REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt za używanie samochodów firmowych na cele prywatne pracownika - zmiany w PIT od 1 stycznia 2015 r.

 Verum Numerica
Usługi księgowe │Audyt księgowy i podatkowy│ Doradztwo
Beata Ziomek
Ryczałt za używanie samochodów firmowych na cele prywatne pracownika - zmiany w PIT od 1 stycznia 2015 r.
Ryczałt za używanie samochodów firmowych na cele prywatne pracownika - zmiany w PIT od 1 stycznia 2015 r.
Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z dnia 7 listopada 2014 roku o ułatwianiu wykonywania działalności gospodarczej (Dz. U. z dnia 27 listopada 2014 r.) wprowadziła od początku 2015 roku zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń z tytułu używania samochodów firmowych na potrzeby prywatne pracowników.

Wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia uzależniona jest od pojemności samochodu

Dotąd brakowało przepisu, który w sposób jasny regulowałby opodatkowanie używania przez pracowników samochodów firmowych na cele osobiste. W praktyce często do wyceny takiego świadczenia stosowano ceny rynkowe (np. koszt najmu podobnego samochodu) lub stosowano przeliczenia na podstawie tzw. kilometrówki prowadzonej przez pracownika i w taki ustalano kwoty do opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o ułatwianiu wykonywania działalności gospodarczej wprowadziła wycenę wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu firmowego dla celów prywatnych. Jest to dużym ułatwieniem dla podatników.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Wg. aktualnych przepisów wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia, tj. używania samochodu firmowego na uzależniona jest od pojemności pojazdu i wynosi:

  • 250 zł miesięcznie jeśli pojemność silnika nie przekracza 1600 cm3
  • 400 zł miesięcznie, jeśli pojemność silnika przekracza 1600 cm3

W przypadku wykorzystywania samochodu przez pracownika przez część miesiąca, należy przeliczyć wartość świadczenia za każdy dzień użytkowania w wysokości 1/30 kwot ustalonych wg pojemności powyżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Dotychczasowe regulaminy funkcjonujące w firmach

Pojawiają się pytania o dotychczasowe regulaminy funkcjonujące w firmach ustalające wartość świadczeń w naturze za używanie samochodów firmowych. Naszym zdaniem jeżeli podatnik - Spółka będzie chciał skorzystać z nowych przepisów, powinien od 1 stycznia uchylić dotychczasowe regulaminy wewnętrzne. Jeżeli pojawi się konflikt zastosowania przepisu ustawy, a regulaminu wewnętrznego, który wartość świadczenia ustali wyżej, może się zdarzyć, że organy podatkowe w czasie ewentualnej kontroli ustalą za odpowiednie te zasady, które wyżej wyceniają nieodpłatne świadczenia - w opisywanym przypadku wartości wynikające z regulaminów wewnętrznych firmy.

Ryczałt dotyczy tylko dla zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę

Ustawa wprowadziła wycenę świadczenia w naturze i dotyczy ona tylko pracowników. Nie ma w niej mowy o zatrudnionych w oparciu o umowy cywilno-prawne (umowy zlecenie, umowy o dzieło), powołanie i inne.

Kary za brak OC w 2015 roku

Pozostałe kwestie związane z ryczałtem samochodowym

Uważamy, że przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć w koszty podatkowe wartość kosztów związanych z samochodem użytkowanym przez pracownika na cele prywatne (np. amortyzację samochodu, opłaty leasingowe). Wartość świadczenia za ryczałt samochodowy podlegała będzie również oskładkowaniu ZUS, ponieważ ze składek zwolnione są ryczałty, a ustawa nie wprowadziła słowa ryczałt, czyli można wnioskować, że opisywana regulacja nie jest ryczałtem, stąd podlega pod ZUS.

Zwracamy również uwagę, że zmiany, które tutaj opisujemy nie dotyczą paliwa, jakie pracownik wykorzystuje w jazdach prywatnych – czyli wartość ryczałtu nie zawiera ewentualnego paliwa zużytego przez pracownika na cele prywatne.

Formularze PIT 2014/2015

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA