REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Witold Modzelewski
Radca prawny i doradca podatkowy, prezes Instytutu Studiów Podatkowych, profesor Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Jeden z najwybitniejszych specjalistów w zakresie podatków i prawa podatkowego.
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Prof. W. Modzelewski: Już po raz trzeci resort finansów zainteresował się moimi publikacjami za co serdecznie dziękuję, choć „sprostowanie” poglądów co do treści norm prawnych jest czymś kuriozalnym, w dodatku, gdy poglądy te wynikają wprost z treści przepisów podatkowych. Ale dzięki tym wypowiedziom możemy poznać świadomość prawną organów władzy, co dla podatnika ma istotne znaczenie. Odniosę się do wszystkich wypowiedzi Ministerstwa Finansów zawartych w „sprostowaniu” z dnia 9 września 2025 r.

REKLAMA

REKLAMA

Czy posiadanie faktury jest wymogiem nabycia prawa do odliczenia VAT?

Cyt. 1:
Wyjaśnienie Ministerstwa Finansów: Wymogiem formalnym do zachowania prawa do odliczenia podatku VAT jest nadal faktura. Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, które otrzymał. Regulacje Ustawy VAT określają wprost w jaki sposób faktury ustrukturyzowane są otrzymywane”.

Prof. W. Modzelewski: Jest to pogląd błędny w sensie prawnym. Zgodnie z orzecznictwem TSUE i polską judykaturą posiadanie przez podatnika VAT formalnego dokumentu zwanego „fakturą” nie jest koniecznym wymogiem nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jego podstawą może być również treść umowy, jeżeli zawiera treści, które są istotne dla realizacji tego prawa. Uzależnienie prawa do odliczenia od formy dokumentu źródłowego jest sprzeczne z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, co potwierdzają nawet interpretacje szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Cyt. 2.
Wyjaśnienie Ministerstwa Finansów:Ministerstwo Finansów nie prowadzi działań w celu przesunięcia terminu obowiązkowego KSeF. Ustawa wdrażająca KSeF została podpisana przez Prezydenta”.

Prof. W. Modzelewski: Stwierdzenie to niczego nie „prostuje”, ponieważ nie wypowiadałem się na temat planów resortu finansów co do dalszego losu powszechnego nakazu wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Szkoda jednak, że Ministerstwo Finansów nie bierze pod uwagę kolejnego przesunięcia terminu obowiązkowego KSeF, zwłaszcza że już raz to musiało zrobić w 2024 r., aby uniknąć katastrofy. Ta katastrofa może się powtórzyć w 2026 r. z wielu powodów: np. nie ma możliwości, aby do 1 marca 2026 r. przeszkolić około 4 miliony ludzi, którzy będą mieli wystawiać, otrzymywać, i „udostępniać” system fakturowania, w którym będzie aż sześć postaci faktur (papierowa, elektroniczna, ustrukturyzowana, „awaryjna”, „niedostępna” oraz offline24, plus drugie tyle postaci faktur korygujących.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF a moment powstania obowiązku podatkowego

Cyt. 3.
Wyjaśnienie Ministerstwa Finansów:Krajowy System e-Faktur nie zmienia regulacji w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności, nie wcześniej jednak niż w okresie w którym podatnik otrzymał fakturę. Zasada powyższa obowiązuje przed wprowadzeniem KSeF w modelu obowiązkowym i będzie obowiązywała również po wdrożeniu obligatoryjnego KSeF. Zgodnie z regułą podstawową ujętą w art. 106i ust. 1 ustawy o VAT, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, regułą generalną jest powstanie obowiązku podatkowego z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W konsekwencji dla zastosowania owych reguł generalnych podatnik musi każdorazowo ustalić moment dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, dlatego że, po pierwsze, w tym momencie powstaje obowiązek podatkowy, a po wtóre, moment ten wyznacza ramy czasowe dla wystawienia faktury dokumentującej tę czynność. Podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez dostawcę/usługodawcę zgodnie z przepisami ustawy o VAT, jeżeli takie faktury otrzyma w okresie, w którym zamierza skorzystać z odliczenia podatku w nich wykazanego. W przypadku wdrożenia KSeF moment otrzymania faktury w KSeF jest łatwo identyfikowalny, co powinno przyspieszyć moment, w którym podatnik może odliczać podatek z takich faktur – bez dodatkowych procedur, które musi zapewnić dla ustalenia momentu otrzymania faktury. W przypadku gdy faktura zostanie wystawiona poza KSeF należy zbadać, czy przede wszystkim spełnione są materialne przesłanki prawa do odliczenia. Jeżeli są spełnione takie przesłanki, nabywca co do zasady zachowuje prawo do odliczenia podatku. Należy jednak zaznaczyć, że nabywca każdorazowo powinien zwracać uwagę na okoliczności współpracy z kontrahentem, który np. wystawi mu fakturę poza KSeF, w tym, czy kontrahent, który notorycznie wystawia faktury poza KSeF (mimo ciążącego na nim obowiązku), rzetelnie dokumentuje dokonane transakcje. Istotne przy tym jest również zachowanie należytej staranności przez nabywcę, w tym rozpoznanie ewentualnego ryzyka przy zawieraniu transakcji z takim kontrahentem - w szczególności, gdy stwierdzi brak faktur wystawionych w KSeF, które uprawniają do odliczenia podatku”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prof. W. Modzelewski: Owa część „sprostowania” w ogóle nie odnosi się do jakiejkolwiek mojej wypowiedzi, ale pozwolę sobie wytknąć oczywisty błąd. Nie jest prawdą, że „otrzymanie faktury w KSeF jest (czyli będzie) łatwo identyfikowane” przez KSeF. Nie wszyscy podatnicy VAT otrzymują faktury ustrukturyzowane poprzez KSeF (zob. art. 106gb ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o VAT). Nawet dla tych podatników, których dotyczyć będzie fikcja prawna „otrzymania” jej poprzez KSeF, będzie trzeba ustalić, czy jest zgodna z rzeczywistością a przede wszystkim czy miała miejsce czynność podlegającą opodatkowaniu. Poza tym trzeba będzie użyć tej faktury poza KSeF i oznaczyć ją jakimś kodem (art. 106gb ust. 5a ustawy): i to ma być uproszczenie?

Ministerstwo zauważyło, że faktura ustrukturyzowana nie będzie z istoty fakturą handlową

Cyt. 4
Wyjaśnienie Ministerstwa Finansów: KSeF wprowadza uproszczenia i automatyzację w zakresie zasad wystawiania faktur. Faktura ustrukturyzowana występuje w formacie xml, a nie w formie noty obciążeniowej lub faktury handlowej. Wraz z wystawieniem faktury ustrukturyzowanej zachowana zostanie możliwość przesłania dodatkowych informacji uzgodnionym kanałem przekazu danych (email, poczta)”.

Prof. W. Modzelewski: Ta część „sprostowania” chyba wynika z niedokładnego przeczytania mojego tekstu, ale warto odnotować, że jego autorzy zauważyli, że faktura ustrukturyzowana nie będzie z istoty fakturą handlową (tak jak jest to w Polsce od 32 lat), bo się do tej roli nie nadaje. Najbardziej zabawna jest część stwierdzenia, że „zostanie zachowana możliwość przedstawienia dodatkowych informacji uzgodnionym kanałem przekazu mail, poczta”. Czyli to co dziś robimy z fakturą VAT w tradycyjnej postaci trzeba będzie dzielić na co najmniej dwa dokumenty. I to ma być „uproszczenie” i w dodatku „automatyzacja”. Prawdopodobnie będzie tak: wystawienie faktury VAT będzie następować poprzez KSeF, a całość dokumentacji handlowych będzie przesłana pocztą lub mailem.

Czy faktura ustrukturyzowana jest dokumentem technicznym?

Cyt. 5
Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów: Nieprawdą jest, że faktura ustrukturyzowana jest dokumentem technicznym. Jest ona prawnie wiążącym dokumentem w zakresie zawieranych transakcji. Faktura ustrukturyzowana będzie podstawą do rozliczeń VAT. Tzw. Faktury handlowe czy noty obciążeniowe będą miały charakter informacyjny lub pomocniczy. W obowiązkowym KSeF nie będzie akceptacji faktury po stronie nabywcy”.

Prof. W. Modzelewski: Ale oczywiście faktura VAT wystawiona na podstawie art. 106a i nast. ustawy o VAT jest wyłącznie dokumentem techniczno-prawnym wystawionym dla potrzeb tego podatku. Nie jest nawet prawnie „dokumentem w zakresie zawarcia transakcji”, lecz wyłącznie „czynności” w rozumieniu art. 5 tej ustawy (a to nie to samo). Jest dokładnie odwrotnie: to treść czynności ma nadrzędny charakter w stosunku do faktury VAT, a nie faktura VAT wiąże wykonawcę czynności. Jeśli treść faktury jest niezgodna z rzeczywistością, to stanowi poświadczenie nieprawdy na dokumencie w rozumieniu przepisów prawa karnego i karnego skarbowego.

Jeszcze raz dziękuję za zainteresowanie moim tekstem, choć byłbym wdzięczny za jego przeczytanie ze zrozumieniem problemu. Z chęcią służę swoją wiedzą, bo jeszcze można uniknąć katastrofy w 2026 r. W nowelizacji ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. jest sporo oczywistych lub koncepcyjnych błędów, a poza tym jest ona rażąco sprzeczna z prawem UE (np. nie można uzależnić prawa do odliczenia od formy faktury).

Dlatego proponuję aby w interesie publicznym oraz dla dobra podatników spotkać się, aby szybko przyjąć kolejną nowelizację tej ustawy (już trzecią).

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA