REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe badania techniczne samochodów a odliczenie VAT - wyjaśnienia MF

Subskrybuj nas na Youtube
VAT od 1 kwietnia 2014 r. w kontekście dodatkowych badań technicznych samochodów.  - PDF
VAT od 1 kwietnia 2014 r. w kontekście dodatkowych badań technicznych samochodów. - PDF

REKLAMA

REKLAMA

Poseł Kongresu Nowej Prawicy Przemysław Wipler wniósł do ministra finansów interpelację w sprawie dodatkowych badań technicznych pojazdów. Jego główna wątpliwość dotyczyła dodatkowego badaniu technicznego „samochodu z jednym rzędem siedzeń”, który w momencie zakupu i poprzedniego przeglądu spełniał kryteria pełnego odliczenia VAT od zakupu, eksploatacji i zakupu paliw. W celu potwierdzenia spełniania tych samych kryteriów musiał przejść dodatkowe badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów w przeciągu 3 miesięcy od wejścia nowelizacji ustawy o VAT.

Poseł zwrócił uwagę na to, że nowe przepisy są problematyczne dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą wymagającą posiadania floty samochodowej za granicą. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy  przedsiębiorcy wykonujący usługi spedycyjne i transportowe poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej są zmuszeni do sprowadzenia swoich pojazdów do Polski tylko w celu potwierdzenia, że ich auta są w istocie „samochodami z jednym rzędem siedzeń”, ponieważ w innych krajach stacje kontroli pojazdów odmawiały pisemnego potwierdzenia tak oczywistego faktu. Nie potrzebuje wyjaśnienia oczywistość, iż taka operacja wiąże się z wysokimi kosztami. Według posła nie są też znane skutki prawne wynikające z niewykonania dodatkowego badania technicznego w odpowiednim czasie.

REKLAMA

Autopromocja

W związku z powyższym poproszono Ministerstwo Finansów o odpowiedź na następujące pytania:

  1. W jaki sposób ustawodawca umożliwił posiadaczom pojazdów przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego poza granicami Polski? Jeżeli nie zapewniono takiej możliwości, to czy ustawodawca dopuszcza odstąpienie od konsekwencji niewykonania wspomnianych badań w terminie określonym ustawą?
  2. Czy w przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w terminie 3 miesięcy od 1 kwietnia br. posiadacz „samochodu z jednym rzędem siedzeń” ma prawo do odliczania VAT od zakupu paliw i spłaty rat leasingowych między 1 lipca br. a dniem wykonania dodatkowego badania technicznego?
  3. Czy w przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w terminie 3 miesięcy od 1 kwietnia br. posiadacz „samochodu z jednym rzędem siedzeń” ma prawo do odliczania VAT od zakupu paliw i spłaty rat leasingowych po przeprowadzeniu wspomnianego wyżej badania?
  4. Jakie inne konsekwencje niesie za sobą wykonanie dodatkowego badania technicznego po terminie określonym ustawą z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawi?

USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Czy można odliczać VAT od paliwa do samochodów leasingowanych

W dniu 25 września 2014 r. została opublikowana odpowiedź na interpelację, w której Ministerstwo Finansów wskazuje na poniższe fakty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odpowiadając na pierwsze pytanie zaznaczono, że system przeprowadzania badania samochodów jest oparty na regulacjach unijnych zawartych w odpowiednich dyrektywach. Wyjaśniono, że w ramach UE brak jest przepisów umożliwiających wzajemne uznawanie badań technicznych pojazdów. W związku z tym pojazd zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinien zostać przedstawiony do badań technicznych w stacji kontroli pojazdów na terytorium państwa, w którym jest zarejestrowany, a więc w tym przypadku w Polsce. Nie występuje możliwość przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego pojazdu zarejestrowanego w Polsce poza jej granicami celem potwierdzenia spełnienia przez ten pojazd określonych przepisów podatkowych. Ponadto akty unijne dają państwom członkowskim możliwość zaostrzenia ustanowionych w niej wymogów, co skutkuje różnicami występującymi w poszczególnych krajach, m.in. dotyczącymi zakresu i częstotliwości przeprowadzania badań technicznych określonych kategorii pojazdów.

Rozwiewając wątpliwości dotyczące pytania drugiego wskazano, iż zgodnie z nowymi z zasadami prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT przysługuje tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami, które wykorzystywane są do celów działalności gospodarczej. Pojazdami, które prawnie zostały uznane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej są pojazdy o konstrukcji wskazującej na ich podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych, wykluczającej ich użycie do celów prywatnych lub powodującej, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny. Katalog takich pojazdów został wskazany w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Spełnienie wymagań technicznych dla wskazanych tam pojazdów stwierdza się na podstawie dodatkowych badań technicznych przeprowadzonych przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz wydanego przez nią zaświadczenia, jak również dowodu rejestracyjnego z właściwą adnotacją o spełnieniu tych wymagań. Wskazano też, że kryterium posiadania jednego rzędu siedzeń to nie jedyny warunek wskazany w wyżej cytowanym przepisie, w związku z tym nie można zgodzić się z twierdzeniem posła Przemysława Wiplera, że nie potrzeba dodatkowego badania technicznego, aby stwierdzić, że dany pojazd to samochód z jednym rzędem siedzeń i wystarczający jest zapis zawarty w homologacji. Dodatkowe badanie techniczne ma bowiem potwierdzać spełnienie przez pojazd wszystkich określonych w ustawie warunków technicznych.

Ponadto zaświadczenia dla pojazdów wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej wydane do dnia 31 marca 2014 r. zachowują swoją ważność dla potrzeb stosowania nowych przepisów i nie ma potrzeby ich powtórnego badania technicznego, o ile w pojazdach tych nie zostały wprowadzone zmiany skutkujące niespełnieniem warunków technicznych uprawniających do pełnego odliczenia podatku VAT.

Odliczenie VAT od samochodów 2014/2015 - wyjaśnienia MF

Jeżeli jednak w składzie floty samochodowej mieszczą się inne pojazdy, czyli pojazdy wskazane w art. 86a ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas w celu nabycia po dniu 31 marca 2014 r. prawa do odliczania podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków związanych z takimi pojazdami wystąpi obowiązek przeprowadzenia „nowego” dodatkowego badania technicznego oraz uzyskania w tym zakresie stosownego wpisu do dowodu rejestracyjnego.

Jeżeli chodzi o pytania dotyczące konsekwencji wynikających z niewykonania dodatkowego badania technicznego pojazdów nabytych przed dniem 1 kwietnia 2014 r. w terminie wskazanym w ustawie, wskazano, iż dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed dniem 1 lipca 2014 r.

W przypadku niewykonania dodatkowego badania technicznego w wyżej wskazanym terminie uznaje się, że od dnia 1 kwietnia 2014 r. pojazd nie mieści się w katalogu pojazdów, które ze względu na swoją konstrukcję ustawowo uznawane są za pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej i będą miały do nich zastosowanie regulacje ogólne. Odliczenie podatku VAT w pełnej wysokości uzależnione wówczas będzie od spełnienia warunków wskazanych w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym odliczenie pełne przysługuje, jeżeli sposób wykorzystania pojazdu przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach jego używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu, wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ponadto w takim przypadku wystąpi obowiązek złożenia do naczelnika urzędu skarbowego informacji o tym pojeździe (VAT-26).

Jeżeli nie zostaną spełnione ww. warunki, wówczas od dnia 1 kwietnia 2014 r. podatnikowi przysługuje ograniczone do wysokości 50% kwoty prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z takim pojazdem czyli np. z tytułu rat leasingowych czy paliwa.

W momencie uzyskania powyższego zaświadczenia oraz dokonania odpowiedniej adnotacji w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym taki pojazd będzie uważany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, a podatek naliczony od wydatków związanych z takim pojazdem może być wówczas w całości odliczany.

Odliczenie VAT od wydatków na paliwo do samochodu ciężarowego używanego do celów „mieszanych”

Zaznaczono, że do opisanych powyżej zasad znajdą zastosowanie do pojazdów samochodowych nabytych przed dniem 31 marca 2014 r. Jeżeli nabycie pojazdu samochodowego nastąpiło po dniu 31 marca 2014 r., wówczas dodatkowe badanie techniczne powinno być przeprowadzone niezwłocznie po zakupie pojazdu.

Ponadto jeżeli podatnik zastosuje ograniczenie w odliczaniu podatku, wówczas w momencie uzyskania zaświadczenia potwierdzającego spełnienie wymagań wskazanych w ustawie oraz dokonania odpowiedniej adnotacji w tym zakresie w dowodzie rejestracyjnym przyjmuje się, że następuje zmiana wykorzystywania takiego pojazdu i podatnik ma prawo do podwyższenia kwoty podatku naliczonego poprzez zastosowanie korekty na podstawie art. 90b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Korekta podatku dokonywana jest jednak w odpowiedniej proporcji do pozostałego okresu korekty. Okres korekty w takim przypadku obejmuje 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nabyto pojazd samochodowy. W przypadku pojazdów o wartości początkowej do 15 tys. zł okres ten wynosi odpowiednio 12 miesięcy.

Korekcie podlegają jednakże tylko wydatki z tytułu nabycia. Pozostałe wydatki, w tym nabycie paliwa, inne wydatki eksploatacyjne oraz wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu (operacyjnego) lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie, bowiem odliczenie tych wydatków odbywa się na bieżąco.


Autor: Piotr Dobrowolski


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA