REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajęcie samochodu służbowego pracownikowi z odliczeniem 100 proc. VAT

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wynajęcie samochodu służbowego pracownikowi z odliczeniem 100 proc. VAT
Wynajęcie samochodu służbowego pracownikowi z odliczeniem 100 proc. VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może odliczyć w całości podatek z faktur za zakup i użytkowanie samochodu, nawet jeżeli po godzinach wynajmuje go pracownikowi do celów prywatnych. Potwierdza to nieprawomocny jeszcze wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Poznaniu z 26 stycznia 2017 r..

Według sądu, spółka może odliczyć cały VAT, jeżeli elementem jej działalności gospodarczej jest komercyjny wynajem samochodów osobom trzecim lub pracownikom na zasadach rynkowych, a spółka zapewniła sposób korzystania z aut wykluczający ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Autopromocja

Takie samo, korzystne rozstrzygnięcie wydały już wcześniej: WSA w Łodzi w wyroku z 25 maja 2015 r. (sygn. akt I SA/Łd 435/15, nieprawomocny) i WSA w Poznaniu 23 lutego 2016 r. (sygn. akt I SA/Po 859/15, prawomocny).

Ten drugi wyrok nie dotyczył najmu, tylko dzierżawy, ale sytuacja była analogiczna. Sąd uchylił wówczas interpretację dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, a ten 25 lipca 2016 r. wydał nową, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie sądu (nr ILPP2/443-991/14/16-S/MN).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Kiedy 100 proc. odliczenia

Zasadniczo od wydatków na zakup i eksploatację samochodu można odliczyć tylko połowę podatku naliczonego (art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Wyjątek dotyczy pojazdów, które są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Z art.86a ust. 4 ustawy o VAT wynika, że wykluczone jest użycie auta do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Musi to zostać zapisane w przyjętych w firmie zasadach użytkowania pojazdów służbowych. Poza tym pojazd musi być zgłoszony urzędowi skarbowemu w informacji VAT-26, a przebieg musi być potwierdzany w specjalnej ewidencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowa działalność?

Problem polega na tym, że często pracownicy poruszają się samochodami służbowymi również w celach prywatnych. Przedsiębiorcy, aby nie stracić prawa do 100-procentowego odliczenia VAT, postanowili rozszerzyć zakres swojej działalności i wynajmować służbowe auta pracownikom, nie wnikając, jak będą z nich dalej korzystać.

Taką praktyką zakwestionował jednak fiskus. Już w broszurze informacyjnej wydanej w 2014 r. tuż po zmianie przepisów Ministerstwo Finansów wykluczyło możliwość odliczenia w takiej sytuacji całego VAT. Stwierdziło, że nie można uznać, iż auto wynajęte pracownikowi jest wykorzystywane wyłącznie do celów biznesowych, jeżeli wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa.

Taki pogląd potwierdziły interpretacje np. dyrektora IS w Katowicach z 3 lipca 2014 r. (nr IBPP2/443-292/14/BW). Stwierdził on, że najem służbowego pojazdu – nawet gdyby był po cenach rynkowych – i tak wyklucza pełne odliczenie VAT.

Co innego, gdyby pojazd był przeznaczony wyłącznie na wynajem – stwierdził dyrektor IS w Łodzi w interpretacji z 30 lipca 2014 r. (nr IPTPP4/443-287/14-6/OS). Uznał, że tylko w takiej sytuacji przedsiębiorca mógłby odliczyć cały VAT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Wystarczy poboczna

Inaczej do sprawy podszedł WSA w Poznaniu. Uznał, że podatnik może odliczyć cały VAT również wówczas, gdy po godzinach wynajmuje auto pracownikowi. Według Krzysztofa Ugolika, doradcy podatkowego z PwC, podejście sądu jest słuszne. – Organ nie może wymagać od podatnika tego, aby głównym przedmiotem działalności gospodarczej był wynajem. Wystarczy, żeby był to w ogóle przedmiot jego działalności – stwierdza ekspert. Dodaje, że w takiej sytuacji ceny wynajmu auta pracownikowi powinny być rynkowe. Ustalenie tego może być jednak trudne – przyznaje Krzysztof Ugolik. ⒸⓅ


NSA jeszcze nie rozstrzygnął

Sprawą odliczenia VAT od paliwa i innych wydatków związanych z eksploatacją samochodów zajmował się 31 stycznia 2017 r. również Naczelny Sąd Administracyjny. Chodziło o wykorzystywanie służbowego auta przez przedstawiciela handlowego, który dojeżdża nim z domu do pracy i z powrotem. Fiskus był zdania, że to wyklucza możliwość obiektywnego wykorzystania tego pojazdu tylko na cele służbowe. Odmówił więc spółce prawa do odliczenia 100 proc. VAT.

NSA odroczył jednak ogłoszenie wyroku. ⒸⓅ

J.P.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Wyrok WSA w Poznaniu z 26 stycznia 2017 r., sygn. akt I SA/Po 954/16.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA