REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt za używanie samochodów służbowych do celów prywatnych w 2022 roku. Co się zmieniło?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ryczałt za używanie samochodów służbowych do celów prywatnych w 2022 roku. Co się zmieniło?
Ryczałt za używanie samochodów służbowych do celów prywatnych w 2022 roku. Co się zmieniło?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2022 roku (w ramach tzw. Polskiego Ładu) uległy zmianie zasady rozliczania kosztów użytkowania oraz eksploatacji samochodów służbowych do celów prywatnych przez pracowników. Co zmieniło się w zakresie ustalania ryczałtu samochodowego?

Używanie samochodów służbowych do celów prywatnych - zasady

Pracodawcy są zobligowani do zapewnienia pracownikom wszelkich warunków, które są konieczne do realizacji obowiązków zawodowych. Poza standardowym wyposażeniem miejsca pracy może być to również dostęp do auta służbowego. Zazwyczaj ma to związek z charakterem wykonywanego zawodu, np. przedstawiciela handlowego, dostawcy czy kuriera, ale oczywiście grupa osób korzystających z pojazdów służbowych jest znacznie szersza.

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, pracownik może wykorzystywać służbowy samochód do celów prywatnych – pod warunkiem, że uzyskał na to zgodę pracodawcy. W jakich celach może więc użytkować auto służbowe? Będą to głównie przejazdy do domu, sklepu, czynności takie jak odbiór dzieci przedszkola lub szkoły, a także dojazdy do placówek medycznych czy krewnych.

W większych firmach wprowadza się zasady użytkowania samochodów służbowych pod postacią regulaminu pracowniczego. Jednak jeśli taka dokumentacja pracownicza nie istnieje, pracownik sam powinien zadbać o uzyskanie pisemnego upoważnienia od osoby przełożonej. W takim dokumencie muszą znajdować się wszystkie regulacje związane z użytkowaniem samochodu poza godzinami pracy.

REKLAMA

Jak rozlicza się koszty użytkowania i eksploatacji auta służbowego przez pracownika?

REKLAMA

W przypadku rozliczania kosztów użytkowania oraz eksploatowania pojazdu służbowego bierze się pod uwagę, iż taka możliwość jest dla pracownika uzyskaniem przez niego przychodu. Powyższe stanowisko potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych, w tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 23 listopada 2015 r., sygn akt: I SA/Wr 1595/15 oraz interpretacje podatkowe, np. Interpretacja Ogólna Nr DD3.8201.1.2020 Ministra Finansów z dnia 11 września 2020 roku.

Zgodnie z przepisami, taki przychód należy więc odpowiednio opodatkować. Trudnością w tym zakresie jest fakt, że wartość świadczenia trudno oszacować – głównie ze względu na to, że samochód służbowy może być użytkowany przez pracownika w sposób nieregularny, a więc w różnych terminach i porach dnia.

Sposobem na rozwiązanie tej kwestii jest możliwość ustalenia wartości świadczenia za każdy dzień użytkowania służbowego auta do celów prywatnych przez pracownika, jeśli korzysta on z niego przez określoną liczbę dni w miesiącu. 

Ryczałt samochodowy. Dotychczasowe przepisy PIT

Do tej pory (do końca 2021 roku) regulacje na gruncie podatku PIT były spójne z treścią artykułu 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu prywatnego używania pojazdy służbowego ustalano więc na podstawie pojemności silnika pojazdu. Były to kwoty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 250 zł miesięcznie w przypadku samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3,
  • 400 zł miesięcznie w przypadku samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.

REKLAMA

Jeśli pracownik wykorzystywał pojazd w celach prywatnych tylko przez kilka dni w miesiącu, wartość świadczenia ustalano za każdy dzień w wysokości 1/30 kwoty ryczałtu. Za to gdy użytkowanie auta służbowego do celów prywatnych było częściowo odpłatne, to kwota ryczałtu była pomniejszana o koszty, które pracownik poniósł w związku z wyżej wymienionym świadczeniem. Wówczas kwota stanowiąca różnicę między wartością ryczałtu a odpłatnością od pracownika mogła stanowić wartość przychodu owego pracownika.

Jednocześnie kwotę ryczałtu, która była częścią przychodu pracownika, traktowano jako podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podstawę naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Ryczałt samochodowy. Nowe regulacje w podatku PIT od 2022 roku

Z datą 1 stycznia 2022 opisane powyżej reguły określania wartości świadczenia, które przysługuje pracownikowi z tytułu korzystania z auta służbowego w celach prywatnych, uległa całkowitej zmianie. Modyfikacje związane z tą kwestią znajdują się w podatkowej części tzw. Polskiego Ładu. Od teraz podstawą do ustalenia ryczałtu nie jest pojemność silnika, tylko jego moc. W efekcie koszt, który ponosi pracownik, będzie wynosić:

  • 250 zł miesięcznie w przypadku pojazdów o mocy silnika do 60 kW, jak również samochodów elektrycznych oraz napędzanych wodorem;
  • 400 zł miesięcznie w przypadku pojazdów o mocy silnika przekraczającej 60 kW.

Zmiany nie objęły jednak zasad ustalania ryczałtu w przypadku korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych jedynie przez część miesiąca (1/30 kwoty za każdy dzień w miesiącu) oraz zasad pomniejszania kwoty ryczałtu o kwotę odpłatności poniesionej przez pracownika w związku z użytkowaniem pojazdu służbowego do celów prywatnych.

Ryczałt samochodowy 2022 a składki ZUS i składka zdrowotna

Jeżeli pracownik uzyskał możliwość wykorzystywania służbowego auta do celów prywatnych, jego pracodawca musi doliczyć kwotę ryczałtu do miesięcznego przychodu pracownika. Za to przychód stanowi podstawę wyliczenia składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne takiego pracownika.

Podstawą wymiaru składek ZUS jest wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia, które przysługuje pracownikowi z tytułu użytkowania samochodu służbowego w celach prywatnych. Zmiany wprowadzone przez tzw. Polski Ład powodują więc nie tylko wzrost ryczałtu, ale również sprawiają, że nadal stanowi on podstawę do obliczeń podatku i składek ZUS, w tym składniki zdrowotnej.

Od tego roku kwota składki zdrowotnej nie jest odliczana od podatku dochodowego, dlatego w efekcie powoduje to zwiększenie kwoty tego podatku.

Używanie samochodów prywatnych w celach służbowych bez zmian

Gdy sytuacja jest odwrotna, a więc chodzi o wykorzystywanie samochodu prywatnego do celów służbowych, Polski Ład nie uwzględnia żadnych zmian. Obecne przepisy dają możliwość użytkowania przez pracowników samochodów prywatnych do realizacji celów służbowych. Jeśli pracownik korzysta z pracy z prywatnego pojazdu, może ubiegać się o zwrot wydatków poniesionych na jego eksploatację, np. za opłaty parkingowe bądź przejazdy na trasach płatnych. Za to jego pracodawca może odliczyć zwróconą pracownikowi kwotę od kosztów uzyskania przychodu ze swojej działalności.

Powyższe zasady reguluje Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Zaznaczenia wymaga fakt, iż o podróży służbowej mówimy wtedy, gdy pracownik opuszcza miejsce pracy w celu realizacji obowiązków służbowych. Jeżeli do odbycia tej podróży wykorzystuje samochód prywatny, ma prawo do ubiegania się o zwrot poniesionych kosztów do wysokości wynikającej z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 kilometr przebiegu (mowa o tzw. kilometrówce). Owa stawka wynika z przepisów prawa i nie może przekroczyć:

  • 0,5214 zł dla samochodów z silnikiem o pojemności skokowej do 900 cm3;
  • 0,8358 zł dla samochodów z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 900 cm3.

Jak wspomniano wcześniej, w Polskim Ładzie nie znajdują się żadne modyfikacje w tym zakresie.

Ryczałt samochodowy 2022 - niekorzystne dla pracowników zmiany

Od 1 stycznia 2022 roku wprowadzono zmiany w zasadach ustalania ryczałtu, który przysługuje pracownikowi z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych. Niestety, zgodnie z obecnymi regulacjami, nie są one korzystne. W wyniku zmian ryczałt uległ zwiększeniu, co prowadzi również do zwiększenia zobowiązania pracownika. Zapłaci on nie tylko wyższy podatek PIT, ale także składki ZUS. Mimo to wciąż pozostaje możliwość proporcjonalnej redukcji kwoty ryczałtu wtedy, gdy pracownik nie korzystał z samochodu służbowego przez cały miesiąc.

Marcin Staniszewski, radca prawny
Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA