REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajęcie samochodu służbowego pracownikowi z odliczeniem 100 proc. VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wynajęcie samochodu służbowego pracownikowi z odliczeniem 100 proc. VAT
Wynajęcie samochodu służbowego pracownikowi z odliczeniem 100 proc. VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może odliczyć w całości podatek z faktur za zakup i użytkowanie samochodu, nawet jeżeli po godzinach wynajmuje go pracownikowi do celów prywatnych. Potwierdza to nieprawomocny jeszcze wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Poznaniu z 26 stycznia 2017 r..

Według sądu, spółka może odliczyć cały VAT, jeżeli elementem jej działalności gospodarczej jest komercyjny wynajem samochodów osobom trzecim lub pracownikom na zasadach rynkowych, a spółka zapewniła sposób korzystania z aut wykluczający ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Autopromocja

Takie samo, korzystne rozstrzygnięcie wydały już wcześniej: WSA w Łodzi w wyroku z 25 maja 2015 r. (sygn. akt I SA/Łd 435/15, nieprawomocny) i WSA w Poznaniu 23 lutego 2016 r. (sygn. akt I SA/Po 859/15, prawomocny).

Ten drugi wyrok nie dotyczył najmu, tylko dzierżawy, ale sytuacja była analogiczna. Sąd uchylił wówczas interpretację dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, a ten 25 lipca 2016 r. wydał nową, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie sądu (nr ILPP2/443-991/14/16-S/MN).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Kiedy 100 proc. odliczenia

Zasadniczo od wydatków na zakup i eksploatację samochodu można odliczyć tylko połowę podatku naliczonego (art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Wyjątek dotyczy pojazdów, które są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Z art.86a ust. 4 ustawy o VAT wynika, że wykluczone jest użycie auta do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Musi to zostać zapisane w przyjętych w firmie zasadach użytkowania pojazdów służbowych. Poza tym pojazd musi być zgłoszony urzędowi skarbowemu w informacji VAT-26, a przebieg musi być potwierdzany w specjalnej ewidencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kluczowa działalność?

Problem polega na tym, że często pracownicy poruszają się samochodami służbowymi również w celach prywatnych. Przedsiębiorcy, aby nie stracić prawa do 100-procentowego odliczenia VAT, postanowili rozszerzyć zakres swojej działalności i wynajmować służbowe auta pracownikom, nie wnikając, jak będą z nich dalej korzystać.

Taką praktyką zakwestionował jednak fiskus. Już w broszurze informacyjnej wydanej w 2014 r. tuż po zmianie przepisów Ministerstwo Finansów wykluczyło możliwość odliczenia w takiej sytuacji całego VAT. Stwierdziło, że nie można uznać, iż auto wynajęte pracownikowi jest wykorzystywane wyłącznie do celów biznesowych, jeżeli wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa.

Taki pogląd potwierdziły interpretacje np. dyrektora IS w Katowicach z 3 lipca 2014 r. (nr IBPP2/443-292/14/BW). Stwierdził on, że najem służbowego pojazdu – nawet gdyby był po cenach rynkowych – i tak wyklucza pełne odliczenie VAT.

Co innego, gdyby pojazd był przeznaczony wyłącznie na wynajem – stwierdził dyrektor IS w Łodzi w interpretacji z 30 lipca 2014 r. (nr IPTPP4/443-287/14-6/OS). Uznał, że tylko w takiej sytuacji przedsiębiorca mógłby odliczyć cały VAT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Wystarczy poboczna

Inaczej do sprawy podszedł WSA w Poznaniu. Uznał, że podatnik może odliczyć cały VAT również wówczas, gdy po godzinach wynajmuje auto pracownikowi. Według Krzysztofa Ugolika, doradcy podatkowego z PwC, podejście sądu jest słuszne. – Organ nie może wymagać od podatnika tego, aby głównym przedmiotem działalności gospodarczej był wynajem. Wystarczy, żeby był to w ogóle przedmiot jego działalności – stwierdza ekspert. Dodaje, że w takiej sytuacji ceny wynajmu auta pracownikowi powinny być rynkowe. Ustalenie tego może być jednak trudne – przyznaje Krzysztof Ugolik. ⒸⓅ


NSA jeszcze nie rozstrzygnął

Sprawą odliczenia VAT od paliwa i innych wydatków związanych z eksploatacją samochodów zajmował się 31 stycznia 2017 r. również Naczelny Sąd Administracyjny. Chodziło o wykorzystywanie służbowego auta przez przedstawiciela handlowego, który dojeżdża nim z domu do pracy i z powrotem. Fiskus był zdania, że to wyklucza możliwość obiektywnego wykorzystania tego pojazdu tylko na cele służbowe. Odmówił więc spółce prawa do odliczenia 100 proc. VAT.

NSA odroczył jednak ogłoszenie wyroku. ⒸⓅ

J.P.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Wyrok WSA w Poznaniu z 26 stycznia 2017 r., sygn. akt I SA/Po 954/16.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA