REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu
Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorca stara się jak najbardziej racjonalnie podchodzić do swojego budżetu. Nic więc dziwnego, że poza biznesplanem dotyczącym przychodów, musi również odpowiednio zaplanować koszty. Jednym z nich mogą być opłaty leasingowe, związane z posiadanym pojazdem. W praktyce pojawiły się jednak pewne wątpliwości, czy jednoosobowy przedsiębiorca może uznać za koszty uzyskania przychodu więcej niż jeden pojazd. A dokładniej - czy może rozliczać opłaty leasingowe od zakupu drugiego samochodu osobowego w swojej firmie?

Koszty w PIT

W zakresie kosztów uzyskania przychodów, najważniejsze regulacje dla osób fizycznych znajdą się w ustawie o PIT. Zgodnie z art. 22 ust 1 tejże (definicja): "Kosztami uzyskania przychodówkoszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23."

W ramach wyjątków określonych w art. 23 ustawy o PIT, z założenia nie wymieniono leasingu operacyjnego pojazdu. Następnie w art. 23b ustawy o PIT, określono zasady opodatkowywania umowy leasingu (leasingu operacyjnego), gdzie ustawodawca stwierdził, że opłaty ustalane w tejże umowie (umowie leasingu) ponoszone przez korzystającego w ramach podstawowego okresu umowy z tytułu używania środka trwałego, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszty uzyskania przychodów korzystającego. Dodatkowe warunki określono w kolejnych ustępach tego artykułu, które wnioskodawczyni zgodnie z przepisami spełniła.

W zakresie kosztów eksploatacyjnych związanych z pojazdem, odpowiednio odnosić należy się do regulacji Ustawy o VAT, w szczególności art. 86a. W tym miejscu ustawodawca stwierdził, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów całości wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, możliwe jest wyłącznie, jeżeli podatnik wykorzystuje pojazd tylko w działalności gospodarczej oraz prowadzi odpowiednią ewidencję (określoną w art. 86a ust 4 ustawy o VAT). Generalnie, jeżeli takiej ewidencji się nie prowadzi, samochód osobowy wykorzystywany również jest do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wyjątek stanowią przypadki zwolnienia z konieczności prowadzenia ewidencji.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Dwa samochody firmowe lekarza-przedsiębiorcy

Na początku roku 2020 (uzupełnienie w czerwcu 2020) wnioskodawczyni skierowała wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie praktyki lekarskiej (jednoosobowo). Codziennie musi w ramach wykonywanej działalności dużo przemieszczać się pomiędzy pacjentami. Niezbędnym narzędziem pracy jest samochód. Wnioskodawczyni posiada już jeden samochód, w leasingu operacyjnym i koszty związane z tym pojazdem rozlicza w ramach prowadzonej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni planuje wziąć w leasing operacyjny drugi (kolejny) samochód. Będzie je wykorzystywać zamiennie, do dojazdów do pracy, na wezwanie do chorych oraz przejazdów na konferencje naukowe. W ramach tej sytuacji wniosła o odpowiedź na pytanie, czy leasing operacyjny z drugiego pojazdu również może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z przepisami prawa). Chciałaby posiadać dwa samochody, chociażby na wypadek awarii lub serwisowania któregoś z nich.

Zadano pytanie (cytat):

Czy w wyżej wskazanym stanie faktycznym można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłaty leasingowe związane z zakupem drugiego samochodu osobowego w ramach leasingu operacyjnego oraz koszty eksploatacyjne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy podatkowe nie limitują liczby samochodów w firmie

REKLAMA

Wnioskodawczyni postawiła tezę, że przepisy prawa podatkowego nie odnoszą się bezpośrednio do ilości i rodzaju składników majątku, które może posiadać podatnik. Tym samym nie decydują czy może on posiadać jeden czy więcej samochodów, nieruchomości i tym podobnych. Istotne według niej jest to, aby faktycznie pojazdy te wykorzystywać na cele działalności gospodarczej. Tym samym stwierdziła, że nie ma ograniczenia i może posiadać dwa pojazdy i odpowiednio zaliczać je w koszty.

Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2020 roku w sprawie 0115-KDIT3.4011.49.2020.3.AWO zdecydował, że w tej sprawie indywidualnej wnioskodawczyni ma prawidłowe stanowisko.

Koszty podatkowe muszą być racjonalne i uzasadnione

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej oceniając przedstawione przez wnioskodawczynię zdarzenie przyszłe, oparł się na wskazanych przez nią podstawach prawnych. Za kluczowe podkreślił konieczność oceny czy dany składnik majątku jest ponoszony przez podatnika w związku z osiąganiem przychodów i w celu osiągnięcia przychodów. Ważne jest więc ocenianie w każdej sprawie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy danym źródłem (np. zakup pojazdu) i wydatkiem na niego, a celem jaki ma być osiągnięty. Dodatkowo, koszty w każdej działalności gospodarczej powinny być racjonalne i gospodarczo uzasadnione, dlatego w danym wypadku warto podkreślić, że wnioskodawczyni wyjaśniła, że potrzebuje samochodu również w czasie ewentualnych awarii i serwisów.

Stanowisko organu w sprawie jest korzystne dla podatników. Zakłada, że mogą oni posiadać więcej niż jeden pojazd i odpowiednio rozliczać go w kosztach. Należy jednak pamiętać, że interpretacja indywidualna jest oceną organu w danej konkretnej sprawie.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych Dz.U.2019.1387 tj. z dnia 2019.07.25 zwana dalej "Ustawa o PIT";
  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Dz.U.2020.106 tj. z dnia 2020.01.23 zwana dalej "Ustawa o VAT";
  • Pismo z dnia 24 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.49.2020.3.AWO;

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA