REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodliczony VAT od samochodu może być kosztem podatkowym

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Nieodliczony VAT od samochodu może być kosztem podatkowym / Fot. Fotolia
Nieodliczony VAT od samochodu może być kosztem podatkowym / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma użytkująca samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego odlicza 50 proc. VAT naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe. Czy pozostała nieodliczona część podatku VAT może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli samochód jest wykorzystywany również do celów prywatnych?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT mają często wątpliwości, czy VAT może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Zasadniczo bowiem VAT naliczony podlega odliczeniu od podatku VAT należnego. Jednak w niektórych sytuacjach VAT naliczony może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Podatek od towarów i usług jest wymieniony w katalogu wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. VAT naliczony może jednak być kosztem uzyskania przychodu w następujących sytuacjach:

● jeżeli podatnik jest zwolniony od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

REKLAMA

● w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnijmy, że od 1 kwietnia 2014 r. podatnicy, którzy wykorzystują samochody osobowe zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych, mogą odliczyć tylko 50 proc. VAT od wydatków związanych z tymi pojazdami. Zasada ta ma zastosowanie również w przypadku samochodów używanych na podstawie umowy leasingu, w tym m.in. do rat leasingowych.

Jak ująć w księgach rachunkowych VAT od paliwa od 1 lipca 2015 r.

Gdy VAT nie może zostać odliczony od podatku należnego, to może stanowić koszt uzyskania przychodów. Prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko podmiotom będącym podatnikami VAT i tylko w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi mają zostać wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli służą one czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług lub w ogóle niepodlegającym temu podatkowi, prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich nabycia nie przysługuje. Ustawa o VAT zawiera także ograniczenia w zakresie odliczania VAT przy nabyciu określonych towarów i usług, np. paliwa do samochodów osobowych, rat leasingowych od tych samochodów, usług hotelarskich i gastronomicznych, czy też wydatków, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Generalnie kosztem podatkowym mogą być takie koszty, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Mogą zatem powstać wątpliwości, czy wydatki na raty leasingowe wykazują związek z przychodami, o których mowa powyżej, w sytuacji gdy leasingowany samochód używany jest również do celów prywatnych (np. przez pracowników). Czy w związku z tym raty leasingowe oraz niepodlegający odliczeniu VAT naliczony od tych rat mogą zostać w całości uznane za koszty podatkowe?

Odpowiedź na to pytanie odnaleźć można w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 14 stycznia 2014 r., nr ILPB3/423-487/13-2/JG. Organ podatkowy uznał w niej, że „(...) w przypadku wydatków z tytułu ubezpieczenia samochodu osobowego, bez znaczenia pozostaje fakt, iż leasingowany samochód używany jest przez pracownika spółki do celów służbowych i celów prywatnych. Ubezpieczenie samochodu stanowi bowiem w całości koszt uzyskania przychodów spółki, gdyż jest płacone bez względu na to, czy samochód jest wykorzystywany przez pracownika dla celów służbowych, czy prywatnych (podobnie jak koszty raty leasingowej)”.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.


Analizując powyższą interpretację, należałoby uznać, że obowiązek ponoszenia kosztów rat leasingowych spoczywa na podatniku niezależnie od tego, czy leasingowany samochód wykorzystywany jest wyłącznie do celów służbowych, czy również do celów prywatnych, np. pracowników. Dlatego zasadne byłoby twierdzenie, że zarówno raty leasingowe, jak i niepodlegający odliczeniu VAT naliczony mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. Podobne stanowisko znajdziemy w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 maja 2012 r., nr ILPB3/423-71/12-4/MM, który stwierdził, że „(...) w sytuacji, gdy samochód służbowy jest wykorzystywany zarówno w związku z działalnością gospodarczą spółki, tj. dla celów służbowych, jak i dla celów prywatnych jej pracowników, koszty związane z uiszczaniem rat leasingowych są kosztem uzyskania przychodów spółki (...)”.

Takie stanowisko organów podatkowych nie każe ustalać, jaka część raty leasingowej przypada proporcjonalnie na używanie samochodu do celów prywatnych i nie nakazuje wyłączać tej części raty z kosztów uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD

Leasing

Spółka zawarła w kwietniu 2015 r. umowę leasingu samochodu osobowego. Dla celów podatkowych jest to leasing operacyjny. Samochód osobowy jest użytkowany do celów firmowych i prywatnych. Jednostka ma prawo do odliczenia 50 proc. podatku VAT. Miesięczna rata leasingowa wynosi 1230 zł brutto (w tym 230 zł podatek VAT). Spółka ewidencjonuje koszty tylko na kontach zespołu 4.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Faktura za ratę miesięcznego czynszu leasingowego otrzymana w maju 2015 r.:

a) wartość brutto kwota 1230 zł: strona Ma konto Rozrachunki z dostawcami;

b) podlegający odliczeniu VAT (230 zł x 50 proc.) kwota 115 zł: strona Wn konto VAT naliczony;

c) wartość netto faktury oraz niepodlegający odliczeniu VAT:

1000 zł + 115 zł (230 zł x 50 proc.) : strona Wn konto Rozliczenie zakupu;

2. PK – rozliczenie zakupu rata leasingowa kwota 1115 zł: strona Wn konto Usługi obce oraz strona Ma konto Rozliczenie zakupu.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.


Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości


Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA