REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na zakup owoców dla pracowników i kontrahentów w kosztach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedsiębiorca podaje owoce, a fakturę wrzuca w koszty / Fot. Fotolia
Przedsiębiorca podaje owoce, a fakturę wrzuca w koszty / Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki, jakie ponosi przedsiębiorca na zakup owoców z przeznaczeniem dla pracowników stanowią przejaw jego dbałości o ich stan zdrowia, kondycję fizyczną i samopoczucie, co w dłuższej perspektywie czasu może przełożyć się na poprawę atmosfery pracy, zwiększoną wydajność pracy i w konsekwencji większe dochody firmy. Takie wydatki mogą więc stanowić koszt uzyskania przychodu. To samo dotyczy korzystnego rozliczenia owoców zakupionych z myślą o kontrahentach.

Po pierwsze to zdrowa przekąska w godzinach pracy, po drugie przedsiębiorca może zaliczyć jej zakup do kosztów firmowych. Mowa o korzystnym rozliczeniu na gruncie podatku dochodowego zamówionych do biura w formie cateringu świeżych owoców, którymi przedsiębiorca częstuje swoich pracowników i kontrahentów.

REKLAMA

Autopromocja

Zakup paliwa za granicą i wydatki na przejazd autostradami w kosztach

Przedsiębiorca może obniżyć należną fiskusowi kwotę podatku dochodowego o wydatki, jakie ponosi w związku z prowadzeniem działalności. Wedle fundamentalnej definicji, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów i ich źródła lub mające wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, poza tym są należycie udokumentowane i nie zostały wymieniony w negatywnym katalogu kosztów, tj. w art. 23 ust 1 ustawy o PIT (art. 22 ww. ustawy).

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Dobrym przykładem kosztów, które mogą obniżyć podatek, są tzw. koszty pracownicze, tj. kwoty wynagrodzenia, premii, diet, ale także i takie wydatki ponoszone na rzecz pracowników, które korzystnie wpływają na ich zdrowie, samopoczucie, zwiększają motywację pracowników i jakość wykonywanych obowiązków. Wydaje się zatem, że postawienie do dyspozycji pracowników zdrowej przekąski w formie np. świeżych jabłek, daje przedsiębiorcy możliwość obniżenia zobowiązania wobec fiskusa z tytułu PIT-u. Niestety wątpliwość zasiewa art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, który bezpośrednio wyklucza z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, np. na zakup żywności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Weź udział w bezpłatnym wideoszkoleniu na www.wideoszkolenia.infor.pl

Świeże owoce obniżą podatek

Sprawę rozstrzygnął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2015 r. o sygn. IBPBI/2/4510-375/15/APO. Wnioskujący przedsiębiorca częstuje świeżym, owocowym cateringiem zarówno swoich pracowników, jak i kontrahentów odwiedzających siedzibę firmy – wszystko w celu dbałości o poprawę zdrowia i samopoczucia, a także o utrzymanie „zdrowych” relacji, co w przypadku podwładnych przekłada się na zwiększoną wydajność w pracy. Fiskus podkreślił, że art. 23 ust.1 pkt 23 odnosi się do takich wydatków na zakup żywności, które mają na celu jedynie zbudowanie dobrego wizerunku przedsiębiorcy, jego firmy i działalności czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Stwierdził zatem, że wydatki, jakie ponosi wnioskujący przedsiębiorca na zakup owoców z przeznaczeniem dla pracowników stanowią przejaw jego dbałości o ich stan zdrowia, kondycję fizyczną i samopoczucie, co w dłuższej perspektywie czasu może przełożyć się na poprawę atmosfery pracy, zwiększoną wydajność pracy i w konsekwencji większe dochody firmy. Mogą zatem stanowić koszt uzyskania przychodu i pomniejszyć tym samym kwotę należnego podatku dochodowego.

Jak rozliczać w kosztach ubezpieczenie samochodu, który stanowi współwłasność

To samo dotyczy korzystnego rozliczenia owoców zakupionych z myślą o kontrahentach. Izba uznała, że taki wydatek również nie podlega pod wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23, ponieważ przedsiębiorca kupuje owoce nie po to, aby wyłącznie stworzyć dobry wizerunek firmy, czy też zbudować pozytywne relacje z kontrahentami. Poczęstunek kontrahenta np. koszykiem ze świeżymi owocami należy dziś do obowiązujących kanonów kultury, dobrych praktyk, do nowoczesnej kultury biznesu – jedynym słowem jest nieodłącznym elementem poruszania się w biznesie i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. A ponadto można się spodziewać, że przyszłym efektem będzie osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenia ich źródła.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA