REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu
Drugi samochód firmowy w jednoosobowej działalności gospodarczej - raty leasingowe, a koszty uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorca stara się jak najbardziej racjonalnie podchodzić do swojego budżetu. Nic więc dziwnego, że poza biznesplanem dotyczącym przychodów, musi również odpowiednio zaplanować koszty. Jednym z nich mogą być opłaty leasingowe, związane z posiadanym pojazdem. W praktyce pojawiły się jednak pewne wątpliwości, czy jednoosobowy przedsiębiorca może uznać za koszty uzyskania przychodu więcej niż jeden pojazd. A dokładniej - czy może rozliczać opłaty leasingowe od zakupu drugiego samochodu osobowego w swojej firmie?

Koszty w PIT

W zakresie kosztów uzyskania przychodów, najważniejsze regulacje dla osób fizycznych znajdą się w ustawie o PIT. Zgodnie z art. 22 ust 1 tejże (definicja): "Kosztami uzyskania przychodówkoszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23."

W ramach wyjątków określonych w art. 23 ustawy o PIT, z założenia nie wymieniono leasingu operacyjnego pojazdu. Następnie w art. 23b ustawy o PIT, określono zasady opodatkowywania umowy leasingu (leasingu operacyjnego), gdzie ustawodawca stwierdził, że opłaty ustalane w tejże umowie (umowie leasingu) ponoszone przez korzystającego w ramach podstawowego okresu umowy z tytułu używania środka trwałego, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszty uzyskania przychodów korzystającego. Dodatkowe warunki określono w kolejnych ustępach tego artykułu, które wnioskodawczyni zgodnie z przepisami spełniła.

W zakresie kosztów eksploatacyjnych związanych z pojazdem, odpowiednio odnosić należy się do regulacji Ustawy o VAT, w szczególności art. 86a. W tym miejscu ustawodawca stwierdził, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów całości wydatków z tytułu używania samochodu osobowego, możliwe jest wyłącznie, jeżeli podatnik wykorzystuje pojazd tylko w działalności gospodarczej oraz prowadzi odpowiednią ewidencję (określoną w art. 86a ust 4 ustawy o VAT). Generalnie, jeżeli takiej ewidencji się nie prowadzi, samochód osobowy wykorzystywany również jest do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wyjątek stanowią przypadki zwolnienia z konieczności prowadzenia ewidencji.

REKLAMA

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Dwa samochody firmowe lekarza-przedsiębiorcy

Na początku roku 2020 (uzupełnienie w czerwcu 2020) wnioskodawczyni skierowała wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie praktyki lekarskiej (jednoosobowo). Codziennie musi w ramach wykonywanej działalności dużo przemieszczać się pomiędzy pacjentami. Niezbędnym narzędziem pracy jest samochód. Wnioskodawczyni posiada już jeden samochód, w leasingu operacyjnym i koszty związane z tym pojazdem rozlicza w ramach prowadzonej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni planuje wziąć w leasing operacyjny drugi (kolejny) samochód. Będzie je wykorzystywać zamiennie, do dojazdów do pracy, na wezwanie do chorych oraz przejazdów na konferencje naukowe. W ramach tej sytuacji wniosła o odpowiedź na pytanie, czy leasing operacyjny z drugiego pojazdu również może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z przepisami prawa). Chciałaby posiadać dwa samochody, chociażby na wypadek awarii lub serwisowania któregoś z nich.

Zadano pytanie (cytat):

Czy w wyżej wskazanym stanie faktycznym można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłaty leasingowe związane z zakupem drugiego samochodu osobowego w ramach leasingu operacyjnego oraz koszty eksploatacyjne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy podatkowe nie limitują liczby samochodów w firmie

REKLAMA

Wnioskodawczyni postawiła tezę, że przepisy prawa podatkowego nie odnoszą się bezpośrednio do ilości i rodzaju składników majątku, które może posiadać podatnik. Tym samym nie decydują czy może on posiadać jeden czy więcej samochodów, nieruchomości i tym podobnych. Istotne według niej jest to, aby faktycznie pojazdy te wykorzystywać na cele działalności gospodarczej. Tym samym stwierdziła, że nie ma ograniczenia i może posiadać dwa pojazdy i odpowiednio zaliczać je w koszty.

Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2020 roku w sprawie 0115-KDIT3.4011.49.2020.3.AWO zdecydował, że w tej sprawie indywidualnej wnioskodawczyni ma prawidłowe stanowisko.

Koszty podatkowe muszą być racjonalne i uzasadnione

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej oceniając przedstawione przez wnioskodawczynię zdarzenie przyszłe, oparł się na wskazanych przez nią podstawach prawnych. Za kluczowe podkreślił konieczność oceny czy dany składnik majątku jest ponoszony przez podatnika w związku z osiąganiem przychodów i w celu osiągnięcia przychodów. Ważne jest więc ocenianie w każdej sprawie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy danym źródłem (np. zakup pojazdu) i wydatkiem na niego, a celem jaki ma być osiągnięty. Dodatkowo, koszty w każdej działalności gospodarczej powinny być racjonalne i gospodarczo uzasadnione, dlatego w danym wypadku warto podkreślić, że wnioskodawczyni wyjaśniła, że potrzebuje samochodu również w czasie ewentualnych awarii i serwisów.

Stanowisko organu w sprawie jest korzystne dla podatników. Zakłada, że mogą oni posiadać więcej niż jeden pojazd i odpowiednio rozliczać go w kosztach. Należy jednak pamiętać, że interpretacja indywidualna jest oceną organu w danej konkretnej sprawie.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych Dz.U.2019.1387 tj. z dnia 2019.07.25 zwana dalej "Ustawa o PIT";
  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Dz.U.2020.106 tj. z dnia 2020.01.23 zwana dalej "Ustawa o VAT";
  • Pismo z dnia 24 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.49.2020.3.AWO;

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

REKLAMA

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA