REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?
Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

Jak automatyzacja zmienia branżę księgową?

Jeszcze do niedawna praca biur rachunkowych wiązała się z koniecznością ręcznego segregowania faktur, mozolnego dzielenia dokumentów na określone kategorie, a następnie wprowadzania ich do systemu księgowego. Ta rzeczywistość już minęła. Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur, a kolejne reformy narzucają cyfryzację obiegu dokumentów księgowych. Już w przyszłym roku obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie wszystkie firmy.

Taki postęp technologiczny wymaga od księgowych zmiany podejścia – zamiast skupiać się na pracy manualnej, muszą dziś nadzorować zautomatyzowane systemy, wykorzystując przy tym swoje umiejętności analityczne i technologiczne.

Nowoczesna księgowość opiera się na integracji danych, ich bieżącej analizie oraz właściwej interpretacji. Coraz więcej procesów – niegdyś czasochłonnych i podatnych na błędy – odbywa się dziś automatycznie: od wprowadzania dokumentów, przez wyliczenia, aż po klasyfikację zdarzeń księgowych.

To właśnie nadzór nad tymi procesami, ich weryfikacja oraz podejmowanie decyzji w oparciu o dane stają się codziennością pracy biur rachunkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Które procesy można zautomatyzować?

Automatyzacja procesów księgowych obejmuje dziś znacznie więcej niż tylko odczytywanie dokumentów. Nowoczesne systemy, takie jak mOrganizer finansów, umożliwiają automatyczne odczytywanie danych z faktur papierowych, PDF-ów oraz e-Faktur KSeF, uzgadnianie płatności z konta bankowego, przypisywanie przelewów do faktur oraz kategoryzowanie wydatków i zdarzeń gospodarczych. Ponadto systemy te potrafią generować pliki JPK, przypominać o terminach podatkowych i archiwizować dokumenty zgodnie z wymogami RODO, zapewniając najwyższy standard bezpieczeństwa danych finansowych.

Przykładem skutecznego wykorzystania technologii w codziennej pracy jest działalność Biura rachunkowego MARKA z Łodzi, zrzeszonego w sieci OSCBR. Jak podkreśla właściciel biura Piotr Chalimoniuk:
- mOrganizer finansów to dla mojego biura ogromne wsparcie - pozwala nie tylko przyspieszyć pracę z dokumentami, generować raporty i zestawienia, ale także ułatwia komunikację z klientem. Wspólnie korzystamy z jednej platformy księgowej, a to upraszcza zdalne przekazywanie dokumentów. Kompleksowe wsparcie tego systemu zapewni księgowym spokój, a klientom ogromną wygodę. Polecam to rozwiązanie każdemu, kto prowadzi biuro rachunkowe i chce iść z duchem czasu - zautomatyzować rutynowe obowiązki i jednocześnie podnieść jakość obsługi klienta. To realna zmiana w codziennej pracy księgowego.

Korzyści automatyzacji księgowości dla biur rachunkowych

Inteligentne systemy nie tylko eliminują ryzyko pomyłki, ale także pozwalają księgowym pracować efektywniej i wydajniej. Wiąże się to ze sporą oszczędnością czasu, który mogą teraz przeznaczyć na inne zadania. Oszczędności dotyczą także zasobów ludzkich - zaczyna zanikać konieczność zatrudniania pomocników zajmujących się jedynie wprowadzaniem danych, czy żmudną segregacją papierowych dokumentów.

Czas to pieniądz również w branży księgowej, dlatego księgowe przeznaczają go na skalowanie usług bez jednoczesnego zwiększania zatrudnienia. Korzystają z możliwości poszerzenia oferty o dodatkowe produkty dla przedsiębiorców i zmieniają dotychczasową strategię. Wiele z nich odkrywa swoją nową rolę - stają się strategicznym doradcą księgowym, którego zadania są szersze niż do tej pory. Nowoczesne biura rachunkowe przekształcają się w centra wsparcia biznesowego, oferując nie tylko klasyczne usługi księgowe, ale coraz częściej też doradztwo podatkowe, zarządzanie finansami oraz konsultacje w zakresie wyboru i wdrażania systemów cyfrowych.

Zagrożenie – jakie ryzyka niesie automatyzacja dla biur rachunkowych?

Automatyzacja w księgowości przynosi ogromne korzyści, ale nie zastępuje roli specjalisty. To właśnie księgowy – dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu – nadaje sens danym, czuwa nad ich spójnością i podejmuje decyzje tam, gdzie technologia nie wystarczy. Umiejętność interpretacji zapisów, kontekst biznesowy i czujność zawodowa pozostają nieodzowne, szczególnie w kontekście odpowiedzialności za poprawność rozliczeń i bezpieczeństwo podatkowe klienta.

Świadoma księgowa nie powinna więc ograniczać się do roli „operatora systemu”. Jej praca to przede wszystkim analiza, interpretacja i reagowanie na nietypowe lub złożone przypadki – bo nawet najlepszy proces zautomatyzowany nie zastąpi profesjonalnego osądu i doświadczenia.

Kolejne zagrożenie wynika z błędnych przekonań albo wręcz niewiedzy. Przedsiębiorcy mogą pochopnie rezygnować z usług biur rachunkowych, licząc, że dzięki automatyzacji poradzą sobie sami. Jak podkreśla Piotr Chalimoniuk, może to być błąd:
- Prowadzenie nowoczesnej księgowości bez doświadczenia, znajomości przepisów i świadomego podejścia do możliwości nowych technologii w perspektywie czasu może prowadzić do poważnych błędów i konsekwencji finansowych, a nawet prawnych. Narzędzia cyfrowe w księgowości bywają złożone dlatego należy korzystać z systemów z pełnym zrozumieniem i umiejętnością ich krytycznej oceny. Takie umiejętności wyróżniają ekspertów z branży księgowej. Ich rola ewoluuje – z operacyjnych wykonawców w kierunku strategicznych doradców finansowych. Zamiast żmudnego wprowadzania danych, księgowi koncentrują się dziś na analizie, planowaniu i wspieraniu decyzji biznesowych.

REKLAMA

Czy księgowi powinni obawiać się utraty pracy?

Otwartość na zmiany i adaptacja do nowych technologii zapewni biurom rachunkowym napływ klientów jeszcze przez wiele lat. Konieczne jest także rozwinięcie kompetencji miękkich, umiejętność rozmowy z klientem, a także wsłuchiwanie się w jego potrzeby. Nowoczesna księgowość nie opiera się już wyłącznie na poprawnym rozliczeniu dokumentów — to także doradztwo, wsparcie strategiczne i aktywne kształtowanie rozwoju biznesu klienta.

Biura należące do Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) doskonale rozumieją te zmiany. Stale rozwijają swoją ofertę o usługi komplementarne, wykorzystują zaawansowane narzędzia księgowe i konsekwentnie budują zaufanie wśród przedsiębiorców, dla których bezpieczeństwo i profesjonalizm są najważniejsze.

Narzędzia i systemy księgowe nadal wymagają od księgowych wysokich kompetencji:
- kontroli poprawności danych,
- śledzenia zmieniających się przepisów oraz
- analizy kontekstu finansowego klienta.

Dlatego przyszłość zawodu księgowego nie oznacza jego końca, ale ewolucję: od operacyjnego wykonawcy do strategicznego doradcy biznesowego. Zrozumienie nieuchronności zmian, rozwój technologicznych i interpersonalnych kompetencji oraz umiejętne wykorzystanie dostępnych narzędzi to dziś fundament utrzymania konkurencyjności na rynku usług.

Księgowi, którzy łączą wiedzę finansową z nowoczesnym podejściem i otwartością na technologie, nie tylko nie muszą obawiać się o przyszłość — ale aktywnie ją kształtują.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autorzy:
Piotr Chalimoniuk, Biuro rachunkowe MARKA
OSCBR - Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA