REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie 50 proc. VAT od paliwa do aut wykorzystywanych w cyklu mieszanym od 1 lipca 2015 r.

Odliczenie 50 proc. VAT od paliwa do aut wykorzystywanych w cyklu mieszanym od 1 lipca 2015 r.
Odliczenie 50 proc. VAT od paliwa do aut wykorzystywanych w cyklu mieszanym od 1 lipca 2015 r.
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Od początku lipca 2015 r. paliwo do aut służbowo-prywatnych z możliwością odliczenia połowy VAT. Na wejście w życie tej zmiany przedsiębiorcy, którzy wykorzystują samochody osobowe zarówno na potrzeby firmy, jak i w celu prywatnym, czekali ponad rok.

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie przedsiębiorca, który wykorzystuje samochód osobowy do celów prywatnych, nie może odliczyć VAT od paliwa. Co prawda zgodnie z ubiegłoroczną nowelizacją ustawy o VAT, od 1 kwietnia 2014 r. wprowadzono możliwość odliczenia połowy VAT z faktur związanych z pokryciem kosztów eksploatacyjnych takich pojazdów (jednocześnie umożliwiono odliczenie pełnego VAT w przypadku samochodów wykorzystywanych wyłącznie z celach służbowych), ale radość przedsiębiorców jeżdżących takimi autami okazała się przedwczesna. W trosce o dochody budżetowe resort finansów zdecydował bowiem, że odliczenie 50 proc. VAT od paliwa do aut wykorzystywanych do celów mieszanych będzie możliwe dopiero od 1 lipca 2015 r.

VAT-27 i VAT-28 – wzory formularzy od 1 lipca 2015 r.

Przedsiębiorcy czekali więc ponad rok, ale się doczekali. Od najbliższej środy paliwo do samochodów wykorzystywanych w cyklu mieszanym - na potrzeby firmy i własne - będzie, po uwzględnieniu odliczenia VAT, tańsze dla nich o niemal jedną dziesiątą.

"Od 1 lipca 2015 r. przedsiębiorcy uzyskają prawo do odliczania połowy VAT z faktur za paliwo do samochodów osobowych. Oznacza to, że jeśli pojazd wykorzystywany jest do działalności opodatkowanej VAT, to firmie będzie przysługiwało prawo do uwzględniania co najmniej 50 proc. podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa" – powiedział PAP doradca podatkowy w kancelarii KNDP Konrad Piłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zaznaczył, że tak jak dotychczas podatnik będzie mógł odliczyć całość VAT, gdy ograniczenia nie obejmują używanego przez niego pojazdu ze względu na jego konstrukcję (np. jest to VAN z jednym rzędem siedzeń) lub jeśli sposób eksploatacji samochodu wyklucza jego prywatny użytek. W takim przypadku konieczne jest zgłoszenie samochodu do urzędu skarbowego oraz prowadzenie specjalnej ewidencji przebiegu.

"Możliwość odliczenia 50 proc. VAT od zakupu paliwa do samochodów, które wykorzystywane są zarówno do celów prywatnych jak i działalności gospodarczej, to istotne ograniczenie kosztów funkcjonowania przede wszystkim małych firm, m.in. jednoosobowych działalności gospodarczych. Z tego udogodnienia oczywiście będą mogły korzystać także większe firmy, które na przykład udostępniają samochody swoim pracownikom" - powiedziała PAP rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów Wiesława Dróżdż.

Odliczenie 100% VAT od samochodów wynajmowanych pracownikom do celów prywatnych

"W suchych statystykach dla budżetu oznacza to mniejsze wpływy. W tym roku - szacujemy - ubytek z tego tytułu będzie wynosił ok. 900 mln zł. Jednak w ten sposób wychodzimy naprzeciw przedsiębiorcom, którzy czekali na tę zmianę i bez wątpienia będą z niej zadowoleni. Jestem przekonana, że ta nowa regulacja korzystnie zostanie odebrana przez osoby, które prowadzą swój własny biznes" - oceniła rzeczniczka.

Piłat przypomniał, że zmiany dotyczące VAT od paliwa to nie jedyne, które wchodzą w życie 1 lipca. Z początkiem trzeciego kwartału zaczynają też obowiązywać przepisy, których celem jest ograniczenie wyłudzeń VAT. Kolejne towary - m.in. laptopy, tablety, telefony komórkowe, konsole do gier - zostaną objęte tzw. odwrotnym obciążeniem VAT. Doradca podatkowy wyjaśnił, że oznacza to, iż jeśli nabywcą jest firma, to co do zasady zapłaci ona za towary kwotę netto, a w swoich ewidencjach wykaże zarówno VAT należny, jak i naliczony.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

"Nie znaczy to jednak, że przedsiębiorca, który kupi komputer lub telefon, zapłaci za niego kwotę netto i sam rozliczy VAT należny. W stosunku do wyrobów elektronicznych procedura odwrotnego obciążenia będzie bowiem miała zastosowanie, gdy wartość netto transakcji przekroczy 20 tys. zł" - wyjaśnił.

1 lipca rozszerzona zostanie również odpowiedzialność solidarna nabywców za podatek należny nieodprowadzony przez dostawcę. Obejmie ona m.in. aparaty fotograficzne i kamery oraz niektóre materiały eksploatacyjne do fotokopiarek.

Nieodliczony VAT od samochodu może być kosztem podatkowym

"Wchodzące od 1 lipca zmiany z pewnością przysporzą problemów podmiotom zajmującym się handlem sprzętem elektronicznym. Będą one bowiem musiały uwzględnić, że w stosunku do laptopów obowiązuje procedura obciążenia odwrotnego, drukarki i monitory opodatkowane są na zasadach ogólnych, ale już przy obrocie aparatami fotograficznymi obowiązuje odpowiedzialność solidarna nabywcy" - zauważył Piłat.

Według niego istnieje obawa, iż zmiany nie wpłyną w istotny sposób na ograniczenie wyłudzeń VAT. "Grupy przestępcze zajmujące się tym procederem mogą bowiem przerzucić się na inne towary" - ocenił. (PAP)

mmu/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA