REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w kosztach firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Samochód osobowy w kosztach firmy
Samochód osobowy w kosztach firmy
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Samochód osobowy jest własnością firmy jeżeli został przez nią zakupiony lub był przekazany do firmy przez jej właściciela z majątku prywatnego.

Z dniem 1 kwietnia 2014 zmieniła się definicja pojazdu samochodowego, a co za tym idzie, będą obowiązywały nowe zasady odliczania VAT od zakupu samochodów, jak i od kosztów związanych z eksploatacją samochodów oraz zakupu paliwa.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

„Pojazd samochodowy” to pojazd osobowy silnikowy (za wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego) oraz inne pojazdy (quady, motocykle) w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Samochody osobowe można podzielić na dwie grupy:

1. Wykorzystywane do celów mieszanych (w działalności gospodarczej jak i do celów prywatnych) – przedsiębiorca, który będzie używał pojazdu w trybie mieszanym może odliczyć 50 proc. VAT od zakupu pojazdu oraz od eksploatacji. Możliwość odliczenia 50 proc. VAT z paliwa będzie dopiero od 1 lipca 2015 roku, do tego czasu faktury za paliwo będą księgowane w Książce Przychodów i Rozchodów w kwocie brutto.
Firma będzie miała prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od takiego pojazdu. Oznacza to, że co miesiąc część wartości samochodu będzie zaliczana w koszty w wysokości wynikającej ze stawek amortyzacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

2. Wykorzystywany tylko i wyłącznie w działalności firmy (art. 86a ust. 4, 7 i 9 ustawy o VAT) – przedsiębiorca będzie mógł odliczyć 100 proc. VAT od faktury zakupu, paliwa oraz kosztów eksploatacyjnych, jeżeli spełni warunki:

  • będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu do celów VAT. Jest to inna ewidencja niż ta, którą prowadzi się do celów podatku dochodowego. W powyższej ewidencji muszą się znajdować m.in.: numer seryjny pojazdu samochodowego, opis tras i ich cel oraz stany licznika samochodu,
  • złoży do Urzędu Skarbowego druk VAT-26 w ciągu 7 dni od pierwszego dnia, w którym został poniesiony pierwszy wydatek z nim związany,
  • konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Po wejściu w życie nowej ustawy niektórzy podatnicy zostaną wykluczeni z możliwości skorzystania z powyższej formy rozliczenia pojazdu. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność w mieszkaniu. Ten fakt wyklucza wykorzystywanie pojazdu osobowego tylko w działalności gospodarczej.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Zostały przewidziane sankcje karne za wykorzystywanie samochodów osobowych niezgodnie z zasadami. W przypadku gdy przedsiębiorca zgłosił na VAT-26 pojazd, który będzie służył dla celów firmy, a będzie wykorzystywał go prywatnie, to zostanie ukarany wysokimi karami karnoskarbowymi.

Maksymalna kara wynosi 720 stawek dziennych (w zależności od wysokości stawki dziennej kara może wynieść od ok. 38 000 do kilkunastu milionów zł).

Ustawodawca wprowadził pewne ograniczenia dla zaliczenia w koszty wydatków na zakup samochodu osobowego oraz na wydatki związane z ubezpieczeniem pojazdu (AC):

REKLAMA

Maksymalna kwota, która podlega amortyzacji to równowartość 20 000 euro, przeliczona na złotówki wg średniego kursu NBP z dnia przekazania samochodu do użytkowania. Jeżeli samochód jest droższy, wówczas nadwyżka nie stanowi kosztu prowadzenia działalności.

Co z wydatkami związanymi z ubezpieczeniem AC samochodu, którego wartość przyjętą dla celów ubezpieczenia przekracza 20 000 euro? Przeliczenia na złote należy dokonać po kursie sprzedaży walut obcych, korzystając z tabeli C kursów kupna i sprzedaży ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski, z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia.

Przykład:

  • Wartość samochodu przyjęta dla celów ubezpieczenia 95 000 zł.
  • Wartość składki AC – 5 000 zł.
  • Kurs sprzedaży ogłoszony przez NBP, z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia 4,0375 zł.
  • 20 000 euro x 4,0375 zł = 80 750 zł.
  • Obliczenie proporcji: (80 750 zł x 100 %)/95 000 zł = 85%.
  • Kwota ubezpieczenia do zaksięgowania w koszty: 5 000 zł x 85% = 4 250 zł.

Sposób księgowania pojazdów osobowych jest uzależniony od dokumentu, na jaki został zakupiony oraz czy był amortyzowany wcześniej.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia


Podatnik ma do wyboru metody amortyzacji:

  • Liniowa – pojazd jest amortyzowany od wartości początkowej, a umorzenia zaczynają się od miesiąca następnego po miesiącu wprowadzenia auta do ewidencji środków trwałych. Pojazd zostanie zamortyzowany w całości po 5 latach przy zastosowaniu 20% stawki amortyzacji.
  • Liniowa indywidualna dla środków trwałych używanych i ulepszonych – wprowadzając pojazd używany lub ulepszony przedsiębiorca może zastosować korzystniejszą metodę amortyzacji oraz stawkę amortyzacji 40 proc. (zamiast 20 proc.). Pojazd zostanie zamortyzowany w całości po 2,5 roku przy zastosowaniu 40% stawki amortyzacji.
  • Środek trwały używany – jeżeli podatnik udowodni, że przed jego nabyciem był on wykorzystywany przez co najmniej 6 miesięcy przez poprzedniego użytkownika,
  • Środek trwały ulepszony – jeżeli przed wprowadzeniem go do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na jego ulepszenie stanowiły co najmniej 20 proc. wartości początkowej.

Należy pamiętać, że okres amortyzacji pojazdów osobowych nie może być krótszy niż 30 miesięcy.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA