REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu
Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu

REKLAMA

Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorca stara się jak najbardziej racjonalnie podchodzić do swojego budżetu. Nic więc dziwnego, że poza biznesplanem dotyczącym przychodów, musi również odpowiednio zaplanować koszty. Jednym z nich mogą być opłaty leasingowe, związane z posiadanym pojazdem. W praktyce pojawiły się jednak pewne wątpliwości, czy jednoosobowy przedsiębiorca może uznać za koszty uzyskania przychodu więcej niż jeden pojazd. A dokładniej - czy może rozliczać opłaty leasingowe od zakupu drugiego samochodu osobowego w swojej firmie?

Koszty w PIT

W zakresie kosztów uzyskania przychodów, najważniejsze regulacje dla osób fizycznych znajdą się w ustawie o PIT. Zgodnie z art. 22 ust 1 tejże (definicja): "Kosztami uzyskania przychodówkoszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23."

W ramach wyjątków określonych w art. 23 ustawy o PIT, z założenia nie wymieniono leasingu operacyjnego pojazdu. Następnie w art. 23b ustawy o PIT, określono zasady opodatkowywania umowy leasingu (leasingu operacyjnego), gdzie ustawodawca stwierdził, że opłaty ustalane w tejże umowie (umowie leasingu) ponoszone przez korzystającego w ramach podstawowego okresu umowy z tytułu używania środka trwałego, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszty uzyskania przychodów korzystającego. Dodatkowe warunki określono w kolejnych ustępach tego artykułu, które wnioskodawczyni zgodnie z przepisami spełniła.

W zakresie kosztów eksploatacyjnych związanych z pojazdem, odpowiednio odnosić należy się do regulacji Ustawy o VAT, w szczególności art. 86a. W tym miejscu ustawodawca stwierdził, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów całości wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, możliwe jest wyłącznie, jeżeli podatnik wykorzystuje pojazd tylko w działalności gospodarczej oraz prowadzi odpowiednią ewidencję (określoną w art. 86a ust 4 ustawy o VAT). Generalnie, jeżeli takiej ewidencji się nie prowadzi, samochód osobowy wykorzystywany również jest do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wyjątek stanowią przypadki zwolnienia z konieczności prowadzenia ewidencji.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Dwa samochody firmowe lekarza-przedsiębiorcy

Na początku roku 2020 (uzupełnienie w czerwcu 2020) wnioskodawczyni skierowała wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie praktyki lekarskiej (jednoosobowo). Codziennie musi w ramach wykonywanej działalności dużo przemieszczać się pomiędzy pacjentami. Niezbędnym narzędziem pracy jest samochód. Wnioskodawczyni posiada już jeden samochód, w leasingu operacyjnym i koszty związane z tym pojazdem rozlicza w ramach prowadzonej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni planuje wziąć w leasing operacyjny drugi (kolejny) samochód. Będzie je wykorzystywać zamiennie, do dojazdów do pracy, na wezwanie do chorych oraz przejazdów na konferencje naukowe. W ramach tej sytuacji wniosła o odpowiedź na pytanie, czy leasing operacyjny z drugiego pojazdu również może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z przepisami prawa). Chciałaby posiadać dwa samochody, chociażby na wypadek awarii lub serwisowania któregoś z nich.

Zadano pytanie (cytat):

Autopromocja

KSeF. Jak przygotować się do wystawiania e-faktur

Kup książkę:

KSeF. Jak przygotować się do wystawiania e-faktur + plakat KSeF. Krok po kroku

Czy w wyżej wskazanym stanie faktycznym można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłaty leasingowe związane z zakupem drugiego samochodu osobowego w ramach leasingu operacyjnego oraz koszty eksploatacyjne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy podatkowe nie limitują liczby samochodów w firmie

Wnioskodawczyni postawiła tezę, że przepisy prawa podatkowego nie odnoszą się bezpośrednio do ilości i rodzaju składników majątku, które może posiadać podatnik. Tym samym nie decydują czy może on posiadać jeden czy więcej samochodów, nieruchomości i tym podobnych. Istotne według niej jest to, aby faktycznie pojazdy te wykorzystywać na cele działalności gospodarczej. Tym samym stwierdziła, że nie ma ograniczenia i może posiadać dwa pojazdy i odpowiednio zaliczać je w koszty.

Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2020 roku w sprawie 0115-KDIT3.4011.49.2020.3.AWO zdecydował, że w tej sprawie indywidualnej wnioskodawczyni ma prawidłowe stanowisko.

Autopromocja

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna

Kup książkę:

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna - Poradnik Gazety Prawnej

Koszty podatkowe muszą być racjonalne i uzasadnione

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej oceniając przedstawione przez wnioskodawczynię zdarzenie przyszłe, oparł się na wskazanych przez nią podstawach prawnych. Za kluczowe podkreślił konieczność oceny czy dany składnik majątku jest ponoszony przez podatnika w związku z osiąganiem przychodów i w celu osiągnięcia przychodów. Ważne jest więc ocenianie w każdej sprawie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy danym źródłem (np. zakup pojazdu) i wydatkiem na niego, a celem jaki ma być osiągnięty. Dodatkowo, koszty w każdej działalności gospodarczej powinny być racjonalne i gospodarczo uzasadnione, dlatego w danym wypadku warto podkreślić, że wnioskodawczyni wyjaśniła, że potrzebuje samochodu również w czasie ewentualnych awarii i serwisów.

Stanowisko organu w sprawie jest korzystne dla podatników. Zakłada, że mogą oni posiadać więcej niż jeden pojazd i odpowiednio rozliczać go w kosztach. Należy jednak pamiętać, że interpretacja indywidualna jest oceną organu w danej konkretnej sprawie.

Autopromocja

KSEF: wystawianie faktur ustrukturyzowanych

Kto i kiedy musi wystawić fakturę ustrukturyzowaną? Co należy mieć, aby móc wystawić fakturę ustrukturyzowaną? Kary za naruszenie obowiązków w zakresie wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Te oraz inne zagadnienia poruszone zostaną podczas tego webinarium.

Webinarium: KSEF: wystawianie faktur ustrukturyzowanych + certyfikat gwarantowany

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych Dz.U.2019.1387 tj. z dnia 2019.07.25 zwana dalej "Ustawa o PIT";
  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Dz.U.2020.106 tj. z dnia 2020.01.23 zwana dalej "Ustawa o VAT";
  • Pismo z dnia 24 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.49.2020.3.AWO;

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zatrudnienie i płace w sektorze przedsiębiorstw. Co pokazują dane GUS z sierpnia?

    GUS zaprezentował dane o zatrudnieniu i płacach w sektorze przedsiębiorstw w sierpniu 2023 roku. Jakie tendy pokazują najnowsze dane?

    Korekta zgłoszenia celnego wywozowego w przypadku obniżki/podwyżki cen towaru po wywozie towaru

    Korekta zgłoszenia wywozowego będzie miała wpływ na rozliczenie VATu w przedsiębiorstwie, więc warto dochować należytej staranności i mylić się jak najmniej. W przypadku pomyłki w trakcie wywozu może się tak zdarzyć, że towaru umieścimy za dużo, za mało lub w ogóle pomylimy towar i wyślemy nie to co było zamówione. Zdarza się również tak, że odprawimy towar zamówiony przez klienta, ale nie na tych dokumentach co powinniśmy. Ścieżki postępowania w takich sytuacjach są podobne i niestety długotrwałe.

    Fundacja rodzinna jako family office

    Od połowy maja 2023 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z rozwiązania, na które środowisko czekało ponad trzy dekady, czyli z fundacji rodzinnej na prawie polskim. Większość komentarzy dotyczy fundacji rodzinnej jako wehikułu sukcesyjnego. Jest to rzeczywiście najczęstszy powód, dla którego fundacje są powoływane, czyli budowanie biznesu na pokolenia. Tymczasem można spojrzeć na fundację w szerszej perspektywie. Jedną z nich jest wykorzystanie fundacji jako rozwiązania o charakterze family office.

    Faktura ustrukturyzowana nie jest dokumentem handlowym

    Faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu handlowego ze wszystkich możliwych powodów. Można usiłować nadać tej fakturze charakter dokumentu handlowego, ale wymaga to wielu dodatkowych działań prawnych – pisze profesor Witold Modzelewski.

    Kary za przestępstwa gospodarcze od 1 października. Nawet 25 lat za łapownictwo

    Kary za przestępstwa gospodarcze managerów w firmach, znane jako przestępstwa białych kołnierzyków (z ang. white collar crimes), od 1 października 2023 r. ulegną zaostrzeniu. Za przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w związku z piastowaniem kierowniczego stanowiska grozić będzie nawet do 25 lat pozbawienia wolności. Dotychczas za taki czyn można było trafić do więzienia na 8 lat.

    Ulga mieszkaniowa w PIT 2023 – pieniądze ze sprzedaży mieszkania można wydać na spłatę udziału byłego małżonka w nieruchomości przyznanej w wyniku rozwodu

    18 września 2023 r. Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną we wrześniu 2022 r. przez Dyrektora KIS i uznał, że podatniczka,  która przeznaczyła środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania należącego do jej majątku odrębnego na spłatę udziału byłego męża w nieruchomości przyznanej jej na podstawie ugody sądowej zawartej po rozwodzie ma prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy o PIT. Zmiana stanowiska oznacza, że podatnicy którzy znajdą się w analogicznej sytuacji nie powinni płacić PIT z tytułu dokonanej sprzedaży nieruchomości. 

    Jednolita rejestracja VAT w ramach pakietu ViDA. Przedsiębiorcy popierają to rozwiązanie

    Na ten rok zapowiadane jest uchwalenie ostatecznego kształtu pakietu VAT w epoce cyfrowej (VAT in Digital Age – ViDA), który zakłada dalsze usprawnienie unijnego systemu podatku od wartości dodanej (VAT). Przyjęcie pakietu wiąże się ze znaczącymi zmianami w systemie rozliczenia VAT na terenie UE dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wewnątrzwspólnotową. Krajowa Izba Gospodarcza dostrzega potrzebę poprawy otoczenia prawnego na poziomie unijnym, popierając projekt rozwiązań modernizujących system VAT oraz promujących gospodarkę cyfrową, zaproponowanych w ramach pakietu ViDA.

    Mikrorachunek podatkowy. Co musisz wiedzieć jako podatnik?

    W świecie podatków i opłat, mikrorachunek podatkowy stał się ważnym narzędziem dla podatników w Polsce. Ale co to dokładnie jest i jak działa? Oto, co musisz wiedzieć o mikrorachunku podatkowym.

    "Nie płacę, bo nie pracuję, bo inflacja, bo mam za daleko do banku…" Jak tłumaczymy niepłacenie długów?

    „Nie płacę, bo mam za daleko do banku, a boję się wchodzić na konto przez Internet”, „Nie płacę, bo nie pracuję”, „Nie płacę, bo inflacja…” – to tylko część z obszernego repertuaru wymówek dłużników, z którymi każdego dnia mierzą się negocjatorzy firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso. Działają na zlecenie wierzycieli – banków, firm pożyczkowych, operatorów telekomunikacyjnych, dostawców prądu, gazu i telewizji. Według danych Krajowego Rejestru Długów zaległości finansowe konsumentów wynoszą obecnie 45 mld zł.

    Soboń: Deklaracje podatkowe przedsiębiorców (PIT, VAT, akcyzowa) będą wypełniane przed skarbówkę

    Deklaracje podatkowe przedsiębiorców (PIT i VAT, a potem deklaracja akcyzowa) będą wypełniana przez administrację skarbową - zapowiedział w środę 20 września 2023 r. wiceminister finansów Artur Soboń. 

    REKLAMA