REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na imprezę integracyjną w kosztach uzyskania przychodu

Wydatki na imprezę integracyjną w kosztach uzyskania przychodu /fot. Fotolia
Wydatki na imprezę integracyjną w kosztach uzyskania przychodu /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy często organizują różnego rodzaju imprezy integracyjne, niektóre z udziałem rodzin zatrudnionych. I zwykle stają później przed problemem, jak rozliczyć wydatki związane z organizacją integracji. Kiedy impreza integracyjna może być kosztem przedsiębiorcy?

Organy skarbowe często uznają, że aby wydatek na ten cel uznać za koszt podatkowy, musi być on związany z możliwością uzyskania przychodów. Najczęściej więc dochodzi do sytuacji, że za koszt uzyskania przychodu można uznać imprezę z udziałem klientów, ale o odliczeniach związanych z imprezami integracyjnymi nie ma mowy.

REKLAMA

Autopromocja

Izba skarbowa daje dwa razy więcej

Okazuje się jednak, że nie zawsze. Do Izby Skarbowej w Katowicach wpłynął wniosek o interpretację podatkową od spółki, która planuje urządzenie pikniku integracyjnego. W pikniku poza pracownikami mają wziąć udział ich rodziny. Zgodnie z planem, przed imprezą pracownicy otrzymają kupony, które będą mogli wymienić na posiłki w trakcie pikniku, a poza tym na imprezie planowane są gry i zabawy z nagrodami rzeczowymi. Jak poinformowała spółka, impreza ma być nieodpłatna dla pracowników.

Wydatki związane z uzyskaniem kredytu - kiedy zaliczyć do kosztów podatkowych

Spółka zapytała Izbę, jak potraktować koszty organizacji pikniku. Uznała, że wydatki na imprezę w części przypadającej na pracowników powinny być uznane za koszt uzyskania przychodów, zaś te, które przypadną za członków rodzin, już kosztem być nie mogą.

Izba Skarbowa z Katowicach w interpretacji z 31 marca 2015 r. (sygnatura IBPBI/2/423-1570/14/AP) uznała, że stanowisko firmy jest prawidłowe, jeśli idzie o możliwość zaliczenia wydatków na imprezę w części przypadającej na pracowników w poczet kosztów firmy, oraz nie prawidłowe, jeśli idzie o brak możliwości uznania za kosztów wydatków przypadających na rodziny pracowników. Zdaniem urzędników, całość wydatków można uznać za koszty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Istnieje związek między integracją a przychodem

W uzasadnieniu przedstawiciele izby skarbowej napisali, że aby wydatki zostały uznane za koszt uzyskania przychodu, pomiędzy nimi a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku skutkuje powstaniem lub zwiększeniem przychodu. Ten związek może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni, byleby była racjonalna relacja między kosztem a przychodem.

Jednym z kosztów podatkowych są – jak napisali urzędnicy – wydatki pracownicze, związane z wynagrodzeniami, premiami, szkoleniami. Wśród nich zaś mogą być także wydatki na organizację imprez integracyjnych, jako że ich celem jest poprawa atmosfery w pracy i mocniejsze związanie pracownika z pracodawcą, co skutkuje wzrostem efektywności pracy.

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

Również wydatki na udział rodzin pracowników w imprezach integracyjnych można potraktować jako koszt, gdyż jest to świadczenie wynikające z ze stosunku pracy łączącego pracownika z pracodawcą.

Ważny jest cel imprezy

Według interpretacji, najważniejszy jest cel imprezy. „W każdej sytuacji jednakże trzeba sprawdzić, jaki jest cel takiego spotkania. W przypadku, jeżeli wydatki poniesione zostały na zorganizowanie spotkania integracyjnego mającego na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników z firmą, budowanie zespołu, poprawy atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zakwalifikowane do kosztów podatkowych” – czytamy w wykładni. Poza tym podatnik musi być w stanie udowodnić związek między poniesionym kosztem – w tym wypadku, na imprezę integracyjną – a przychodem.

Oby to nie był jednostkowy przypadek

Jeśli ta interpretacja nie zostanie uchylona i nie okaże się jednostkowym przypadkiem, może oznaczać nowe podejście skarbowców do imprez integracyjnych. A to z kolei może zwiększyć zainteresowanie firm tą formą zacieśniania więzi pracowników z firmą. Wcześniej bowiem wiele przedsiębiorstw ze względów oszczędnościowych rezygnowało z różnych form integracji.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA