pojazd był przeznaczony wyłącznie na wynajem – stwierdził dyrektor IS w Łodzi w interpretacji z 30 lipca 2014 r. (nr IPTPP4/443-287/14-6/OS). Uznał, że tylko w takiej sytuacji przedsiębiorca mógłby odliczyć cały VAT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Wystarczy poboczna

Inaczej do sprawy podszedł WSA w Poznaniu. Uznał, że podatnik może odliczyć cały VAT również wówczas, gdy po godzinach wynajmuje auto pracownikowi. Według Krzysztofa Ugolika, doradcy podatkowego z PwC, podejście sądu jest słuszne. – Organ nie może wymagać od podatnika tego, aby głównym przedmiotem działalności gospodarczej był wynajem. Wystarczy, żeby był to w ogóle przedmiot jego działalności – stwierdza ekspert. Dodaje, że w takiej sytuacji ceny wynajmu auta pracownikowi powinny być rynkowe. Ustalenie tego może być jednak trudne – przyznaje Krzysztof Ugolik. ⒸⓅ


NSA jeszcze nie rozstrzygnął

Sprawą odliczenia VAT od paliwa i innych wydatków związanych z eksploatacją samochodów zajmował się 31 stycznia 2017 r. również Naczelny Sąd Administracyjny. Chodziło o wykorzystywanie służbowego auta przez przedstawiciela handlowego, który dojeżdża nim z domu do pracy i z powrotem. Fiskus był zdania, że to wyklucza możliwość obiektywnego wykorzystania tego pojazdu tylko na cele służbowe. Odmówił więc spółce prawa do odliczenia 100 proc. VAT.

NSA odroczył jednak ogłoszenie wyroku. ⒸⓅ

J.P.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Wyrok WSA w Poznaniu z 26 stycznia 2017 r., sygn. akt I SA/Po 954/16.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

REKLAMA